Michael "Quick Mick" Doohan

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Aangezien er al vele grootheden die heden ten dage racen een topic hebben zou 1 van de beste rijders ( zowel qua stijl als mentaliteit ) een eigen topic moeten verdienen.
In 1992 ging Mick er in Assen hard onderuit in dit was eigenlijk het begin van de Michael Doohan die we tot '99 zagen.
Door het gepruts van de doktoren en chirurgen in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen was Doohan bijna zijn benen kwijt.
Nadat Dr.Costa tijdens een bezoek de geur van afstervend vlees rook nam Costa, Doohan onder zijn hoede.
Wat volgde was een lange lijdensweg naar herstel waarbij Mick met beide benen ingegipst zat met de benen aan elkaar.
Zijn goede been zorgde voor de transplantatie en tijdens het begin van het seizoen '93 was Doohan er weer bij.
Echter zorgde een volgende crash ervoor dat Doohan weer problemen ondervond met zijn been.
Ditmaal was het bot zo sterk verzwakt dat door de constante druk van het pushen op de stepjes zijn onderbeen de vorm had van een banaan en door de crash weer brak.
Na als èèn van de eersten met een Ilizarov ring te hebben gelopen werd al duidelijk dat remmen met dit been niet ging.
Door ingenieus denkwerk tussen Burgess en Costa werd speciaal voor Mick de duimrem ontwikkeld.
Aangezien de kracht in het been ontbrak om snel en hard te remmen, moest het op deze manier.
Ook al was dit een test voor Doohan hing hier veel van af!
Mocht dit experiment mislukken dan was de race carriëre van Doohan over na wat fine tuning aan dit systeem was Doohan terug en hoe.
Met een nieuw aangemeten rijstijl en waarachtig schitterende wedstrijden met o.a Abe,Biaggi,Koscinski, Crafar en vele anderen konden we nog enkele jaren genieten van deze magistrale coureur.
Echter was het in de eerste kwalificatie van de race in Jerez 1999 dat Doohan over de halfnatte kerbstones hard in een hek werd geworpen en voor zijn leven werd gevreesd.
Nadat bekend werd dat Doohan meerdere fracturen had kondigde hij zijn "pensionering" aan.
Dat Doohan al vaker het onmogelijke bewezen had blijkt wel uit het bovenstaande, maar wat dacht je van deze kwalificatie op Assen?
np-michael_doohan_02_800.jpg


np-michael_doohan_01_800.jpg


6798.jpg


1290422_10-product.jpg


MotoGP_DoningtonPark_MichaelDoohan_95_acpz.jpg


sw-doohan.jpg


1991%20Michael%20Doohan%20-%20500cc%20AGP%20@%20Eastern%20Creek.jpg


doohan1.jpg


1991%20Michael%20Doohan.jpg


mike_doohan_stoner.jpg


MotoJournal_MikeDoohan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die laatste foto is o zo mooi.

Zelf ben ik tentijde van de Doohan overheersing pas de gp's gaan volgen. Niet echt een vrolijke noot zeg maar, maar wat kon/kan de man rijden zeg :} :} Als je tijdens de trainingen of warm-up langs de baan zat zag je dat deze man er echt ALTIJD voor ging. Direct na een opwarmrondje knallen.

Dat waren mooie jaren. Doohan-Schwantz, Doohan-Beaty, Doohan-Criville :} Hij verdient wat mij betreft zeker een eigen topic. Al is het maar omdat kennelijk in die tijd de motoren nog wilde stieren waren en hij er goed mee overweg kon. Nu zal het ook geen makkie zijn hoor, maar de enorme regelmaat waarin je high siders zag destijds zegt mij wel genoeg eigenlijk...

Fotos............
 
tijdens de doohan tijd volgde ik Rossi eigenlijk meer :P

Maar hij was zeker 1 van de grootste coureurs. De meeste overwinningen in 1 seizoen, 12 geloof ik in een seizoen van 14/15 races :} zelfs dat heb ik Rossi (of Stoner) nog nooit zien doen...
 
Blablabla

Dat waren mooie jaren. Doohan-Schwantz, Doohan-Beaty, Doohan-Criville :}

Blablabla

Fotos............


Vooral Schwantz ;) Ik was meer een Schwantz-fan dan een Doohan, ook al vond
ik zijn manier van rijden ook wel strak.

Leuk om dit soort topics te zien verschijnen, ook al ben ik dan maar van 1985, kan
me dit als de dag van gisteren nog herinneren *O*
 
Vooral Schwantz ;) Ik was meer een Schwantz-fan dan een Doohan, ook al vond
ik zijn manier van rijden ook wel strak.

Leuk om dit soort topics te zien verschijnen, ook al ben ik dan maar van 1985, kan
me dit als de dag van gisteren nog herinneren *O*

Met Schwantz en Rainey had ik zelf zeer weinig vandaar mijn interesse in Doohan.
De gebeurtenissen om hem heen en de drang om te winnen fascineerden mij na een videoband over hem te hebben gekregen werd het mooier en mooier.
De mooiste periode in motorracen was toen ik 3 favorieten in 3 verschillende klasses had Melandri, Rossi en Doohan wat een tijd was dat.
 
Met Schwantz en Rainey had ik zelf zeer weinig vandaar mijn interesse in Doohan.
De gebeurtenissen om hem heen en de drang om te winnen fascineerden mij na een videoband over hem te hebben gekregen werd het mooier en mooier.
De mooiste periode in motorracen was toen ik 3 favorieten in 3 verschillende klasses had Melandri, Rossi en Doohan wat een tijd was dat.

TT assen 1998 1e overwinningen voor Melandri en Rossi. En daarna de winst voor Doohan en ik was er bij *D

doohan14winsvu9.jpg


doohancd6.jpg


doohan4uj4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Doohan! :} Degene die mijn kleine oogjes vanuit mijn kinderstoeltje héél groot kon laten worden! Wát kan die man rijden zeg! :} Ik heb nog oude videobanden van de TT liggen, en wat verlang ik toch terug naar dergelijke tijden.

Doohan qualifier:
:} :}
 
Doohan! :} Degene die mijn kleine oogjes vanuit mijn kinderstoeltje héél groot kon laten worden! Wát kan die man rijden zeg! :} Ik heb nog oude videobanden van de TT liggen, en wat verlang ik toch terug naar dergelijke tijden.

Doohan qualifier:
:} :}

die oude banden hebben wij thuis ook nog liggen...zelfs nog beelden van Cees doorakkers in de GP500 op Eastern Creek....met hooibalen langs de bochten. Moet je nu eens mee aankomen in het circus dat motogp heet........toen was het nog echt passie, het gaat nu alleen nog maar om geld! Motogp trekt mij niet meer....de SBK is mijn klasse!
 
die oude banden hebben wij thuis ook nog liggen...zelfs nog beelden van Cees doorakkers in de GP500 op Eastern Creek....met hooibalen langs de bochten. Moet je nu eens mee aankomen in het circus dat motogp heet........toen was het nog echt passie, het gaat nu alleen nog maar om geld! Motogp trekt mij niet meer....de SBK is mijn klasse!

Heet dat passie, wanneer coureurs na een simpele crash het loodje leggen omdat er onvoldoende veiligheid is? Ik noem dat stom!
 
Heet dat passie, wanneer coureurs na een simpele crash het loodje leggen omdat er onvoldoende veiligheid is? Ik noem dat stom!

De crash van Daijiro Katoh gezien op Suzuka?
Het leek redelijk onschuldig, maar ja toen kwamen de medicals die hem verplaatsten zonder hem te stabiliseren.
Dan kun je een heel mooi en veilig circuit hebben, maar als de medicals al niet bekwaam zijn dan heb je er ook niks aan.
Trouwens in de tijd van hooibalen e.d gebeurden er relatief weinig dodelijke ongelukken.
 
De crash van Daijiro Katoh gezien op Suzuka?
Het leek redelijk onschuldig, maar ja toen kwamen de medicals die hem verplaatsten zonder hem te stabiliseren.
Dan kun je een heel mooi en veilig circuit hebben, maar als de medicals al niet bekwaam zijn dan heb je er ook niks aan.
Trouwens in de tijd van hooibalen e.d gebeurden er relatief weinig dodelijke ongelukken.

Volgens mij schoot Katoh tussen de kussens door of er net naast. Ook bij beter ingrijpen van de medicals had ie het denk ik niet gered '( Volgens mij ga je op dat punt ook gewoon met dik over de 200 de muur in als het misgaat. Neemt niet weg dat de medicals wel moeten weten wat ze doen :(
Over onveilige circuits gesproken....vergelijk de BSB banen eens met de Motogp en F1 circuits en tel het aantal grindbakken en de breedte ervan :? En toch vallen er in de BSB ook geen/of weinig zwaargewonden. Correct me if i'm wrong.
Vorig weekend interviewden ze Melandri bij de BSB op Oulton Park en hij zei direct dat ie het een gevaarlijke baan vond...hij had een rondje gedaan in de pacecar..haha.

Het is en blijft gevaarlijk wat voor baan je ook hebt, maar BSB is onder andere door de tricy circuits erg spannend om te zien. Meer uitdaging lijkt mij voor de coureur ook. Haal het Motogp circus maar naar Brands hoor wat mij betreft :P
 
Volgens mij schoot Katoh tussen de kussens door of er net naast. Ook bij beter ingrijpen van de medicals had ie het denk ik niet gered '( Volgens mij ga je op dat punt ook gewoon met dik over de 200 de muur in als het misgaat. Neemt niet weg dat de medicals wel moeten weten wat ze doen :(
Over onveilige circuits gesproken....vergelijk de BSB banen eens met de Motogp en F1 circuits en tel het aantal grindbakken en de breedte ervan :? En toch vallen er in de BSB ook geen/of weinig zwaargewonden. Correct me if i'm wrong.
Vorig weekend interviewden ze Melandri bij de BSB op Oulton Park en hij zei direct dat ie het een gevaarlijke baan vond...hij had een rondje gedaan in de pacecar..haha.

Het is en blijft gevaarlijk wat voor baan je ook hebt, maar BSB is onder andere door de tricy circuits erg spannend om te zien. Meer uitdaging lijkt mij voor de coureur ook. Haal het Motogp circus maar naar Brands hoor wat mij betreft :P

200 km/h richting de chicane en al afremmend.
Dat van de medicals is al een hele heisa over geweest destijds en of Katoh het had overleefd geen idee, maar het was wel een jongen voor de toekomst.
Wat de Engelsen betreft zijn het rijders met een groot hart, ondanks dat sommige banen er tricky uitzien blijft the mountain op Cadwell mooi om te kijken.
En dan heb ik het nog niet eens over de andere vele stuurbanen.
 
200 km/h richting de chicane en al afremmend.
Dat van de medicals is al een hele heisa over geweest destijds en of Katoh het had overleefd geen idee, maar het was wel een jongen voor de toekomst.
Wat de Engelsen betreft zijn het rijders met een groot hart, ondanks dat sommige banen er tricky uitzien blijft the mountain op Cadwell mooi om te kijken.
En dan heb ik het nog niet eens over de andere vele stuurbanen.

The mountain op Cadwell is :9~ :9~ :9 :9
 
Het is en blijft gevaarlijk wat voor baan je ook hebt, maar BSB is onder andere door de tricy circuits erg spannend om te zien. Meer uitdaging lijkt mij voor de coureur ook. Haal het Motogp circus maar naar Brands hoor wat mij betreft :P

Meer uitdaging weet ik zo net nog niet. 't Is dan gewoon meer een kwestie van meeste lef hebben (enigzins gechargeerd gesteld) dan van stuurmanskunst. Ik zie liever een coureur de grindbak ingaan, dan met z'n kop tegen een muur.
Racen is al spannend zat, de faciliteiten rondom de baan moeten dan optimaal zijn in mijn ogen. Begrijp me niet verkeerd, wanneer ze in BSB op tricky banen willen racen, mijn zegen hebben ze, maar ik begrijp best dat de MotoGP er niet komt.

MotoGP op Brands zou wel rulen!
 
Meer uitdaging weet ik zo net nog niet. 't Is dan gewoon meer een kwestie van meeste lef hebben (enigzins gechargeerd gesteld) dan van stuurmanskunst. Ik zie liever een coureur de grindbak ingaan, dan met z'n kop tegen een muur.
Racen is al spannend zat, de faciliteiten rondom de baan moeten dan optimaal zijn in mijn ogen. Begrijp me niet verkeerd, wanneer ze in BSB op tricky banen willen racen, mijn zegen hebben ze, maar ik begrijp best dat de MotoGP er niet komt.

MotoGP op Brands zou wel rulen!

Ik denk ook dat de Motogp zo hard gaat dat het juist op die banen net TE gevaarlijk wordt. Maar erover fantaseren mag wel ;)
 
Een topcoureur zal altijd willen racen no matters what!
Het is aan de "verstandige mensen" om ze in bescherming te nemen.
En de omstandigheden zo te creeren dat de risico's tot een minimum beperkt worden.
Zoals de topicstarter ook zal beamen vond bijvoorbeeld Doohan Assen ook helemaal niks maar hij reed er wel en voluit ook.
 
Laatst bewerkt:
Een topcoureur zal altijd willen racen no matters what!
Het is aan de "verstandige mensen" om ze in bescherming te nemen.
En de omstandigheden zo te creeren dat de risico's tot een minimum beperkt worden.
Zoals de topicstarter ook zal beamen vond bijvoorbeeld Doohan Assen ook helemaal niks maar hij reed er wel en voluit ook.

Doohan liep inderdaad altijd te mauwen over Assen en de verkanting in de bochten. Hij won er meestal wel ondanks dat het zeker niet zijn favoriete baan was.
Veel rijders van nu willen juist weer terug naar het oude Assen met de noordlus..althans ze vinden het karakter van baan nu weg en het ook zonde dat de verkanting in de overige bochten ook grotendeels weg is.

Presaties Mick
Grand Prix career statistics [3]
Season Class Motorcycle Race Win Podium Pole FLap Pts Plcd
1989 500cc Honda NSR500 12 0 1 0 0 81 9th
1990 500cc Honda NSR500 15 1 5 3 2 179 3rd
1991 500cc Honda NSR500 15 3 14 2 1 224 2nd
1992 500cc Honda NSR500 9 5 7 6 5 136 2nd
1993 500cc Honda NSR500 13 1 6 4 4 156 4th
1994 500cc Honda NSR500 14 9 14 6 7 317 1st
1995 500cc Honda NSR500 13 7 10 9 7 248 1st
1996 500cc Honda NSR500 15 8 12 8 4 309 1st
1997 500cc Honda NSR500 15 12 14 12 11 340 1st
1998 500cc Honda NSR500 14 8 11 8 3 260 1st
1999 500cc Honda NSR500 2 0 1 0 2 33 17th
Total 117 54 95 58 46 2283

WORLD RECORDS (all 1997) Most 500cc grand prix wins in season - 12
Most 500cc grand prix pole positions in season - 12
Most 500cc successive pole positions - 12
Most 500cc grand prix points in a season - 340
 
Laatst bewerkt:
En uiteraard staat Mick ook in dit lijstje :}

Suzuka 8-hours Winners / FIM Endurance

# Riders
Motorcycle

2007 34 Yukio KAGAYAMA (JAP) / Kousuke AKIYOSHI (JAP) Suzuki GSX-R1000
2006 778 Shin'Ichi ITOH (JAP) / Takeshi TSUJIMURA (JAP) Honda CBR1000RRW
2005 7 Tohru UKAWA (JAP) / Ryuichi KIYONARI (JAP) Honda CBR1000RRW
2004 7 Tohru UKAWA (JAP) / Hitoyasu IZUTSU (JAP) Honda CBR1000RRW
2003 71 Yukio NUKUMI (JAP) / Manabu KAMADA (JAP) Honda VTR1000SPW
2002 11 Daijiro KATO (JAP) / Colin EDWARDS (USA) Honda VTR1000SPW
2001 11 Valentino ROSSI (ITA) / Colin EDWARDS (USA) / Manabu KAMADA (JAP) Honda VTR1000SPW
2000 4 Tohru UKAWA (JAP) / Daijiro KATO (JAP) Honda VTR1000SPW
1999 4 Tadayuki OKADA (JAP) / Alex BARROS (BRA) Honda RC45
1998 33 Shinichi ITOH (JAP) / Tohru UKAWA (JAP) Honda RC45
1997 33 Shinichi ITOH (JAP) / Tohru UKAWA (JAP) Honda RC45
1996 45 Colin EDWARDS (USA) / Noriyuki HAGA (JAP) Yamaha YZF750
1995 11 Aaron SLIGHT (NZL) / Tadayuki OKADA (JAP) Honda RC45
1994 11 Doug POLEN (USA) / Aaron SLIGHT (NZL) Honda RC45
1993 1 Scott RUSSELL (USA) / Aaron SLIGHT (NZL) Kawasaki ZXR-7
1992 11 Wayne GARDNER (AUS) / Daryl BEATTIE (AUS) Honda RVF750
1991 11 Wayne GARDNER (AUS) / Mick DOOHAN (AUS) Honda RVF750
 
Terug
Bovenaan Onderaan