Met of zonder ABS

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Graag zou ik willen weten hoe velen van jullie hun (oude) ABS hebben ervaren?

Immers als je goed kan motorrijden met de nodige rem ervaringen dan is de kans
klein dat je je ABS (vaak) nodig hebt.
Maar er zijn situaties waar het eigenlijk onmisbaar is.
In vele decennia heb ik 1x ABS heel erg gemist.
Ik reed heel rustig en opeens vanachter een bus een fietser op het wegdek.
Je schikt je de pleuris en je handen gaan vol in de ankers. Met dubbele schijven
voor was er geen houden meer aan en de motor klapte zo onderuit.
Kan ABS daar eventueel wel bij helpen of zou dit ook teveel gevraagd zijn voor ABS.
Waar schiet ABS (leeftijd van systeem) dan tekort. Immers zijn de berekeningen
velen malen sneller geworden.

Vanaf 1988 was ABS een optie met alle beperkingen die er toen waren.
Met ESP en bochtensystemen zijn de huidige rem ontwikkelingen met
sprongen vooruit gegaan.

De vraag is echter hoe motorrijders nu terugkijken op de (ver)ouderde systemen?
Mede of ABS misschien tegenwoordig hetzelfde effect kan hebben als winterbanden.
'Ach, ik heb toch winterbanden (ABS) dus het kan wel wat harder'.

Bij voorbaat dank
 
Ik heb nog nooit ABS gehad op mijn motor behalve bij het lessen en wel meer dan eens de achterrem geblokkeerd maar ook beide wielen in een enorme regenbui, gelukkig was dat eenmalig en was de remmen loslaten icm om de auto's voor me heen sturen (soort inhalen over doorgetrokken streep) genoeg om weer controle te krijgen.
 
beetje een moeilijk verhaal om te lezen, maar ok.
ik heb 1 motor gehad met ABS, een 2011 SH300 scootah en ging daar in de bergen als een malloot mee rijden , heuvel af , omdat ik voor mn geval echt 'Schwantz' achtig laat mee kon remmen.

Winterbanden zijn er ook voor motoren, maar wat de gemiddelde automobilist doet en laat is een wereld verwijderd van de gemiddelde motorrijder.
Dat men voor de gein spijkers door de band mept en op een bevroren meer gaat rijden, ok , maar ik zie in de sneeuw geen stuntende motorrijders.

Bij een schrikreactie zal ABS altijd een toegevoegde waarde hebben en vaak zelf de uitkomst bepalen.
ik vraag mij wel af of ik mij ook onderuit geremd had 2 jaar terug als ik ABS had gehad en probeer mijzelf wijs te maken dat ik dan al skippiend op abs het ravijn in gestort was en/of de vangrail hard geraakt had.

De fout(en) is/zijn al gemaakt op het moment dat het abs ingrijpt he. op de openbare weg.
 
Ooit een benodigde correctie kunnen uitvoeren door
het achterwiel te laten blokkeren. Dat zal met ABS niet gaan.

Bij een zeer sterk remmend voorwiel komt de motor achter omhoog en verliest het
achterwiel druk waardoor het voorwiel nog meer werk moet overnemen.
Als ik nu sommige dubbele grote schrijven zie, denk ik hoe moet dat voorbandje dat
allemaal oplossen, dan is ABS nog harder nodig.
Maar vooral ook heel veel berekeningen.
Tja, die tijd met een enkel schijfje voor en trommeltje achter, al een aardige
verbetering tov 2 x trommel.

Hoe ervaren bestuurders die overgestapt zijn van een motor
naar een scooter het remsysteem?
Dan ga je van 1 x hand en 1 x voet naar 2 x hand.
 
Nodig, nodig, zoals gezegd kan ik me niet heugen ooit ABS gemist of in werking gehad te hebben. Op motoren, vrachtwagens, auto's of brommers.
 
Ooit een noodstopje moeten maken doordat een auto toch niet afsloeg van een rotonde, hoewel hij wel z’n knipperlicht aan had. D’r lag los split op de weg, zonder ABS was ik geheid onderuit gegaan. Juist voor dat soort momentjes heb ik ‘t er toch graag op zitten.
 
Afgezien van de VRO trainingen heb ik op de openbare weg nog geen gebruik hoeven maken van ABS. Ik rij er ook niet anders om: vlotte rijstijl maar wel defensief en bedacht blijven op risicovolle situaties.
 
Heb zelf abs maar het is nog nooit nuttig geweest(gelukkig maar). In een situatie waarin je echt je remhendel compleet inknijpt in een oogwenk dan kan ABS er ook niet altijd meer wat aan doen, dan rem je jezelf gewoon onderuit, misschien dat het bij wat moderne motoren niet meer gebeurt maar ook de abs moet tijd hebben om in te kicken
Je schikt je de pleuris en je handen gaan vol in de ankers. Met dubbele schijven
voor was er geen houden meer aan en de motor klapte zo onderuit.
 
ABS lijkt mij ook wel nuttig.

Alleen zijn er ook voertuigen zonder. Dus als er iets achterje rijdt, jij kan hard en goed remmen, maar de achterligger kan alsnog achter jouw rammen. En op het moment van gevaar heb je net niet genoeg tijd om achter je te kijken of er iemand te dicht achte je rijdt. in 1 seconde kan iemand een gat helemaal dicht rijden, ook al had je een seconde geleden al gekeken. Je focus ligt bij een mogelijk gevaarlijk moment helemaal op het voortuig voor je.... ontwijken is misschien dan de beste optie..... remmen is sandwich ala motorrijder... met wat rode saus....

Rij op dit moment op 1 zonder ABS. Had wel moeten leren hard remmen....is een kunst. moet nog harder leren remmen , heb de grens nog niet gevonden.
 
De truc met nog harder remmen is niet te hard beginnen en dan de remdruk blijven opvoeren.
 
Ik heb nu voor het eerst abs op de motor.
Pas toevallig een keer hard moeten remmen voor een kind die de weg opkwam tussen auto’s door…en toen sloeg de abs gelijk in werking.
Dit gaf mij de kans om onder het remmen nog iets te kunnen uitwijken, waardoor ik hem net miste en eigenlijk naast hem tot stilstand kwam ipv er tegenaan.
Snelheid was niet hoog, maar gok dat ik zonder abs hem net had geraakt of onderuit was gegaan door blokkerend voorwiel.
 
ABS is voor mij een hulpmiddel, waarbij ik toch best wel moeite voor doe om te voorkomen dat hij in werking komt. Ik heb hem 1 keer geactiveerd gehad, het geeft toch een "oeps" momentje. Liever de rijstijl dusdanig dat je de werking niet uitlokt, maar dat het gebeurt kan natuurlijk altijd door omstandigheden die jezelf niet in de hand hebt.
 
Heb zelf abs maar het is nog nooit nuttig geweest(gelukkig maar). In een situatie waarin je echt je remhendel compleet inknijpt in een oogwenk dan kan ABS er ook niet altijd meer wat aan doen, dan rem je jezelf gewoon onderuit, misschien dat het bij wat moderne motoren niet meer gebeurt maar ook de abs moet tijd hebben om in te kicken
De situatie die jij omschrijft is toch juist waar ze ABS voor hebben uitgevonden?
De truc met nog harder remmen is niet te hard beginnen en dan de remdruk blijven opvoeren.
Het is echt zo snel mogelijk balanceren richting het punt waarop het achterwiel begint los te komen. Al een paar keer gezien dat iemand de voorband liet blokkeren (circuit en obw, droog wegdek), meestal eindigt dat op je snuffert. Zou dat komen doordat de voorband geen grip heeft of doordat ze te bruusk de rem inknijpen? Op de obw kan ik me daar iets mij voorstellen maar op circuit verwacht je dat de achterkant omhoog komt. Vorig jaar nog iemand zichzelf over de kop zien remmen.
 
De situatie die jij omschrijft is toch juist waar ze ABS voor hebben uitgevonden?
Je ABS kickt niet zonder vertraging in, misschien lag het aan de motor maar ik heb is iemand zo hard de hendel zien inknijpen dat het wiel direct blokkeerde en ze zichzelf onderuit remde, toch was het een ABS motor
 
Op de VRO - expert werd een noodstop geoefend waarbij de rem zodanig bediend moet worden alsof je een spons uitknijpt. M.a.w. niet plotseling knijpen, maar de rem aanleggen en steeds harder knijpen. ABS-fietsen activeren dus dan de ABS en voor degenen zonder ABS is het leren aanvoelen waar de grens ligt (sterk afhankelijk van ondergrond en droog/nat).
 
Op de VRO - expert werd een noodstop geoefend waarbij de rem zodanig bediend moet worden alsof je een spons uitknijpt. M.a.w. niet plotseling knijpen, maar de rem aanleggen en steeds harder knijpen. ABS-fietsen activeren dus dan de ABS en voor degenen zonder ABS is het leren aanvoelen waar de grens ligt (sterk afhankelijk van ondergrond en droog/nat).

Zonder VRO te hebben gehad (maar wel bijscholing voor de vrachtwagen) is dat idd een mooie omschrijving. Met auto's of vrachtwagens is dat trouwens niet anders. Ineens de rem vol intrappen is blokkeren dat het ABS vervolgens moet corrigeren.
 
Als je niet met ABS 'opgegroeid' bent dan leer je het wegdek anders inschatten, je moet wel.
Want als je meteen op een motor met ABS springt, pak (krijg) je dan nog die leermomenten?
In mijn lichaam zit nog wel het geheugen van die schrikmomenten dat het net goed ging.
Ik ga tegenwoordig ook heel anders naar de tandarts, daar voel je bijna niets meer van.
Maar soms bekruipt het gevoel, zo komt het, daar is het gevoel van het vroegere boren en
frezen van.

Mijn Honda GL (1981) heeft een schrijf. Maar je kon hem ook met twee krijgen.
Die waren dan wel weer wat kleiner.
In het begin kreeg ik het gevoel dat het meer een modetrend was.
Stond wel stoer, twee van die 45 toeren of langspeelplaten naast je wiel.
Maar waar bleef dan het verhaal over onafgeveerd gewicht met een schijf en remklauw
extra.
Bij zulke motoren krijg je de boel met een pink nog aan het blokkeren.

In het begin stond je met ABS ook niet altijd sneller stil.
Maar tegenwoordig met al die computers en data intelligentie die er achter zit is het een
mooi stukje techniek geworden en heeft het de veiligheid goed gedaan.
Ook hoor ik bijna nooit wat over 'gevaarlijke' of niet werkende ABS systemen.

Banden ook zo iets, vroeger gingen ze 'langer' mee.
Tegenwoordig vallen ze sneller uit elkaar, maar dan heb je wel 6-7 jaar een perfecte verhouding
met de weg gehad.
Ik heb op 30 jaar oude banden gereden, leken optisch als nieuw.
In de zomer ging dat best ok, maar een paar druppels op de weg en het glijden kon
beginnen.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen ;-)
 
Mijn ‘oude‘ ABS op mijn 2005 VFR heeft mij een keer gered, op gravel vol in remmen en stoppen zonder onderuit te gaan….en niet op mijn voorganger te stuiteren.
 
En het is nog steeds niet verplicht….
CBS is ook nog toegestaan.
Niet geheel juist. Alle motoren in de EU geleverd met een cilinderinhoud groter dan 125cc moeten ABS hebben, of krijgt geen kenteken. Dit is een verplichting naar de fabrikant, niet naar wij als gebruiker.

Je schikt je de pleuris en je handen gaan vol in de ankers. Met dubbele schijven
voor was er geen houden meer aan en de motor klapte zo onderuit.

Ik zou stellen dat ook een verouderd ABS systeem perfect is voor een situatie zoals dat.
 
Behoort het ABS: wel of niet?—topic niet in de Is het al vrijdag-rubriek?
Dat is niet het idee/vraag.

Logisch dat het huidige ABS een toegevoegde waarde heeft.
Prima dat het nu ook verplicht is.

Maar wat als je een oudere motor wilt kopen, zeg 20-25 jaar oud.
Natuurlijk, een goed werkend ABS heeft de voorkeur.
Maar een 20-25 jaar oud ABS remsysteem, of een zonder, wat
makkelijker te onderhouden is en waar nog rijkelijk onderdelen voor te vinden zijn?
Een systeem wat hoofdzakelijk zijn werk prima deed (nog doet) bij
een schrikreactie noodstop of hele slechte weg omstandigheden (nat en gladheden).

Gewoon ervaringen voor de geschiedenisboeken ;-)

Hetzelfde heb ik een beetje met mijn auto. Daar kan ik stoelen in zetten
met zijairbags. Maar ja, die zijn dan wel al dik 25 jaar oud.
Krijg je een beetje dezelfde afwegingen.
 
Dat is niet het idee/vraag.

Logisch dat het huidige ABS een toegevoegde waarde heeft.
Prima dat het nu ook verplicht is.

Maar wat als je een oudere motor wilt kopen, zeg 20-25 jaar oud.
Natuurlijk, een goed werkend ABS heeft de voorkeur.
Maar een 20-25 jaar oud ABS remsysteem, of een zonder, wat
makkelijker te onderhouden is en waar nog rijkelijk onderdelen voor te vinden zijn?
Een systeem wat hoofdzakelijk zijn werk prima deed (nog doet) bij
een schrikreactie noodstop of hele slechte weg omstandigheden (nat en gladheden).

Gewoon ervaringen voor de geschiedenisboeken ;-)

Hetzelfde heb ik een beetje met mijn auto. Daar kan ik stoelen in zetten
met zijairbags. Maar ja, die zijn dan wel al dik 25 jaar oud.
Krijg je een beetje dezelfde afwegingen.
Een 25 jaar oud, maar functionerend, ABS systeem zal je behoeden voor een ongeplande afstappert.
:Y


edit: je kunt niet zomaar je stoelen zonder airbag vervangen door stoelen mét.
Je auto mist de elektronica om ze op tijd te activeren.
En het chassis is niet berekend om de enorme krachten tijdens de explosie van die airbags te absorberen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan