Metalen deeltjes in je olie

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.809
419
Er zijn al en paar topics over geweest maar wat is eigenlijk toelaatbaar?
waar moet je op letten? Neem aan dat er slijtage optreed naarmate de km vorderen
bv versnellingsbak,zuigers,lagers etc.
Viel me op toen ik pas m`n op temperatuur gereden olie ververste,dat er iets van kleine glimmende deeltjes/splintertjes in de olie zat (zilverkleurig)ook het filter maar lostrekken daar zat ook heel ietsjes van minuscule deeltjes in.
Overigens de moter zelf wordt goed onderhouden en warm gereden, heb er nu 15000 km opgereden en er zijn geen bijgeluiden stand is nu 63000 km.

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/36237?highlight=aftapplug
 
Laatst bewerkt:
Kan van alles zijn, meestal als je zoiets ziet is het niet goed. Die deeltjes komen overal tussen te zitten en overal langs wat gesmeerd moet worden.

Die ijzer deeltjes kunnen bijv. komen van lagerschalen.
 
Een magnetisch aftap plug plaatsen of moet je na een paar minuscule stukkies je blok al direkt demonteren. :(

Hmm over dat bijgeluidje dat is er wel in z`n tweede versnelling (geluidje van een auto in z`n achteruit) :r
 
metaaldeeltjes kunnen natuurlijk niet van een lagerschaal komen.
die deeltjes zijn natuurlijk wel bezwaarlijk als je in je glijlagers komen.
het meest waarschijnlijk is je versnellingsbak.
ik zou inderdaad een magnetische plug monteren en na een paar duizend kilometer de olie nog eens verversen.
als je erg van hard optrekken houdt denk ik dat je tweede versnellingstandwiel/schakelvork bezweken is of het lager van die as.
het klinkt alsof je een drukke winter gaat hebben.
 
er zitten altijd wel metaaldeeltjes in, als ze niet te groot zijn is er geen reden tot paniek, als je rare geluiden gaat horen, en hij gaat rauwer lopen moet je rustig aan beginnen met in paniek te raken.

ik dacht overigens dat alle aftappluggen magnetisch waren om die deeltjes te verzamelen.
 
tja rare geluiden heb de motor 2 jaar en 2 keer olie verwisselt eerste keer eigenlijk niet op gelet qua deeltjes in de olie :X (domdomdom)

Nu 12000 km verder heeft de motor geen andere geluiden gekregen wat me wel opvalt is dat de FZ stationair een BMW achtig geluidje maakt dat (piepende geluid) als deze koud is maar dat deed de motor vanaf het begin toen ik em kocht zodra de motor warm is het weg.Mijn buurman rijd een nieuwe Vstrom 1000 en die maakt ook dat geluidje als tie em start.Bedankt zover voor de reakties ik heb het vermoeden dat er iets met de versnellingsbak is (lager wat slecht wordt of beginnende pitting in een van de tandwielen)aangezien dan gierend geluid in de tweede versnelling maar moet zeggen dat hoor ik wel vaker bij motoren zouden die toch ook een slecht lager of iets dergelijks hebben. Ikzelf trekt niet als een achtelijke op , maar degene voor mij misschien wel of heeft altijd truttig/pietluttig gereden wat net zo slecht is <3000 toeren rijden in z`n zes.Ga in ieder geval een magnetische aftapplug bestellen en na 1000 km even de olie weer aftappen weer schilfers/stukkies :r dan volgt reparatie.

Ik weet niet of ieder hier hun olie warm of koud aftapt maar koud is fout
aangezien deeltjes blijven zitten/hangen in je blok.Bij dealers hoe doen hun dat? pluggie eraf en floep in een afvaltank zonder te kijken?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik op mijn motoren een "Magnaforce". Dat is een hele sterke magneet die de vorm heeft van de onderkant van een oliefilter cartridge. Deze zit aan de onderzijde van het oliefilter "geplakt". Ik heb voor de lol eens een filter doorgeknipt en stond versteld van de hoeveelheid ijzer in het filter. De idee is dat deze magneet volledig "in" de oliestroom wordt geplaatst en dus ruecksichtlos alle ijzerdeeltjes eruitpakt en in de onderkant van het oliefilter opslaat. Een aantal jaren geleden werden deze dingen door Conrad verkocht, maar die zijn er een tijd terug mee gestopt. Ik heb toen collectief wat van die dingen in Amerika - direct van de fabrikant- gekocht.


.. en heb er nog één of twee liggen O-)
 
metaaldeeltjes kunnen natuurlijk niet van een lagerschaal komen.
die deeltjes zijn natuurlijk wel bezwaarlijk als je in je glijlagers komen.

[offtopic]

IMG_1737.jpg


Der staan hier toch wel wat krasjes in , tevens in de nokkenas ook. Zijn toch aardig wat ijzerdeeltjes.. of ik moet het verkeerd zien en dat het er niet tussen uit kan komen.

[/offtopic]


 
Lagerschalen zijn bedekt met babix. Dat bevat geen ferrometalen. Is dus niet magnetisch. Wanneer er metaal op de aftapplug zit zijn het meestal staalschilfers uit de versnellingbak. Meestal niet schadelijk.
Gr.
 
Lagerschalen zijn bedekt met babix. Dat bevat geen ferrometalen. Is dus niet magnetisch. Wanneer er metaal op de aftapplug zit zijn het meestal staalschilfers uit de versnellingbak. Meestal niet schadelijk.
Gr.
Ik had ook zulke lagerschalen.. en kan je vertellen, daar komt een hoop extra troep bij los, stukjes krukas, drijfstang, etc :)
Btw, als ze bedekt zijn met babix, waar zijn ze verder dan van gemaakt?
 
Zaterdag jl na een flinke rit de olie + filter ververst en nu zat er helemaal niets meer van metaal wat het oog kan waarnemen in de olie.

Vraag me nog steeds af of het toen niet is gekomen nadat ik de koppelingsplaten+stalen platen had laten vervangen toendertijd,dat deze zich moesten zetten.
Al met al gelukkig hoeft het blok niet uitelkaar getrokken te worden.
 
Ik gebruik op mijn motoren een "Magnaforce". Dat is een hele sterke magneet die de vorm heeft van de onderkant van een oliefilter cartridge. Deze zit aan de onderzijde van het oliefilter "geplakt". Ik heb voor de lol eens een filter doorgeknipt en stond versteld van de hoeveelheid ijzer in het filter. De idee is dat deze magneet volledig "in" de oliestroom wordt geplaatst en dus ruecksichtlos alle ijzerdeeltjes eruitpakt en in de onderkant van het oliefilter opslaat. Een aantal jaren geleden werden deze dingen door Conrad verkocht, maar die zijn er een tijd terug mee gestopt. Ik heb toen collectief wat van die dingen in Amerika - direct van de fabrikant- gekocht.


.. en heb er nog één of twee liggen O-)

Gebruik ook een Magnaforce; werkt "magistraal".....

Er zitten altijd wel wat metaalschilfertjes in mijn olie (90% kogellagers & NiCaSil slijtlaag.......zolang deze niet groter zijn dan zoutkorrels is er niets aan de hand. Dit is slijpsel van je tandwielen etc. Voor glijlagers is dit echter funest daarom magnetische aftapplug gebruiken. Ducati's hebben bijvoorbeeld een groffilter, oliefilter en magnetische aftapplug; ik heb er nog de magnaforce bij en dat werkt perfect. Alles van 20 micron of kleiner wat het filter doorlaat blijft er nu tenminste wel inzitten ipv dat het tussen je zuigerveren, lagers etc. gaat zitten "schuren". Bij jouw rijstracer zou ik het zeker willen aanbevelen; daarnaast gewoon goede olie gebruiken. Glijlagers gebruiken doorgaans "dunnere" olie dus 5W40-10W40 etc, kogellagers vaak wat dikkere olie (15W40,15W50, 10W60 etc.) Gewoon goede (synthetische) olie gebruiken voor jouw fiets en altijd goed warmrijden spaart heel wat ellende uit!

851 groeten, Peter (met 102165km ervaring)
 
Alle krukas lagers (bigends) zijn toch glijlagers. De solex heeft naaldlagers, een deux-chevaux ook, (in de big-ends). Voor de rest zijn het allemaal glijlagers.
Dus de dikte van de olie heeft denk ik niet te maken met rol of glijlagers.
Het metaal voor bigend lagers heet babit.

De oliedikte heeft meer te maken met lagerspeling en warmteafvoer van het lager.
Een rol of kogellager heeft maar zeer weinig olie nodig, zeker niet de hoeveelheden die zich in het karter bevind.

Verder zorgd de olie ook voor smering van de tandwielen. in principe is een dikke olie beter voor tandwielen dan een dunne. De dikke olie zorgd iets beter voor een drukverdeling over de tand dan de dunnere.
De olie is verder ook nodig voor smering van de cylinders. Gek genoeg is er altijd een dun laagje olie aanwezig dat de zuiger en zijn veren van de cylinderwand weet te houden. Meestal tenminste.

Gr,
Henk
 
Alle krukas lagers (bigends) zijn toch glijlagers. De solex heeft naaldlagers, een deux-chevaux ook, (in de big-ends). Voor de rest zijn het allemaal glijlagers.
Dus de dikte van de olie heeft denk ik niet te maken met rol of glijlagers.
Het metaal voor bigend lagers heet babit.

De oliedikte heeft meer te maken met lagerspeling en warmteafvoer van het lager.
Een rol of kogellager heeft maar zeer weinig olie nodig, zeker niet de hoeveelheden die zich in het karter bevind.

Verder zorgd de olie ook voor smering van de tandwielen. in principe is een dikke olie beter voor tandwielen dan een dunne. De dikke olie zorgd iets beter voor een drukverdeling over de tand dan de dunnere.
De olie is verder ook nodig voor smering van de cylinders. Gek genoeg is er altijd een dun laagje olie aanwezig dat de zuiger en zijn veren van de cylinderwand weet te houden. Meestal tenminste.

Gr,
Henk
Het bigend van een ktm is een naaldlager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan