Mijn accu loopt leeg (vloeistof!)

12 jul 2003
144
44
Utrecht
Hi,

Vorig jaar kocht ik een Suzuki GS500E uit 1991. Na een paar maanden startte hij niet meer. Bleek de accu te zijn en ik heb hem vervangen.

Enkele weken daarna ging de startmotor stuk, en tegelijk ook mijn nieuwe accu!
Er zat geen druppel vloeistof meer in.

Ik kocht een nieuwe startmotor en accu en hij reed weer een half jaar. Nu vandaag startte hij weer niet, voor de tweede keer geen druppel vloeistof in de accu! Hoe kan dit toch? Moet ik om de zoveel maanden een nieuwe accu aanschaffen? Moet ik het vloeistofpeil bijhouden en regelmatig aanvullen?

Het is zo'n accu met schroefdopjes op de bovenkant en een 'tuutje' aan de deksel waar ik een slangetje aan moet monteren.

Iemand enig idee of een gouden tip? Ik zit nu in iedergeval vast aan een nieuwe accu, maar daar wil ik wel iets langer mee doen. Ze zijn niet bepaald gratis.

Ik ben benieuwd. Jeroen.
 
Ik weet niet waar de accu zit bij een GS, maar ik zou me ook zorgen maken om mijn frame!

Edit: ik gok erop dat de accuvloeistof aan de kook raakt door een te hoge laadstroom. Spanningsregelaar dus.
 
Laatst bewerkt:
Alle accuproblemen op een stokkie : http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=accu&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (Accu zoekopdrachtje, klik mij want ik heb al gezocht voor je) :+
 
Zo'n accu als jij omschrijft dient afgevuld te worden met accu-zuur via de "dopjes" bovenop. Tijdens gebruik moet je regelmatig controleren of het vloeistofpeil niet beneden minimum daalt, omdat anders sluiting tussen de platen ontstaat. Sluiting tussen de platen = accu overleden!!! Als het peil het minimum nadert moet je bijvullen (tot max, maar dat spreekt voor zich ...)
Het tuutje dient ervoor dat tijdens laden/ontladen geen druk kan ontstaan in de accu (tijdens laden ontstaat knalgas), en het dient aangesloten te worden op een slangetje dat onder het frame uitkomt. Onder het frame ... omdat accuzuur zéér aggressief is!

Als je je accu oplaadt met een "snellader" dan zie je dat de vloeistof in je accu gaat borrelen (lijkt op koken), waardoor er vloeistof verdampt. Met een snellader is deze reactie vrij heftig, dus mag je niet te lang laden. Met de laadstroom van je dynamo mag dit borrelen eigenlijk niet of nauwelijks ontstaan.

Ik denk dat de door je dynamo gegenereerde laadstroom veel te sterk is, en dat je spanningsregelaar vervangen dient te worden. Normaal gesproken is bijvullen van de accu slechts enkele keren per jaar nodig.

Succes
 
Alle accuproblemen op een stokkie : http://www.motor-forum.nl/forum/search.php?searchstr=accu&condition=and&on=topictitle&topicstarter=&user=&sortdir=desc&sortby=datelastpost&forum=&maxagetype=lastpost&maxagetopic=&topicstatus=any (Accu zoekopdrachtje, klik mij want ik heb al gezocht voor je) :+

Jij bent wel héél blij de search het weer doet ... :?

;) :+ ;)
 
Grote kans dat je laadstroom te groot is. Kapotte spanningsregelaar.

Accu wordt daardoor "overladen" doordat de dynamo de accu van een hoge spanning voorziet en een grote stroom loopt verdampt het water in je accu. Hij kookt droog.
Je dynamo lijdt ook onder dat proces want deze moet constant een grote stroom leveren. In jou geval is dat fataal geweest voor je accu.
Misschien zijn alleen de gelijkricht diodes in je dyname kapot.

Gr,
Henk
 
EERST: gedistilleerd/gedemineraliseerd water bijdruppelen (VERSE smelt van SCHONE sneeuw uit diepvrieskast mag) zodat het vloeistofniveau in elke cel tussen de 2 merkstrepen staat of grofweg een krappe centimeter boven de plaatkoppen.

Ja, grootste kans: spanningsregelaar- HOEWEL het accu-vloeistof-niveau, zeker in en vlak na echt warme perioden, in de gaten moet worden gehouden.

Voltmeter ff op de accupolen en motor-toerental variëren; 14 Volt is goed maar met hele Volts daarboven ben je bezig de accu te vermoorden.
Meten is weten.

Maar met een zo nieuwe accu en zo kort achter elkaar verdenk ik eerst ook de spanningsregelaar, hoewel: deze accu's zijn vrij klein en als je ook vorig jaar flink gereden hebt in de hete periode KAN het wel al voor september fout hebben gezeten met vochtverlies.

ALTIJD een paar keer per jaar controleren en zéker tijdens en vlak na een hete periode; echt, in 1 hete week met veel kilometers kan het zelfs met een nieuwe accu misgaan en halfdood doormartelen versnelt het einde.
 
FF dit topic maar gebruiken dan.

Ik check net voor de grap mijn accu, en zie ik tot mijn niet geringe verbazing dat er bijna geen accuvloeistof meer in zit! 4500 km geleden zat hij nog helemaal vol. Nu schijnt de spanningsregelaar een zwak punt te zijn, maar hoe weet ik zeker dat het daar aan ligt?

Suggesties?
 
FF dit topic maar gebruiken dan.

Ik check net voor de grap mijn accu, en zie ik tot mijn niet geringe verbazing dat er bijna geen accuvloeistof meer in zit! 4500 km geleden zat hij nog helemaal vol. Nu schijnt de spanningsregelaar een zwak punt te zijn, maar hoe weet ik zeker dat het daar aan ligt?

Suggesties?

EERST vloeistofniveau herstellen.

Dan een voltmeter op de accupolen aansluiten, starten en kijken wat de spanning doet bij meer gasgeven.
Loopt de spanning op tot noemenswaardig méér dan 14 Volt dan werkt de spanningsregelaar niet (goed).
 
Van elektronica weet ik geen fluit af, dus je zult iets uitgebreider moeten antwoorden :P Bedoel je toevallig de stroom die van de dynamo afkomt? Ik zal het binnenkort eens allemaal door gaan meten.
 
Gedistileerd water of demi water.

Met een volt meter meten aan/op de accu.
Laadspanning moet schommelen rond de 14 tot 14.3 volt.

Is deze aanmerkelijk hoger dan gaat de accu koken en verdampt het water.
Dit kan vrij rap gaan.
Is dit zo, dan de spannings regelaar vervangen.

Gebruik wel een goede volt meter. anders heeft het geen zin.
Een voltmetertje van een paar knaken zit er zo enkele volts naast, en weet je nog naks.
 
Bedankt voor de reacties :) Bij welk toerental moet de laadspanning worden gemeten, of maakt dat niks uit?
De spanningsregelaar moet ervoor zorgen dat de laadspanning constant blijft. Bij stationair toerental zal de spanning laag zijn, maar vanaf 2000 toeren ofzo moet ie aan de 14,4V (ongeveer) zitten en blijven. Als de regelaar defect is, zal de spanning oplopen als je meer gas geeft. Je moet dus de spanning meten bij toerentallen van 2000 rpm en hoger. De spanning moet dan constant blijven op zo'n 14,4V. Loopt de spanning verder op als je meer gas geeft, of is ie hoger dan 14,5V dan is de regelaar defect en kan ie idd accu's gaan vreten.
 
Bedankt! En als die regelaar kapot is en ik blijf er toch mee doorrijden, gaat de rest van m'n elektronica dan ook gevaar lopen?
Dat kan, ja. Die krijgt dan ook een hogere spanning voor de kiezen dan waar het voor ontworpen is. Voor je accu is het iig heel slecht. Als ie defect is, zou ik 'm gewoon vervangen. Zo duur zijn die dingen ook weer niet. Iig minder duur dan de potentiele gevolgschade.
 
Nog maar weer eens: in noodgeval, geen vervoer en/of weekend-nacht) kan veilig VERSE smelt van SCHONE uit de diepvrieskast gekrabde sneeuw worden gebruikt als accu-water.
GEEN kraanwater, GEEN "bronwater" en GEEN condenswater uit de droogmachine; dat laatste bevat volgens de gebruiksaanwijzing PLUIS.

Maar verzamelen uit diepvries is een pestwerkje, dus kun je een fles gedemineraliseerd/gedistilleerd water tijdig halen bij pompstation of (goedkoper) uit de doe-markt, altijd doen.

En pas op: te lang doormartelen met halfdroge accu molt de accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan