Metaal bewerken

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Ik ben al een tijdje actief op dit forum en vind het zelf leuk om motoren naar mijn smaak om te bouwen. Als ik bij anderen kijk hoe zij dit aanpakken valt me op hoe zij metaal kunnen bewerken, lassen, frezen, buigen enz.
Ik ben student fysiotherapie dus op school komt er vrij weinig bij kijken over metaal bewerking...
wie heeft er tips waar je goedkoop metaal kan bewerken of hoe ik het zelf kan met een gering budget?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb thuis ook niet veel metaalbewerkings machines maar wat ik altijd doe maak even een tekening van in Autocad of solidworks of een ander programma. En stuur dit naar een bedrijf vraag of ze het tussen door willen doen en je hebt bijvoorbeeld een mooie rvs kenteken plaat houder voor 30 tientjes. Voor las werk werkt dit niet echt maar laser snijden of frezen of draaien wel.
 
Uhh ja alles kost tijd om te leren maar er zijn genoeg instructie filmpjes te vinden op internet daar moet het wel mee lukken. En je kan het ook wel ergens downloaden. Solidworks is 3D en dus mooier autocad is denk ik iets makkelijker. Maar solidworks is leuker om te doen je ziet echt wat je maakt.

Voor laser snijden is het makkelijk daar hoef je allen het contour op tegeven als dxf en laden hun deze in de computer van de machine en klaar is Kees. Voor frees en draai werk moet je kennis hebben van technische tekeningen maken en de regels en symbolen die daar bij horen is iets moeilijker.
 
AutoCAD is sterk in 2D. DXF is eigenlijk de industriestandaard voor 2D tekeningen

Solidworks is een belangrijke speler in de 3D markt. Veel CAM software kan probleemloos Solidworks tekeningen lezen
 
haha ok een aantal mensen die het dus voor me kunnen maken, ik woon in de buurt van enschede, een mogelijkheid in friesland, eindhoven en in spaarnwoude.. haha kiezen tussen ver ver en ver..
ik zal niet zeuren, zodra ik de motor weer kan rijden neem ik even weer contact op met jullie, ben er nu even een mono arm in aan het bakken van een vfr750.
 
Wij hebben ook maar eens onze cnc machines voor eigen doeleinden laten draaien.
ik zet morgen wel even foto's online van een catchtank, sliders, tandwielbeschermkapje etc.

helaas mag ik geen foto's online zetten van wat speciale ontwikkelingen voor een BMW S1000RR (cup) omdat dit zakelijk uitgevoerd wordt en de klant dit stil wilt houden.
 
Wij hebben ook maar eens onze cnc machines voor eigen doeleinden laten draaien.
ik zet morgen wel even foto's online van een catchtank, sliders, tandwielbeschermkapje etc.

helaas mag ik geen foto's online zetten van wat speciale ontwikkelingen voor een BMW S1000RR (cup) omdat dit zakelijk uitgevoerd wordt en de klant dit stil wilt houden.

Gewoon doen, en zeggen dat het wat anders is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan