Mietje of gewoon verstandig?

Mietje of slim? Ik ben...

  • een MIETJE, beslissing is beslissing

    Stemmen: 11 8,1%
  • gewoon slim, waarom bewust de staatskas spekken?

    Stemmen: 97 71,3%
  • een MIETJE, met extra gas had hij je nooit gepakt

    Stemmen: 16 11,8%
  • asociaal, je had sowieso achteraan moeten sluiten

    Stemmen: 12 8,8%

  • Totaal aantal stemmers
    136

evdkieft

MF veteraan
12 mrt 2007
3.167
34
Vanochtend reed ik mijn gebruikelijke route A30, A1, A28 naar Utrecht. Tenminste, dat wilde ik. Deze week ben ik wat brutaler geworden, met als gevolg dat ik me nu het volgende afvraag.

De situatie is als volgt daar. Je neemt vanaf de A1 de afrit richting Hoevelaken. De afrit Hoevelaken sla je over. Vervolgens heb je dan na de afrit Zwolle de af/oprit voor de A28 naar Utrecht. (Knooppunt Hoevelaken dus)

De rechterbaan staat al vaak bomvol met verkeer dat naar Utrecht moet. Ik sloot altijd netjes achteraan (of ging binnendoor), maar de laatste dagen neem ik de linkerbaan om al het verkeer vrolijk in te halen :] . Vervolgens kun je dan ter hoogte van de bewuste op/afrit over de doorgetrokken streep naar de rechterbaan om 'netjes' bij de sergeantstrepen (zo heten ze toch?) in te voegen in de bocht van de afrit. Niet netjes, maar goed, je rijdt op een motor, beetje assertiviteit kan geen kwaad. En behalve wat frustraties die loskomen bij wat blikkers heeft niemand er last van.

Blijf wakker, de clue komt. Staat daar onder het viaduct hoog op de schuine wand een motoragent nauwgelet al het verkeer te bekijken. Ik ben toch maar rechtdoorgereden en ben via de A1 / A27 naar Utrecht gereden. De vraag is, ben ik een mietje of was ik gewoon verstandig?

Voor de duidelijkheid nog even een stukje huisvlijt:
full
 
Laatst bewerkt:
dat was ook mijn gedachtegang ja. Je kunt natuurlijk zeggen 'ALS hij je ziet begrijpt hij het en doet hij er niks aan' en 'ALS hij toch beslist iets te doen is hij toch te laat'. Maar ja, toch veel kans op zonde geld.

En ach, een ommetje op de motor is nooit verkeerd ;)

Eigenlijk had ik nog een optie bij de poll moeten voegen:
"vreemd, je moet sowieso omrijden met de motor"
:+
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ken de situatie daar niet zo heel goed. Maar ikzelf kies er in die situaties toch voor om de regels een beetje te volgen. Je kunt ook langs de file afrijden en je aan de gedragsregelshouden. Het beetje goodwill dat we bij de automobilisten kunnen we ook net zo hard weer kwijt raken....
 
Die doorgetrokken streep mag je niet overschrijden en als hij er specifiek staat om die overtredingen aan te pakken (ik zie dat ook vaak genoeg auto's daar doen) dan kan jij ook een prent verwachten.

Voor de rest zie ik weinig wat je verkeerd doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de situatie ter plekke niet, en vind zelf toe- en afritten altijd erg lastig, omdat het vaak maar één rijstrook is. Dan file-rijden is al gauw over de vluchtstrook of dat deel helemaal links (dat overigens vol met zooi ligt).

Over een doorgetrokken streep rijden mag naturlijk niet O-) en kan dus bekeurd worden.

Aan de andere kant: als er voldoende ruimte is, en je rijdt met een fatsoenlijke snelheid er langs, dan moet het wel kunnen, naar mijn mening, en had ik het gedaan. Agent of niet....

Kennelijk laat je je beïnvloeden door aanwezigheid van een agent. Wat dat betekent voor jou, mag je lekker zelf bedenken ;)


edit:typo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kennelijk laat je je beïnvloeden door aanwezigheid van een agent. Wat dat betekent voor jou, mag je lekker zelf bedenken ;)
Dat lijkt me niet zo vreemd..... M'n weggedrag wordt continu bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van politie. O-)
 
Twijfelgeval denk ik. Heb ook veel verhalen gehoord dat motoragenten wel begrip (relatief natuurlijk) voor motorrijders hebben. Aan de andere kant is over een doorgetrokken streep rijden natuurlijk niet heel netjes. Ik zou waarschijnlijk (moet nog AVD doen) hetzelfde gedaan hebben.
 
@Boos B
Klopt ook, maar langs de filerijden is hier niet echt een optie. Het is een tweebaans parallelbaan. Wat ik zou kunnen doen is vlak voor het een doorgetrokken streep wordt invoegen en daar netjes wachten, maar dan prop ik me echt tussen auto's.

@Kofferrek, Martell
Klopt, ik geef ook toe, ik ben zelf ook niet 100% zuiver daarin. Als ik in de auto zit en ik zie een andere auto hetzelfde doen komen bij mij ook frustraties bovenborrelen ;)

Ik praat het goed door mezelf voor te houden dat met de motor vrijwel niemand er last van heeft omdat je bijna geen ruimte in neemt, zeker niet als je je tussen het verkeer door beweegt. Maar ja, of dat een koosjere redenering is ;)

Verder weet ik dat het strict genomen natuurlijk fout is. Doorgetrokken streep is doorgetrokken streep. Ik was meer benieuwd naar het algemene gevoel dat hier heerst over dit soort acties.
 
Ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan. Ik rijdt dagelijks over de ring A10. Op een gegeven moment splitst deze in 2. De 2 rechterbanen blijven de A10 en de twee linker worden de A4 ofzo.

Ik moet de A10 blijven volgen maar de 2 rechter banen staan altijd vast in de spits. Ik rijd dan ook altijd lekker door over de linker baan en voeg pas helemaal aan het einde in. Soms ook over de doorgetrokken streep.

Tsja... Ik ga niet achteraan sluiten dan kan ik net zo goed met de auto gaan en om nu file te gaan rijden terwijl ik gewoon door kan rijden over de linkerbaan vind ik ook "onverstandig", omdat filerijden toch wat extra concentratie eist van zowel mij als de automobilisten.

Als ik over de linkerbaan rijd en ik ben te laat waardoor ik over de doorgetrokken streep moet, dan doe ik dit uiteraard niet wanneer er politie staat. Lijkt me niet zo slim. :N
 
Laatst bewerkt:
@Roy "R"
Even voor de duidelijkheid. Ik ben eerder deze week, vandaag dus niet :+, over de doorgetrokken streep tussen de linker- en rechterbaan van de parallelbaan gereden en heb aan het einde van de blokmarkeringen ingevoegd (om vervolgens in het bochtje langs de auto's op te rijden). Dus bij het invoegen ben ik geen strepen of verdrijvingsvlakken overgereden.
 
@turboO
Beetje een vergelijkbare situatie ja. Het zijn eigenlijk de gevallen waarbij je weet dat het fout is, maar als je het netjes doet heeft niemand er last van en levert het ook niet echt risico op, terwijl het voor jou als motorrijder benutten van je voordeel is.

Het hele punt is natuurlijk, waar leg je de grens. Je kunt ook bij in/uitvoegen het complete verdrijvingsvlak meenemen. Eigenlijk ben je dan net zo min iemand tot last, maar gevoelsmatig vind ik dat dan weer 'te', terwijl het op hetzelfde neer komt als de situatie die ik nu beschrijf.
 
Ik zou ook doorgereden zijn, als ik bromsnor zag staan..

Maar misschien had ie toch wel in de gaten wat je eigenlijk van plan was, en heeft hij toch nog even staan gniffelen. :+

Ik vind het niet verkeerd wat je doet, het verdrijvingsvlak gaat ook mij gevoelsmatig te ver..Ik denk dat de gemiddelde door "wegmisbruikers" geprogrammeerde hollander dan denkt; tsjonga dat mag toch helemaal niet..

Maar of jou dat wat boeit..
 
Ik had de aktie gewoon uitgevoerd, zoals ik gepland
had. Agent wel of niet wie zegt je, als je de motoragent
niet had zien staan of er geen onopvallende klpd had gestaan.
Als je daar allemaal op moet gaan letten, kan je beter stoppen
om aan het verkeer deel te nemen.
 
Tja, gewoon doen als er geen wout staat, en als die er wel staat, bedenken of het omrijden 150 euro waard is (dat kost een doorgetrokken streep toch?).

Ik trek me, vooral in zulke gevallen, vrij weinig aan van doorgetrokken strepen. Natuurlijk mag het officieel niet, maar naar mijn idee zijn die ook niet ontworpen voor motorrijders. Af en toe pak ik een verdrijvingsvlak mee, maar eigenlijk alleen als iemand gas bij gaat geven, waardoor ik het niet meer haal over voor het vlak in te voegen. Dat doe ik dus niet met voorbedachte rade. Wel oppassen als het nat is natuurlijk.

Op knooppunt Valburg (A15-A50, bij Arnhem) is ook zo'n situatie waar het over ruim 2 km op een enkele baan vast staat. Ik rijdt dan meestal zo lang mogelijk over de rechterbaan (die helemaal vrij is), en ga vervolgens over de redresseerstrook rijden. De meeste automobilisten maken dan ook plaats voor je. Maar het mag natuurlijk niet.

Waarom mag je een enkelbaans file niet over de redresseerstrook inhalen? De enige redenatie die ik ooit gehoord heb, is dat daar rommel ligt. Nou, en? Het zijn toch *mijn* banden?
 
Dat lijkt me niet zo vreemd..... M'n weggedrag wordt continu bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van politie. O-)


Ha ha, het ging ook niet om jou. En ik geef geen waarde oordeel, ik stel alleen wat vast.

Maar ik wil dan wel wat over jouw gedrag zeggen hoor O-) . Of beter, wat vragen. Mag dat?

Zo ja: waarom laat je je weggedrag niet bepalen door de overige weggebruikers, de situatie ter plekke en de geldende verkeersregels ed? Doen miljoenen mensen, en die zijn er happy mee.

Waarom ik het vraag: omdat ik benieuwd ben waarom je extra zou willen opletten of er een agent in de buurt is, en je volgens mij die energie beter kan gebruiken om op te letten op het verkeer in algemeen, en niet onbelangrijk, te genieten.
 
@Martell
Helemaal mee eens, je moet je zeker aanpassen aan het verkeer en de omstandigheden om je heen (alleen niet altijd door de verkeersregels). Zeker op de motor doe je dat wat meer omdat je jezelf wat meer vrijheid wil/kan permitteren, al dan niet 'legaal'.

De grap is alleen, wat jij op dat moment op basis van het verkeer beslists, daar hoeft onze vriend de politieagent (en daarmee de wet) het niet mee eens te zijn. Ook al rijd je veilig en verantwoord, je overschrijdt wel bepaalde regels.

Dus tja, dan laat je je beslissing op dat moment toch mede afhangen door het al dan niet aanwezig zijn van een agent.

Tuurlijk, als je je weggedrag wel aanpast aan de verkeersregels, dan doe je het gewoon goed en was deze hele discussie niet nodig. Het gaat nu juist meer om wat de mensen hier vinden, niet om wat de wet vindt.
 
Laatst bewerkt:
....

Waarom mag je een enkelbaans file niet over de redresseerstrook inhalen? De enige redenatie die ik ooit gehoord heb, is dat daar rommel ligt. Nou, en? Het zijn toch *mijn* banden?

Op zich wel een goeie ja. Maar veroorzaak je dan niet weer een groter risico voor jezelf en anderen? (ik doe maar een gooi...)

En daarbij is dan "het niet volgen van de juiste rijstrook" weer in beeld. En je rijdt dus over een doorgetrokken streep. Nota bene de enige echte die je nooit mag overschrijden op een snelweg... (die aan de andere kant wel in geval van pech/nood, toch?).

Maar afhankelijk van de situatie zie ik het mezelf ook nog wel doen hoor, ben niet roomser dan de paus. Gewoon rustig er langs rijden, raakt er ook niemand opgewonden van, ook niet een politie agent(e).
 
@Martell
Helemaal mee eens, je moet je zeker aanpassen aan het verkeer en de omstandigheden om je heen. Zeker op de motor doe je dat wat meer omdat je jezelf wat meer vrijheid wil/kan permitteren, al dan niet 'legaal'.

De grap is alleen, wat jij op dat moment op basis van het verkeer beslists, daar hoeft onze vriend de politieagent (en daarmee de wet) het niet mee eens te zijn. Ook al rijd je veilig en verantwoord, je overschrijdt wel bepaalde regels.

Dus tja, dan laat je je beslissing op dat moment toch mede afhangen door het al dan niet aanwezig zijn van een agent.


:)

Ik snap het wel hoor: is natuurlijk ook een split-second-decision....
 
@Roy "R"
Even voor de duidelijkheid. Ik ben eerder deze week, vandaag dus niet :+, over de doorgetrokken streep tussen de linker- en rechterbaan van de parallelbaan gereden en heb aan het einde van de blokmarkeringen ingevoegd (om vervolgens in het bochtje langs de auto's op te rijden). Dus bij het invoegen ben ik geen strepen of verdrijvingsvlakken overgereden.

:P

Met risico bedoel ik niet de gok te willen nemen over een doorgetrokken streep te rijden als oom agent kijkt ik durf wel de gok te nemen de rij voorbij te rijden en op het laatste monent in te voegen maar gewoon over de blokmarkeringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan