metalen 'kloengk' geluid vanaf voorkant

dubbeles

Rookie
19 jun 2006
19
0
Beste mede-forummers,

Vanaf de voorkant van m'n motor klinkt bij het (dieper) inveren een geluid dat klinkt als 2 metalen blokken die elkaar raken. Zeg maar: 'kloengk'. Een betere klankomschrijving kan ik helaas niet geven...

Wat kan dat zijn?
- te reviseren voorpoten
(wat is dan veelal het defect?)
- balhoofd speling
(deze laatste is moeilijk te controleren i.v.m. het gewicht. Wél gedaan, echter opgetakeld krijg ik geen speling gevoel)

wie-o-wie?

Hans
 
Zet hem eens tegen een muur aan met je voorwiel, en duw hem naar voren, remmetje erbij kan ook geen kwaad. Zo snel je hier speling voelt, weet je de oorzaak van je kloengk.

Dit moet met gewicht niet veel uitmaken.

Veren heb ik niet zo bar veel verstand van :P (andere ook niet hoor)

Succes!
 
Of je balhoofdlagers zijn stuk, of je komt aan het einde van de veerweg. Als je zegt dat de speling niet voelbaar is als je hem optakelt, dan ga ik voor einde veerweg.

Zijn je voorvoorkeringen nog heel, zit er nog olie in de vork? Hoe oud is die olie?
 
OP balhoofdlagers zit vaak niet echt speling maar meer een braam als je stuur in de rechtuitstand staat. Als je onbelast je stuur draaid voel je in het midden een knik en valt hij als het ware in een slot..

Dus daarom denk ik niet dat je balhoofdlagers kapot zijn.

Ik denk eerder de nylon bussen in je voorpoten. (dat probleem heb ik ook, alleen niet zo erg) Rol je motor vooruit en knijp een paar keer snel je voorrem in. Als je je binnenpoot te opzichte van je buitenpoot ziet of voelt bewegen zijn het dus die bussen. Ik kreeg eens van iemand de tip om die bussen een kwart slag te draaien, de slijtage zit dan aan haaks op de rijrichting en in die richting zal je poot nooit bewegen. Goedkope oplossing, maar persoonlijk zou ik liever vervangen..

Controleer natuurlijk ook je remklauwen en dergelijke, misschien is er stiekem iets los getrild of zo..
 
Dank allen voor jullie antwoord.

Heb inmiddels diverse 'checks' toegepast: ik verwacht dat het een combinatie van alles is:

- speling op balhoofd > bij kortstondig (voor)remmen komt er een tikje
- voorvork (weet ik nog niet zeker)

Het is alweer een beestje van 1990 .. en ik verwacht dat er dan wel e.e.a. gereviseerd moet worden.

Weet iemand of je de speling op een balhoofd -net als bij een fiets- kunt oplossen door de bovenliggende rollager-aandrukker vaster te zetten, of is het vernieuwen van een rollager set met binnenwerk balhoofd?

Hans
 
Wat voor een motor is het? SV toevallig? Had ook het geluid, werd minder met het aandraaien van balhoofd, maar dan naar mijn zin te strak. Dus ermee leven of andere voorpartij. Verder heb ik ook wel eens gehoord dat het de veren zijn die tegen de zijkant van de vork knallen bij sterk inveren, maar hier geloof ik niet in.
 
't gaat om een HD-Softtail (frame + voorvork). Zit volgens mij geen zwevende schijf op ('t allemaal niet zo high-tech bij die Amerikanen...).
Nieuwe voorpartij betekend ?
 
het kan ook zijn dat de rubbers die het trillen van je tank tegen moeten gaan (tussen tank en frame) verdwenen zijn. bij mij kwam hierdoor het bevestigingspunt van de tank voor tegen het frame wat ook een metaal op metaal geluid veroorzaakte.
 
Bij mij begon het als een licht voelbaar klikje in het stuur bij doorremmen. Bij lichtjes bijremmen gebeurde er niets. Geleidelijk werd het sterker tot een hoorbaar "klakje". Geen speling voelbaar aan wiel, voorvork af bij tegen een muur aandrukken van het voorwiel. Toch bleek het het balhoofd te zijn. Na het als experiment wat vaster aandraaien van de stelring van het balhoofdlager, veranderde het "klakje" in een harde "knak". Bij nog iets verder aandraaien werd een duidelijk nul-punt voelbaar bij verdraaien van het stuur. Een kuiltje dus in het lager. Oplossing: balhoofdlager vervangen (iets makkelijker gezegd dan gedaan).
 
Terug
Bovenaan Onderaan