Meten is (z)weten..

newking

Die hard MF'er
10 mrt 2004
582
72
Delft
HELP WANTED!

Wie kan me iets vertellen over onze vrolijke blauwe vrienden meten hoe hard een motorfiets heeft gereden over een korte afstand?

Mij overkomt het volgende;

Stoplicht, ROOD.... Groen, dus knallen. Het stukkie weg tot het volgende stoplicht is bijna precies 800 meter, en loopt het eerste stuk met een behoorlijke helling omhoog.

Ik rij dus behoorlijk vlot weg, op een lichte motorfiets.
De VW Golf Diesel die mij achterna zit, bevat naast de gebruikelijke apparatuur ook nog eens 2 agenten, waarvan er één zeer stevig.

Ik denk dat ik niet boven de 80 ben gekomen, maar de twee smurfen hebben veel harder moeten rijden om mij in te kunnen halen. Die snelheid willen ze mij nu dus in de schoenen schuiven. Hoe kunnen zij nu mijn snelheid op dat traject bepalen???
 
afwachten wat in het PV komt te staan, dat moet je dan met argumenten weerleggen, tot die tijd kun je weinig doen.

Mijn zoon is hetzelfde overkomen, 485 euro boete, vrijgesproken zonder mogelijkheid van het OM om in beroep te gaan
 
Dacht dat het ook zo kon.

Ze kunnen je snelheid schatten door de tijd te bepalen die jij nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Hiervoor kunnen ze bepaalde vast objecten langs de kant van de weg gebruiken (lantaarnpalen, bewegwijzering. hectometerpaaltjes), van deze schatting moeten ze dan dacht ik nog wel een forse correctie afhalen.


En als jij weet dat dat stuk weg 800 meter is zullen zij dat ook wel weten ;)
 
Geen officiele meting = geen officiele boete...


Laat 't voorkomen en wacht de bewijsvoering af ......
 
Dacht dat het ook zo kon.

Ze kunnen je snelheid schatten door de tijd te bepalen die jij nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Hiervoor kunnen ze bepaalde vast objecten langs de kant van de weg gebruiken (lantaarnpalen, bewegwijzering. hectometerpaaltjes), van deze schatting moeten ze dan dacht ik nog wel een forse correctie afhalen.


En als jij weet dat dat stuk weg 800 meter is zullen zij dat ook wel weten ;)

ja en daarom moeten ze geijkte apperatuur hebben, anders kunnen ze op elke hoek wel een agent neerzetten die ff tussen 2 lantarenpalen meet hoe hard jij wel niet gereden hebt :N :N :N :N :N :N :N
 
Geen officiele meting = geen officiele boete...


Laat 't voorkomen en wacht de bewijsvoering af ......

jaja... D'r is wel een officiele meting.. Namelijk die van de camera in het golfje. Die registreerd braaf hun snelheid, niet de mijne.

Misschien inderdaad maar laten voorkomen... Al kost me dat meer...
 
jaja... D'r is wel een officiele meting.. Namelijk die van de camera in het golfje. Die registreerd braaf hun snelheid, niet de mijne.
Die camera registreerd ook het aantal frames dat jij nodig hebt om een bepaald aantal wegstrepen verder te komen. Daaruit kunnen ze prima een snelheid bepalen... Als je het laat voorkomen, laat dat dan onderzoeken.

Blijkt daaruit dat je te hard hebt gereden, dan niet kinderachtig zijn, gewoon betalen. :W
 
jaja... D'r is wel een officiele meting.. Namelijk die van de camera in het golfje. Die registreerd braaf hun snelheid, niet de mijne.

Misschien inderdaad maar laten voorkomen... Al kost me dat meer...

Ben je nou zo naief?

Ze staan achter je bij het stoplicht met hun VROS VW en jij trekt op. Zij starten op dat moment hun meting en proberen jou zo goed mogelijk te volgen en stoppen hun tijdswaarneming als ze 800 meter verder weer op gelijk afstand achter je zijn. Ze hebben dan een zeer realistische schatting van de snelheid die je in elk geval gemiddeld te hard gereden hebt. Ligt die snelheid boven de ter plaatse geldende maximum snelheid, dan heb je die snelheid (een eenvoudige som op basis van afgelegde afstand en gemeten tijd met geijkte apparatuur) wettig en overtuigend bewezen, na het toepassen van de meetcorrectie, te hard gereden. Dat kunnen ze in een verbaal verwerken en daar krijg je geen speld tussen.

Wordt dus gewoon dokken!
 
Laatst bewerkt:
Ben je nou zo naief?

Ze staan achter je bij het stoplicht met hun VROS VW en jij trekt op. Zij starten op dat moment hun meting en proberen jou zo goed mogelijk te volgen en stoppen hun tijdswaarneming als ze 800 meter verder weer op gelijk afstand achter je zijn. Ze hebben dan een zeer realistische schatting van de snelheid die je in elk geval gemiddeld te hard gereden hebt. Ligt die snelheid boven de ter plaatse geldende maximum snelheid, dan heb je die snelheid (een eenvoudige som op basis van afgelegde afstand en gemeten tijd met geijkte apparatuur) wettig en overtuigend bewezen, na het toepassen van de meetcorrectie, te hard gereden. Dat kunnen ze in een verbaal verwerken en daar krijg je geen speld tussen.

Wordt dus gewoon dokken!

Nee, ik ben niet zo naief... Ik wil alleen weten waar ik aan toe ben.

Nogmaals, ter ilustratie; als ik van 0 tot 50 in 1 seconde optrek, en die auto doet daar langer over, dan is de afstand die ik uitloop toch groter, en dus zullen zij harder moeten rijden om mij in te kunnen halen?

Ik zeik niet over de boete, die ga ik gewoon betalen, ik wil alleen niet teveel betalen. Capice?
 
Nogmaals, ter ilustratie; als ik van 0 tot 50 in 1 seconde optrek, en die auto doet daar langer over, dan is de afstand die ik uitloop toch groter, en dus zullen zij harder moeten rijden om mij in te kunnen halen?
Afgezien van het feit dat jij dan gemiddeld 25 m/s = 90km/u rijdt. Doet die camera-auto over dezelfde afstand langer, en ligt de gemiddelde snelheid dus lager. Ik denk dat je nog mazzel hebt...
 
Afgezien van het feit dat jij dan gemiddeld 25 m/s = 90km/u rijdt. Doet die camera-auto over dezelfde afstand langer, en ligt de gemiddelde snelheid dus lager. Ik denk dat je nog mazzel hebt...


Hoe kom je aan die 90 km/h als de enige gegevens in het voorbeeldje dat 'ie gaf van 0-50 in 1 sec is :? Als je van 0 tot 50 rijdt, rij je geen 90 hoor :N
 
Hoe kom je aan die 90 km/h als de enige gegevens in het voorbeeldje dat 'ie gaf van 0-50 in 1 sec is :? Als je van 0 tot 50 rijdt, rij je geen 90 hoor :N

vaag inderdaad. als je accelereert, heb je dan ook een gemiddelde snelheid? Ik denk dat hij gewoon 50/2 heeft gedaan is 25... en de rest interessant doenerij ;)

Aan TS: er zijn politiemensen op dit forum... wacht het geblaat even af en deze agenten kunnen je kansen wel redelijk inschatten dacht ik!

good luck!
 
Ik zou gewoon zeggen dat die smurf veels te stevig was waardoor het acceleratievermogen van de VW Diesel te wensen overliet. Nu is een gemiddelde "gewone" diesel toch al niet zo snel qua acceleren maar als er een stevige smurf in zit dan wil die helemaal niet natuurlijk.

Dus het was bij voorbaat al een verloren zaak voor ze.


Bedoel geef hem eens ongelijk :?
 
Hoe kom je aan die 90 km/h als de enige gegevens in het voorbeeldje dat 'ie gaf van 0-50 in 1 sec is :? Als je van 0 tot 50 rijdt, rij je geen 90 hoor :N
Sorry, beetje slaperig denk ik. Ik meende van 0 tot 50m te rijden. En als je dat in 1 seconde doet trek je op met een gemiddelde van 90km/u. En ja, als je optrekt heb je ook een gemiddelde, nl de helft van je eindsnelheid.

Maar goed, laat het voorkomen, laat de video bekijken, en dan het aantal frames tussen de strepen meten, dan kun je vrij nauwkeurig de snelheid bepalen.
 
Ze kunnen je alleen pakken als ze je snelheid hebben gemeten officieel voorgeschreven apparatuur welke ook nog eens regelmatig wordt onderhouden en geijkt.

Als ze video hebben gebruikt dan moeten ze minimaal 2km volgen voor ze een nauwekeurige gemiddelde snelheid krijgen. Het gaat dus om de gemiddelde snelheid en niet de max snelheid.

Ze hebben naast video nog een ander kastje in de auto met 4 knoppen erop. Ze keizen twee punten langs de weg (hectometer paaltjes, lantarenpaaltjes of iets dergelijks) als jij langs het eerste object knalt drukken ze op het eerste knopje, als de VROS wagen langs het eerste object rijdt drukken ze op het tweede knopje. Als jij langs het tweede object knalt drukken ze op het derde knopje en (ja je hebt het geraden) als de VROS wagen langs het tweede object rijd drukken ze op het vierde knopje. Hiermee kunnen ze een goede schatting krijgen van je gemiddelde snelheid over een afstand.

Als ze je snelheid hebben bepaald met video dan heb je nog een uitweg, als ze je snelheid hebben bepaald met het knoppen kastje dan is het een verloren zaak (gewoon betalen), als ze je snelheid hebben bepaald door simpelweg op de kilometer teller te kijken dan probeert die VROS agent je gewoon een oor aan te naaien want hij weet dondersgoed dat dat niet mag, het enige wat hij kan doen is je staande houden en je aanspreken op je gedrag.

Kijk maar eens op http://www.flitsservice.nl/ daar hebben ze meer informatie en ook een paar standaard brieven die je kan gebruiken voor bezwaar.
 
Laatst bewerkt:
Ze kunnen je alleen pakken als ze je snelheid hebben gemeten officieel voorgeschreven apparatuur welke ook nog eens regelmatig wordt onderhouden en geijkt.

Als ze video hebben gebruikt dan moeten ze minimaal 2km volgen voor ze een nauwekeurige gemiddelde snelheid krijgen. Het gaat dus om de gemiddelde snelheid en niet de max snelheid.

Ze hebben naast video nog een ander kastje in de auto met 4 knoppen erop. Ze keizen twee punten langs de weg (hectometer paaltjes, lantarenpaaltjes of iets dergelijks) als jij langs het eerste object knalt drukken ze op het eerste knopje, als de VROS wagen langs het eerste object rijdt drukken ze op het tweede knopje. Als jij langs het tweede object knalt drukken ze op het derde knopje en (ja je hebt het geraden) als de VROS wagen langs het tweede object rijd drukken ze op het vierde knopje. Hiermee kunnen ze een goede schatting krijgen van je gemiddelde snelheid over een afstand.

Als ze je snelheid hebben bepaald met video dan heb je nog een uitweg, als ze je snelheid hebben bepaald met het knoppen kastje dan is het een verloren zaak (gewoon betalen), als ze je snelheid hebben bepaald door simpelweg op de kilometer teller te kijken dan probeert die VROS agent je gewoon een oor aan te naaien want hij weet dondersgoed dat dat niet mag, het enige wat hij kan doen is je staande houden en je aanspreken op je gedrag.

Kijk maar eens op http://www.flitsservice.nl/ daar hebben ze meer informatie en ook een paar standaard brieven die je kan gebruiken voor bezwaar.

Nogmaals, ik probeer niet onder de boete uit te komen. Ik heb best wat te hard gereden. T'is alleen zo jammer dat één van die agenten zelf al zei dat ie dik boven de 100 uit kwam om mij in te kunnen halen. Ik heb altijd gedacht dat een agent zich aan de regels moest houden, en alleen met zwaailichten en sirenes aan de maximum geldende snelheid mocht overtreden.

De snelheidsmeting is op basis van het videokastje.
De afgelegde afstand waar de meting op is gebaseerd, is een kleine 800 meter.
Ze hebben me ruim 20 minuten gevolgd.

'T is duidelijk dat ik te hard heb gereden. Maar ik betaal liever voor 29km te hard dan voor 43km binnen de bebouwde kom.
 
Ze kunnen je alleen pakken als ze je snelheid hebben gemeten officieel voorgeschreven apparatuur welke ook nog eens regelmatig wordt onderhouden en geijkt.

Als ze video hebben gebruikt dan moeten ze minimaal 2km volgen voor ze een nauwekeurige gemiddelde snelheid krijgen. Het gaat dus om de gemiddelde snelheid en niet de max snelheid.

Ze hebben naast video nog een ander kastje in de auto met 4 knoppen erop. Ze keizen twee punten langs de weg (hectometer paaltjes, lantarenpaaltjes of iets dergelijks) als jij langs het eerste object knalt drukken ze op het eerste knopje, als de VROS wagen langs het eerste object rijdt drukken ze op het tweede knopje. Als jij langs het tweede object knalt drukken ze op het derde knopje en (ja je hebt het geraden) als de VROS wagen langs het tweede object rijd drukken ze op het vierde knopje. Hiermee kunnen ze een goede schatting krijgen van je gemiddelde snelheid over een afstand.

Als ze je snelheid hebben bepaald met video dan heb je nog een uitweg, als ze je snelheid hebben bepaald met het knoppen kastje dan is het een verloren zaak (gewoon betalen), als ze je snelheid hebben bepaald door simpelweg op de kilometer teller te kijken dan probeert die VROS agent je gewoon een oor aan te naaien want hij weet dondersgoed dat dat niet mag, het enige wat hij kan doen is je staande houden en je aanspreken op je gedrag.

Kijk maar eens op http://www.flitsservice.nl/ daar hebben ze meer informatie en ook een paar standaard brieven die je kan gebruiken voor bezwaar.


BS!

Een agent kan je zelfs gewoon langs de kant van de weg staand bekeuren voor snelheid.

Die VROS dudes kunnen je bekeuren voor gemiddelde snelheid, maar ook voor pieksnelheid. 'Op TV' zie je ze geregeld achter een motor aan zitten die ze niet bij kunnen houden en dan hoor je één van die smurfen altijd de snelheden afroepen: "130 met uitloop, 150 met uitloop, 170 met uitloop". Als ze de motorrijder dan uiteindelijk staande hebben gehouden gaat het van: "U heeft minstens 170 gereden, want wij reden 170 en u bleef op ons uitlopen. Daar gaat nog een wettelijke correctie van af, dus blijft er 45 te hard over. U speelt met uw rijbewijs, blablablabla".

Succes!
 
Ze hebben me ruim 20 minuten gevolgd.

En jij hebt ze niet eens in je spiegel gezien :o
Of je moet eens langs Hans Anders gaan, of je moet eens leren te spiegelen :X
Iemand die mij 20 minuten volgt met zijn koekblik, valt me echt wel op! Sterker nog, na 2 minuten krijg ik al achtervolgingswaanzin en ga ik heel braaf rijden, zeker als ze met 2 man voorin zitten B|
 
En jij hebt ze niet eens in je spiegel gezien :o
Of je moet eens langs Hans Anders gaan, of je moet eens leren te spiegelen :X
Iemand die mij 20 minuten volgt met zijn koekblik, valt me echt wel op! Sterker nog, na 2 minuten krijg ik al achtervolgingswaanzin en ga ik heel braaf rijden, zeker als ze met 2 man voorin zitten B|

:^

Het via radiosignalen detecteren van wouten lijkt lastig, vooral omdat ze vanuit die auto's niet continue uitzenden. Maar momenteel studeer ik op een gadget om optische apparatuur (oa. camera's!!) mee op te sporen. Google maar eens op 'optical augmentation'. Very interesting stuff.
 
Ik heb altijd gedacht dat een agent zich aan de regels moest houden, en alleen met zwaailichten en sirenes aan de maximum geldende snelheid mocht overtreden.

Dat heb je dan al die tijd foutgedacht. Politie heeft ontheffing van het RVV indien dit op dat moment voor de werkzaamheden noodzakelijk is. In dit geval was het de snelheid bepalen van een vermoedelijke verkeersovertreder dus kan het.

Zwaailicht en sirene heeft niets te maken met die ontheffing van het RVV. Geeft alleen maar aan of een voertuig een voorrangsvoertuig is of niet.
;)
 
Ze hebben naast video nog een ander kastje in de auto met 4 knoppen erop. Ze keizen twee punten langs de weg (hectometer paaltjes, lantarenpaaltjes of iets dergelijks) als jij langs het eerste object knalt drukken ze op het eerste knopje, als de VROS wagen langs het eerste object rijdt drukken ze op het tweede knopje. Als jij langs het tweede object knalt drukken ze op het derde knopje en (ja je hebt het geraden) als de VROS wagen langs het tweede object rijd drukken ze op het vierde knopje. Hiermee kunnen ze een goede schatting krijgen van je gemiddelde snelheid over een afstand.
En als die agent nou ff verkeerd kijkt als jij er langs rijdt en dan nog eens een keer verkeerd kijkt als hij er zelf langs rijd?

Lijkt me redelijk gelul dat een dergelijke meetmethode gebruikt zou mogen worden, al is er weinig meer dat me verbaasd in deze materie..
 
En als die agent nou ff verkeerd kijkt als jij er langs rijdt en dan nog eens een keer verkeerd kijkt als hij er zelf langs rijd?

Lijkt me redelijk gelul dat een dergelijke meetmethode gebruikt zou mogen worden, al is er weinig meer dat me verbaasd in deze materie..


Je weet toch dat een agent nooit verkeerd kijkt :X
 
Ben je nou zo naief?

Ze staan achter je bij het stoplicht met hun VROS VW en jij trekt op. Zij starten op dat moment hun meting en proberen jou zo goed mogelijk te volgen en stoppen hun tijdswaarneming als ze 800 meter verder weer op gelijk afstand achter je zijn. Ze hebben dan een zeer realistische schatting van de snelheid die je in elk geval gemiddeld te hard gereden hebt. Ligt die snelheid boven de ter plaatse geldende maximum snelheid, dan heb je die snelheid (een eenvoudige som op basis van afgelegde afstand en gemeten tijd met geijkte apparatuur) wettig en overtuigend bewezen, na het toepassen van de meetcorrectie, te hard gereden. Dat kunnen ze in een verbaal verwerken en daar krijg je geen speld tussen.

Wordt dus gewoon dokken!


Wie is er hier nou naief?? :?

Een motor trekt nog altijd harder op dan een vw-golf van de klpd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan