Metallic lak spuiten, hoe?

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Mijn voorspatbordje is aardig aan het doorrotten. Daarom wil ik 'm binnenkort eens goed opknappen. Er zit momenteel echter metallic lak op. Nou heb ik wel eens vaker wat opgespoten, maar nog nooit metallic lak. Kan iemand dit even stapsgewijs uitleggen? :}
 
Weinig uit te leggen. Is meestal 2-componenten lak, wat betekent dat je een laag kleur opbrengt en daarna een laag blanke lak (soms zit daar ook een deel van de kleur in).
Er is ook 1-component lak, maar die zou ik niet aanraden, omdat die meestal weinig duurzaam is.
 
Op z'n Japans vinnik een mooi resultaat geven: silver metallic onderlaag, 'transparante' kleur erover heen.
Ik geloof dat Van Nieuwenhuizen in Adam je evt. wel verder kan helpen hiermee.
 
Als je hetzelf met een spuitbus wil doen , dan moet je eerst dus met je metallic lak spuiten (dunne lagen!!!) en dan, als de metallic nog nat is, er met de blanke lak overgaan. Hierdoor komen de metallic deeltjes mee in de blanke lak en krijg je een beter effect. Oppassen alles in dunne lagen anders druipers!!!
Eerst ff proberen op een proefstuk doet wonderen.
 
uit het busje inderdaad zilver of goud metallic voorspuiten dan de transparante kleur er over heen en dan de blanke lak. Wel moeilijk want je als je maar iets dikte verschil heb in de kleur zie je dat vrij duidelijk.
 
Steph, ik moet er wel bij zeggen dat dit er anders uitziet als wat in de 'volksmond' metallic wordt genoemd, het is minder goed zichtbaar (vrij logisch trouwens).

Hier een voorbeeld van hoe het er bij mij uit kwam te zien;
Het achterspatbord is (door mij) opnieuw gespoten, de rest is al 31 jaar oud.

misc


De kleur liet ik bij eerder genoemd adres mengen.

Het hangt er dus maar net vanaf waar het op moet komen....en wat jij wilt.
 
Oja, nog iets, geleerd van de carrosier waar ik m'n kuip heb laten herspuiten.

Met metallic verf altijd in dezelfde richting spuiten (bvb van de voorkant naar de achterkant aan beide kanten). De kleur verschilt namelijk een beetje (vooral de glans) naar gelang de spuitrichting volgens hem.

Er zitten namelijk kleine deeltjes in die bij het spuiten in een bepaalde richting terecht komen op de kuip/carroserie.
Wanneer je in een iets andere hoek gaat spuiten dan liggen die deeltjes ook in een andere hoek waardoor ze anders reflecteren.

Kan ontzettend schelen. Hij had het me eens laten zien op een stukje papier. Eerst een keertje van links naar rechts gespoten, en daarna van rechts naar links. Een wereld van verschil qua kleur.
 
Laatst bewerkt:
als eerste spuit je je basislak, hierin zit de metallic al verwerkt, maar droogt mat op. Hiervan spuit je 2 a 3 lagen.
Daarna blanke lak erover, 1 laag kan, maar veel beter is 2 lagen. Je kunt hierbij gewone blanke lak gebruiken of 2 componenten blanke lak. Verschil in glans of kleur is er niet, maar in duurzaamheid en bestendigheid en prijs wel!
2k lak is beter bestand tegen remstof, olie, benzine, enz en dus ook duurder. 1/2 liter blanke lak inclusief verharder kost een 35 euro. Met een 1/2 liter kun je bijna 2 motorfietsen spuiten!

Vergeet je voorbehandeling niet, zoals schuren, plamuren, primer, ontvetten, enz!

succes als je het zelf gaat doen!
valt niet mee om het mooi strak te krijgen, en dat is wel belangrijk als je een mooi resultaat wilt hebben!
 
HOI

Ik zie dat het allerbelangrijkste vergeten word.

ZORG DAT JE TE SPUITEN OPPERVLAKTE OP TEMPRATUUR IS !!!!

Als je dat doet dan kan het haast niet mis gaan.
De reden is dat de lak dan bijna direct hecht aan
de ondergrond waardoor hij geen tijd heeft te
gaan lopen.
Daarbij moet je wel in acht houden dat je dunne lagen
spuit.

groet
 
gewoon op kamertemperatuur ongeveer 20 gr.
Geld voor zowel de lak als voor het te spuiten oppervlak.

En als je de gekleurde lak er op hebt gespoten kun je het beste het oppervlak nog eens met fijn waterproof schuurpapier mat schuren.
Daarna 2 of 3 lagen blanke lak erover en het resultaat is perfect.

Heb de seatcover van mijn vorige bike ook zo metallic gespoten met onderstaande als resultaat.
Is wel gedaan met zijdeglans blanke lak.

full
 
Veel mensen zeggen: hoe fijner je schuurpapier is, hoe beter. (Als je tussen de lagen of op de primer laag gaat schuren). Dit is niet helemaal waar, want als je veel fijner gaat dan 800/1200 waterproof, dan wordt je oppervlak zo glad dat de erop te spuiten laag niet goed meer hecht. Ga dus niet als een dolle met 2000 zitten schuren, want dan ligt je lak op de stoep.. Succes!!
En over het algemeen bij het spuiten: op de primer laag eerst dun min of meer dekkend spuiten met relatief weinig verf door je spuit en daarna meteen met meer verf dik aflakken, van beneden naar boven werken. Begin met de moeilijke plekken zoals hoekjes.
Ervanuit gaande dat je een goeie perslucht verfspuit en dito spuitruimte hebt, anders kan ik je alleen maar veel sterkte wensen!

Succes!
 
ik heb vorige week mn hele motor gespoten kawasaki zx6r uit 99
in het zwart 2k lak
en toen ik klaar was heb ik alles geschuurd met 2000 waterproof
en daarna alles weer spiegeltje glad gepolished
een TL buis weerspiegelt kaarsrecht in mn lak ben er heel erg tevreden over
kheb alleen geen fotos geen digitale camera
kheb trouwens ook de buddy handvaten verwijdert en de knipperlichten
en ik heb de gaten opgevuld
ik begon met de dremel om de opstaande randjes dr netjes uit te dremelen
dan grof schuren een stukje polyester aan de binnenkant vastlijmen
met een of andere speciale 2k lijm (van m'n collega) dat spul spuit je dan
ook grotendeels op de bovenkant om het gat een beetje op te vullen
en dan is het goed schuren en plamuren heel goed schuren plamuren
tís nie makkelijk om het weer strak te krijgen
maar het result is uiteindelijk hartstikke mooi
 
Terug
Bovenaan Onderaan