metaalslijpsel in kettingkast, aanlopende ketting?

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
hallo, ik heb vanwege een kapot systeempje dat aan de koppelingskabel zit, naast het voortandwiel, het kapje wat voor het voortandwiel zit eraf gehaald.
(de 'haak' waar de koppelingkabel achter blijft hangen is doormidden gebroken, nieuw systeempje is al besteld.)

Wat me meteen opviel was dat er metaalslijpsel in ligt. Het lijkt dus alsof de ketting ergens tegenaan aanloopt.

Ik heb de motor pas gekocht, dus ik denk dat het misschien ook kan komen doordat de vorige eigenaar de ketting te slap gespannen had, is dit aannemelijk?

Ik heb even gekeken met een zaklamp, maar kan niets vinden waar de ketting tegenaan gelopen zou zijn. :$

Ideeen van wat het zou kunnen zijn?



Bandit 600 1996, met originele plastic kettingkast, dus die kan het iniedergeval niet zijn ;)

Max
 

Kan bijna niets anders zijn dan je voorste tandwiel en heel misschien jouw ketting, de rest is alu. Vooropgesteld dat je geen ernstige lekkage aan de linkerkant hebt :X Bij vervangen zou ik eens kritisch kijken naar de uitlijning van het geheel.
 
Kan bijna niets anders zijn dan je voorste tandwiel en heel misschien jouw ketting, de rest is alu. Vooropgesteld dat je geen ernstige lekkage aan de linkerkant hebt :X Bij vervangen zou ik eens kritisch kijken naar de uitlijning van het geheel.

oke bedankt! Ik heb deze ketting zelf niet gemonteerd, heeft de vorige eigenaar gedaan...

Wat is er dan precies niet goed uitgelijnd?
Zal dit dan de oorzaak ervan zijn?

ketting en tandwielen zijn nog redelijk goed, kan het geen kwaad om er mee door te rijden?


Edit: Lekkage?
 
Laatst bewerkt:
oke bedankt! Ik heb deze ketting zelf niet gemonteerd, heeft de vorige eigenaar gedaan...

Wat is er dan precies niet goed uitgelijnd?
Zal dit dan de oorzaak ervan zijn?

ketting en tandwielen zijn nog redelijk goed, kan het geen kwaad om er mee door te rijden?


Edit: Lekkage?

Als het metaalslijpsel van de tandwielen/ketting komt dan kan je dat aan de abnormale slijtage zien bij deze onderdelen en dan zou ik ze gelijk vervangen.

Ik heb expres lekkage genoemd omdat alles achter ketttingdeksel over algemeen aluminium is, behalve natuurlijk de kettingset. Als deze aan deze zijde lekt kan het het zijn dat het vanuit het carter komt. Zoals ik het echter zie aan je foto's ziet het er allemaal normaal uit. Verder geen aparte geluiden uit het blok? Bij uitlijning bedoel ik dat beide tandwielen niet recht tegenover elkaar staan en dat kan gaan vreten, ff checken.

Bij Jos Smit motoren heb je een kettingsetje voor je motor voor ongeveer 110 Euro (nee, geen aandelen).
 
Als het metaalslijpsel van de tandwielen/ketting komt dan kan je dat aan de abnormale slijtage zien bij deze onderdelen en dan zou ik ze gelijk vervangen.

Ik heb expres lekkage genoemd omdat alles achter ketttingdeksel over algemeen aluminium is, behalve natuurlijk de kettingset. Als deze aan deze zijde lekt kan het het zijn dat het vanuit het carter komt. Zoals ik het echter zie aan je foto's ziet het er allemaal normaal uit. Verder geen aparte geluiden uit het blok? Bij uitlijning bedoel ik dat beide tandwielen niet recht tegenover elkaar staan en dat kan gaan vreten, ff checken.

Bij Jos Smit motoren heb je een kettingsetje voor je motor voor ongeveer 110 Euro (nee, geen aandelen).

oke, nee geen rare geluiden ofzo, hij loopt als een trein. Ik zal nog eens goed naar die tandwielen kijken, maar volgens mij zien ze er niet versleten uit. ik wist helemaal niet dat je de tandwielen ook kon uitlijnen :P
 
De tandwielen niet, maar wel het achterwiel. Kijk maar eens wat er tussen het wiel en de achterbrug zit, en ziedaar... een bus ;)

haha ja dat weet ik nou ook wel weer :+ , daarmee stel je dus inderdaad ook het achtertandwiel.

Ik heb nog even goed gekeken naar de tandwielen, en de uiteinden van de tanden van het achtertandwiel zijn niet helemaal glad, maar een soort van gekarteld zeg maar, je kunt het niet goed zien, maar wel voelen. volgens mij zijn die stukjes metaal daar vanaf gesleten.

heb ook het achterwiel gemeten, en deze is goed gebalanceerd.

Wat kan dit veroorzaakt hebben? Is dit echt alleen van slijtage, of iets anders?

De tanden op het tandwiel zijn namelijk niet krom gesleten, en zien eruit alsof ze nog niet op zijn.
 
Wat kan dit veroorzaakt hebben? Is dit echt alleen van slijtage, of iets anders?

De tanden op het tandwiel zijn namelijk niet krom gesleten, en zien eruit alsof ze nog niet op zijn.

Het lijkt erop dat het tandwiel weggevreten wordt door de ketting, om zeker te zijn zou ik naar sporen in de ketting kijken. Ik zou er niet al te lang mee rijden. Maar goed, soms ben ik te voorzichtig :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan