MFCD stemmingsmakerij 2

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân
Op verzoek plaats ik dit topic nog een keer (was weg i.vm crash)

Om alvast in de stemming te komen even wat gehouwehoer over het circuit van lelystad. Ik heb hier nu 4 x een circuitavondje gereden. Dit hield in dat je eerst met een groepje achter een instructeur aan ging en als die het verantwoord vond om je los te laten rijden kon je je gang verder gaan.

Ik hoorde dat dat dit dit jaar is veranderd i.v.m. een dodelijk ongeluk vorig jaar. Nu rijd je de gehele avond met een groepje en een instructeur. Deze wijst om de 2 ronden een nieuwe voorrijder aan. Heb begrepen dat in de cicane vorig jaar het dodelijk ongeluk gebeurd is. Een highsider en de motorrijder kwam met zijn hoofd op het asfalt en brak zijn nek :(


De vier keer dat ik er ben geweest zijn er altijd minimaal 2 motorrijders onderuit gegaan. Of al vrij snel of al later op de avond.

Ik heb bij de foto wat nummertjes gezet om over de bochten te lullen.

misc.php


a= rustplaats en beginpunt.


1= Eerste bocht, deze gaat omhoog en halverwege weer naar beneden. Hierdoor kun de bocht niet doorzien. Deze bocht kun je al erg hard door.


2= Tweede bocht. 1e en 2e bocht kun je in één keer nemen zonder de motor weer recht op te zetten, je kunt er ook voor kiezen om op dat kleine rechte stuk de motor even rechtop te zetten en door te schakelen. Je komt de 2e bocht erg hard uit. Ik schat dat dat zo rond de 160 is. (Heb dan echter geen tijd om op de teller te kijken) Dit was altijd het enigste punt waar je de zwaardere 1000cc motoren in kunt/mag halen. Hier gaat er elke avond wel iemand onderuit.

Rechte stuk. Dit is het punt waar je mag/mocht inhalen. Langzamere rijders gaan hier rechts rijden. Met een 600cc sportmotor zijn snelheden rond de 220-250 haalbaar.


3= derde bocht. Plat op de rem om de hoge snelheid eruit te halen. Doe dit wel op tijd, want ik heb al een paar motoren rechtuit zien gaan :( en zoals je ziet is daar niet veel uitloopruimte.

Nu gas weer opendraaien, maar pas op, later op de avond ben je wel eens geneigd om met te hoge snelheid op de 4e bocht af te gaan. Gelukkig is hier genoeg ruimte om rechtuit te gaan.


4= vierde bocht. Enigste lekkere linksdraaier. Blijf hier zo lang mogelijk rechts rijden totdat je de bocht door kan zien. Dan pas naar binnen. Doe rustig aan met gassen, want anders kom je slecht uit voor de 5e bocht.


5= vijfde bocht. De bocht waar mijn leren broek (zonder kneepad) voor het eerst het asfalt heeft geproefd. Mijn eerste kneedown :) :) . Deze bocht kun je ongelovelijk plat door. Hier had ik ook voor het eerst een glijdende achterband, en dat is voor de eerste keer geen lekker gevoel. Ook is me de achterkant hier een keer uitgebroken, en ik dacht dat een highsider het gevolg zou zijn. Gelukkig trok de motor zich weer recht :) .


6= zesde bocht. Zeer apart bochtje. Stuk is haaks en het circuit versmalt zich. Er staat een soort van pion aan de binnenkant. Vaak het gevoel gehad dat ik die ging raken.


7= zevende bocht. nog een linksdraaier. Ook hier kom je met vrij hoge snelheid uit. Zet hem voor de bocht in een wat hogere versnelling, anders blijft ie zo lang janken.


8= cicane (of hoe je dat ook maar schrijft). Flink afremmen voor de cicane, ik was met de R6 vaak geneigd om een versnelling te laag te gaan, waardoor je een slingerende achterkant krijgt. (achterwiel die te sterk afremt door het blok). Cicane ging ik meestal in de 2e versnelling door.
Pas op met het uitgaan van de cicane, zet niet te plotseling te veel gas op het achterwiel. Een highsider kan het gevolg zijn. Heb een keer met de CBR600 een uitbrekende achterkant gehad. Was schrikken :(


Op naar nog een rondje gigantisch veel plezier..

 
ik kan je vertellen..het wordt een toffe dag!

de weersberichten zien er goed uit...dus wie weet :) ))
 
Even opletten voor het fout gaat.
De 3e bocht knijpt dus wijd houden en dan pas insturen!!! Ik heb er daar al eens eentje op z'n kop tegen het talud zien staan
 
heeej mensen,

ik bezoek pas sinds kort motorforum...

hoe zit dat met die circuitdag van motorforum?

kun je je daarvoor opgeven? zo ja, waar?
wat kost dat?
wanneer zijn van die circuit dagen?

heb nog nooit op een circuit gereden maar zou het heeeel graag eens willen doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan