Migratie/installatie (nieuwe) servers [UPDATE]

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
Beste bezoekers,

Aanstaande vrijdag gaan arcadis en ik naar Amsterdam om eens flink aan de slag te gaan:

[*] Het serverpark van MF/Mfreaks en GPinsider wordt verplaatst naar een andere lokatie.
(We verhuizen van Telecity naar Redbus)
[*] De (kapotte) webserver wordt vervangen door een professionele webserver.
[*] De crew/mailserver krijgt nieuwe, professionele hardware.

Iemand zei ooit "Elk voordeel hep z'n nadeel", dat geldt hiervoor ook; we zullen een flinke downtime hebben door deze werkzaamheden. We gaan zelfs uit van een hele dag. Waarschijnlijk zullen we rond 10.30-11:00 de zaak platgooien.

Wat er ongeveer gaat gebeuren:
De servers worden verhuist van Telecity naar Redbus. Daar zullen de nieuwe servers opnieuw opgebouwd/geconfigureerd worden (zover nodig).
Data moet gekopiëerd worden, scripts moeten getest worden, benchmarks moeten gedraaid worden etc etc.

Voor de mensen die het willen weten wat technische info:
De hele dag downtime komt niet alleen door de verhuizing van de hardware, er moet ook een DNS-refresh uitgevoerd worden vanwege andere ip-adressen.

Uiteindelijk komt het serverpark er zo uit te zien:
Hardware:

Webserver
[*] Appro 1224XS (1U chassis, Tyan dual processor mobo)
[*] 1X Intel P4 Xeon 2,4Ghz
[*] 1GB ECC DDR geheugen
[*] 2X 36GB U320 SCSI-schijven in RAID1

Database-server
[*] Appro 1224XS (1U chassis, Tyan dual processor mobo)
[*] 1X Intel P4 Xeon 2,4Ghz
[*] 2GB ECC DDR geheugen
[*] 3X 36GB U320 SCSI-schijven in RAID5 via een LSI Megaraid 320-1

Crew/Mail-server
[*] Procase 2U chassis
[*] Intel S875WP1 mobo
[*] 1X Intel P4 2Ghz processor
[*] 1GB DDR-geheugen
[*] 2X 40GB IDE-schijven in RAID1 via een 3Ware 7000-2 raidcontroller

Backup/Failover/Dev/test-server
[*] Procase 2U chassis
[*] Msi-mobo
[*] 1X Intel P4 1,7Ghz
[*] 1GB DDR-geheugen
[*] 2X 40GB IDE-schijven in RAID1 via een 3Ware 7000-2 raidcontroller


Software:
Alle servers worden uitgerust met:
[*] Slackware 10.0
[*] Apache 2.0.50 (of 1.3.31 als 2 problemen geeft)
[*] PHP 4.3.8 (5 is nog nét iets te nieuw)
[*] Mysql 4.0.20
[*] Andere rommel :P

O ja, als ik het niet vergeet neem ik mijn digicam mee om wat piccies te schieten van de hele operatie...

Met dank aan de donateurs, zonder hen was dit niet mogelijk geweest :} .

[UPDATE]
We zijn van ongeveer 12:00 tot 20:30 bezig geweest, en nog steeds niet klaar.
Het blijkt dat de nieuwe webserver niet stabiel is. Deze gaat dus terug naar de leverancier.

MF draait nu weer op de oude webserver, die nu wel voorzien is van een echt server-moederbord en ECC-geheugen. We hopen dat deze het volhoudt tot de nieuwe webserver wederom geplaatst kan worden. We gaan er wel vanuit dat MF vanaf nu een stuk sneller is als voorheen, en waarschijnlijk ok wat stabieler.

Zodra we een goed werkende webserver thuis hebben gaan we weer een tripje inplannen en zullen we wederom een annoucement plaatsen.

Momenteel is het wachten op de DNS-updates. Mondjesmaat zullen mensen MF weer kunnen bereiken.

Er zijn wat foto's geschoten, die zullen binnenkort online komen. Eerst nog wat zaken configureren :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk klusje morgen jongens!
Hoe warm is 't in dat serverhok??

Ik zal aan jullie denken als ik op 't strand lig :P

Succes!!
 
Leuk klusje morgen jongens!
Hoe warm is 't in dat serverhok??

Ik zal aan jullie denken als ik op 't strand lig :P

Succes!!
Niet warm, als het goed is. Een dergelijke server ruimte wordt zorgvuldig op (lage) temperatuur gehouden. Graadje of 15 misschien? Kweenie wat gangbaar is.
 
Niet warm, als het goed is. Een dergelijke server ruimte wordt zorgvuldig op (lage) temperatuur gehouden. Graadje of 15 misschien? Kweenie wat gangbaar is.


Niet te vaak in en uit lopen dus. Dat soort geairconditioneerde ruimtes zijn perfect voor verkoudheidjes/griepjes met dit weer..... :)

Succes morgen.......
 
Is er opvang geregeld voor MF-verslaafden die morgen dus beperkt worden in hun doen en laten? :)

Succes morgen! :}
 
F*ck, moet ik morgen nog werken ook B|

:+

Heel veel succes gewenst heren *D
 
Is er opvang geregeld voor MF-verslaafden die morgen dus beperkt worden in hun doen en laten? :)

Succes morgen! :}
yup dat heet werk...goh mn baas zal verbaast zijn morgen dat ik geen MF open heb staan *D

@ MF-crew...GL HF morgen :}
Ik heb ook nog 1 tip: gebruik het woord EVEN morgen de gehele dag niet (dus niet van draai even die setup ed), dan gaat t geheid ergens een keer fout waardoor het lang duurt :+

[me]Deadeye spreekt uit ervaring ;) [/me]
 
Niet warm, als het goed is. Een dergelijke server ruimte wordt zorgvuldig op (lage) temperatuur gehouden. Graadje of 15 misschien? Kweenie wat gangbaar is.
tussen de 18 en de 20 is het meest gangbare.

Maar succes morgen. Ik denk dat ik maar vrij neem, de hele dag werken zonder MF is te gek. Maar als er nieuwe DNS records de wereld rondgaan, dan kan het 24 uur duren. Kunnen jullie niet alvast de IP gegevens geven zodat we op IP naar binnen kunnen? edit :( oeps, is al gevraagd zie ik)

Maar :}
 
Laatst bewerkt:
Veel suc6 & plezier met pinkwinnen temmen morgen!

Hoop dat de nieuwe servers een beetje powerrrrr aan MF geven.. :)

ggi.jpg


:+

PS: Shit, wel werken morgen dus, echt werken.... :(
 
Laatst bewerkt:
LOL, volgens mij zitten er nu al mensen gestressed op hun werk/thuis achter de pc..... :}
 
Uhm, kun je die IP adressen niet gewoon meenemen van Telecity naar Redbus? :? Ik neem aan dat 2Fast met VLAN's werkt, dan kun je dat vaak gewoon meenemen (hooguit het subnet op de nieuwe router in Redbus inprogrammeren). Zelf een paar weken terug met 6 servers verhuisd van Interxion naar Redbus en gewoon dezelfde IP's gehouden. Ik had met 6 servers slechts een downtime van 2 uur.

Anyway, succes ermee. Hoop dat je niet teveel problemen tegenkomt, dat gebeurt in de praktijk meestal wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan