Met z'n tweeën op een éénpitter...?

Kire

MF veteraan
7 aug 2003
1.281
82
Rotterdam
Zou het te doen zijn om met z'n tweeën op een éénpitter te rijden of sta je dan echt stil...? Denk bij de eenpitter bijvoorbeeld aan de 690 Duke van KTM... In theorie net zo veel (of meer) koppel dan de gemiddelde 600cc supersport; op de rijksweg zal je wel wat sneller aan z'n top zitten, gok ik. Iemand ervaring mee...?
 
Dan zul je eerst moeten zorgen dat je er voetsteuntjes bij krijgt want voor zover ik weer zit er op zulk soort motoren geen voetsteun. Deze motoren zijn er niet voor gemaakt om met zijn 2en op te rijden het zou wel te doen zijn maar comfortabel zou het niet zijn O-)
 
Ik heb een yamaha xt660x 1cilinder en kan je prima met z,n 2e op rijden maar boven de 100km/h is het niet echt fijn.

In de stad is goed te doen ;)
 
Dan zul je eerst moeten zorgen dat je er voetsteuntjes bij krijgt want voor zover ik weer zit er op zulk soort motoren geen voetsteun. Deze motoren zijn er niet voor gemaakt om met zijn 2en op te rijden het zou wel te doen zijn maar comfortabel zou het niet zijn O-)

"zulk soort motoren"
over veralgemenend discrimineren gesproken zeg...

"niet voor gemaakt"
De laatste jaren zijn er bepaalde merken die een zwak achterframe monteren en ook geen voetsteunen...maar dat is een minderheid.

"comfortabel zou het niet zijn"
Wat heeft comfort nu met een motortype te maken ? Een eenpitter kan minder vloeiend zijn, maar als 'piloot' heb je altijd een verantwoordelijkheid als je iemand meeneemt...anders kan je net zo goed alles verbieden behalve 50cc driewielers of zo, nee dank u.
Zowat de halve wereld rijdt met een 125cc scootertje en droomt van een iets zwaarder endurootje, het moet niet meer zijn. Als je luxe wil, zeg dat dan gewoon, maar discrimineer niet alle anderen.
 
Een 50cc scootertje komt toch ook nog (redelijk) vooruit met 2 personen erop?
 
"zulk soort motoren"
over veralgemenend discrimineren gesproken zeg...

"niet voor gemaakt"
De laatste jaren zijn er bepaalde merken die een zwak achterframe monteren en ook geen voetsteunen...maar dat is een minderheid.

"comfortabel zou het niet zijn"
Wat heeft comfort nu met een motortype te maken ? Een eenpitter kan minder vloeiend zijn, maar als 'piloot' heb je altijd een verantwoordelijkheid als je iemand meeneemt...anders kan je net zo goed alles verbieden behalve 50cc driewielers of zo, nee dank u.
Zowat de halve wereld rijdt met een 125cc scootertje en droomt van een iets zwaarder endurootje, het moet niet meer zijn. Als je luxe wil, zeg dat dan gewoon, maar discrimineer niet alle anderen.

Sorry mijn fout ik ging uit van de supermoto's heb niet aan de andere 1 pitters gedacht :$
 
Sorry mijn fout ik ging uit van de supermoto's heb niet aan de andere 1 pitters gedacht :$

"Supermoto" is ook al een ruim begrip...
Als de fabrikant de mogelijkheid voorziet voor een passagier, kan het. Met een passagier rijdt je toch al anders als alleen.

Even lichtjes off-topic...op een Hayabusa rijdt je toch ook geen 300 met een passagier, dat is toch onverantwoordelijk...als je iemand meeneemt op een motor is dat vrijwel altijd een (heel) goede vriend(in), die breng je toch niet in gevaar.
 
ik nam zelfs af en toe mensen mee achterop me crosser, goed beethouden en voetjes van het achterwiel houden, niet mokken lekker wokken

met iemand achterop meer contragewicht dus betere wheelys
 
Is redelijk goed te doen, is meer een grote brommer en dus geen toer / supersport. Een toermotor is nog altijd het meest geschikt om met 2 personen op te rijden.
 
het is do-able, maar zulke motoren zijn natuurlijk primair solo-feestbeesten... maar een stukje met een fijne kleine duo moet goed lukken
 
het is do-able, maar zulke motoren zijn natuurlijk primair solo-feestbeesten... maar een stukje met een fijne kleine duo moet goed lukken

Do-able klinkt niet als fijn een stukje rijden met z'n 2-en...

Wat is het probleem precies? Op een 690 Duke zit je - lijkt me - beter dan op de gemiddelde ss waar ik nu op rijd, koppel is niet veel minder, PK's natuurlijk wel maar als 'ie ergens rond de 130 en 150 kan op de rijksweg vind ik dat genoeg. Top van de 690 zit daar - solo -volgens mij dik boven. Wat is het probleem? :?
 
Ik heb zo'n 3500 km Wales en 1500 km Ardennen gemaakt met mijn vrouw achterop een BMW F650GS. En daarbij dus nog 50 kg tent en ander kampeerspul. Geen probleem! beetje meer gas en wat hoger in de toeren.

Je bent idd niet meer zo snel weg bij het stoplicht maar snel zat om de gemiddelde koekblikker voor te blijven. Ook bij korte acceleratie op de snelweg gaat het vlot zat. Ook mijn kruissnelheid op de snelweg heb ik niet aan hoeven passen. Tenminste niet vanwege het vermogen. Wel vanwege het feit dat het voor haar niet prettig was om 140 km/u te kruisen.

En zodra het bochtig wordt ligt het helemaal aan je duo. Zij was destijds al bezig met haar motorrijbewijs en wist wat ze moest doen. En met zijn twee samen hard werken om een pas over te ploerten was erg gaaf. Beide bek af en tevreden op de top. Maar dat is misschien niet uniek voor een 2-pitter.
 
Hmm - klinkt als meer dan do-able...
Duke heeft 67 Nm koppel en 48 kW vermogen (hoe veel pk's is dat...?) tegenover 60 Nm en 36kW/50 pk voor de beemer... zou moeten kunnen dan...
 
Hmm - klinkt als meer dan do-able...
Duke heeft 67 Nm koppel en 48 kW vermogen (hoe veel pk's is dat...?) tegenover 60 Nm en 36kW/50 pk voor de beemer... zou moeten kunnen dan...
vermogen is het probleem niet, ik denk eerder aan comfort duo en frustratie bestuurder.

maar ik rij dan ook nauwelijks meer met een duo, oorzaak en gevolg is niet helemaal duidelijk ;)
 
Ach, op een brommer kan het inderdaad ook. Maar als je motor rijdt voor de lol en voor de kick, is met z'n tweeen op een eencilinder niet top. Veel eencilinders hebben een vrij korte bruikbare toerenband, dus je moet veel schakelen. Het lijkt me toch een stuk minder lekker rijden dan een meercilinder.

Maar als je een offroad zoekt, en je meissie moet af en toe mee achterop kunnen om de aankoop te kunnen goedkeuren: Dan gaat het prima. Maar ik zou haar niet meenemen op een proefrit op een Duke, want misschien dat zij er dan al geen zin meer in heeft. Op een BMW of XT is dat risico wat minder.

Maurice
 
Geen probleem. Ook niet boven de 100km/u. Je doet alleen wat langer over de topsnelheid, maar je bent nog steeds erg vlot. Snelle BMW's konden me in de stad ook niet bijhouden met iemand achterop. Op de snelweg gaat 130km/u ook goed hoor, in principe is het enige verschil dat je gewoon wat trager optrekt, maar veel trager valt mee hoor. Verder moet je wat eerder (of harder) remmen en kan je wat minder gooien in de bochten omdat je meer gewicht achterop hebt.

Ik heb nooit verschil gemerkt tussen 4-cilinders, 2-cilinders of 1-cilinders als er iemand achterop zit, alleen qua koppel merk je dat het wat langzamer op komt...
Elke motor rijd lekkerder als je er in je eentje op rijd...
 
Kheb een ktm 690SM, rijdt prima met iemand achterop. Goede ruimte ook wel hoor, en dr zitten standaard al achterstepjes op.
Tuurlijk rijdt het stukken beter als je alleen rijdt, maar das bij elke motor het geval.....
 
M,n oude Dominator 150km/h top met iemand achter op..
Op m'n 800cc 1 pitter DR BIG 170km/h.. tot 160 snel.. ruime zit en rustig 4 uur door rijden..
Een racer in z'n 1tje en ik met meissie achter op op de lek dijk, wij recht op, hij plat en er lekker achter plakken [ wel op m'n weg bandjes ;) ]
690 duke rijd prima zelfs op de snelweg 8-)
Maar houd rekening met een langere rem weg -O- en met meer grip in de bochten met iemand achter op *O*
 
Tot 110 km/h rijd het nog wel lekker op de snelweg, daarboven kun je beter een andere motor hebben. Een KTM zal power genoeg hebben, maar een beetje nerveus rijden. Weet ook niet of een KTM gemaakt is voor lange stukken snelweg / veel km's.........

Maar geloof me, met een 1pitter heb je misschien nog wel meer lol als met een 4pitter :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan