Met MP3 zigzaggend door files

Megaladon

MF veteraan
13 jan 2003
2.838
0
zh
Bron: De Telegraaf

AMSTERDAM - Forensen kunnen zonder motorrijbewijs toch tussen de files door rijden met een speciale motorscooter op drie wielen.

Volgens de importeur van Piaggio Benelux mag door een maas in de wet zijn driewielige motorscooter MP3 na een kleine aanpassing worden bestuurd met een autorijbewijs B.

"Een van onze klanten heeft de aanpassing individueel gedaan en de Rijksdienst voor

het Wegverkeer heeft het voertuig daarna goedgekeurd voor rijbewijs B", zegt verkoopdirecteur Machiel Spiering van Piaggio Benelux.

De importeur en de fabriek in Italië onderzoeken nu serieus of voor Nederland standaard de aanpassing geboden wordt. Spiering: "De kans is groot dat het doorgaat. Dit kan wel eens een heel grote vlucht gaan nemen. We denken dat er grote vraag naar zal zijn. "

Leasebedrijf ALD Automotive, een van de grootste ter wereld, wil nu net als in België ook in Nederland leasecontracten maken waarbij zowel een lease-auto als een lease-MP3-scooter is inbegrepen voor de dagen met de ergste files. "Het zou enorm schelen in de filedruk", zegt woordvoerder Lonneke van der Horst.

De MP3 heeft twee wielen voor en eentje achter en is net zo breed als een motor. Branchevereniging Bovag is enthousiast. "Het moge duidelijk zijn dat een motorachtig voertuig minder CO2 uitstoot en minder plaats inneemt op de weg", zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag.
 
Krijgen we straks een file in een file omdat zo'n koekblikker-scooter er toch niet helemaal tussendoor durft... |(
 
Goed plan, dat die dingen langzaam door de file kruipen is onzin.

Eerder veel te hard, zeker als er koekblikkers op gaan zitten, met 0,0 motor-rij-inzicht.
 
Zou de file met de helft kleiner kunnen maken... :)

Het zijn op kenteken auto's, dus zouden ze niet tussendoor mogen bij een file, maar je kunt ze wel naast elkaar op 1 rijbaan laten staan! Dan zwaaien wij motorrijders wel, als we er langs rijden... *D
 
een mp3 scooter door de file...... het is al lastig genoeg voorbij een trage motorrijder te komen tussen de file.. laat staan zo'n ding.

Maar op zich goed plan hoor: als iedereen dat nou doet dan is de weg een stuk leger. Ik irriteer me altijd rot aan al die grote auto's met één persoon erin.
 
Dit is een MP3:

MP3%20Stoppie.JPG


wel zo handig als je het niet weet :)

piaggio-mp3-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik dacht een topic over iemand met een MP3 speler op zn hoofd die als een aso door de file ging :+ , je kan je maar vergissen... :z
 
Zou de file met de helft kleiner kunnen maken... :)

Het zijn op kenteken auto's, dus zouden ze niet tussendoor mogen bij een file, maar je kunt ze wel naast elkaar op 1 rijbaan laten staan! Dan zwaaien wij motorrijders wel, als we er langs rijden... *D
Ik had van jou beter verwacht :N :P

Theoretisch mogen auto's ook tussen de file doorrijden alleen in de praktijk past dat (gelukkig!) niet :)
 
ik zat eergisteren op de motor in brussel centrum achter zo'n ding. Ben gestopt met er achteraan te rijden want hij ging idioot hard.

Het is een raar gezicht om zo'n ding net als een motor schuin te zien gaan.

Lijkt me op de snelweg geen fijn idee want de topsnelheid is niet zo heel hoog. En met een B rijbewijs is het een auto en mag je er inderdaad niet mee tussen de files door.
Kkoekblikkers zonder motor ervaring op zo'n ding? :N slecht idee, veel brokken B|
 
Ik vind het helemaal geen goed idee.
Een MP3 400 haalt makkelijk 150 kmh en daar laat je dan iemand zonder enige motor ervaring gewoon op rijden?

Een MP3 rijdt gevoelsmatig als een motor, je kan tenslotte ook lekker hangen in de bochten.
Door het extra voorwiel kan je platter door bochten dan welke motorscooter dan ook.
En je kan net zo makkelijk tussen de file door als andere motoren en scooters

Daarnaast geeft het extra voorwiel voor een niet ervaren motor rijden een vals gevoel van veiligheid. Je hebt wel degelijk meer grip voor maar daar moet je wel de ervaring voor hebben om daar ook gebruik van te maken.

Dan heb je ook nog alle andere technieken die je tijdens je motorrijles aan of af leert.
 
Beetje een kruising tussen en quad en een motorscooter.
Een trike scooter?
Wat vaak is van kruisingen dat ze van beide werelden iets hebben. maar in beide niet goed zijn.
Maar een half half iets.
 
Ik vind het helemaal geen goed idee.
Een MP3 400 haalt makkelijk 150 kmh en daar laat je dan iemand zonder enige motor ervaring gewoon op rijden?

Een MP3 rijdt gevoelsmatig als een motor, je kan tenslotte ook lekker hangen in de bochten.
Door het extra voorwiel kan je platter door bochten dan welke motorscooter dan ook.
En je kan net zo makkelijk tussen de file door als andere motoren en scooters

Daarnaast geeft het extra voorwiel voor een niet ervaren motor rijden een vals gevoel van veiligheid. Je hebt wel degelijk meer grip voor maar daar moet je wel de ervaring voor hebben om daar ook gebruik van te maken.

Dan heb je ook nog alle andere technieken die je tijdens je motorrijles aan of af leert.
Dit geld niet voor 50cc scooters?
Die gaan ook zo 75 km/h, terwijl die bestuurders niet eens rijervaring hebben.
Maar rij jij altijd 150 km/h dan?
Ik rij nooit de top van mijn motor, dus dat dit ding 150 gaat wil niet zeggen dat hij dan onveilig is. ;)
(Ik heb er nog niet op gereden, maar wil dat wel een keer gaan doen. :Y )


Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat het niet verstandig is. :P
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, best een aardig idee om de files terug te dringen. Hoewel ik wel bang ben dat er veel ongelukken van gaan komen als je hier zonder A-rijbewijs op gaat zitten. Aan de andere kant ben ik natuurlijk tegen betutteling, dus ik zeg gaan met die banaan. Ff een hele partij koekblikkers op deze driewielers en lekker scheuren.
ad a: Ben natuurlijk wel een beetje jaloers dat je hier gewoon op mag rijden zonder eerst 1500 euri aan rijlessen uit te geven.
ad b: hoe zit dat eigenlijk als iedereen op de weg op een motor of zo'n ding zit? Lijkt me dat je die rijbanen ook wel kan afschaffen dan!
ad c: iedereen mag tussen de files door: auto's, vrachtwagens, bussen, trekkers (niet op snelwegen :p). Alleen waren motoren tot voor kort de enigen die pasten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan