Metaaldeeltjes aan magneetplug

OTR-Nelis

MF'er
16 apr 2004
141
0
Winterswijk / Meddo
Veel mensen beginnen te stijgeren als ze iemand horen over metaaldeeltjes in de olie. Zo ik dus ook een beetje. :Y

Nu zit het bij mijn motor niet door de hele olie heen maar er zaten de laatste keer wel wat metaaldeeltjes aan de aftapplug (die is magnetisch).

De vorige twee keer met olieversersen was er niets te vinden.
De oilscreens zijn beide wel gewoon schoon.

Mijn vraag is of dit acceptabel is of dat ik mij zorgen moet gaan maken.

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd de motor ook wel meer heb belast en ook wel eens wat heb misgeschakeld (soms zonder te ontkoppelen) omdat ik ben begonnen met op de crossbaan rijden.
Zou het een logische verklaring kunnen zijn dat de metaaldeeltjes van de versnellingsbak (tandwielen) afkomstig zijn?!
De motor doet verder alles perfect, geen rare geluiden of olieverbruik.

full
 
Laatst bewerkt:
ik heb er meestal ook metaaldeeltjes aan zitten, alleen dan wel superklein, dit zijn nog best dikke stukken!

maar heb geen idee of het schadelijk is of word...
 
Ik kan niet geloven dat deze zo uit je blok komt. Hij is helemaal droog! Normaal zit er een zwarte sludge met fijne metaal deeltjes omheen. Bij mijn 525 was dat tenmiste wel altijd.

Tijdens het inrijden meer snippers dan normaal en vlak voordat hij stukloopt wordt het ook ineens erger.
 
Bij mijn xr is een stukje van 2 bij 1 mm door mn cylinder gegaan met een kras als gevolg... Kan dus zeker wel kwaad als zon stukje op de verkeerde plek terrecht komt.
 
Ik kan niet geloven dat deze zo uit je blok komt. Hij is helemaal droog! Normaal zit er een zwarte sludge met fijne metaal deeltjes omheen. Bij mijn 525 was dat tenmiste wel altijd.

Tijdens het inrijden meer snippers dan normaal en vlak voordat hij stukloopt wordt het ook ineens erger.

haha, nee ik heb hem eerst schoongemaakt met een doekje en vervolgens met de magneet de deeltjes er weer aan laten kleven. Het is namelijk de keukentafel ;)

Je noemt "meer snippers dan normaal". Daarmee zeg je dat een beetje wel normaal is. Mijn vraag is dus of dit een beetje en dus normaal is?!
 
Die plug is magnetisch om te zorgen dat metaalrestjes eraan blijven hangen en niet door het blok gaan zwerven. Het is dus niet raar dat er wat ijzer aan zit, maar dit lijken me ook behoorlijk grote stukken.
Zelf zou ik me niet zo druk maken zolang ik verder niks raars aan het blok merk. En inderdaad wat voorzichtiger aan doen met schakelen.
 
Zijn toch behoorlijke stukjes die dus ook ergens vandaan komen. Ik zou het spul lostrekken om te ontdekken waar het vandaan komt of waar het zeker niet vandaan komt.
 
Ik lees net bij "Techniek" dat je koppeling piept en nu dit? Correlatie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan