mijn bmw k100 16v zijspan project

Zo is weer tijdje geleden
Ondertussen weer van alles gedaan
Ook weer afgebroken en weer opnieuw gemaakt nu zo als het naar mijn zin is
Gaat nu langzaam de goede kant op
20191117_144004.jpg
IMG-20191006-WA0009.jpg
 

Bijlagen

  • 20191109_163245.jpg
    20191109_163245.jpg
    132,4 KB · Weergaven: 34
  • 20191117_143903.jpg
    20191117_143903.jpg
    90 KB · Weergaven: 32
  • 20191109_163241.jpg
    20191109_163241.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 30
  • 20191117_144036.jpg
    20191117_144036.jpg
    224,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG-20191006-WA0006.jpg
    IMG-20191006-WA0006.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 34
  • IMG-20191102-WA0005.jpg
    IMG-20191102-WA0005.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 30
  • 20191109_161750.jpg
    20191109_161750.jpg
    170,5 KB · Weergaven: 33
  • IMG-20191109-WA0004.jpg
    IMG-20191109-WA0004.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 28
  • 20191115_181942.jpg
    20191115_181942.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 35
  • 20191117_143956.jpg
    20191117_143956.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 28
  • 20191117_144059.jpg
    20191117_144059.jpg
    102 KB · Weergaven: 31
  • 20191109_161810.jpg
    20191109_161810.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 28
  • IMG-20191113-WA0002.jpg
    IMG-20191113-WA0002.jpg
    69 KB · Weergaven: 31
  • IMG-20191006-WA0011.jpg
    IMG-20191006-WA0011.jpg
    120,8 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20191006-WA0007.jpg
    IMG-20191006-WA0007.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Het is wel duidelijk waar mijn inspiratie vandaan komt
En ik weet dat het werkt en hufterproof is
En beter iets goed gestolen dan slecht verzonnen
 
Ik zie ook Enigma invloed, maar ik zie ook dat je de scharnierpunten van de onderarm op je eigen manier hebt gedaan. Voor Enigma een compliment dat je goed bij hem kijk zou ik zeggen...
 
Enigma heeft dat bedacht toch?
Als ik het goed heb is het idee dat het naar rechts trekken van de bak wordt gecompenseerd door de off-set van de hartlijn van de fuseekogels.

Ik vind het een grandioos idee, echt out of the box.
 
Ik reageer even voor dipstick1980, ik ken hem nl buiten het forum ook en als hij op bezoek is ben ik hem vaak even kwijt en staat hij bij mijn zijspan....hij zal veel zien en gebruiken van mijn(Dus de enigma) ophanging...hij mag van mij niet meten dat vind ik niet eerlijk t.o.v. enigma...daarbij is de et waarde van zijn velg anders dan mijn velgen. Wel kan hij rustig zien(en horen) wat er gebeurt als hij met het stuur van mijn zijspan wordt gedraaid(Dan gaat nl het alarm van de motor af😂😂).
 
Ja de eerste keer schrikje je de tering als dat alarm afgaat en dan natuurlijk de vraag wat was jij aan het doen hahah
 
Bij racezijspannen met naafbesturing werkt het ook zo. Ik heb me lang verbaasd waarom dit soort spannen bijna geen toespoor hadden op het zijspanwiel (gemeten op twee meter een milimeter of 3 a 4) totdat ik me realiseerde dat het voorwiel naar één kant trok door de offset van de fusee.
 
Ik onthoud mij verder van commentaar. Maar volgens mij ligt deze hartlijn zover naar links dat je constant aan het werk bent om rechtdoor te gaan en bij gas dicht meteen afslaat.
We zullen zien of ik het goed zie.
 
Ik onthoud mij verder van commentaar. Maar volgens mij ligt deze hartlijn zover naar links dat je constant aan het werk bent om rechtdoor te gaan en bij gas dicht meteen afslaat.
We zullen zien of ik het goed zie.

als het midden van de band op het wegdek maar niet teveel afwijkt van de hartlijn door de fusee
 
Ik heb dezelfde naaf en kan met een hand aan het stuur rechtdoor en met gas dicht, afremmen op de motor of maximaal remmen met enkel de voorrem blijft de combi goed rechtdoorgaan. Remmen met de voorrem in een bocht(links of rechtsaf) blijft hij op het ingezette spoor(de racelijn😛). Remmen in een bocht kan tot het voorwiel blokkeert, tot dan blijft hij goed op spoor. Halflive, als ik je kan overtuigen door een keer samen te rijden doen we dat, wel ff voor de duidelijkheid..Ik rij op de mijne en jij op de jouwe als die klaar is👍. Ff kort, het ding stuurt geweldig, enige verbetering is de vering maar dat komt nog, ik heb nu dempers klaar liggen van een politieuitvoering k1200rs. Die moeten er onder en dan kijken of het beter is...anders zwaardere veren, de politiedempers zijn in te stellen op voorspanning, in en uitgaande demping....
 
Laatst bewerkt:
technisch vernuftig altijd dit soort dingen, ook bewonder ik altijd de huisvlijt/het vakmanschap in de diverse zelfbouw-topics.
Maar ook allemaal wel heel erg/onnodig ingewikkeld die naafbesturingen etc?
Vrij naar het motto "hou het eenvoudig" en "verstand op 0 en blik op oneindig" het onderstaande plaatje:
74231853_10220986602473446_286548058936705024_o.jpg

de man aan het gas is trouwens Sean Hegarty, ex GP-zijspancoureur, en die gaat snoeihard rond met zo'n K.
 
Laatst bewerkt:
Zit ook een stukje wegligging in enzo, mijn vrouw wil niet zo in de bak hangen in de bochten.😂 Maar STEL...hij zou met een naafbesturing rijden zou hij dan snoeiender harder rond kunnen......al die andere moderne zijspannen op het circuit rijden met naafbesturing dat zal ook niet voor de show gaan of wel.....
 
Zit ook een stukje wegligging in enzo, mijn vrouw wil niet zo in de bak hangen in de bochten.😂 Maar STEL...hij zou met een naafbesturing rijden zou hij dan snoeiender harder rond kunnen......al die andere moderne zijspannen op het circuit rijden met naafbesturing dat zal ook niet voor de show gaan of wel.....

nummer 24 is een kneeler met naafbesturing (dacht ik tenminste te weten) en hele brede sloffen, Kawasaki GPX 750 R blok...vermogen hetzelfde of misschien nog iets meer in vergelijk met de K.
en nummer 7 is kneeler met schommelvork, 13 inch wielen met brede sloffen en Honda luchtgekoelde CB750 of misschien wel 836 (of kan ook nog groter zijn).
De bestuurder van nummer 7 is Brian Gray, een oudgediende die ook al flink wat GP's achter z'n naam heeft staan en ook (ooit) hoog in het EK eindigde.
 
Het is een foto ik kan niet zien of de 2 die er achter liggen klaar zijn om hem in te gaan halen😂😂, grapje..Ik heb hem opgezocht en hij gaat echt hard. Ik heb 2 spannen met schommel gehad, 2 met naafbesturing, ooit met een aangepaste telescoop voorvork gereden met een soort Ed Pols platen. Als je het mij vraagt is een naafbesturing het fijnste, verder hou ik me dan voor nu buiten de discussie want het is net als de auto/motorbanden en smartvelgjes/grote diameter discussies...iedereen heeft een mening gebaseerd op eigen ervaring en het gaat er toch om dat we rijden met plezier EN we vervuilen hier een topic van Dipstick die keihard bezig is een zijspan te bouwen wat hij mooi vindt en bouwt zoals hij dat wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan