Middenbok als motorslot, een goed idee ?

Hybride

Doei Greta, tot nooit.
6 sep 2006
10.511
2.545
Het groene hart
Nadat een maat tijdens het wegrijden met de motor was omgekukeld vanwege een vergeten schijfremslot kwamen bij iedereen de ideeën weer naar boven om het schijfremslot niet te vergeten, zoals daar zijn:

- Schijfremslot tegen de remklauw aan bevestigen,
- De motor vooruit inparkeren, of tegen een obstakel zodat je achteruit weer weg moet.
- Verklikker-strap met bijvoorbeeld krulsnoer aan je stuur,
- Pennetje in je contactslot als reminder; en er zijn vast nog wel meer varianten.

Omdat het schijfremslot ook relatief eenvoudig te omzeilen blijkt te zijn door de schijfrem los te daaien dacht ik zelf aan een heel andere aanpak, namelijk door niet de schijfrem maar de middenbok op slot te zetten.

Nu heeft niet elke motor een middenbok, maar voor motorfietsen die er wel één hebben biedt mijn idee toch wel interessante mogelijkheden dacht ik zo.

* Als je de middenbok in uitgeklapte stand op slot zet kun je natuurlijk nooit met de motor rijden.
* Je kunt het slot nooit vergeten.
* Je kunt de motor zelfs niet aan de hand verrijden.
* De middenbok zal niet per ongeluk inklappen door van achteren aantikken.
* De middenbok is vanwege zijn functie al stevig uitgevoerd, is al redelijk hufterproof maar zal wellicht nog steviger moeten.
* Het extra gewicht van deze voorziening zit laag, en heeft geen nadelige invloed op de plaats van het zwaartepunt.

Voorwaarde is wel dat de scharnieren en bevestiging van de bok niet eenvoudig te verwijderen zijn, misschien met speciale slotbouten zoals van lichtmetalen wielen.

Er zijn twee benaderingen:
* De fabrikant voert de middenbok uit met twee stevige stalen ogen die tegenover elkaar staan als de bok is uitgeklapt. Je kunt daar dan een (schijfrem)slot doorheen doen en zo de bok beveiligen tegen inklappen. (Een handig persoon zou dit ook zelf naderhand kunnen doen.)

* De fabrikant pakt het serieus aan en integreert het middenbokslot met de startbeveiliging. Onder het blok komt een stevige voorziening die de bok automatisch vergrendelt in uitgeklapte stand. Die vergrendeling wordt alleen ontgrendeld als de sleutel in het contact zit en de chip in de sleutel is herkend door de transponder.

Wat vinden jullie hiervan ?
 
Lijkt me een erg goed idee.

Maar als de motor op de middenbok staat staat er als het goed is geen stuurslot op.
Het enige wat een dief hoeft te doen is er een soort van paddock onder het achterwiel te zetten zodat de bok net hoog genoeg komt en je kan m alsnog wegrijden.
Alarm erop en dat diefenidee is ook alweer doorgeprikt :Z .
 
Er zijn twee benaderingen:
* De fabrikant voert de middenbok uit met twee stevige stalen ogen die tegenover elkaar staan als de bok is uitgeklapt. Je kunt daar dan een (schijfrem)slot doorheen doen en zo de bok beveiligen tegen inklappen. (Een handig persoon zou dit ook zelf naderhand kunnen doen.)

* De fabrikant pakt het serieus aan en integreert het middenbokslot met de startbeveiliging. Onder het blok komt een stevige voorziening die de bok automatisch vergrendelt in uitgeklapte stand. Die vergrendeling wordt alleen ontgrendeld als de sleutel in het contact zit en de chip in de sleutel is herkend door de transponder.

Wat vinden jullie hiervan ?

Eerste optie is niet zo handig lijkt me, probeer eens bij je motor in de regen bij het scharnierpunt van je middenbok te komen..nouja als het droog is zul je ook op je knieen moeten gaan dus met slecht weer helemaal slecht. Ook is het een plek waar veel vuil ophoopt.

Tweede optie zou wel kunnen, net als een stuurslot een middenbokslot die er gelijk opgaat wanneer sleutel doorgedraaid wordt naar stuurslot stand.
Alles is te pikken ook een motor met remschijfslot, we zijn altijd opzoek naar iets dat het dieven lastiger maakt.

Nu alleen de fabrikanten nog overtuigen :)
 
Is in de jaren '70 of '80 ook door Kawasaki al gedaan bij enkele modellen, maar altijd als extra slot. probleem is dat de meeste motoren toch al opgetakeld/ opgetild worden bij diefstal.

Enne....de meeste sportmotoren hebben allang geen middenbok meer.
 
Middenbok?

Vraag me af hoeveel procent van de huidige motoren nog een middenbok heeft, volgens mij neemt dat aardig af.
Buiten de sportmotoren hebben veel naked bikes, choppers en enduro's ze ook niet.
Blijven de toerfietsen een beetje over denk ik zo.

Even goed best een aardig idee moet ik zeggen. :)
 
Aardig idee, de enige valkuil die ik me kan bedenken is dat e.e.a. vies wordt. Het slotmechnisme zou daardoor weleens kunnen gaan vastlopen. Ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen steeds zijn motor op de bok wil zetten. Bij sommige fietsen gaat dat gewoon zwaar.
 
ik vind het een heel goed idee! thnx!
ga van de winter eens kijken of ik er wat mee kan.
2 moeren m16 of zoiets, een aan de bok en een aan het frame lassen.
dik hangslot erdoor, bijna onzichtbaar en een katplaats om open te breken.
 
Dank jullie alvast voor de reacties.

Ik heb wel vaker dergelijke dingen bedacht, maar alles bleek altijd al te bestaan. Dit echter ben ik nog nooit ergens tegengekomen.
Ach, het lijkt misschien niet slim om het hier te posten, maar weet je wat het kost om ergens octrooi op aan te vragen ? Hoe hard het toegaat in de wereld van fabrikanten die er alles aan doen om onder licentierechten uit te komen ?
Mijn idee mogen ze hebben, als ze maar een motorfiets bouwen waar ik wat aan heb.

Is in de jaren '70 of '80 ook door Kawasaki al gedaan bij enkele modellen, maar altijd als extra slot...

Kijk, dat wist ik dus niet. Weet je hier misschien meer over ?

Enne....de meeste sportmotoren hebben allang geen middenbok meer.

Weet ik ook wel, de fabrikanten zouden sportmotoren het liefst van antimaterie maken, zo bang zijn ze voor een grammetje gewicht... Op zich prima, maar het gaat mij teveel ten koste van het gebruikersgemak.
Er zijn gelukkig ook nog andere types motorfietsen; zelf heb ik hier drie motorfietsen staan, allemaal op hun eigen middenbok....
 
Vind het een heel goed idee als optie voor motoren met een middenbok en als tegenhanger van het remslot.

TIP:Solidworks om zoiets te tekenen op je pc.

Voor mijn gsx1100f vind ik het bv een zeer goed idee voor mijn gsx1100r heeft het geen zin
 
Wat naar mijn idee ook "vergeten" wordt is dat de middenbok bij sommige motoren erg dicht bij de uitlaat zit, wat dan weer voor lelijke brandplekken kan zorgen.
ik zou namelijk op de knien met m'n armen in een onmogelijke krekel moeten om zo'n slot te monteren.

Doe mij maar gewoon het slot op de remschijf.
Het is automatisme om het ervan af te halen.
(je rijdt toch ook niet zonder helm op je hoofd???)
 
Wat naar mijn idee ook "vergeten" wordt is dat de middenbok bij sommige motoren erg dicht bij de uitlaat zit, wat dan weer voor lelijke brandplekken kan zorgen.
ik zou namelijk op de knien met m'n armen in een onmogelijke krekel moeten om zo'n slot te monteren.

Doe mij maar gewoon het slot op de remschijf.
Het is automatisme om het ervan af te halen.
(je rijdt toch ook niet zonder helm op je hoofd???)
hmmm, nou ik vergeet mijn helm dus wel redelijk vaak,ik rij met een open helm.

ik zou zo,n slot erg handig vinden maar dan wel met de bedienig op zadel hoogte ivm gebruikersgemak (lees: buikje zit in de weg :o )
 
Batavus heeft een dergelijk systeem op z'n nieuwe fietsen zitten.

Uitleg:
http://www.batavus.nl/pages/batavusNieuwsItem.aspx?item=19

Moet ook ergens een plaatje van zijn, (doorsnede van het systeem),
maar die kan ik even niet vinden.

In het kort:
In de buis boven de trappers zit een mechanisme,
dat met een slot in de trapas kan worden geschoven.

Dit principe kun je met de middenbok ook doen.
Dus een metalen pen, die in de uitgeklapte middenbok valt.
Het daadwerkelijke slot kan dan wat hoger gemonteerd worden,

Op die manier zijn de problemen van: te dicht bij de uitlaat,
te laag om goed bij te komen, ...
ook uit de wereld.
 
Of gewoon een stukje pijp wat je middenbok tegen inklappen behoed. Een a stijltje zeg maar. Met veer, geborgen boutjes en een slotmechanisme om eea vast te zetten. Het is eigenlijk simpeler dan we denken. Enne vuiligheid? De meeste Abus schijfremsloten hebben een mooi afdekplaatje. Dit zoou je ook kunnen maken op zo'n slot evt met een veertje. Top idee lijkt mij nu hopen dat het haalbaar is.
En de zeikerds die klagen dat ze moeten bukken in de regen moeten ophouwen. Je bent
A. goed ingepakt.
B. Je was/wordt toch wel nat.
C. Bij een schijfremslot buk je ook.
D. bij een kettingslot toch wel en dan moet je hem nog opbergen ook (buddy vak nat etc etc).

Kortom, HYBRIDE...doe je best en maak er wat van
 
Bedankt voor de reacties.


Doe mij maar gewoon het slot op de remschijf.
Het is automatisme om het ervan af te halen.
(je rijdt toch ook niet zonder helm op je hoofd???)

Je moet natuurlijk niets.
Toch hoor je telkens weer dat mensen hun slot vergeten. Ik heb het zelf ook wel gehad, gebeurt gewoon als je bent afgeleid en even niet op de automatische piloot gaat... Ik had geen schade puur doordat ik het slot tegen de remklauw aan had bevestigd.

Wat naar mijn idee ook "vergeten" wordt is dat de middenbok bij sommige motoren erg dicht bij de uitlaat zit, wat dan weer voor lelijke brandplekken kan zorgen.
ik zou namelijk op de knien met m'n armen in een onmogelijke krekel moeten om zo'n slot te monteren.

Gebruikersvriendelijkheid vind ik ook heel belangrijk, vandaar ook de tweede optie. Met één sleutel op- en van het slot zonder extra handelingen en zonder het gevaar van ongelukken of schade....
Nu is dat echt iets voor de fabrikant om af fabriek te leveren; een stevig hufterproof automatisch slot onder het blok en de bediening daarvan integreren met (liefst) de startbeveiliging. Tenzij alles in een kit geleverd wordt zie ik het mezelf nog niet doen. Zo'n kit ontwikkelen en verkopen zou dus een idee zijn voor een handige zakenman....

Anders kan ik prima leven met een slot met "mechanische afstandsbediening", zeg maar optie 3:

Batavus heeft een dergelijk systeem op z'n nieuwe fietsen zitten....

...... Het daadwerkelijke slot kan dan wat hoger gemonteerd worden....

Als dit zou kunnen.... Dit zou heel mooi zijn, maar ik vrees dat een mechanische oplossing heel erg type-gebonden zal zijn, voor elk type motor zal er weer een ander ontwerp gemaakt moeten worden en dat is niet erg realistisch. Toch een goed idee voor de zelfbouwer....

ik vind het een heel goed idee! thnx!
ga van de winter eens kijken of ik er wat mee kan.
2 moeren m16 of zoiets, een aan de bok en een aan het frame lassen.
dik hangslot erdoor, bijna onzichtbaar en een katplaats om open te breken.

Veel succes, maak je wel foto's en post je ze dan hier ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan