MF heeft er een nieuwe mod bij

Lezen ze echt mee in je prive berichten?,oja dat wist ik niet..
Weer iets nieuws ontdekt.
Als dit echt zo is zal ik geen pb,s meer sturen naar iemand als er wat is wetend er word mee gelezen.
In andere forums van andere hobbys etc en ook een motorclub waar ik zit word door moderators daar beweerd dat dit niet mag meelezen of kijken in pb,s ivm met avg privacy wetgeving.
Ik heb geen idee of dit klopt wat Rob Rd schrijft.
Maar raar is het wel.
Dacht pb,s zijn echt prive .
Dat scheelt per forum. Ik ben mod op drie forums en daar kan ik niet in PB komen, maar het schijnt dat het hier wel kan.
Maar je denkt toch niet dat de mods al dat PB verkeer gaan lezen? Dat zullen ze alleen doen als daar echt een grondige reden voor is en als jij mij een PB stuurt waarin je me verrot scheldt, zal geen mod dat gaan lezen.
 
Dat scheelt per forum. Ik ben mod op drie forums en daar kan ik niet in PB komen, maar het schijnt dat het hier wel kan.
Maar je denkt toch niet dat de mods al dat PB verkeer gaan lezen? Dat zullen ze alleen doen als daar echt een grondige reden voor is en als jij mij een PB stuurt waarin je me verrot scheldt, zal geen mod dat gaan lezen.
Zou geen reden hebben jouw ooit zo een scheld pb te sturen Han S .😉
Maar het verbaasd me daar er op andere fora op internet gezegd word door moderators ik kan het niet lezen en mag het niet ivm met avg privacy wet geving.
 
Zou geen reden hebben jouw ooit zo een scheld pb te sturen Han S .😉
Maar het verbaasd me daar er op andere fora op internet gezegd word door moderators ik kan het niet lezen en mag het niet ivm met avg privacy wet geving.
Een admin kan altijd in pB komen en zal dat alleen doen als er gevaar is voor het forum. En privacy? Een forum is een besloten gemeenschap waar je alleen kunt deelnemen als je een account hebt.
 
Een admin kan altijd in pB komen en zal dat alleen doen als er gevaar is voor het forum. En privacy? Een forum is een besloten gemeenschap waar je alleen kunt deelnemen als je een account hebt.
Maar wel grotendeels openbaar leesbaar
 
Zou geen reden hebben jouw ooit zo een scheld pb te sturen Han S .😉
Maar het verbaasd me daar er op andere fora op internet gezegd word door moderators ik kan het niet lezen en mag het niet ivm met avg privacy wet geving.
Bij het lid worden van een forum accepteer je een hele reeks aan voorwaarden en regels. Als het daar specifiek in wordt vastgelegd mag het. We zijn er zeer terughoudend mee en zoals al gezegd. De tijd ontbreekt om alle berichten te lezen. Ik zal alleen kijken, als er een heel goede reden voor is. Ik hoop, dat die er nooit komt, want dan zijn er problemen.
Het lukt ook echt niet om alle gewone posten te lezen. We gaan vaak af op meldingen. Bepaalde topics krijgen natuurlijk wel extra aandacht vanwege wat er allemaal in gebeurd.
 
Lezen ze echt mee in je prive berichten?,oja dat wist ik niet..
Weer iets nieuws ontdekt.
Als dit echt zo is zal ik geen pb,s meer sturen naar iemand als er wat is wetend er word mee gelezen.
In andere forums van andere hobbys etc en ook een motorclub waar ik zit word door moderators daar beweerd dat dit niet mag meelezen of kijken in pb,s ivm met avg privacy wetgeving.
Ik heb geen idee of dit klopt wat Rob Rd schrijft.
Maar raar is het wel.
Dacht pb,s zijn echt prive .
 
Dat scheelt per forum. Ik ben mod op drie forums en daar kan ik niet in PB komen, maar het schijnt dat het hier wel kan.
Maar je denkt toch niet dat de mods al dat PB verkeer gaan lezen? Dat zullen ze alleen doen als daar echt een grondige reden voor is en als jij mij een PB stuurt waarin je me verrot scheldt, zal geen mod dat gaan lezen.
Ben jij ook Mod op het Mazda mx5 forum? Dan weet ik in ieder geval dat, als ik je een PB met gescheld stuur, ik dat via MF moet doen :+

(Niet dat ik daar nu aanleiding voor heb hoor):9
 
Ben jij ook Mod op het Mazda mx5 forum? Dan weet ik in ieder geval dat, als ik je een PB met gescheld stuur, ik dat via MF moet doen :+

(Niet dat ik daar nu aanleiding voor heb hoor):9
Daar ben ik geen mod.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Zou geen reden hebben jouw ooit zo een scheld pb te sturen Han S .😉
Maar het verbaasd me daar er op andere fora op internet gezegd word door moderators ik kan het niet lezen en mag het niet ivm met avg privacy wet geving.
Op het forum van de VFR club kan niet worden meegelezen. Vroembert zal dat kunnen bevestigen.
Een admin kan altijd in pB komen en zal dat alleen doen als er gevaar is voor het forum. En privacy? Een forum is een besloten gemeenschap waar je alleen kunt deelnemen als je een account hebt.
Nee, hoor ik ben admin bij de VFR club en kan ook niet meelezen in de PB berichten.
De Invision software is GDPR gecertificeerd en daar staat dit dus gewoon uit.
Ook moet je vaak bij andere fora een plugin of mod installeren om dit voor elkaar te krijgen.
Behoorlijk glad gebied.
Je kunt niet zomaar stellen in een regel dat iets mag. De wet gaat er altijd boven, weet je vast wel uit je functie. ;)
(zwaarder onderwerp: kijk maar eens de ellende die je kan krijgen bij bv hulp bij zelfdoding, ook al leg je het vast)

Nu is een forum lastig, maar de indruk van "prive" zoals het er al staat wekt ook echt de indruk dat het prive is.
Het zou misschien kunnen maar dan zou ik zeggen dat je dit echt bij het scherm moet zetten waar mensen privéberichten schrijven.
Er zal ook een zwaarwegende overweging moeten zijn, bv groot pb bericht met code of misbruik.

Ik zou er persoonlijk behoorlijk voorzichtig mee zijn.

Op phpBB (ook een maker van software fora) heeft een ontwerper een mail naar het CBP gestuurd:

Geachte heer Meijer,

U heeft het College bescherming persoonsgegevens (CBP) een aantal vragen gesteld over de mogelijke strafbaarheid van een phpBB forum modificatie en de discussie hierover op <link verwijderd> De modificatie laat aan forum administrators toe om "private messages", privéberichten te lezen die tussen leden onderling zijn verstuurd.

Het CBP ziet toe op de naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens. Voor inzage zonder toestemming in electronische communicatie tussen 2 gebruikers van een online dienstverlener door de uitbater van die dienstverlener is niet de Wbp van toepassing, maar wel het wetboek van Strafrecht, Artikel 273d: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/T ... 13-02-2009 :

"wordt gestraft de persoon... die opzettelijk en wederrechtelijk van gegevens kennisneemt die door tussenkomst van zodanig netwerk of zodanige dienst zijn opgeslagen, worden verwerkt of overgedragen en die niet voor hem zijn bestemd, zodanige gegevens voor zichzelf of een ander overneemt, aftapt of opneemt"

Dit is ook van toepassing op "op de persoon werkzaam bij een aanbieder van een niet-openbaar telecommunicatienetwerk of een niet-openbare telecommunicatiedienst."
De benaming "privébericht" en het feit dat in normale omstandigheden deze privéberichten alleen maar te lezen zijn door de verzender en de ontvanger van het bericht wijst er op dat dit voor de administrator gegevens zijn "die niet voor hem zijn bestemd".

Het CBP is enkel toezichthouder op de Wbp. Toch wil ik u vrijblijvend een aantal argumenten geven op basis van bovengenoemd Artikel 273. U haalt een aantal elementen aan in uw e-mail waarom u denkt dat het lezen zonder toestemming van privé berichten door de administrator toch niet strafbaar zou zijn:

- "de leden kunnen zich gratis registreren"
Het wetboek van Strafrecht maakt hier geen onderscheid. Ook als aanbieder van een gratis dienst bent u gebonden door de wet.

- ze weten dat zulke dingen mogelijk zijn, want een admin kan alles op het forum
Het is niet omdat een admin alles kan, dat het daarom toegelaten is. Elke uitbater van een telefoondienst of internetdienst kan communicatie afluisteren, maar de wet zegt nu net dat dit strafbaar is.

- administrators mogen weten wat er op hun forum gebeurt, mits geen persoonlijke gegevens aan een derde verspreid worden
Ook administrators mogen niet "kennis nemen van" berichten die niet voor hen zijn bestemd

- informatie wordt niet doorgegeven, zelfs niet als het om 1 mailadres gaat.
Ook zonder doorgifte is de inzage strafbaar.

- als dit strafbaar is, dan zou de hele phpBB/phpMyadmin software strafbaar zijn, want daar is alles terug te vinden zonder dat het gecodeerd is
Het is niet omdat informatie niet geëncrypteerd is, dat de uitbater van een telecommunicatiedienst deze informatie daarom mag inkijken. Ook het meeste telefoonverkeer en emailverkeer is ongeëncrypteerd.

Dit verbod uit het rechtboek van Strafrecht is van toepassing op "het opzettelijk en wederrechtelijk" kennisnemen. Niet op het schrijven of het geïnstalleerd hebben van een bepaalde software (de phpBB forum modificatie). Het is bijvoorbeeld denkbaar dat u uitdrukkelijk toestemming heeft gekregen om het bericht in te zien.

Het CBP vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

P. Van Hecke
internettechnoloog

ref: phpBB discussie PB
 
Laatst bewerkt:
"overtreders van het verbod gaan er mee akkoord dat ze worden doodgeschoten"

Gewoon 20 jaar spinhuis, wet is wet 🤷‍♂️
 
Dat was ik, Dudeuud heeft ndaarvoor mijn onderschrift nog gewist

Onder Rapporteer kon je precies zoiets kwijt: ^^^^^^^ gebruik de #$ß knop om ......
 
Als je undercover wilt modderen, is het niet handig om dat in je onderschrift te vermelden O-):+.
 
Terug
Bovenaan Onderaan