met of zonder spanaandrijving?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.077
8.226
Assen
OK, ik heb nu een dnepr mt-10, overhaald als 'n beer, zonder spanaandrijving wat volgens mij 2 voordelen heeft, of eigenlijk 3
1- leert echt spanrijden
2-minder aangedreven onderdelen, dus zuiniger en gaat minder stuk.
3-kan op 2 wielen rijden, handig bij bredere bussluizen(de meeste kan ik gewoon over) of het nemen van stiepen op marktpleinen etc om parkeerplek te vinden.

en er is spanaandrijving, ik speel de laatste tijd met de gedachte de mt-10 te verkopen en een mb650 terug te scoren..
spanaandrijving
1 minder sjorren aan het stuur, zeggeuh ze(maar wel met insturen?)
2 frame krijgt minder op z'n flikker
minder reactiekrachten in bochten, gas bij en af?

mensen met ervaring, typt ende deelt uwen ervaringen ende beoordelingen hier neder !!
 
iwan.jpg



en met een heerlijke één wiel aandrijving.

geen gewring in bochten
niet alleen maar rechtdoor willen gaan bij iets regenachtig weer
banden slijten minder hard
makkelijker banden wissel
cardan simpeler te repareren.


meer??
 
met regen is 1 wielaandrijving juist makkelijker te sturen, met gas en rem kun je zeer makkelijk bochten slaan.. ik heb bij een treffen met een ural gereden en die gaan inderdaad makkelijker door de bocht dan een dnepr, dat het stuur zo dicht bij het zadel zat, de slapheid van de al straxt afgestelde vering, het trillen(kan aan de motor zelf hebben gelegen) en het gebrek aan vermogen onderin vond ik te veel nadelen om ertegenop te wegen...
 
Juist wanneer je GEEN zijspanaandrijving hebt, ervaar je het sublieme zijspangevoel alsmede het spelen met de krachten. Vorige schrijvert heeft ook gelijk mbt onderhoud van draaiende onderdelen. Ook de bochten kun je met techniek nemen ipv de A.S.-methode.
Maar ja, wie ben ik om zoiets te zeggen O-)
 
met regen is 1 wielaandrijving juist makkelijker te sturen, met gas en rem kun je zeer makkelijk bochten slaan.. ik heb bij een treffen met een ural gereden en die gaan inderdaad makkelijker door de bocht dan een dnepr, dat het stuur zo dicht bij het zadel zat, de slapheid van de al straxt afgestelde vering, het trillen(kan aan de motor zelf hebben gelegen) en het gebrek aan vermogen onderin vond ik te veel nadelen om ertegenop te wegen...

zeg ik...

één wielaandrijving stuurt lekkerdererer
vering moet je dan ook bij aanschaf gelijk vervangen
enne, 20kmh in z'n vier en dan bij gas geven je goed vast moeten houden vind jij
niet genoeg vermogen??? _O- _O-

mag jij een keer met mijn bak sturen.. :}

enne trillen doen ze alleen als je het gevaarte niet juist afsteld


trillen is alleen weggelegd voor gasgestookte goldwings |(
 
je ural heeft dezelfde gearing als een dnepr? 20 in de 4, euh, stationair toerental? en dan vasthouden? ik ben benieuwd! lijkt me een heeeel klien beetje stoerigheid..
ook van je krukas dan trouwens..
 
je ural heeft dezelfde gearing als een dnepr? 20 in de 4, euh, stationair toerental? en dan vasthouden? ik ben benieuwd! lijkt me een heeeel klien beetje stoerigheid..
ook van je krukas dan trouwens..

nee hoor.... iets boven stationair pakt ie gewoon op hoor..

ik moet toegeven, echt stationair heeft ie nog nooit gelopen.. |(

maar ik ben een zeer luie rijder en schakel bijna nooit... :]
 
niet schakelen bij een korteslag motor vind je krukas en kleppen niet fijn, mag ik u een BSA m21 adviseren??
 
euh, nee, hij is al weg(snik) hey maar als de bak leeg is stuurt 1 wielaandrijving helemaal niet slecht maar met zware lading is het wel sjorren..
als het nat is en je moet naar links moet je gas terug nemen anders ga je gewoon rechtdoor.. soms ben je aan het eind van een afrit dan wel erg traag.
met spanaandrijving speelt dit wellicht minder?(goeie banden zullen gerust ook wel wat schelen..)
 
een motor (en vooral een rus) met spanaandrijving, staat er bekent om
dat ie als een speer rechtdoorgaat en dus bij veel bochten voor
bovenmatige spierweefselopbouw zorgt..

een span met maar éénwiel aandrijving stuurt dus veel lichter en kun je
lekker laten driften over rotonde's.
hoewel bochten naar links soms best triccie kunnen zijn wat betreft het
insturen..
 
ik heb me laten vertelle dat een ural met spanaandrijving inderdaad alleen maar rechtuit wil, en een dnepr een betere differentieel heeft..
 
ik heb me laten vertelle dat een ural met spanaandrijving inderdaad alleen maar rechtuit wil, en een dnepr een betere differentieel heeft..

Ook een Dnepr wil alleen recht uit hoor..

maar wat betrefd het differentieel heb je gelijk.. de hele tandwiel en lager
huishouding van een Dnepr is beter dan van een ural.
Van de Ural is alleen het frame en het blok iets sterker..

maar neem eens de tijd en blader eens door het forum van de UDCN..
daar word je binnen de kortste keren wijs gelezen hoor..
daar vind je alle voor en tegens van wel of niet aangedreven spannen en
wat de betere motor is...
 
hmm, is vrij weinig over te vinden, op treffen heb ik er wel met mensen over gepraat, de bevindingen lopen heel sterk uiteen..
ik denk dat zelluf proberen de enige optie is, maar als ik een mb650 scoor, die toch iets duurder zijn en het bevalt me niet is het wel balen, want niemand die hier een dnepr koopt voor een dergelijk bedrag of wat in de buurt, puur omdat het een dnepr is denk ik..
enne ural blokken sterker dan dnepr...valt over te discuszueren.. thermisch zijn dneprs denk ik veel beter.. ook nog nooit warmloper gehad, ondanks met passagier en zwaar beladen vakantiespan met 35 graden voluit in de 2de versn. de bergen in..
 
hmm, is vrij weinig over te vinden, op treffen heb ik er wel met mensen over gepraat, de bevindingen lopen heel sterk uiteen..
ik denk dat zelluf proberen de enige optie is, maar als ik een mb650 scoor, die toch iets duurder zijn en het bevalt me niet is het wel balen,
thermisch zijn dneprs denk ik veel beter.. ook nog nooit warmloper gehad, ondanks met passagier en zwaar beladen vakantiespan met 35 graden voluit in de 2de versn. de bergen in..

je spreekt zelf al je voorkeur uit voor een Dnepr.. wat let je??

alleen de keus tussen aangedreven bak of niet aangedreven is een keus die
je zelf moet maken..
ga je het terrein in ja/nee. moet ie zwaar werk leveren ja/nee.

zal een moeilijke keus zijn, maar de kosten vallen toch best wel mee??
je koopt voor dat geld iig GEEN BMW...
 
nee klopt, een mb650 kost om en nabij de 3000 euro..
maar eerst wil ik meer weten over de beschikbaarheid en techniek van de 776cc escorte-dnepr's..
 
nee klopt, een mb650 kost om en nabij de 3000 euro..
maar eerst wil ik meer weten over de beschikbaarheid en techniek van de 776cc escorte-dnepr's..

AI, daar heb je iets zeldzaams aan de hand hoor..
die dingen kom je niet vaak tegen maar zijn wel zeer speciaal..
zoiets wil ik ook best voor de deur hebben hoor..
wat ik daarover gelezen heb bevalt me echt wel..
speciale lagers en een tandwiel setje wat dus WEL is gehard..
 
yep, maar als er kudde's van in florida staan, moet het toch te krijgen zijn?
en ik weet niet wat die arbalet mensen probenren te doen, of het gaat te goed met ze of ze zijn ermee gestopt. het is vrijwel onmogelijk om normaal conntact met ze te krijgen..
 
ik zou zo eigenlijk geen andere manier weten...
bij ze langsfietsen is ook weer zowat..
 
maar jemig heb je de foto's op die site gezien? maken ze reclame met open koppen met roestige tuimelaars!!
ze snappen het nog steeds niet daar... :N
 
zegt wel wat over hoe het blok aan de binnenzijde kan zijn
daarnaast als ze dezlefde dubieuze krukassen gebruiken voor 776cc met een C.V. van 1 op 10, vraag ik me af of dat goed gaat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan