met scooter de Stelvio op

Rijdt in blik al jaren automaat, hier of manueel te bedienen of je kan de bak vast zetten op max de 1e, 2e, of 3e versnelling
In thailand met een huur auto, toyota pick up een berg route gereden, deze had alleen d, n, r en p, dus bergaf was het remmen, halverwege gestopt, remmen voelden erg lafjes aan, was donker, stond prachtig die 4 rode lampen achter de velgen O-)

Paar passagiers (familie die mee was) vroegen waarom we stopten, ff eten en drinken, hoeft niet, rij maar door, nou nee, hij remt niet meer, dus eten en drinken, is tie afgekoeld, gaan we dan weer door
 
Een automaat handmatig schakelen lijkt handig maar werkt niet echt in de bergen.
Ook al ga je in een heel lage gang naar beneden, de motor spint op tot het rode gebied waarna de bak automatisch opschakelt om de motor te beschermen voor overtoeren. Moet je alsnog remmen.

Een benzinemotor remt gewoon heel slecht af vanwege de (dichte) gasklep.
Een (turbo)diesel doet dat een heel stuk beter, gas los is dan net of je op de rem staat.
Elektrisch afdalen moet helemaal mooi gaan maar dat heb ik nog niet gedaan.
 
(...)

Een benzinemotor remt gewoon heel slecht af vanwege de (dichte) gasklep.
Een (turbo)diesel doet dat een heel stuk beter, gas los is dan net of je op de rem staat.
Elektrisch afdalen moet helemaal mooi gaan maar dat heb ik nog niet gedaan.
Ik denk dat dat niet helemaal klopt.
Die gesloten gasklep bij een benzine zorgt juist voor motorrem. Een dieselmotor heeft geen gasklep en remt daardoor van nature minder goed op de motor dan een benzine.
 
De remmende werking van een zuigermotor komt voornamelijk door de compressie, dus het samenpersen van lucht of mengsel.
Maar dan is het wel handig als er ook lucht (of mengsel) de motor in kan óm gecomprimeerd te worden.

Zolang de gasklep dicht is bewegen die zuigers zo goed als loos op en neer, er wordt immers geen lucht toegelaten en dus valt er weinig samen te drukken.

Een diesel heeft geen gasklep, er kan dus altijd volop lucht naar binnen, zeker met een turbo; verder is de compressie heel hoog en daardoor is de remmende werking veel hoger dan bij benzine.
Oostenrijkers zijn niet voor niets gek op diesels.
 
Een automaat handmatig schakelen lijkt handig maar werkt niet echt in de bergen.
Ook al ga je in een heel lage gang naar beneden, de motor spint op tot het rode gebied waarna de bak automatisch opschakelt om de motor te beschermen voor overtoeren. Moet je alsnog remmen.

Een benzinemotor remt gewoon heel slecht af vanwege de (dichte) gasklep.
Een (turbo)diesel doet dat een heel stuk beter, gas los is dan net of je op de rem staat.
Elektrisch afdalen moet helemaal mooi gaan maar dat heb ik nog niet gedaan.
Mijn ervaring met een automaat vast zetten jn de versnelling is zeker niet dat hij doorloopt tot het rood,
Huidige auto schakeld zelfs terug mits je op cruise control rijdt, dat was helemaal luxe
 
Soms moet je zo langzaam rijden dat de koppeling inderdaad loslaat en je dus geen motorrem meer hebt. Als je niet oplet rol je daarna met 60 naar beneden terwijl je motor stationair draait. Het enige tussen jou en de railing/tegenligger is dan je rem. Als je toch gas geeft krijgt je motor en de hele overbrenging een klap. Stationair naar beneden rollen moet je proberen te voorkomen. Als het toch gebeurt, goed remmen bij de bochten (die zijn er gelukkig genoeg!) en daarna gasgeven zodat de koppeling weer aangrijpt.

Daarom: voor je vertrekt ervoor zorgen dat iig de remmerij 100% in topstaat is, maar dat geldt ook voor motoren.
Deze post vind ik waardevol genoeg om nog eens onder de aandacht te brengen.
En weer on topic te geraken. :Y
 
Ik begrijp dat het vooral belangrijk is om er steeds voor te zorgen dat de koppeling aangegrepen blijft, desnoods door een tikje gas te geven als ze zou ontkoppelen tot ze terug koppelt. Dan kan de motorrem meewerken maar het grootste deel van het werk zal toch van de remmen moeten komen. Remmen in goede conditie houden dus en kalmpjes aan bij afdalingen.
Goed om te weten. Het is hier wel wat heuvelachtig maar ervaring met afdalingen, toch niet met lange afdalingen heb ik nog niet. Ik zal het onthouden.
 
De remmende werking van een zuigermotor komt voornamelijk door de compressie, dus het samenpersen van lucht of mengsel.
Maar dan is het wel handig als er ook lucht (of mengsel) de motor in kan óm gecomprimeerd te worden.

Zolang de gasklep dicht is bewegen die zuigers zo goed als loos op en neer, er wordt immers geen lucht toegelaten en dus valt er weinig samen te drukken.

Een diesel heeft geen gasklep, er kan dus altijd volop lucht naar binnen, zeker met een turbo; verder is de compressie heel hoog en daardoor is de remmende werking veel hoger dan bij benzine.
Oostenrijkers zijn niet voor niets gek op diesels.
Mijn excuses, Jenkins, het is wat off-topic maar ik wil hier toch nog eens op terugkomen.

Ik denk dat de compressieslag niet bepalend is.

Mijn redenering loopt als volgt:
Laat ik met een klassieke 4-takt benzine beginnen:
Inlaatslag: de inlaatklep staat open, de zuiger gaat naar beneden maar kan nauwelijks lucht aanzuigen want de gasklep staat dicht en maakt dus onderdruk in de cilinder. Dat kost energie.
Compressieslag: beide kleppen zijn dicht en de zuiger beweegt terug naar boven. De onderdruk in de cilinder zuigt de zuiger bij wijze van spreken naar boven en de energie die de inlaatslag gekost heeft krijg je ongeveer terug.
De inlaatslag en de compressieslag samen is qua energiekost ongeveer een nuloperatie. Het is alsof je een veer uitrekt en dan terug laat inveren.
De arbeidsslag: er is niets te verbranden dus is de arbeidsslag het omgekeerde van de compressieslag. Trekt weer onderdruk en dat kost energie.
Uitlaatslag: de uitlaatklep gaat open en de onderdruk in de cilinder zuigt gas aan uit de uitlaat en egaliseert naar de atmosferische druk. De zuiger beweegt omhoog en voert het ingezogen gas weer af maar de energie die de arbeidsslag heeft gekost wordt niet gerecupereerd.
Dus netto heeft de cyclus energie gekost in de arbeidsslag: het voertuig remt (buiten dat de motor geen arbeid levert) extra af op de motor.

Dan een klassieke 4-takt dieselmotor:
Inlaatslag: de inlaatklep staat open, de zuiger gaat naar beneden en kan volop lucht aanzuigen want er is geen gasklep. De druk in de cilinder blijft atmosferisch. De inlaatslag kost geen energie.
Compressieslag: beide kleppen zijn dicht en de zuiger beweegt terug naar boven. De aanwezige lucht op ongeveer atmosferische druk wordt samengeperst. Dat kost energie.
De arbeidsslag: er is niets te verbranden dus is de arbeidsslag het omgekeerde van de compressieslag. De opgebouwde druk ontspant zich en de energie die de compressieslag gekost heeft krijg je ongeveer terug.
De compressieslag en de arbeidsslag samen is qua energieverlies ongeveer een nuloperatie. Het is alsof je een veer indrukt en dan terug laat uitveren.
Uitlaatslag: de uitlaatklep gaat open maar zonder effect want de druk in de cilinder is ongeveer atmosferisch. De zuiger duwt de lucht naar buiten en dat kost nauwelijks energie.
Dus netto heeft de cyclus weinig energie gekost: het voertuig remt maar weinig extra af op de motor. Je hebt natuurlijk altijd een energiekost door mechanische verliezen.

Naar eigen ervaring: ik rij al dik 40 jaar met de auto (en met de motorfiets maar dat waren natuurlijk altijd benzines) en sinds 20 jaar steeds met diesels. Ik ervaar het in de praktijk ook zo. Ik heb er vandaag nog eens op gelet. 90 en gas lossen of 90 en gas lossen + koppeling intrappen maakt nauwelijks een voelbaar verschil.

Sorry dat ik nog even doorga:
Die veerwerking van de compressie van een diesel speelt wel een rol als je een diesel probeert in gang te duwen. Door de hogere compressieverhouding is het erg lastig om de motor door zijn compressie te duwen. Alhoewel bij moderne diesels de compressieverhouding al niet zoveel meer afwijkt van een benzine.

Aan de andere kant heb je die veerwerking van de compressieslag nodig om bepaalde oudere dieselmotoren sowieso gestart te krijgen.
Wij hadden vroeger thuis een tuinfrees, meer een tuinploeg. Dat was een Italiaanse machine met 2 wielen en een kantelbare enkelvoudige ploeg en met een luchtgekoelde 1-cilinder 4-takt dieselmotor. Supereenvoudig ontwerp, zonder batterij en dus zonder startmotor en zonder voorverwarming. Puur mechanisch ontwerp met enkel een dieselinjectiepomp en een toerentalregelaar gebaseerd op middelpuntsvliedende werking.
Die moest je met een koord in gang trekken maar volgens een speciale techniek. Zomaar trekken zoals bij een gewone grasmaaier was onmogelijk want je kreeg hem niet door zijn compressie heen. Je moest het begin van zijn compressie opzoeken en dan heen en weer met dat touw de cilinder geleidelijk aan verder in zijn compressie duwen en dan weer terug en dan weer iets verder en weer terug. Tot je een punt bereikt had dat je dacht OK, nu kan het lukken en dan een laatste krachtige ruk om hem door zijn compressie te duwen en dan sloeg die aan. Elke keer weer een uitdaging.
 
Leuke redenatie.
”Ik heb er vandaag nog eens op gelet. 90 en gas lossen of 90 en gas lossen + koppeling intrappen maakt nauwelijks een voelbaar verschil.”
Denk dat daar de meningen over verdeeld zijn. Maakt wel verschil bij al (6 stuks, 5 diesels, 1 benzine) mijn auto’s.... maar misschien dat die allemaal niet in orde zijn.

On topic: bij mijn 3 scooters doe ik gedurende een afdaling zoals genoemd. Na een (haarspeld)bocht even iets gas om de koppeling te laten aangrijpen en vervolgens gas los om op de motor zoveel mogelijk af te remmen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan