Metzeler Rennsport, wie heeft info???

René_R1

MF veteraan
30 jul 2002
3.224
1
Hallo M-F,

Ik zit nog een beetje te twijfelen, misschien kan iemand mij helpen met opgedane ervaringen v.w.b. de Metzeler Rennsport.

Even de voorgeschiedenis, standaard zitten op de 2000/1 Fireblade Bridgestone BT010 of Michelin Pilot Sport. De mijne had de MPS en in eerste instantie vond ik dat maar niets omdat ik in het verleden erg slechte ervaringen had opgedaan met de A59/M59 en TX15/25 (ok, érg lang geleden). Deze banden sleten altijd als haaietanden en vierkant af :(
Ik moet zeggen dat ik zéér tevreden ben, heb na de eerste set bedenkenloos een tweede set gemonteerd. De levensduur is fenominaal (8.500 en 13.500 km) voor sportieve begrippen en de grip is ruim voldoende voor op straat en heel voorspelbaar.
Een paar weken geleden was ik op de Nordschleife, nog steeds prima naar mijn zin, na een paar ronden krasten de voetsteunen al lekker over het asfalt. De voorband rulde mooi af maar de achterband gaf mij toch te denken, ik moet wel zeggen dat het tegen de 30 graden was, deze vertoonde op de rand toch plekken die domweg gesmolten waren. Hoewel hij nergens was weggegleden of uitgestapt vond ik het toch niet meer verantwoord harder te gaan. Kortom, ik ben op zoek naar een betere band :}

Ik heb van Paul [2FAST4YOU] begrepen dat de MPS Race op zich heel goed is maar ronduit gevaarlijk als je bij ca 15 graden op straat rijdt, zomaar een snelweg afrit in duiken zal met grote waarschijnlijkheid in een val eindigen ;(

De MPS is er ook in een Cup-versie, deze levert iets meer grip maar is niet leverbaar ik 190/50-ZR17, tevens 'maar' vrijgegeven tot 270 km/u.

Op zoek dus naar een ander merk, mij leek de nieuwe Metzeler Rennsport wel iets. Ik hoorde van Paul dat die in 4 uitvoeringen wordt geleverd (in NL 3), ik wil de hardste compount die vergelijkbaar schijnt te zijn met een BT012ss of Pirelli EVO Corsa (dat ís eigenlijk ook een Metzeler Rennsport).

Bij de Molen Banden in Reek kost een set 375 euro, alleen de achterband kost 215 euro, lijkt me een goede prijs (wel véél duurder dan de MPS die bij de Molen als Race 171 euro en als gewone uitvoering 184 euro kost). Meerdere ribben uit je lijf maar je moet wat over hebben ze niet daadwerkelijk te moeten missen... ;( Hij is gelukkig snel leverbaar voor een nieuwe band, morgen besteld en vrijdag gemonteerd :)

Mijn vragen aan jullie, hopelijk komen er antwoorden want de band is nog zo nieuw:

1. Komt de Metzeler Rennsport snel op temperatuur (grip) en is hij daarom aan te bevelen voor op straat? (de natweer eigenschappen boeien me niet zo...).

2. Blijft het stuurkarakter - net als de MPS - gelijk tot de laatste snik? M.a.w., wordt hij gelijk vierkant als je een keer honderden km's over een snelweg moet rijden :r ? Bij de MPS voel je vrijwel niet als je een nieuwe band monteert dus je kunt hem rustig tot de slijtnok op rijden.

3. Hoe zit het met de levensduur, is deze nog redelijk te noemen, de band is immers aardig aan de prijs :( !

Over één ding ben ik het met mezelf al eens, het is een fantastisch mooie band om te zien, het lijkt wel een opgesneden slik :P

René

P.S. Paul, alvast bedankt voor de snelle service!!!
 
Hoi rene, kan alleen op punt 1 antwoord geven eigenlijk. Ik heb een Rennsport voor en die komt lekker snel op temperatuur....paar km´s met wat bochtjes en t is prima te doen op de straat! Op de Ring gaf ie me ook een heerlijk gevoel.....
 
de supercorsa en de rennsport zijn in principe dezelfde band, dus dat maakt niet zoveel uit.

neem gewoon straatversie.

In het blad TWO schrijft Nail Mckenzie dat de zachter compounds alleen nuttig is als je ronderecords op een circuit rijdt en geld over hebt om je banden vaak te wisselen...

De straatversie is minstens net zo goed, kost je mischien een halve seconde op het circuit, maar verder doet ie niet onder voor een zachtere versie. Daarnaast rult en slijt ie minder.... en is ie legaal... met een circuit band zou je in de problemen kunnen komen met je verzekering...
 
Waarom zou je zachtere banden gaan rijden, als je perfect tevreden bent over je Pilot Sports?

MOET het meer geld kosten? Het zal best lekker rijden ja, maar reken gerust op een levensduur die nog niet de helft is van een Pilot Sport. En als een Pilot je niet in de steek laat...

Overigens, met alle respect kan ik je rijstijl niet met de levensduur van je banden stroken, want bij mij gaan die Pilots op een 2002 GSX-R 750 toch echt niet langer mee dan 6000km (a) en 9000(v) en dan zijn ze ECHT schandalig ver op, ik gebruik ze ook voor circuitdagen en gebruik ze helemaal over de volledig betaalde breedte. Maar op straat rij ik helemaal niet zo extreem hard. Stuur bochtjes flink door, maar rechtuit is toch altijd de beperkende factor op levensduur (tenzij je 100% circuit rijdt).

Ik vind het (de MPS) ook een wereldband, ook goed in de regen, slijt mooi rond af, dus why change?

Mijn maat gaat nu BT010's proberen, een van de weinige banden die ik op zich ook wel zou willen proberen.

Grtzz HagaSan.
 
Waarom zou je zachtere banden gaan rijden, als je perfect tevreden bent over je Pilot Sports?

MOET het meer geld kosten? Het zal best lekker rijden ja, maar reken gerust op een levensduur die nog niet de helft is van een Pilot Sport. En als een Pilot je niet in de steek laat...

Overigens, met alle respect kan ik je rijstijl niet met de levensduur van je banden stroken, want bij mij gaan die Pilots op een 2002 GSX-R 750 toch echt niet langer mee dan 6000km (a) en 9000(v) en dan zijn ze ECHT schandalig ver op, ik gebruik ze ook voor circuitdagen en gebruik ze helemaal over de volledig betaalde breedte. Maar op straat rij ik helemaal niet zo extreem hard. Stuur bochtjes flink door, maar rechtuit is toch altijd de beperkende factor op levensduur (tenzij je 100% circuit rijdt).

Ik vind het (de MPS) ook een wereldband, ook goed in de regen, slijt mooi rond af, dus why change?

Mijn maat gaat nu BT010's proberen, een van de weinige banden die ik op zich ook wel zou willen proberen.

Grtzz HagaSan.

Hoi Haga-San,

Ik ben zeker perfect tevreden met de MPS als je het over straatgebruik hebt. Als je er al eens op de Ring gereden hebt dan weet je dat de Ring geen enkel foutje toe laat, kijk maar eens naar de achterband aan de rand. De foto laat het niet zo goed als de werkelijkheid zien, het rubber is gewoon vloeibaar geworden (zwart glimmend). De voorband ziet er wel keurig opgeruwd uit zonder 'brandplekken' :}

full


full


Het moet zéker geen extra geld kosten maar als ik zo dicht bij een glijpartij zit dan wordt het nog véél duurder ;( Dat nog zachtere banden sneller zullen slijten is duidelijk.

Tja, de levensduur verbaasd mij ook zeer, zoals je ziet gebruik ik de band ook over de hele betaalde breedte (binnen 9 minuten Nordschleife : }) .
Ik rijd in de stad ALTIJD rustig met het verkeer mee en buiten de stad zo rond de 100-120 als het rustig is en op de autosnelweg 140 of zo, ik heb wel vaak iemand achterop. Zeker met iemand achterop gaat het 50% van de keren bij het stoplicht tot 120 op het achterwiel, is zo leuk! Uiteraard bevordert dit niet de levensduur van de band, het gekke is dat ik nu met twee achterbanden ruim 18.000 km heb gereden en hij zit nog een mm van de slijtnokjes verwijdert is, de voorband heb ik bij 13.500 km verwisseld. Op een of andere manier doe ik 50% langer met de banden dan jij en heb ik toch 144 SAE pk op de rol (zoals een GSX-R1000) die ik vaak bij een stoplichtsprint gebruik, het is of rustig of gelijk de begrenzer in, half gas bestaat bij mij niet :)
Bij mij is het denk ik net zoals bij jou, ik zie in de verte een mooie bocht en dan houd ik al in (of ik stop zelfs als het kan) om een gat te creëren zodat ik het bochtje lekker kan pikken, wat is Nederland toch een slecht motorland :r

De BT010 is alweer ruim twee jaar op de markt dus ik zou dan een nieuwe band proberen, tijdens de Mega-Track test die in 12 motorbladen heeft gestaan werd uitsluitend gereden met de Metzeler Sportec M-1. De jongens w.o. Berry Veeneman waren zéér te spreken over deze sport band en jouw GSX-R750 werd uitgeroepen tot overall winnaar!

René :]
 
Ik kan je renn sports adviseren ( RS1 voor en RS 2/RS 1 achter )
Super grip maar korte levensduur
Ik rij er 2500 km mee op de openbare weg
Als ze wat versleten zijn voel ik wel wat onstabiliteit op hoge snelheid 280 +
Zelf koop ik ze van een race team
En ik verkoop ze ook door
Meestal snij ik er extra profiel in om ook redelijk in de regen te kunnen rijden
Want dat is ronduit slecht met de standaard renn sport
En met droog weer merk ik er niks van dat dat extra profiel er in zit
full
 
Ik rijdt sinds kort met de Pirelli supercorsa..en ik moet zeggen: das een hele verbetering. Nou rijdt ik ook niet op een toertempo, en dan zijn deze banden gewoon perfect. Hiervoor heb ik op een R1 rondgereden, een setje kutbanden eronder gehad, daarna alleen maar Sportec M1! helemaal top! zijn echt superbanden, wel ietsie duurder, maar ook goed in de regen. Ze komen redelijk snel op temperatuur, en houden het releatief gezien lekker lang uit. 3500 tot 4000 km. achter!!

Toch vind ik die Pirelli lekkerder, waarom? ze plakken net even wat beter, ook in de regen valt er goed mee te rijden (vraag maar aan mar1tin) en ze zijn lekker goedkoop, als je ze van het circuit koopt zeg maar. 8-)
 
sja...

rennsport, ik heb ze onder me bb, en ik koop ze ook via het circuit (althans porky.. ;) )ik draai er dan nog 5000km mee...met de achterband...

375euro de set..wat een geld...
ik koop ze voor 100 euro...de set,...en de banden verschillen niet veel van nieuw hoor...

maarum...het overtreft elke andere band hoor...meer grip dan een 010,012, MPS'jes ....ik zou zeggen leg ze er een keer onder, en in de zomer wil je niets anders meer... :)
 
sja...

rennsport, ik heb ze onder me bb, en ik koop ze ook via het circuit (althans porky.. ;) )ik draai er dan nog 5000km mee...met de achterband...

375euro de set..wat een geld...
ik koop ze voor 100 euro...de set,...en de banden verschillen niet veel van nieuw hoor...

maarum...het overtreft elke andere band hoor...meer grip dan een 010,012, MPS'jes ....ik zou zeggen leg ze er een keer onder, en in de zomer wil je niets anders meer... :)

He Napo,

Die Rennsports van jou zijn dat de streetlegal types of de RS1/2??? Mooi ingereden Rennsports voor een prikkie is wel leuk maar als het een RS1 of 2 is dan heb ik er weinig aan, ik heb me laten vertellen dat je die op de gewone weg niet warm krijgt, dan kun je beter voor een andere band gaan zoals de gewone Rennsport.

V.w.b. de prijs, misschien kan iemand mij een betere prijs geven voor een set Rennsports (straat type) maat 120/70ZR17 en 190/50ZR17. Niet geheel eerlijke vergelijking door gebruikte banden (hoe weinig ook) te vergelijken met nieuw. Moet je maar net aan zien te komen...

René :]
 
je kan niet zoals jij doet vanaf de texaco a9 wegrijden (na 15 min stilgestaan te hebben) en de beverwijk bocht met je knie nemen...nee ...dat kan niet...(dat doet u namelijk wel met uwen sportec en bt010...)

Leuk, maar hoeveel kilometer zit daar dan tussen en over WELKE rennsport praten we dan, er zijn 4 types waarvan er in Nederland 3 worden verkocht...aan het profiel kun je het niet zien vandaar!

René :]

P.S. by the way, ik heb vandaag een rennsport voor achter besteld, hopelijk kan hij er zaterdag op, net op tijd voor de Nordschleife...

Fabian, Paul, NapO en anderen in deze groep zijn er van overtuigd dus ik laat me verrassen :}
 
volgens mij hebben we het over de SC1 en 2

Kijk, dat dacht ik al...

Ik heb mijn bestelling bij de Molen banden ingetrokken toen ik erachter kwam dat dezelfde Metzeler Rennsport bij Viborg in Helmond 28 euro goedkoper was.
Ik weet het, nog duur...192 euro maar het voordeel is toch een héle vette tank benzine!

En bestel je hem voor 15.00 u dan is hij de volgende dag binnen...een verse. Ik ga hem zaterdag laten monteren :} Ben benieuwd, hoe hij stuurt op de Ring...

René :]
 
Rene,

Je banden zien er op de foto ongeveer hetzelfde uit als die van mij, alleen golft mijn voorband iets minder.
Je rijstijl lijkt redelijk met die van mij overeen te komen, als ik het zo lees, maar kan in de praktijk natuurlijk best anders zijn.

Hoe het nu precies allemaal zit, het enige wat echt werkt is ZELF een paar setjes banden proberen en je EIGEN oordeel vellen, maar ja, dat kost veel geld en/of tijd. (veel tijd HOEFT het niet te kosten...)

Trouwens, bedankt voor het toemailen van die bandentest! :}

Oh ja en dat je op de Ring wat marge wil hebben, jep daar kan ik me wel in vinden ja.

Laat nog eens wat weten als je definitief een set besteld hebt (of heb je die rennsports nu al besteld?) en hou ons op de hoogte van de slijtage!!

Grtzz HagaSan.
 
Oh ja en dat je op de Ring wat marge wil hebben, jep daar kan ik me wel in vinden ja.

Laat nog eens wat weten als je definitief een set besteld hebt (of heb je die rennsports nu al besteld?) en hou ons op de hoogte van de slijtage!!

Grtzz HagaSan.

Als je er al veel hebt gereden ga je er soms voor zitten als het lekker rustig is :}
Maar dan kom je op de parkeerplaats aan en zie je die achterband en dan is het oeps...

Hij is bestelt, overigens is het wel de bedoeling de MPS op te rijden aan de voorkant, die band zit er nu 5.500 km onder dus die is pas halfweg.
Helaas groeit er geen geldboompje in de tuin, zonde om die band er nu al af te gooien, bovendien kan hij het qua temperatuur kennelijk beter uithouden dan de achterband al ruwt hij wel erg op (meer slijtage).

René :]
 
He Napo,

Die Rennsports van jou zijn dat de streetlegal types of de RS1/2??? Mooi ingereden Rennsports voor een prikkie is wel leuk maar als het een RS1 of 2 is dan heb ik er weinig aan, ik heb me laten vertellen dat je die op de gewone weg niet warm krijgt, dan kun je beter voor een andere band gaan zoals de gewone Rennsport.

V.w.b. de prijs, misschien kan iemand mij een betere prijs geven voor een set Rennsports (straat type) maat 120/70ZR17 en 190/50ZR17. Niet geheel eerlijke vergelijking door gebruikte banden (hoe weinig ook) te vergelijken met nieuw. Moet je maar net aan zien te komen...

René :]

Ik heb RS2 voor en achter een SC SC2, band is prima warm te krijgen op de weg....super snel warm, en gruwelijk plakken....stukje rechte snelweg van 5 km naar huis met een gangetje van 120 en ze zijn al aardig warm, paar bochtjes webij en ze plakken al aan je vingers vast :}
 
Ik heb RS2 voor en achter een SC SC2, band is prima warm te krijgen op de weg....super snel warm, en gruwelijk plakken....stukje rechte snelweg van 5 km naar huis met een gangetje van 120 en ze zijn al aardig warm, paar bochtjes webij en ze plakken al aan je vingers vast :}

Hoe lang gaan die banden bij jouw rijstijl mee t.o.v. andere typen/merken?

De prijs van 192 euro was overigens een vergissing, eigenlijk had hij ca 215 euro moeten kosten. Ik vermoed dat ze in het telefoongesprek de winst of BTW zijn vergeten, voordeel schutter dus!!!

Ik vind de band erg mooi (4 cm slick aan de zijkant), hij oogt niet alleen smal, hij ís het ook. Hij meet 189 mm tegenover 197 mm van de MPS, ook de profieldiepte is met 4,8 mm minder dan de MPS die 5,4 mm meet. Dat belooft nog wat voor de levensduur...als hij uiteindelijk maar 5.000 km haalt dan ben ik wel tevreden, met minder levensduur zal ik me toch eens achter de oren krabben!

René :]

P.S. tot morgen op de Nordschleife... :}
 
Normaal rijd ik op straat met MPS of BT010. Op vakantie heb de Pirelli Evo's gemonteerd (6800 km in twee weken) anders haalde ik het eind van de vakantie niet (nu net aan). Overigens voelden die behoorlijk harder aan dan de Michelins of de Bridgestones.

Na de vakantie had ik nog een race en ik heb naderhand de racevelgen op mijn straatfiets gemonteerd. Daar liggen nu voor een Pirelli SuperCorsa SC1 en achter een SC2 om. Op straat had ik er nog nooit mee gereden, maar wat een verschil. Een voor mij heel bekende bocht nam ik met de andere banden met ongeveer 155 km/u, nu keek ik op de teller en zag ik 177 staan..... Levensduur? tja....ach het zijn toch "ouwe" banden die ik op moet rijden en met dit warme weer gaat dat super. Inderdaad, je rijdt de hoek om en ze zijn warm. Daar het racebanden zijn hoef je er in de regen niets voor te rekenen. De gewone SC's hebben een roetverbinding, de SC 1 en 2 niet.

Maar mijn racebanden zijn na 5 sessies op Assen er erger aan toe (de rullen op de zijkant) dan jouw Michelins.

Overigens, de Rennsports in de straatversie zijn prima, minder zacht, maar ook een prima levensduur, je zult je erover verbazen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan