metaal/koper deeltjes in blok :(

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Vandaag na 400 Km even de eerste olie + filter wissel sinds me nieuwe blok er onder hangt, kom ik in het filter en het filter bakkie allemaal koperkleurige snippertjes tegen van 0,5 tot zo'n 1,5 mm groot en een paar metaal kleurige snippertjes. Mooi klote dus als het even tegenzit.
Ik heb zelf al zo'n idee wat er kapot is dan, maar toch een foto om jullie mening even te horen over het mogelijke probleem.
103501
 
de glijlagers die rond je bigend zitten (die de zijdelingse speling opvangen) zijn van een "gele" legering...
bigend naar de klote, glijlagers ook naar de klote
 
Dat bevestigd zo'n beetje wat ik dacht ja. Das mooi klote.
Ik tref het toch niet met die dingen...
Iemand ervaring wanneer het nu tijd is om echt te stoppen met rijden en het blok open te halen? hoeveel km zou je nog kunnen doen zonder de kooi te slopen?
 
de glijlagers die rond je bigend zitten (die de zijdelingse speling opvangen) zijn van een "gele" legering...
bigend naar de klote, glijlagers ook naar de klote


:^

Lager is iig al door zijn "zachte laag" heen !

Dat bevestigd zo'n beetje wat ik dacht ja. Das mooi klote.
Ik tref het toch niet met die dingen...
Iemand ervaring wanneer het nu tijd is om echt te stoppen met rijden en het blok open te halen? hoeveel km zou je nog kunnen doen zonder de kooi te slopen?



NIET mee wachten, met een beetje (veel) geluk id de kruktap nu nog "bruikbaar", nog langer doorrijden kost je iig je krukas |(

Is je oliedruk nog wél in orde dan??
 
Oliedruk controle lampjes zo'als jouw moderne R1 heb, heeft een XR niet. Maar op gevoel, vulling en druk naar de kop toe is de oliedruk nog in orde.
Maar mijn probleem is dat ik van mijn laatste centjes dit blok 400km terug heb gekocht omdat ik geen zin/tijd/geld had om mijn blok (weer) te reviceren. Het blok zou goed zijn voor nog vele kilometers.. '(
 
Wellicht dat het inderdaad de krukas is maar er zitten nog wel meer bronzen delen in zo'n XR blok. Koppelings glijbus bijvoorbeeld. In de bak kunnen ze ook nog her en der zitten maar of dat bij een XR ook zo is, weet ik niet.
 
Zijn de metaalkleurige delen magnetisch?

De bigendlager is een rollager, dus niets brons oid.

Zijn dit de enige stukjes die eruit kwamen? Wat zat er nog in je frame/ leidingen aan restanten van het oude blok??????????

Over dat blok hoef je je heel weinig zorgen te maken.
 
heb je de kader(=oliereservoir)gespoeld bij de revisie? Mss zaten er nog deeltjes in je kader van vroeger.Anders is er iets fout met de oliedruk/pomp....

Haal je kleppendeksel er eens af en kijk naar de tuimelaars/nokkenas .Als je daar schade hebt.... :(
 
Dan ga ik er maar vanuit dat er toch nog troep achter was gebleven in het frame. Had wel gespoeld, maar je weet nooit.
Ik gooi de nieuwe olie er in en wacht de volgende wissel wel af.
 
Das niet zo slim denk ik..Wat als je big-end lager het begeeft bij 6000 toeren? Dan steekt je drijfstang mss door je karters ;(

Check ook de grove filter in je kader onderaan en kijk of de olieleidingen die daar vertrekken niet "getwist" zitten (en dus afgenepen)...
 
De zilveren deeltjes worden door magneetje aangetrokken.
De lijdingen lopen goed.
Bij de olie wissel controleer ik het gaasfiltertje ook wel even ja.
Ik heb het blokje bij Zot gekocht, dus als die er van overtuigd is dat het niets is ga ik niets open halen ook, laat ik het lekker hangen. Ik vertrouw er op *D .
Tja, het blokkie klinkt vrij rouw, maar dat doet ie al vanaf mijn eerste kilometer, het blijft een AC 1 pitter toch?
Al was me gereviceerde blokkie wel veeeel stiller :) maar dat was er ook een nieuwe lagertjes en zuiger.
 
De zilveren deeltjes worden door magneetje aangetrokken.
De lijdingen lopen goed.
Bij de olie wissel controleer ik het gaasfiltertje ook wel even ja.
Ik heb het blokje bij Zot gekocht, dus als die er van overtuigd is dat het niets is ga ik niets open halen ook, laat ik het lekker hangen. Ik vertrouw er op *D .
Tja, het blokkie klinkt vrij rouw, maar dat doet ie al vanaf mijn eerste kilometer, het blijft een AC 1 pitter toch?
Al was me gereviceerde blokkie wel veeeel stiller :) maar dat was er ook een nieuwe lagertjes en zuiger.

Ik ben ervan overtuigd dat het blok goed was.
Hoe die nu is weet ik niet, maar als jij alles goed hebt gedaan mag er geen enkel probleem zijn. Ik heb er zelf zeker 5.000 probleemloze km. mee gereden.
Ik zou hem graag eens live horen om je uitsluitsel te geven.
 
Zijn de metaalkleurige delen magnetisch?

De bigendlager is een rollager, dus niets brons oid.

Zijn dit de enige stukjes die eruit kwamen? Wat zat er nog in je frame/ leidingen aan restanten van het oude blok??????????

Over dat blok hoef je je heel weinig zorgen te maken.

Sorry, wist 'k niet ( Zooi komt dus ergens vandaan }) , misschien kogellager met bronzen/messing kooi??




Das niet zo slim denk ik..Wat als je big-end lager het begeeft bij 6000 toeren?



Big-end is dus in dit geval laatste waar hij zich zorgen om hoeft te maken, zou ook wel hoorbaar zijn wanneer die zoveel speling zou hebben!



Oliedruk controle lampjes zo'als jouw moderne R1 heb, heeft een XR niet. Maar op gevoel, vulling en druk naar de kop toe is de oliedruk nog in orde.


Mijn "moderne" R1 heeft óók geen oliedruklampje hoor })

:P
 
De bigendlager is een rollager, dus niets brons oid.

het big-end lager is inderdaad van staal; maar als het big-end lager stuk loopt, ruïneren ook de bronzen axiale glijlagers rond de bigend...

Tja, het blokkie klinkt vrij rouw, maar dat doet ie al vanaf mijn eerste kilometer, het blijft een AC 1 pitter toch?
Al was me gereviceerde blokkie wel veeeel stiller maar dat was er ook een nieuwe lagertjes en zuiger.

Bij mijn klxr had ik net hetzelfde; rouw lopen, en ook diezelfde metaaldeeltjes in mijn filter. Bij demontage zie foto; :(
Het klapperen van de drijfstang hoor je pas als ie echt tot het uiterste versleten is. Zoals je kan zien op de foto was mijn drijfstang "redelijk" versleten, en toch maakte deze quasi geen lawaai. (als je echt goed luisterde hoorde je op stationair toerental een "gloekgloekgloek" geluid)

 
Laatst bewerkt:
dat ziet er ook niet smullen uit :X ...alhoewel ik het op een of andere manier mooi ingesleten vind ...

wat was er stukgelopen aan je vorige blok steven?...zit nu te denken wat er van dat spul is in het blok en kan niet veel bedenken...behalve idd die ringen van je bigend...en je smallend (maar daar zit ook niets in vlgs mij)
 
dat ziet er ook niet smullen uit :X ...alhoewel ik het op een of andere manier mooi ingesleten vind ...

wat was er stukgelopen aan je vorige blok steven?...zit nu te denken wat er van dat spul is in het blok en kan niet veel bedenken...behalve idd die ringen van je bigend...en je smallend (maar daar zit ook niets in vlgs mij)

Zit er bij een xr een bronzen bus in het small-end :? Bronzen klepgeleiders :? Vindt de hoeveelheid metaal wel meevallen. Toch wel alles goed in de olie/vet gezet bij montage. :?
 
afaik heeft een xr niets in het smallend zitten...enige wat ik bij mn nieuwe drijfstang zag waren soort hoonsporen in het smallend...

verder..klepgeleiders van koper?...lijkt me stug...maar dat weet ik ook niet zeker..
 
Ik ben ervan overtuigd dat het blok goed was.
Hoe die nu is weet ik niet, maar als jij alles goed hebt gedaan mag er geen enkel probleem zijn. Ik heb er zelf zeker 5.000 probleemloze km. mee gereden.
Ik zou hem graag eens live horen om je uitsluitsel te geven.
Spreken we een keertje bij Amsterdam/haarlem af ofzow. Je zit toch iedere dag in haarlem? das redelijk in de buurt bij mij.
Maar er kan nix fout gaan aan vastschroeven, frame schoonmaken en frame vulllen met olie (pompie ontluchten uiteraard...) toch?
 
dat ziet er ook niet smullen uit :X ...alhoewel ik het op een of andere manier mooi ingesleten vind ...

wat was er stukgelopen aan je vorige blok steven?...zit nu te denken wat er van dat spul is in het blok en kan niet veel bedenken...behalve idd die ringen van je bigend...en je smallend (maar daar zit ook niets in vlgs mij)
Weet je nog dat stuk tandwiel wat door me carter heen stak? Nou.. dat :P
Maar daar was dus een hoop alu bende van los gekomen, dat was allemaal al wel weer opgeruimd.

Ro, wat kan je btw vertellen over of die deeltjes door een magneer worden aangetrokken of niet?
 
Weet je nog dat stuk tandwiel wat door me carter heen stak? Nou.. dat :P
Maar daar was dus een hoop alu bende van los gekomen, dat was allemaal al wel weer opgeruimd.

Ro, wat kan je btw vertellen over of die deeltjes door een magneer worden aangetrokken of niet?

Dat het geen alu is.

1 Spreken we een keertje bij Amsterdam/haarlem af ofzow. Je zit toch iedere dag in haarlem? das redelijk in de buurt bij mij.
2 Maar er kan nix fout gaan aan vastschroeven, frame schoonmaken en frame vulllen met olie (pompie ontluchten uiteraard...) toch?
1 Ik werk niet meer in Hillegom, maar bij breukelen.
2 te arm mengsel en verkeerde cdi kan ook vervelende klachten geven.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan