Mijn '77 GS550 projectje

Akujin

Die hard MF'er
19 sep 2008
288
0
Hallo mensen, ik ben sinds kort bezig met het restaureren/ombouwen van een 1977 Suzuki GS 550.

SNC00037.jpg

SNC00039.jpg

SNC00046.jpg

SNC00048.jpg

SNC00060.jpg

SNC00063.jpg

SNC00064.jpg


Ik heb alleen nog enkele vragen;
Ik zoek nog remmen (voor L+R) omdat de mijne compleet doorgeroest zijn, maar eingelijk wil ik er anderen op dan dat er standaart op zit...
Weet iemand toevallig wat ik voor keuze heb?
Ik weet namelijk niet of ik zomaar iedere remtang erop kan zetten, en mocht dat wel kunnen, weet iemand waar ik aan goede (goedkope :p) remmen kan komen?

Ook zoek ik eingelijk nog nieuwe wielen (voor en achter), aangezien ik achter ook een schijfrem wil, en het liefst gegoten velgen heb (ivm tubeless banden).
Hiervoor ook dezelfde vraag, waar vind ik ze? :}

Verder zal ik proberen om dit topic een beetje up-to-date te blijven houden als er animo voor is =)


Vandaag voor het eerst gestart sinds ik hem heb:

Hij heeft weetikhoelang stil gestaan, dus het viel me nog best mee dat hij na 1 keer kicken aan sprong (alleen een lek bij het T-stuk van de carbs, maar dat is nu verholpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet namelijk niet of ik zomaar iedere remtang erop kan zetten, en mocht dat wel kunnen, weet iemand waar ik aan goede (goedkope :p) remmen kan komen?
andere type geschikte klauwen weet ik zo niet, wellicht dat gsx klauwen dezelfde steek en offset hebben
Ook zoek ik eingelijk nog nieuwe velgen (voor en achter), aangezien ik achter ook een schijfrem wil, en het liefst geen tubeless/spaakwielen.
Hiervoor ook dezelfde vraag, waar vind ik ze? :}
niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, als je spaakwielen (met een binnenband) zoekt dan heeft de GS750 77/78 iig een schijf achter. Waarschijnlijk is dan ivm de reactiestang vd remklauw een 750 achterbrug ook wel handig.

Zoek je alu gegoten wielen dan heb ik nog een gratis set voor je staan. Dat zijn GS550 wielen omgebouwd naar 750. Als je er weer originele wiellagers inzet passsen weer in een 550.
 
andere type geschikte klauwen weet ik zo niet, wellicht dat gsx klauwen dezelfde steek en offset hebbenniet helemaal duidelijk wat je bedoelt, als je spaakwielen (met een binnenband) zoekt dan heeft de GS750 77/78 iig een schijf achter. Waarschijnlijk is dan ivm de reactiestang vd remklauw een 750 achterbrug ook wel handig.

Zoek je alu gegoten wielen dan heb ik nog een gratis set voor je staan. Dat zijn GS550 wielen omgebouwd naar 750. Als je er weer originele wiellagers inzet passsen weer in een 550.

Ow sorry, zie het nu pas, bedoelde liefst tubless, typefout, zal het even verbeteren :p

Heb je misschien een foto van de wielen?
Heb ik op zich wel interesse in.
Omdat ik van plan ben om hem compleet om te bouwen, moet het natuurlijk wel een beetje in mijn visie passen :)
 
niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, als je spaakwielen (met een binnenband) zoekt dan heeft de GS750 77/78 iig een schijf achter. Waarschijnlijk is dan ivm de reactiestang vd remklauw een 750 achterbrug ook wel handig.

Klopt!
Houd er dan wel rekening mee, dat je duo-shocks niet meer passen op de 750-brug.

Een 550 heeft onder en boven de schocks een oog, de 750 boven een oog en onder een 'klauw' (of hoe noem je dat?)
 
Laatst bewerkt:
@Akujin;
Hoe ver wil je gaan om hem om te bouwen?

Het valt me op dat bepaalde onderdelen er nog erg goed uitzien, zoals je voorspatbord en dat chromen afdekkappje onder je koplamp. Die zijn bij mij al behoorlijk kaas -O-

Zou er al eens iemand mee bezig zijn geweest? De perforaties in de remschijven zijn ook niet origineel.
 
In hoeverre hij nog origineel is weet ik niet, ik heb er eingelijk geen geschiedenis van, zo meegenomen :p

Heb nu alleen wat probleempjes met het blok, hij heeft niet zo veel zin om op 4 cylinders te lopen... -_-
 
In hoeverre hij nog origineel is weet ik niet, ik heb er eingelijk geen geschiedenis van, zo meegenomen :p

Heb nu alleen wat probleempjes met het blok, hij heeft niet zo veel zin om op 4 cylinders te lopen... -_-
Heb je de uitlaat weer gemonteerd? Kleppenstellen lijkt me sowieso een goed idee als je de geschiedenis van het blok niet kent, daarna een keer een lektest of compressiemeting kan ook wel informatief zijn.

Oude carburateurs zijn vaak ook niet echt schoon van binnen, check aub ook je luchtfilter en de staat van de benzine- en vacuumslangen+ de tankontluchting.

Kijk even welke cilinder niet meeloopt en wissel de bougiekabels eens met die van de andere cilinder die op dezelfde bobine zit (normaal 1&4 en 2&3). Als dan de andere cilinder uitvalt is het de bougie/de bougiedop/ de bougiekabel/ een combinatie van deze.

Anders lijkt mij het meer een carburatie probleem.
 
Uitlaat zit er op en is (redelijk) schoon, kleppen zijn gesteld, compressie was redelijk (6-7 Bar overal).
Carbs heb ik er al 3 keer af gehad en volledig schoon gemaakt, zelfs zonder luchtfilter en box loopt hij slecht.
Ik heb er geen tank op tijdens het testen, gewoon rechtstreeks op een benzine kannetje.
Ontsteking is het ook niet, net nieuwe bougies erin gedaan vanmiddag, vonk is goed, ontsteking is afgesteld.

Het probleem nu:
Eerst liepen cyl. 3 en 4 niet helemaal mee, na wat warmlopen en blazen in de overloop loopt 3 redelijk mee, maar doet 4 weinig, bougiedop eraf trekken heeft weinig tot geen effect op toerental, het rare is, als ik mn hand op de luchtinlaat van de cylinder houd, dan loopt hij opeens in hogere toeren...
Maarja, een (werk)dag heeft maar 8 uren, dus volgende week maar eens verder kijken wat het dan eventueel nog zou kunnen zijn.
 
Het probleem nu:
Eerst liepen cyl. 3 en 4 niet helemaal mee, na wat warmlopen en blazen in de overloop loopt 3 redelijk mee, maar doet 4 weinig, bougiedop eraf trekken heeft weinig tot geen effect op toerental, het rare is, als ik mn hand op de luchtinlaat van de cylinder houd, dan loopt hij opeens in hogere toeren...
Luchtmengselschroef van carb 4 staat goed? Inlaatrubbers beetje poreus of niet helemaal super aansluitend aan de cilinderkop? Klinkt als teveel lucht in ieder geval.
 
Valse lucht heb ik al gecontroleerd, was eerst wel het geval, maar de rubbers eraf gehaald en met nieuwe O-ring/pakking erop gezet en toen was dat verholpen.
Mengselschroef zou het eventueel kunnen zijn, maar aangezien ik geen officiele gegevens er bij heb gehad heb ik ze 1.5 slag open staan, al is er wel ergens een puntje afgebroken, maar dat is bij cyl.2, en die loopt op zich wel aardig.
 
Volgens het Peters boek moeten de mengselschroeven 2 draaien uit bij een GS550. Ik kan dat boek wel uploaden voor je als dat handig is?
 
Hallo,

Wat betreft onderdelen voor de gs. Op marktplaats kijken bij onderdelen suzuki.
Zoekterm GS invoeren ,je krijgt dan heel veel advertenties te zien van Koos uit Sliedrecht.
Deze man koopt regelmatig gs en op voor de sloop,hij is beslist niet duur.
Heb er zelf pas een goede hoofdremcilinder gekocht voor 20 euries.

Succes met de restauratie. :]
 
Volgens het Peters boek moeten de mengselschroeven 2 draaien uit bij een GS550. Ik kan dat boek wel uploaden voor je als dat handig is?
Als je dat zou willen doen zou ik je heel dankbaar zijn ^^

En die velgen, bedankt voor het aanbod, maar het is niet precies wat ik zoek :)
 
Hallo ik heb nog misschien een donor blokje voor je voor een leuke prijs !! als je interesse heb kan je gerust met me contact opnemen

Met vriendelijke groet

Bart Maessen
 
Ahuh, flatlined@live.nl, zal hem gelijk ook even in mn profiel zetten =)
 
Het boek is onderweg via transferbigfiles.com mocht de mail niet in je postvak verschijnen, dan even bij spam kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan