• Hallo,

    Je ziet deze melding omdat je onze banners blokkeert. Motor-Forum kan alleen maar bestaan dankzij inkomsten uit advertenties. Vandaar ons verzoek om Motor-Forum te "whitelisten" in je bannerblocker.

Mettet met nieuw bike niet zo eenvoudig

17 aug 2008
38
0
59
lovendegem belgië
#1
Hey,

Deze winter een nieuwe bike gekocht een KTM RC8R. Voorheen mijn oude superduke 990 gebruikt op circuit.

Welja het was niet eenvoudig voor mij een hele aanpassing. Mettet is een traag circuit met veel trage korte bochten. Dat was veel eenvoudiger op mijn superduuukje. My God. Maar goed in de lange bochten was de RC8 veel stabieler mijn superduuukje wou dan al eens gaan zwalpen.

Ik denk dat ik me echt nog moet aanpassen aan mijn RC8, spijtig genoeg ben ik echt niet in staat om heel veel naar circuit te gaan. Ik denk dat ik maximaal 7 keer per jaar kan gaan. Nja weinig tijd zucht...... .

Mijn oorspronkelijk plan was om die RC8 alleen op circuit te gebruiken maar ik denk dat ik op die manier die bike nooit zal leren kennen zoals het hoort. Het lijkt me zeker mogelijk om op straat te rijden met die RC8 dat is absoluut geen oncomfortabele moto.

Ik hoor graag de mening van mensen hier op dit forum in dat verband.

Thanks

Michel
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
102.485
110
www.motor-forum.nl
#2
Ik zou zeggen... de dagen dat je niet kan ga ik met jouw RC8 het circuit op. En aan het eind vertel ik zeer nauwkeurig hoe de motor zich gedroeg.

Is dat een idee ? O-)
 
27 dec 2014
196
0
#3
Nie lullen maar rijden! Mettet is idd makkelijker voor een superduke dan een rc8 maar ga eens naar zolder, zandvoort of Assen? Daar zal die rc8 een stuk beter tot zn recht komen.
 
1 aug 2002
6.472
10
Bezoek Site
#5
Hey,

Deze winter een nieuwe bike gekocht een KTM RC8R. Voorheen mijn oude superduke 990 gebruikt op circuit.

Welja het was niet eenvoudig voor mij een hele aanpassing. Mettet is een traag circuit met veel trage korte bochten. Dat was veel eenvoudiger op mijn superduuukje. My God. Maar goed in de lange bochten was de RC8 veel stabieler mijn superduuukje wou dan al eens gaan zwalpen.

Ik denk dat ik me echt nog moet aanpassen aan mijn RC8, spijtig genoeg ben ik echt niet in staat om heel veel naar circuit te gaan. Ik denk dat ik maximaal 7 keer per jaar kan gaan. Nja weinig tijd zucht...... .

Mijn oorspronkelijk plan was om die RC8 alleen op circuit te gebruiken maar ik denk dat ik op die manier die bike nooit zal leren kennen zoals het hoort. Het lijkt me zeker mogelijk om op straat te rijden met die RC8 dat is absoluut geen oncomfortabele moto.

Ik hoor graag de mening van mensen hier op dit forum in dat verband.

Thanks

Michel
Mijn mening? De motor is het probleem niet........
 

ZoEchtWaar

MF veteraan
4 aug 2009
2.629
3
Nederland
#6
Recht uit kan iedereen, de skills bij de bochten maken het verschil ;-)
Er zijn er genoeg die ook met een 1000+ hard rond gaan op Mettet (wat was jou rondetijd?)

Gewoon lekker rijden, spelen met de afstelling van de motor en meters maken.
 
Laatst bewerkt:
17 apr 2015
122
1
Waalre
#8
Je forumnaam aanpassen? -O- Ik ga binnenkort met een 848 ook voor de eerste keer rijden en ook op mettet, de insteek is om vooral lol te hebben, alles heel te houden en te voelen hoe het ding rijdt. Snelle tijden komt wel als ik er wat kilometers op heb zitten en op een baan rijd die beter past.
Moet je perse tijdens een eerste keer toptijden rijden?
 

pippen

ZAC/OWCUP #88
6 sep 2004
2.912
26
37
Berkel en Rodenrijs
suplexracing.com
#9
Ik begrijp de frustratie wel. Een Superduke is ook geen verkeerde fiets. Ik deed op Mettet 1:12 met de 990. En op Zandvoort 2:03. Maar op Assen kwam ik niet verder dan 1:56.

Met mijn RSV4 was ik gelijk de eerste dag 1,5 seconden sneller op Assen dan met mijn oude Kawasaki ZX6R, maar op Zandvoort gisteren wist ik nog niet verder te komen dan 1:57.6. Dat is 2 seconden langzamer dan met de 600! Aaaarghhhh. Pas de tweede droge dag met de 1000, maar toch frustrerend.
 
29 nov 2010
103
0
38
Waarschoot (B)
#10
Nochtans is de KTM RC8R echt wel een flinke stuurmachine naar mijn mening. Na 3.5 jaar op een Yamaha R6 gereden te hebben (RJ15) in 2016 overgestapt naar een RC8R die op een top afgemonteerd was en mijn tijden gingen overal goed naar beneden. Veel motorrem, slipperkoppeling, ongelofelijk sturen. In Mettet 1:13 droog, 1:19 nat, Croix 1:00 droog, 1:05 nat. Dus het kan zeker en vast op kleine baantjes (en ongetwijfeld nog een pak sneller :-) ).

Blijven oefenen!
 
21 jan 2005
211
0
38
ZH
Bezoek Site
#11
Nochtans is de KTM RC8R echt wel een flinke stuurmachine naar mijn mening. Na 3.5 jaar op een Yamaha R6 gereden te hebben (RJ15) in 2016 overgestapt naar een RC8R die op een top afgemonteerd was en mijn tijden gingen overal goed naar beneden. Veel motorrem, slipperkoppeling, ongelofelijk sturen. In Mettet 1:13 droog, 1:19 nat, Croix 1:00 droog, 1:05 nat. Dus het kan zeker en vast op kleine baantjes (en ongetwijfeld nog een pak sneller :-) ).

Blijven oefenen!
Nou ben ik niet zo bekend met die banen, maar als je maar 5-6 seconden langzamer bent in het nat dan ben je of een regenspecialist of je droogweertijd kan nog een stuk sneller. Ik begrijp dat het korte rondjes zijn, gezien de rondetijden, maar 8,3% langzamer in het nat is weinig hoor :]

1:50 op Assen droog en 1:59 nat zou ik ook veel respect voor hebben. En dan vooral voor die natte tijden. Assen al eens geprobeerd (in het nat)? :}
 

M14

MF veteraan
30 okt 2010
1.054
0
#14
Volgens mij is er al veel te winnen met de vering laten afstellen door een specialist. Verschillende organisaties hebben een veringspecialist op locatie die je kan helpen met hetgeen wat je merkt.
 
29 nov 2010
103
0
38
Waarschoot (B)
#15
Zonder blozen, maar toch was het zo met de KTM. Motor was uitgerust met een schitterend werkend tractiecontrolesysteem (Nemesis) wat mij enorm veel vertrouwen gaf in de regen (dus geen opdrogende baan). Tegenover de Yamaha zakte mijn regentijd op Croix liefst 2.5 seconden met de KTM. Droogtijd zou maximaal nog een secondje kunnen zakken maar niet veel meer. Dus toch misschien iets meer regenaanleg...

Intussen is de RC8R in de soep gedraaid en zullen we dit jaar zien wat het wordt met een R1 ;-).

Aan Slowmichael: niet focussen op tijden, komt niemand een beker geven omdat je plots een seconde sneller rijdt. Maar met de KTM heb je volgens mij een dijk van een motor die qua rijwielgedeelte boven veel motoren uitsteekt, je hebt een berg koppel waarmee je jezelf uit elke bocht kan katapulteren zonder dat het ding té overweldigend is (koppel komt vrij vroeg in en op circuit rij je automatisch al wat hoger in toeren). Vooraan tandje kleiner dan origineel, achteraan 1 of 2 tanden bij en vaak bokken is ook al geen sprake meer. En daarnaast rijd je met iets dat stilaan heel bijzonder aan het worden is, houden dus!
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
9.874
61
#16
Ikzelf vind het gemis van een circuitmotor dat je er niet mee kan testen \ wennen op straat. Nu heb ik laatst de tip gekregen om hem naar een testbank te brengen, maar ook dat is niet zelf testen. Niet zelf voelen, zitten, gas geven, remmen, etc.

Dat moet je op de circuitdagen zelf doen wat ik weer zonde vind. Ik kom daar om lekker rond te gaan en het is erg prettig als de motor dan al goed is afgesteld waardoor je enkel hoeft te rijden en te wennen aan de baan \ omstandigheden. Dat is ook goed voor de rust in jouw hoofd en die is naar mijn mening erg belangrijk.


Als het makkelijk kon (en dan spelen financiën ook mee) had ik mijn circuitmotor ook een kenteken gegeven (al dan niet een deel van het jaar) om tijdens het verstellen \ onderhouden \ opbouwen er mee te kunnen rond rijden. Niet eens "scheuren" maar gewoon rijden om te voelen of alles ok is en zodoende te wennen aan een afstelling of iets.

Kan je de tijd die op zo'n dag hebt dan toch lekker besteden aan het rijden op het circuit ipv aan randzaken die dat voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
1 sep 2017
151
14
Eindhoven
#17
Nieuwe circuit fiets is schijnbaar wennen, ben dit jaar 30 pk vooruit gegaan.Van een oer r6 naar een soes 750 die ook 5 jaar jonger is. Maar had de eerste dag ook niet het vertrouwde gevoel wat ik met de r6 had. Maar sessie na sessie ging het beter en eindigde ander halve seconde onder mijn beste tijd. Maar na de eerste sessie kon ik wel janken want dacht dat ik een miskoop had gedaan.

Helaas zal voor veel van ons het budget missen om je nieuwe fiets direct op voorjaars training mee te nemen. Om 3 dagen te wennen in Spanje. Gelukkig mag ik over 2 weken 2 dagen wennen aan de soes in ecuyers *O*
 
17 aug 2008
38
0
59
lovendegem belgië
#18
Waauw bedankt voor alle reacties.

En ja idd ik heb wel veel ervaring maar ben een relatieve newbie op circuit dus het ligt aan mij maar ik meen dat ik dat ook wel zo gesteld heb.

Ik ga meestal naar Zolder maar op het Belgische forum 2f4you had men mij aangeraden eerder te kiezen voor tragere circuits, vandaar mijn keuze voor Mettet.

Denk dat ik toch op één of andere manier ga proberen om die moto min of meer streetlegal te maken zonder al te veel poespas. Dat is voor mij de enige manier om veel te kunnen rijden, spijtig genoeg. Kan onmogelijk om de haverklap naar circuit gaan...te weinig tijd.

Want veel rijden is dus idd noodzakelijk.

Maar ja ik geef grif toe dat er wel nog veel werk aan de winkel is. My God mijn vriendin heeft foto's gemaakt en gefilmd. T is geen zicht ne vent van 1m92 die redelijk rechtop zit op zijn RC8.

Maar bon ik heb me wel geamuseerd.

Ik zou wel eens een goede cursus willen volgen. Suggesties?

Michel
 
22 aug 2010
38.969
1
#19
Mettet kun je veel beter met de fiets doen.

Een echt circuit is Assen voor een rc8 denk ook wel dat je er schaamrood zult zweetten :P
 
Laatst bewerkt:
1 sep 2017
151
14
Eindhoven
#20
Waauw bedankt voor alle reacties.

En ja idd ik heb wel veel ervaring maar ben een relatieve newbie op circuit dus het ligt aan mij maar ik meen dat ik dat ook wel zo gesteld heb.

Ik ga meestal naar Zolder maar op het Belgische forum 2f4you had men mij aangeraden eerder te kiezen voor tragere circuits, vandaar mijn keuze voor Mettet.

Denk dat ik toch op één of andere manier ga proberen om die moto min of meer streetlegal te maken zonder al te veel poespas. Dat is voor mij de enige manier om veel te kunnen rijden, spijtig genoeg. Kan onmogelijk om de haverklap naar circuit gaan...te weinig tijd.

Want veel rijden is dus idd noodzakelijk.

Maar ja ik geef grif toe dat er wel nog veel werk aan de winkel is. My God mijn vriendin heeft foto's gemaakt en gefilmd. T is geen zicht ne vent van 1m92 die redelijk rechtop zit op zijn RC8.

Maar bon ik heb me wel geamuseerd.

Ik zou wel eens een goede cursus willen volgen. Suggesties?

Michel
Niveau 2 bij de motorsport school op zolder, Je moet een eentje geluk hebben met de groep waarin je komt. Ik ben er 5 seconde harder door gaan rijden op zolder.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
#21
Waauw bedankt voor alle reacties.

En ja idd ik heb wel veel ervaring maar ben een relatieve newbie op circuit dus het ligt aan mij maar ik meen dat ik dat ook wel zo gesteld heb.

Ik ga meestal naar Zolder maar op het Belgische forum 2f4you had men mij aangeraden eerder te kiezen voor tragere circuits, vandaar mijn keuze voor Mettet.

Denk dat ik toch op één of andere manier ga proberen om die moto min of meer streetlegal te maken zonder al te veel poespas. Dat is voor mij de enige manier om veel te kunnen rijden, spijtig genoeg. Kan onmogelijk om de haverklap naar circuit gaan...te weinig tijd.

Want veel rijden is dus idd noodzakelijk.

Maar ja ik geef grif toe dat er wel nog veel werk aan de winkel is. My God mijn vriendin heeft foto's gemaakt en gefilmd. T is geen zicht ne vent van 1m92 die redelijk rechtop zit op zijn RC8.

Maar bon ik heb me wel geamuseerd.

Ik zou wel eens een goede cursus willen volgen. Suggesties?

Michel
Veel ervaring maar newbie op het circuit?
Ik vermoed dat je bedoelt veel WEGervaring maar niet op circuit? Staat behoorlijk los van elkaar, dus geen ervaring.

Wat rij en reed je nu voor tijden op Mettet?