MG Griso rijders

Eind 90ér jaren is er door Guzzi al een poging gedaan om van de luchtgekoelde V-twin een watergekoelde te maken. Door geldgebrek is dat project weer in de ijskast gezet. Om aan de nieuwe Euro emissie normen te kunnen voldoen zal Guzzi wel moeten. Ik persoonlijk vind dat ook wel een goede ontwikkeling, en het trekt misschien ook wel potentiele kopers uit andere doelgroepen.

Er zal onder de Guzzi puristen wel veel ophef over ontstaan, maar volgens mij is het voor het voortbestaan van het merk onontbeerlijk.

Beetje zoals Porsche dat ook moest doen, vanuit de luchtgekoelde boxer een watergekoelde ontwikkelen. Wat een gigantische ophef gaf in die tijd: Een watergekoelde Porsche, dat was not-done. Nu hoor je er niemand meer over...
 
De Guzzi puristen leven nog in het stenen tijdperk en willen dat vooral zo houden. En ze kopen ook nooit een nieuwe motor.

Moet je gewoon geen aandacht aan besteden.
 
Een lucht gekoelde twin is prima zijspanrijden. Ik rij zijspan voor mijn lol dus kom zelden op de snelweg. Dus daardoor ook geen file. Ombouw valt echt mee. Hulpframe maken met blok als middelpunt. achterband op originele 17" velg gaat prima. Ombouw voorvork is ook goed te doen.

full

full
 
De Guzzi puristen leven nog in het stenen tijdperk en willen dat vooral zo houden. En ze kopen ook nooit een nieuwe motor.

Moet je gewoon geen aandacht aan besteden.


Ach, gelukkig zijn er nog Guzzisten die verder kijken dan de pot met oude onderdelen. Het is ook in Italie duidelijk dat het oude overigens fantastische luchtgekoelde V-blok zijn langste tijd gehad heeft. En laten we wel wezen, Guzzi had al in 1955 een watergekoelde V8 motor (otto cilindrica) met een topsnelheid van 278 km/uur. Guzzi was zo ver in de tijd vooruit, dat de banden, het frame e.d. niet bestand waren tegen dat geweld. Een wereld prestatie op het gebied van techniek, waar de Japanners nog een puntje aan kunnen zuigen. Dat Guzzi over moet gaan op een vloeistof gekoeld blok is niet meer dan normaal. Wat dat betreft heeft dit merk een geschiedenis op het gebied van de motorsport waar je trots op mag zijn. Hoogste tijd om weer met een racemotor op de circuits te verschijnen en heel Nippon van de baan te schuiven. Het merk dat de meeste patenten heeft op technische uitvindingen in de motorsport.
 
Vraagje over de zitpositie bij de griso (1200 V8)
de stuurafstand lijkt mij vrij groot dat je voorovergebukt zit...
Bij een lengte van 180 vraag ik mij dan ook af of deze motor geschikt is.
 
Nou, ik ben 1,85 meter en ik zit er prima op. Waarom denk je dat het een probleem is?

Je kunt natuurlijk ook gewoon een proefritje maken. Griso rijdt beter dan jouw BMW
 
Laatst bewerkt:
niet zo zeer een probleem ik zoek een naked voor mijn pa. Hij heeft liever een wat rechtere houding/tourhouding dan een sportieve houding. De griso vinden wij beide een juweeltje om te zien.
Of ie beter rijdt dan mijn BMW laat ik even in het midden. als dat zo is ruil ik 'm meteen in maar het lijkt mij stug :+
 
niet zo zeer een probleem ik zoek een naked voor mijn pa. Hij heeft liever een wat rechtere houding/tourhouding dan een sportieve houding. De griso vinden wij beide een juweeltje om te zien.
Of ie beter rijdt dan mijn BMW laat ik even in het midden. als dat zo is ruil ik 'm meteen in maar het lijkt mij stug :+


Dat is dan jammer man. Want ik zou mijn Griso nog niet willen inruilen voor drie BMW's. Ik koop er liever nog een Griso bij!
 
Goh wat een BMW irritatie.. :')
Kwam eigenlijk hier voor een vraag over de griso...


Welnee, elke motorrijder heeft recht op een verkeerde keuze :P
Maar even zonder gekheid. Je vader moet gewoon op een demofiets gaan rijden (en een flink stuk), anders weet je niet of de fiets goed bij je past. Ik ben ook 1.85 en zit er prima op. Er zit ook een gashandel op :+
 
niet zo zeer een probleem ik zoek een naked voor mijn pa. Hij heeft liever een wat rechtere houding/tourhouding dan een sportieve houding. De griso vinden wij beide een juweeltje om te zien.
Of ie beter rijdt dan mijn BMW laat ik even in het midden. als dat zo is ruil ik 'm meteen in maar het lijkt mij stug :+

Nogmaals: proefritje

En ik heb geen BMW irritatie, ik geef alleen mijn persoonlijke mening. En dat na proefritten op diverse BMW's en veel Guzzi ervaring.
Maar het blijft natuurlijk persoonlijk, misschien vindt jij een BMW beter rijden dan een Guzzi. Geen probleem, rij je toch lekker op een BMW. Het is ook jouw geld
 
Dat sowieso...ik neem aan dat ie ook op de motorbeurs staat, dan kunnen we al even proefzitten.
Waarom zijn er eigenlijk zo weinig guzzi dealers en rijders...de griso komt volgens mij maar weinig voor op de nederlandse wegen. Zo blijft ie natuurlijk wel exclusief...
 
Laatst bewerkt:
Volgens de laatste (2010) cijfers van de RAI rijden er 97 Griso's en 128 Norge rond. Als het goed is zijn er in het totaal 11.000 Moto Guzzi's in NL (of die allemaal nog rijden :? ).
Ik heb er zelf inmiddels nog een Norge bijgezet. Ik rijd dagelijks, dan wil je ook wat comfort. De Norge biedt dat, plus een prachtig geluid. Ik heb zelfs BMW-rijders al aan het twijfelen gebracht. :Y
 
Dat sowieso...ik neem aan dat ie ook op de motorbeurs staat, dan kunnen we al even proefzitten.
Waarom zijn er eigenlijk zo weinig guzzi dealers en rijders...de griso komt volgens mij maar weinig voor op de nederlandse wegen. Zo blijft ie natuurlijk wel exclusief...

Er zijn niet zoveel dealers als BMW en dat is maar goed ook. Degene die er zijn leveren tenminste knap werk af en zijn bezielde mensen. Dus kijk even naar Motortoer Amsterdam; Teo Lamers Nijmegen; BCI Vlijmen en zo zijn er nog wel een aantal. Als je een Griso koopt heb je overal bekijks, waar je ook bent! Het is daarom zo verwonderlijk dat het een exclusieve motor is. Ik ben er ontzettend blij mee. O-)
 
Laatst bewerkt:
Tijd niets van je vernomen Jasper! We zijn samen nog eens naar Barneveld geknald, weet je nog? Geinig dat je nog Griso rijdt! Ben nog zeer in m'n sas met de 1200 Sport. Wel een paar sleutelfietsen er bij gescharreld natuurlijk. Aan de Guzzi valt weinig te knutselen.....
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Die blokken zijn net zo betrouwbaar als een jap. Gelukkig is er iemand in NL die weet hoe je ze moet onderhouden.

Ik zie nu pas je bericht....
HMI (Onno) in Kiel Windeveer (in Drenthe, onder Groningen) is ook thuis in Voxan. Heeft destijds onderdelen uit de failliette boedel opgekocht. Verder doet ie (naast Guzzi en Voxan) ook nog e.e.a. met Benelli en klassieke italianen.
Heb zelf ook eens een proefrit gemaakt op en Caféracer. Toen had ik nog geen geld genoeg om er 1 te kopen....
 
Ik zie nu pas je bericht....
HMI (Onno) in Kiel Windeveer (in Drenthe, onder Groningen) is ook thuis in Voxan. Heeft destijds onderdelen uit de failliette boedel opgekocht. Verder doet ie (naast Guzzi en Voxan) ook nog e.e.a. met Benelli en klassieke italianen.
Heb zelf ook eens een proefrit gemaakt op en Caféracer. Toen had ik nog geen geld genoeg om er 1 te kopen....

Hey Gert of Piet ;)

Onno ken ik inmiddels ook. Ben een paar weken geleden bij hem geweest om een kuipdeel en wat kleding te halen. Mijn Vox staat nu bij Madracing in Noord Scharwoude voor een flinke beurt. Je moet toch iemand kiezen en dat werd Mad.

Onno is een echte Guzzi specialist en heeft een prachtige zaak in een oude boerderij.

Hoe beviel die Caféracer je? Uiterlijk en zitpositie valt over te twisten, maar lekker blok he ;)
 
Tijd niets van je vernomen Jasper! We zijn samen nog eens naar Barneveld geknald, weet je nog? Geinig dat je nog Griso rijdt! Ben nog zeer in m'n sas met de 1200 Sport. Wel een paar sleutelfietsen er bij gescharreld natuurlijk. Aan de Guzzi valt weinig te knutselen.....


He man, ja de tijd gaat snel voorbij he? Gelukkig dat jij je 1200 nog hebt. Wat voor knutsel fietsen heb jij er bij gekocht? Oude Guzzi's of Japanse pekelbakken? ;) ;)
 
Hoe beviel die Caféracer je? Uiterlijk en zitpositie valt over te twisten, maar lekker blok he ;)

Tijd geleden maar wat mij opviel is dat het voorwiel snel omhoog kwam! Machtige fransoos.
Verder kom ik regelmatig bij div. Guzzi Dealers (bij Onno valt sowieso altijd veel te zien) in de noordelijke helft van Nederland.
Ben ook MGCN-lid dus zit er midden in....
Ik raak trouwens wel steeds meer geïnteresseerd in klassiekers (Japanners en Italianen).
 
Laatst bewerkt:
He man, ja de tijd gaat snel voorbij he? Gelukkig dat jij je 1200 nog hebt. Wat voor knutsel fietsen heb jij er bij gekocht? Oude Guzzi's of Japanse pekelbakken? ;) ;)

Kijk maar even in mijn Photobucket (onderstaande link copiëren)
Dus geen oude Guzzi's of japanse pekelbakken......
 
Laatst bewerkt:
Ja leuke brommers gertepiet! Moet je allemaal wel bijhouden he? Heb je daar tijd voor?
Enfin, binnenkort kunnen wij tenminste eens doorrijden op die dorpswegen. Dat geneuzel met die 80 km wegen dat schiet ook niet op. Voor het milieu, aan mijn neus. Dan moet je schiphol even plat leggen, de zware industrie en nog wat grote electriciteitscentrales. En die dikke suv's van die trutjes van groen links. Bij 160 km/u begint het wat mij betreft pas een beetje gezellig te worden.
Draai liever het gas helemaal open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan