Meten is (z)weten..

Voor zover ik weet doen ze het door een vaste afstand te houden tot " de verdachte " en dan de snelheid te meten over een bepaalde afstand. Ze zorgen er dus voor dat de afstand tussen jouw motor en hun eigen auto gelijk blijft en meten dan de snelheid. Eigenlijk meten ze dus de snelheid van hun eigen auto..
Dat is tenminste wat ik altijd hoor in die programma's zoals Blik op de Weg..

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben |(

Dat heb je scherp gezien; dat klopt ook! Prima! *O*

Maar die verhalen over wie het eerst bij stoplichten is enzo slaat naar mijn idee nergens op.

Waarom dan niet??? Beargumenteer dat dan eens.

Denk je nou echt dat die idiote agenten in die idiote mongolen wagens zo slim zijn om dat te doen?

Ja , dat doen ze dus; sterker nog de apparatuur die ze aan boord hebben registreert dat feilloos en ik zou als ik jou was mijn taal eens kuisen, want deze agenten doen gewoon hun werk dus je hebt geen enkel recht om ze te betichten van idiootci of Mongolisme. Volgens mij weet je zelfs niet eens over welke verschijnselen je praat en zijn mensen die een kind met dergelijke handicap hebben niet echt gediend van een dergelijk woordgebruik door jou. -O-

Het enige wat ze kunnen bedenken is hoe lekker lang zij op vakantie kunnen als ze je aangehouden hebben

Dat slaat helemaal nergens op :r Zoals je wellicht weet (/behoort te weten) gaat er geen enkele agent op vakantie van door hem uitgeschreven sancties, maar stromen deze boetegelden gewoon naar algemene middelen van de overheid.
 
Thunderstreakje vergeet dat zonder de max snelheid te overschreiden ik voor kom te liggen tijdens de acceleratie fase. Daarna gaan we allebei even hard rijden. Vosje doet er 60 min. over en ik ietske minder. De rest over het te hoge gemiddelde en de max. behaalde snelheid is allemaal waar maar dat is het punt niet. Je kan me wel een onvoldoende geven, maar jij kan niet lezen.
 
Thunderstreakje vergeet dat zonder de max snelheid te overschreiden ik voor kom te liggen tijdens de acceleratie fase. Daarna gaan we allebei even hard rijden. Vosje doet er 60 min. over en ik ietske minder. De rest over het te hoge gemiddelde en de max. behaalde snelheid is allemaal waar maar dat is het punt niet. Je kan me wel een onvoldoende geven, maar jij kan niet lezen.

Ik kan wel lezen: want dit stond er in mijn voorbeeld:

VROS auto A en motorrijder B starten beiden gelijktijdig op dezelfde plaats op een rechte weg die 132 km lang is en waar een maximum snelheid over het gehele traject geldt van 120 km/h. Alle twee geven gas en na 59 minuten en 53 seconden rijdt motorrijder B al langs het punt dat 132km van de start is gelegen, VROS auto A komt daar exact na 60 minuten langsgereden (trage VW ). De inzittenden van VROS auto A kunnen dan met stelligheid aangeven dat motorrijder B harder heeft gereden dan 132 km/h en dus een overtreding heeft begaan van minstens 12 km boven de geldende max snelheid van 120. Als de motorrijder (en ook de VROS auto) exact 120 km/h hadden gereden, dan waren beide gelijktijd na 1 uur en exact 6 minuten aangekomen op het 132 km punt.

Hoe je het ook wendt of keert de motor heeft dan echt harder gereden dan 132km/h gemiddeld anders kan hij namelijk nooit binnen 60 minuten het 132 km punt voorbijrijden. De agenten in de VROS auto kunnen met droge ogen blijven beweren dat zij gemiddeld 132 km/h hebben gereden en de motorrijder harder heeft gereden dan gemiddeld 132 km/h omdat hij eerder over de streep was!

Veder heb ik nooit iets over een hoogst maximale snelheid gezegd. Ik heb uitsluitend over gemiddele snelheiden gesproken. En die ligt voor de motor in mijn voorbeeld echt hoger dan die van de politiewagen.

SORRY dus. Onvoldoende blijft staan. ;)
 
Laatst bewerkt:
HELP WANTED!

Wie kan me iets vertellen over onze vrolijke blauwe vrienden meten hoe hard een motorfiets heeft gereden over een korte afstand?

Mij overkomt het volgende;

Stoplicht, ROOD.... Groen, dus knallen. Het stukkie weg tot het volgende stoplicht is bijna precies 800 meter, en loopt het eerste stuk met een behoorlijke helling omhoog.

Ik rij dus behoorlijk vlot weg, op een lichte motorfiets.
De VW Golf Diesel die mij achterna zit, bevat naast de gebruikelijke apparatuur ook nog eens 2 agenten, waarvan er één zeer stevig.

Ik denk dat ik niet boven de 80 ben gekomen, maar de twee smurfen hebben veel harder moeten rijden om mij in te kunnen halen. Die snelheid willen ze mij nu dus in de schoenen schuiven. Hoe kunnen zij nu mijn snelheid op dat traject bepalen???

bijna precies 800 meter??????? :?
Dat doet me denken aan: ik denk dat ik het misschien bijna zeker weet,
typische uitspraken _O-
 
Van stoplicht tot stoplicht is het volgens www.map24.nl 800 meter.

Vandaag ff gemeten op de teller van m'n auto...

Het stuk dat de agenten gemeten hebben, is zo'n 500 meter.

Is dat voldoende???

Als ik kon bannen, kreeg Thunderdinges d'r één, wat een huilebalk is dat zeg... :r
 
Als ik kon bannen, kreeg Thunderdinges d'r één, wat een huilebalk is dat zeg... :r

Sorry voor het gebruik van het woord "huilebalk". Ik begrijp dat ik mensen kwets die er één in hun familie hebben rond lopen. Het is slechts een uitdrukking, en geen verwensing.

Succes d'r mee! ;)
 
Ik kan wel lezen: want dit stond er in mijn voorbeeld:

VROS auto A en motorrijder B starten beiden gelijktijdig op dezelfde plaats op een rechte weg die 132 km lang is en waar een maximum snelheid over het gehele traject geldt van 120 km/h. Alle twee geven gas en na 59 minuten en 53 seconden rijdt motorrijder B al langs het punt dat 132km van de start is gelegen, VROS auto A komt daar exact na 60 minuten langsgereden (trage VW ). De inzittenden van VROS auto A kunnen dan met stelligheid aangeven dat motorrijder B harder heeft gereden dan 132 km/h en dus een overtreding heeft begaan van minstens 12 km boven de geldende max snelheid van 120. Als de motorrijder (en ook de VROS auto) exact 120 km/h hadden gereden, dan waren beide gelijktijd na 1 uur en exact 6 minuten aangekomen op het 132 km punt.

Hoe je het ook wendt of keert de motor heeft dan echt harder gereden dan 132km/h gemiddeld anders kan hij namelijk nooit binnen 60 minuten het 132 km punt voorbijrijden. De agenten in de VROS auto kunnen met droge ogen blijven beweren dat zij gemiddeld 132 km/h hebben gereden en de motorrijder harder heeft gereden dan gemiddeld 132 km/h omdat hij eerder over de streep was!

Veder heb ik nooit iets over een hoogst maximale snelheid gezegd. Ik heb uitsluitend over gemiddele snelheiden gesproken. En die ligt voor de motor in mijn voorbeeld echt hoger dan die van de politiewagen.

SORRY dus. Onvoldoende blijft staan. ;)



En jouw verhaal klopt precies..als V een constante is! Dat is het in het geval van de TS niet, dus kan je die berekening ook nooit gebruiken om aan te tonen dat er te hard is gereden als er een versnelling in het spel is.
Om dat uit te rekenen moet je de volgende dingen weten:

Acceleratie van het "verdachte" voertuig, die moet rechtlijnig zijn, tot Vmax is bereikt.
Acceleratie van het achtervolgende voertuig, ook rechtlijnig.
Precieze afstand van het meetvak
Vmax van het achtervolgende voertuig ten tijde van het passeren.


Simpel voorbeeldje: pak de fiets eens, en trek een sprintje met iemand die gaat hardlopen (vanuit stilstand). Durf te wedden dat je aardig door moet trappen voordat je de hardloper ingehaald hebt, terwijl die toch een stuk langzamer loopt dan dat jij kan fietsen.
 
Goeie actie Newking _O-
Kijk, daar dat is nu de invloed van een Tuono, haal je er zo uit *O*

Reden genoeg om die bromsnorretjes aan te vallen voor de rechtbank.
En ja, maakt niet uit of je hem verdient of niet, probeer altijd onder een prent uit te komen, je betaald al voldoende belasting...

Maar wel een beetje suf hoor, dat mensen (nou ja, politie-agenten dan) je 20 minuten in een "Golf" (tssss) bij kunnen blijven...
Was je benzine bijna op :?

Er zat toch minimaal wel 1 wheelie bij??

Sterkte met het aanvechten!
 
Hou nou eens op en blunderen: ben al heel lang geen kapitein meer en zeker ook geen drill-instructeur

Dan zou je eens duidelijker in je profiel moeten wezen, en niet daarna gaan zeuren dat je docent bent ipv militair. Dus blaam dat blunderen niet bij mij, maar bij jezelf.


En over die hele situatie: het is niet verboden om naar de maximum snelheid te acceleren. Dat een motor dit nou eenmaal sneller doet dan een auto, bewijst nog niet dat de motor te hard heeft gereden.
 
Goeie actie Newking _O-
Kijk, daar dat is nu de invloed van een Tuono, haal je er zo uit *O*

Reden genoeg om die bromsnorretjes aan te vallen voor de rechtbank.
En ja, maakt niet uit of je hem verdient of niet, probeer altijd onder een prent uit te komen, je betaald al voldoende belasting...

Maar wel een beetje suf hoor, dat mensen (nou ja, politie-agenten dan) je 20 minuten in een "Golf" (tssss) bij kunnen blijven...
Was je benzine bijna op :?

Er zat toch minimaal wel 1 wheelie bij??

Sterkte met het aanvechten!

Nope, :N geen wheelie... 'T was op m'n 500cc sterke woonwerk brik. Dat ding is net een olifant, die zal ook nooit los van de grond komen. Ben ergens wel blij dat ik net met de Tuono was... 8-)

Dat is ook zo zuur, dat ze 20 minuten acter me aan zijn blijven rijden, om te kijken of ik nog iets anders fout zou doen."Like shooting ducks in a barrel" zou ik zeggen. Iedere motorrijder gaat wel ergens ff te hard of doet iets anders dat van de wet niet mag.

Deze overtreding maakte ik toen ze zo'n 4 minuten achter me aan hadden gereden. Daarna zijn ze dus nog "gezellig" ruim 16 minuten met me op gereden. In die tijd heben ze me maar 1 overtreding zien maken.

Beetje matige aktie...
 
En jouw verhaal klopt precies..als V een constante is! Dat is het in het geval van de TS niet, dus kan je die berekening ook nooit gebruiken om aan te tonen dat er te hard is gereden als er een versnelling in het spel is.
Om dat uit te rekenen moet je de volgende dingen weten:

Acceleratie van het "verdachte" voertuig, die moet rechtlijnig zijn, tot Vmax is bereikt.
Acceleratie van het achtervolgende voertuig, ook rechtlijnig.
Precieze afstand van het meetvak
Vmax van het achtervolgende voertuig ten tijde van het passeren.


Simpel voorbeeldje: pak de fiets eens, en trek een sprintje met iemand die gaat hardlopen (vanuit stilstand). Durf te wedden dat je aardig door moet trappen voordat je de hardloper ingehaald hebt, terwijl die toch een stuk langzamer loopt dan dat jij kan fietsen.

Thunder heeft gelijk. Acceleratie heeft er niks mee te maken.
Vertrouw ons nu maar gewoon (en fris je fysica misschien eens wat op) ...
 
Thunder heeft gelijk. Acceleratie heeft er niks mee te maken.
Vertrouw ons nu maar gewoon (en fris je fysica misschien eens wat op) ...


Stel je eens voor: een oneindig lange rechte weg, voertuig "A" dat er precies 5 seconden over doet om op 100 km/h te komen, en voertuig "B" dat er precies 10 seconden over doet om op 100 km/h te komen. Beide voertuigen zijn begrenst op 100 km/h.
Nu gaan ze een stoplichtsprintje doen, hoelang zal het duren voordat voertuig "B" voertuig "A" heeft ingehaald?
Antwoord: dat kan 'ie niet. Enige manier om hem weer in te halen is harder te gaan rijden, maar nu kan je niet zeggen "voertuig "A" rijdt 110 km/h omdat voertuig "B" 110 km/h moet rijden om hem in te halen".
 
Stel je eens voor: een oneindig lange rechte weg, voertuig "A" dat er precies 5 seconden over doet om op 100 km/h te komen, en voertuig "B" dat er precies 10 seconden over doet om op 100 km/h te komen. Beide voertuigen zijn begrenst op 100 km/h.
Nu gaan ze een stoplichtsprintje doen, hoelang zal het duren voordat voertuig "B" voertuig "A" heeft ingehaald?
Antwoord: dat kan 'ie niet. Enige manier om hem weer in te halen is harder te gaan rijden, maar nu kan je niet zeggen "voertuig "A" rijdt 110 km/h omdat voertuig "B" 110 km/h moet rijden om hem in te halen".

Dat zegt 'm ook niet.
Feit is, als je 1 uur rijd over 120 km, dan rij je gemiddeld 120 km/u right?
En als je die afstand dan in in minder dan een uur rijd, dan rij je gemiddeld vlugger van 120 km/u .
Dan maakt het niks uit hoe vlug je accelereerde aan het begin. Als je traag accelereert en je gemiddelde snelheid is hetzelfde, dan moet je dat ergens anders gecompenseerd hebben door vlugger te rijden.
 
<baksteen mode>
Als de agent aannemelijk kan maken dat hij goed kan schatten en hij schat jou op 90 km/u dan is dat gewoon de snelheid die je gereden hebt tenzij jij kan bewijzen dat het niet zo was.
De agent heeft namelijk een eed afgelegd en is de meest betrouwbare persoon in heel nederland.
</baksteen mode>

Baksteen had het vast anders geschreven, maar ik heb nu al zo'n berg van dit soort topics voorbij zien komen, dat ik ondertussen "ongeveer" het antwoord wel kan raden :)

Er is volgens mij dus geen officiele meting nodig.

Voorbeeld:
agent: Je reed door rood
bestuurder: niet!
agent: *schrijft bekeuring*
bestuurder: *betaald of gaat naar rechter*
bestuurder: ik reed niet door rood
agent: wel
rechter: waarom zou de agent liegen? ... betalen!

@ Baksteen :W
 
Er is volgens mij dus geen officiele meting nodig.

Voorbeeld:
agent: Je reed door rood
bestuurder: niet!
agent: *schrijft bekeuring*
bestuurder: *betaald of gaat naar rechter*
bestuurder: ik reed niet door rood
agent: wel
rechter: waarom zou de agent liegen? ... betalen!

@ Baksteen :W

En da's waarom ik geen vrij ga nemen om voor de rechter te verschijnen, 't is zo zinloos... B|
 
En jouw verhaal klopt precies..als V een constante is! Dat is het in het geval van de TS niet, dus kan je die berekening ook nooit gebruiken om aan te tonen dat er te hard is gereden als er een versnelling in het spel is.
Om dat uit te rekenen moet je de volgende dingen weten:

Acceleratie van het "verdachte" voertuig, die moet rechtlijnig zijn, tot Vmax is bereikt.
Acceleratie van het achtervolgende voertuig, ook rechtlijnig.
Precieze afstand van het meetvak
Vmax van het achtervolgende voertuig ten tijde van het passeren.

Onzin, bij gemiddelde snelheden boeit acceleratie niets.

Simpel voorbeeldje: pak de fiets eens, en trek een sprintje met iemand die gaat hardlopen (vanuit stilstand). Durf te wedden dat je aardig door moet trappen voordat je de hardloper ingehaald hebt, terwijl die toch een stuk langzamer loopt dan dat jij kan fietsen.

Hoe hard je fietst maakt niet uit; als je meet wanneer de hardloper op punt A is, wanneer de hardloper op punt B is, wat de afstand tussen A en B is, dan kan je zijn gemiddelde snelheid meten. Als deze gemiddelde snelheid hoger ligt dan het toegestane, is de hardloper in overtreding.

Of om een ander tegenvoorbeeld te ontkrachten: je rijdt op een 80 km/u weg. Bij een verkeerslicht trek je dondershard op, om vervolgens keurig 80 te gaan rijden. Je gemiddelde snelheid zal dan vanaf 0 steeds langzamer de 80 benaderen. Deze zal het echter NOOIT overschrijden, als jij aan je aan de snelheid houdt.

Een gemiddelde snelheid boven de 80 is dus altijd te hard gereden; sterker nog, je staande start trekt je gemiddelde omlaag; je wordt dus juist gematst.

Of om het anders te stellen; bij een 80 kilometer lange weg waar een snelheidslimitiet van 80 km/u geldt, kan je dus legaal binnen 1 uur of meer de afstand afleggen. Leg jij de afstand in minder dan een uur af, dan moet je te hard gereden hebben. Of jij dat constant gedaan hebt, of heel erg hard opgetrokken hebt, of 3 pit-stops, maakt allemaal niet uit. Ook maakt het niet uit of de observator hetzelfde rijdt als jij; die heeft genoeg aan wanneer jij waar bent (of de uitloop-versie).
 
@ DieterVDV en GasGas: julie hebben inmiddels een "9". *O*

Ook ik geniet van het direct op de klok zetten van de maximum snelheid; het achter mij aan zien sprinten van een auto van de VROS of normale surveillance, die vervolgens met grenzeloze frustratie erachter komt dat ik mij netjes gedraag in het verkeer! 8-)

De rest wordt geadviseerd het begrip gemiddelde snelheid nog eens goed door de lezen evenals het hoofdstuk over de relatie tussen afstand en tijd ter bepaling van het fenomeen snelheid.

Gezeur over mijn profiel leg ik naast mij neer. Jullie leggen ook nauwelijks uit waar je je allemaal mee bezighoudt.

Mensen die o.g.v. mijn opemerkingen vinden dat ik een ban verdien getuigen naar mijn mening zelf van een dusdanige hoge mate van intollerantie dat enige reflectie inzake het toepassen van het fenomeen ban (op zich zelf) wenselijk zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ DieterVDV en GasGas: julie hebben inmiddels een "9". *O*

Ook ik geniet van het direct op de klok zetten van de maximum snelheid; het achter mij aan zien sprinten van een auto van de VROS of normale surveillance, die vervolgens met grenzeloze frustratie erachter komt dat ik mij netjes gedraag in het verkeer! 8-)

De rest wordt geadviseerd het begrip gemiddelde snelheid nog eens goed door de lezen evenals het hoofdstuk over de relatie tussen afstand en tijd ter bepaling van het fenomeen snelheid.

Gezeur over mijn profiel leg ik naast mij neer. Jullie leggen ook nauwelijks uit waar je je allemaal mee bezighoudt.

Mensen die o.g.v. mijn opemerkingen vinden dat ik een ban verdien getuigen naar mijn mening zelf van een dusdanige hoge mate van intollerantie dat enige reflectie inzake het toepassen van het fenomeen ban (op zich zelf) wenselijk zou zijn.


:} :} :}
 
Onzin, bij gemiddelde snelheden boeit acceleratie niets.

[knip]


Ben er ondertussen achter dat de post van Thunderstreak die ik quotte niet over het verschijnsel waar het in de openingspost over ging, maar over gemiddelde snelheden zoals 'ie in de post daarvoor had vermeld, waar ik overheen heb gelezen. Had het dus even verkeerd gelezen, maar hij heeft gelijk.
 
@ThunderSTreak, probeer het te snappen wat je bedoelt

als je een weg hebt van 80km waar de toegestaande snelheid 80km/u is.
Je begint uit stilstand naar de 80km/u waarbij je de toegestaande snelheid ook niet overschreidt. Dan doe je daar langer dan een 1 uur over (klopt dit) doe je het in 1 uur of korter dan heb je te hard gereden?

@Ts ze kunnen je snelheid op 2 manieren bepalen
1 door je op een vaste afstand gedurende een x aantal meters te volgen (vaak op wegmisbruikers te zien krijg je een mooi beeldje te zien)
2 Als de politie wagen een geijkte teller heeft dan kunnen ze je daar ook op pakken waarbij ze dan moeten zeggen hoe hard ze rijden en of er uitloop is of dat er een vaste afstand tussen zit, of dat ze naderen
 
Ben er overigens ondertussen achte dar dat Golfje niet heel veel last heeft gehad van de zwaarlijvigheid van de donut-diender.... Tis een VR6. B|
 
@ThunderSTreak, probeer het te snappen wat je bedoelt

als je een weg hebt van 80km waar de toegestaande snelheid 80km/u is.
Je begint uit stilstand naar de 80km/u waarbij je de toegestaande snelheid ook niet overschreidt. Dan doe je daar langer dan een 1 uur over (klopt dit) doe je het in 1 uur of korter dan heb je te hard gereden?

Ja, dat klopt! Rijd je de afstand binnen het uur dan heb je zeker te hard gereden. Rijdt je het precies in 60 minuten: je gemiddelde snelheid is dan precies 80 km/h, maar omdat het ook tijd kost om van 0 tot 80 te versnellen, zal je ook in dit geval ergens harder hebben moeten rijden om op precies 80 gemiddeld uit te komen. Gelet op het accelleratievermogen van een motor zal dat echter een secondenkwestie zijn en de overschrijding van de max. snelheid zeker binnen de limieten van de snelheidshandhaving liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan