Microtrillingen r1200gs lc lnormaal of kwestie van afstellen

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.497
181
Soest
Hoi,

Ik irriteer me mateloos aan de microtrillingen van mijn r1200gs lc tussen de 5000 en de 6000 toeren. Dat is namelijk op de snelweg het toerengebied in zijn 6 bij de maximum snelheid 120-130.

Is dat een kwestie van afstellen en zo ja wat dan ?

Hans
 
De leen F800 welke ik mee had gekregen had dat ook. Of dat hetzelfde toerengebied was weet ik niet meer. Wel was het rond de 120 km\h op de snelweg.

Meer of minder gas geven was de oplossing "work-around".


Verder kan ik jou niet vertellen of dit op te lossen is.
 
Dat is niet te zeggen zonder te voelen hoe het echt is, maar op die snelheid is het vaak niets met synchronisatie oid, en het ding heeft natuurlijk injectie. Dus kun je kijken of het met andere stuurgewichten op te lossen is, maar bedenk je dat die de resonantiezone vaak alleen wat verplaatsen.
 
De leen F800 welke ik mee had gekregen had dat ook. Of dat hetzelfde toerengebied was weet ik niet meer. Wel was het rond de 120 km\h op de snelweg.

Meer of minder gas geven was de oplossing "work-around".


Verder kan ik jou niet vertellen of dit op te lossen is.

De F800 is een gesimuleerde boxer motor dus kan goed zijn dat je gelijkaardige trillingen voelt.
 
Nou, niet zo'n beetje ook.

Nu ben ik zelf enkel 4 in lijn blokken gewend dus wellicht dat mijn trillingssensoren er extra agressief op reageren. :+
 
kan zijn dat afstellen wat helpt maar dat boxerblok zal altijd wat blijven trillen. dat heet karakter.
je kan met heel veel mechanisch werk het wel behoorlijk onder controle krijgen maar dan moet je zorgen dat de zuigers precies even zwaar zijn en de drijfstangen ook. hoe kleiner het verschil tussen de bewegende gewichten links en rechts hoe minder de trillingen worden maar voor helemaal trilling vrij zal je naar een ander type blok op zoek moeten. er zitten in productie altijd toleranties ook in gewicht en als dat naar links en rechts beweegt geeft dat voelbare trillingen.
 
tsja...het is een boxer twin dus wat verwacht je dan...

daarbij kijkt de bmw dealer niet eens raar op als er bij het verversen van de bak of het cardan een stukkie tand mee naar buiten komt dus waarschijnlijk maken die zich ook niet te druk over jou micro trillingen.... ;)
 
tsja...het is een boxer twin dus wat verwacht je dan...

daarbij kijkt de bmw dealer niet eens raar op als er bij het verversen van de bak of het cardan een stukkie tand mee naar buiten komt dus waarschijnlijk maken die zich ook niet te druk over jou micro trillingen.... ;)

microtrillingen,...grappig.

alleen maar micro trillingen, dat had ik niet verwacht bij een boxer.
 
Laatst bewerkt:
daarbij kijkt de bmw dealer niet eens raar op als er bij het verversen van de bak of het cardan een stukkie tand mee naar buiten komt ....

Tenzij je bij zo'n dealert werkt en uit eigen ervaring dat schrijft, roep je maar wat.

Als je uit eigen ervaring als monteur bij de BMW dealer schrijft, bevestig je nu nog eens waarom ik nooit bij de dealer kom. Ik kom er in eerste instantie niet vanwege de klantonvriendelijke behandeling als niet voor een (bijna) nieuwe fiets daar komt en de prijzen van onderdelen en onderhoud zijn schreeuwend hoog. Dan ken ik klantvriendelijker en minder dure motorgarages.
 
Terug
Bovenaan Onderaan