Hybride
Doei Greta, tot nooit.
Nadat een maat tijdens het wegrijden met de motor was omgekukeld vanwege een vergeten schijfremslot kwamen bij iedereen de ideeën weer naar boven om het schijfremslot niet te vergeten, zoals daar zijn:
- Schijfremslot tegen de remklauw aan bevestigen,
- De motor vooruit inparkeren, of tegen een obstakel zodat je achteruit weer weg moet.
- Verklikker-strap met bijvoorbeeld krulsnoer aan je stuur,
- Pennetje in je contactslot als reminder; en er zijn vast nog wel meer varianten.
Omdat het schijfremslot ook relatief eenvoudig te omzeilen blijkt te zijn door de schijfrem los te daaien dacht ik zelf aan een heel andere aanpak, namelijk door niet de schijfrem maar de middenbok op slot te zetten.
Nu heeft niet elke motor een middenbok, maar voor motorfietsen die er wel één hebben biedt mijn idee toch wel interessante mogelijkheden dacht ik zo.
* Als je de middenbok in uitgeklapte stand op slot zet kun je natuurlijk nooit met de motor rijden.
* Je kunt het slot nooit vergeten.
* Je kunt de motor zelfs niet aan de hand verrijden.
* De middenbok zal niet per ongeluk inklappen door van achteren aantikken.
* De middenbok is vanwege zijn functie al stevig uitgevoerd, is al redelijk hufterproof maar zal wellicht nog steviger moeten.
* Het extra gewicht van deze voorziening zit laag, en heeft geen nadelige invloed op de plaats van het zwaartepunt.
Voorwaarde is wel dat de scharnieren en bevestiging van de bok niet eenvoudig te verwijderen zijn, misschien met speciale slotbouten zoals van lichtmetalen wielen.
Er zijn twee benaderingen:
* De fabrikant voert de middenbok uit met twee stevige stalen ogen die tegenover elkaar staan als de bok is uitgeklapt. Je kunt daar dan een (schijfrem)slot doorheen doen en zo de bok beveiligen tegen inklappen. (Een handig persoon zou dit ook zelf naderhand kunnen doen.)
* De fabrikant pakt het serieus aan en integreert het middenbokslot met de startbeveiliging. Onder het blok komt een stevige voorziening die de bok automatisch vergrendelt in uitgeklapte stand. Die vergrendeling wordt alleen ontgrendeld als de sleutel in het contact zit en de chip in de sleutel is herkend door de transponder.
Wat vinden jullie hiervan ?
- Schijfremslot tegen de remklauw aan bevestigen,
- De motor vooruit inparkeren, of tegen een obstakel zodat je achteruit weer weg moet.
- Verklikker-strap met bijvoorbeeld krulsnoer aan je stuur,
- Pennetje in je contactslot als reminder; en er zijn vast nog wel meer varianten.
Omdat het schijfremslot ook relatief eenvoudig te omzeilen blijkt te zijn door de schijfrem los te daaien dacht ik zelf aan een heel andere aanpak, namelijk door niet de schijfrem maar de middenbok op slot te zetten.
Nu heeft niet elke motor een middenbok, maar voor motorfietsen die er wel één hebben biedt mijn idee toch wel interessante mogelijkheden dacht ik zo.
* Als je de middenbok in uitgeklapte stand op slot zet kun je natuurlijk nooit met de motor rijden.
* Je kunt het slot nooit vergeten.
* Je kunt de motor zelfs niet aan de hand verrijden.
* De middenbok zal niet per ongeluk inklappen door van achteren aantikken.
* De middenbok is vanwege zijn functie al stevig uitgevoerd, is al redelijk hufterproof maar zal wellicht nog steviger moeten.
* Het extra gewicht van deze voorziening zit laag, en heeft geen nadelige invloed op de plaats van het zwaartepunt.
Voorwaarde is wel dat de scharnieren en bevestiging van de bok niet eenvoudig te verwijderen zijn, misschien met speciale slotbouten zoals van lichtmetalen wielen.
Er zijn twee benaderingen:
* De fabrikant voert de middenbok uit met twee stevige stalen ogen die tegenover elkaar staan als de bok is uitgeklapt. Je kunt daar dan een (schijfrem)slot doorheen doen en zo de bok beveiligen tegen inklappen. (Een handig persoon zou dit ook zelf naderhand kunnen doen.)
* De fabrikant pakt het serieus aan en integreert het middenbokslot met de startbeveiliging. Onder het blok komt een stevige voorziening die de bok automatisch vergrendelt in uitgeklapte stand. Die vergrendeling wordt alleen ontgrendeld als de sleutel in het contact zit en de chip in de sleutel is herkend door de transponder.
Wat vinden jullie hiervan ?