Mijn CB heeft auw

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
1
Groningen
Ok om maar eventjes met de deur in huis te vallen... mijn motor is stuk :)

Vorige week was ik ff een weekje weg met de motor (met nog wat andere motoren en brommers stonden we op een camping in Zeewolde). Net de één na laatste dag (zaterdag) reed ik terug vanuit amsterdam op de snelweg, toen opeens mijn motor enorm raar begon te doen, op 1 cilinder lopen en rare schurende/tikkende geluiden uit 1 van mijn cilinders.
Door drukke verkeer enzo kon ik niet stoppen en pas na paar 1.5km oid bereikte ik de vluchtstrook.
Oliepeil checken (was 2 dagen daarvoor nog helemaal vol), olie op... Kameraad op motor olie op gehaald met de hulp van een vriendelijke amsterdammer (ook op motor). Olie erin, shit... nog steeds herrie.. eerste afslag van de snelweg af, naar de camping gebeld en opgehaald met de aanhanger.
Om een lang verhaal korter te maken, ik heb vandaag mijn blokje open geschroeft...

Het eerste deel is nog wel geschikt voor de hobby'ende sleutelaar, de laatste (met de foto's) alleen voor die hards die 3blokken per jaar de gruzelementen in werken.

Na het eraf meppen van de cilinderkop kwam ik dit tegen:
http://ralf.snoutweb.net/lude/Filmpjes/Motor_Auw015.avi
Allemaal nog goed dus.. Ikke blij

Carbjes gedemonteert:
http://ralf.snoutweb.net/lude/Filmpjes/Motor_Auw016.avi
Werken ook goed, beetje aanslag op de kleppen door een backfire oid.
Mayb ff laten reinigen en dan kunnen ze weer tijdje mee..

En toen kwam het leuke werk, de nokkenassen eruit, allemaal nog prima..
De kop eraf, kleppen leken nog prima, ff slijpen oid.

En toen werd het lache, er zaten 3 koppakingen op.. waarvan 1tje niet voor deze motor was, dus niet pastte!!
(Ook leuk, ik heb dus het hele blok al 2x uitmekaar gehad voor groot onderhoud.. maar nog niet het cilinder gedeelte, omdat ik er van uit ging dat dat allemaal wel goed zou zitten (geen rare geluiden, liep lekker en geen zin om nieuwe pakkingen te halen))

Waarschijnlijk is van de niet passende pakking een stukje metaal van af geslagen, heeft die een zuigerveer vast laten lopen.. is hij daardoor olie gaan gebruiken, mn naaldlager vastgelopen door gebrek aan smering (en te veel hitte) en heeft de zuiger mn hele cilinder aan stront geholpen...

En nu de enge beeldbestanden:
http://www.brommer-forum.nl/bm2k4/Lude_motor/
Let niet op de wazigheid, ik had vieze poten. En wilde mn cam niet smerig maken door op de macro stand te drukken. (morgen betere foto's)

En wat nu, overmaats zuigers zien te krijgen, cilinder ophonen. En kijken of mijn drijfstangen nog goed zijn..

Was wel flink flauw, maargoed.. hoort bij de hobby :) Morgen lekker rondbellen of iemand het aan durft om mn cilindertjes uit te kotteren :z
 
Ok om maar eventjes met de deur in huis te vallen... mijn motor is stuk :)

Vorige week was ik ff een weekje weg met de motor (met nog wat andere motoren en brommers stonden we op een camping in Zeewolde). Net de één na laatste dag (zaterdag) reed ik terug vanuit amsterdam op de snelweg, toen opeens mijn motor enorm raar begon te doen, op 1 cilinder lopen en rare schurende/tikkende geluiden uit 1 van mijn cilinders.
Door drukke verkeer enzo kon ik niet stoppen en pas na paar 1.5km oid bereikte ik de vluchtstrook.
Oliepeil checken (was 2 dagen daarvoor nog helemaal vol), olie op... Kameraad op motor olie op gehaald met de hulp van een vriendelijke amsterdammer (ook op motor). Olie erin, shit... nog steeds herrie.. eerste afslag van de snelweg af, naar de camping gebeld en opgehaald met de aanhanger.
Om een lang verhaal korter te maken, ik heb vandaag mijn blokje open geschroeft...

Het eerste deel is nog wel geschikt voor de hobby'ende sleutelaar, de laatste (met de foto's) alleen voor die hards die 3blokken per jaar de gruzelementen in werken.

Na het eraf meppen van de cilinderkop kwam ik dit tegen:
http://ralf.snoutweb.net/lude/Filmpjes/Motor_Auw015.avi
Allemaal nog goed dus.. Ikke blij

Carbjes gedemonteert:
http://ralf.snoutweb.net/lude/Filmpjes/Motor_Auw016.avi
Werken ook goed, beetje aanslag op de kleppen door een backfire oid.
Mayb ff laten reinigen en dan kunnen ze weer tijdje mee..

En toen kwam het leuke werk, de nokkenassen eruit, allemaal nog prima..
De kop eraf, kleppen leken nog prima, ff slijpen oid.

En toen werd het lache, er zaten 3 koppakingen op.. waarvan 1tje niet voor deze motor was, dus niet pastte!!
(Ook leuk, ik heb dus het hele blok al 2x uitmekaar gehad voor groot onderhoud.. maar nog niet het cilinder gedeelte, omdat ik er van uit ging dat dat allemaal wel goed zou zitten (geen rare geluiden, liep lekker en geen zin om nieuwe pakkingen te halen))

Waarschijnlijk is van de niet passende pakking een stukje metaal van af geslagen, heeft die een zuigerveer vast laten lopen.. is hij daardoor olie gaan gebruiken, mn naaldlager vastgelopen door gebrek aan smering (en te veel hitte) en heeft de zuiger mn hele cilinder aan stront geholpen...

En nu de enge beeldbestanden:
http://www.brommer-forum.nl/bm2k4/Lude_motor/
Let niet op de wazigheid, ik had vieze poten. En wilde mn cam niet smerig maken door op de macro stand te drukken. (morgen betere foto's)

En wat nu, overmaats zuigers zien te krijgen, cilinder ophonen. En kijken of mijn drijfstangen nog goed zijn..

Was wel flink flauw, maargoed.. hoort bij de hobby :) Morgen lekker rondbellen of iemand het aan durft om mn cilindertjes uit te kotteren :z


1 ding moet je afleren !

Geen vloeibare pakking gebruiken dat spul gaat in je oliekanalen zitten...tering troep..
 
Klopt, maar je moet toch wat als je een reis naar engeland had geplanned, en de brut begint te lekken na het kleppen stellen vlak voor je weg gaat he :)
 
wie creatief is kan zeker wel vloeibaar gebruiken als noodoplossing, toch ? Maareh...zuinig mee zijn en alleen het rooie spul )loctite) gebruiken. Als dat erin komt dan lost het gewoon op....

FF navragen bij rene, of een donorblokkie op de kop tikken... ff rondvragen, moet lukken... ;)
 
Netjes 24 laten drogen :) Rode loctite ken ik eerlijk gezegt niet.

Donorblokje heb ik al half geregeld, maar als honen en nieuwe zuigers betaalbaar is.. dan ga ik toch liever daar voor :)

Nog ff op zoek naar een goede oliedruk en temperatuur meter, die wil ik er nu echt wel op hebben.
 
..denk dat je voor 120 euro nwe zuigers en veren hebt, kijk vooral eens op ebay ! en voor een pakkingset 50 euro..boren/honen 30 euro per cilinder=60 euro..totaal=200 euro..ruilblokkie lijkt me goedkoper en een gebruikt cilindertje nog beter !!
 
Oh die kosten vallen me nog mee..

Wat is het voordeel aan gebruikte cilinders/zuigers? Enige voordeel wat ik me kan bedenken is het niet in te hoeven rijden, waar ik ook niet echt vies van ben :)
 
..en dat je voor 50 euro klaar bent (en je kan meten hoe goed/slecht de zuigers/cilinder erann toe zijn.), maar een blokwissel is ook prima..kost 100 euro (geen garantie dat het goed is)..setje gebruikt 50 euro + 50 akkingen ben je ook voor 100 klaar.. ruilblokkie: extra koppeling/ontsteking/versnellingsbak..voor hopelijk uitblijvende ellende !
 
Ja ok.. dat is wel zo :)

Ik heb vandaag geinformeert. Kotteren, honen en vlakken van de cilinders wordt 120 euro. Vlakken cilinderkop 35 euro.
Morgen zuigers, nokkenasketting en nieuwe koppelingsplaatjes regelen...
(Voor de zuigers werd mij een .5mm overmaat aangeraden.. best n flinke stap :) )
 
full

Jammer het overkomt je altijd tijdens het rijden :)
Suc6 met de herstelwerkzaamheden(leuk verslag)
 
Da's inderdaad auw. Heb je voor de grap al uitgerekend met wat voor compressie je rondreed? :P

Waren die 3 pakkingen niet te zien van de buitenkant?
 
Ben benieuwd wat ik aan mijn motor nog ga ontdekken omdat we gelijk op gingen qua acceleratie, al heb ik iets minder vermogen std :+ .

al was het wel gezellig om tot 3 uur 's nachts in een bushokje te zitten, met een stinkende ik....

Piccies:
IMG_5195.jpg

We hadden er zin in:
IMG_5202.jpg

Nieuwe styling voor als ie weer af is ?
IMG_5228.jpg
 
Ben benieuwd wat ik aan mijn motor nog ga ontdekken omdat we gelijk op gingen qua acceleratie, al heb ik iets minder vermogen std :+ .

al was het wel gezellig om tot 3 uur 's nachts in een bushokje te zitten, met een stinkende ik....

Piccies:
(Afbeelding)
We hadden er zin in:
(Afbeelding)
Nieuwe styling voor als ie weer af is ?
(Afbeelding)
Wie is dat gekke meisje nou achter mij? :?

Jkoehorst: Compressie niet berekend, is ook niet nodig, kan zo wel zeggen dat het flink fout zat :)
Had die pakkingen niet gevonden bij mijn inspecties, waren ook zwart geverft aan de buiten randen |(

Vanmidag op de terugweg van een weekje kitesurfen in zeeland het een en ander opgehaald:
-Krukas
-Drijfstangen
-Zuigers
-Cilinders
-Een rare bout voor het oliefilterdeksel (handig als vliegwieltrekker!)

Dus ik ben weer helemaal het heertje, woensdag ff nieuwe zuigertjes en ander spul bestellen.. want dan ga ik het nu écht goed inmekaar zetten :)

Weten er trouwens nog mensen leuke adressen voor het laten persen van rvs buizen? Wil er nl, nu hij toch uitelkaar ligt, een stel mooie pijpies onder Tiggen :)
 
zo te zien een cb450s-je??

good luck.... :X ....ik heb inmiddels al een tijdje een ruilblok liggen voor de 450-rebel van mijn schoonmoeder (...) dat ook op dezelfde manier de poeier ingelopen is....en dat is hetzelfde blok als de S (en vice versa :+ ) op het zwarte uiterlijk na, da's op de rebel aluminium...

in mijn zoektocht naar zo'n ruilblok kwam ik erachter dat er op z'n zachtst gezegd meerdere mensen op zoek waren naar een 450-blok...allemaal vastgelopen....niet om te bitchen dus...maarre....nu niet echt een van de langstlevende blokken die mister honda ooit gemaakt heeft...veel kilometers (lees +25.000) staat bijna zeker garant voor aankomende problemen....tis maar een weetje...misschien dat je je lange termijn planning er op aan kan passen.....
 
Hee Lude, je kan je kite toch niet meenemen achterop de motor... ;)

groetjes aero 14
Verdomd man.. jij hier?! :) (toeval bestaat niet)
Kite gaat dus volgend zomer mooi wel mee op de motor.. daar maak ik nog wel wat voor (iets waar ik boardje op kan knuppen ofzo ;) )

RoadRocket: Het zijn best wel klote blokken jah.. mits je er niet goed mee om gaat. Als je er met verstand mee om gaat (dus goede olie, regelmatig verversen, en niet met kleine kwaaltjes door rijden) dan houden ze het wel vol (mijnes heet het toch wel een 91.000 vol gehouden)

HJ: Ben morgen vrij.. ga ik lekker aan een xj600 sleutelen (bijverdiennen!! 8-) ), en zondag ga ik met een kerel naar zwolle toe (en misschien rijden we ff door naar brabanth). Beide om een dr600 te gaan bekijken/kopen.

Trouwens, wel leuk om te vertellen. vandaag spul naar de hoonboer gebracht.
Cilinder ff nagemeten thuis, bleek dus dat de vorige eigenaar de ene kant .75mm meer af had gevlakt dan de andere :( |( :( Geen wonder dat het kapot loopt dus.

Cilindertjes worden geboord, gehoond en gevlakt. Kop dus ook. En direct voor 15 euro mn kleppen geslepen + erin geschuurt. Scheelt weer zelf doen, en voor dat geld ga ik niet het risico lopen dat het niet goed is gedaan! :)
 
Laatst bewerkt:
HJ: Ben morgen vrij.. ga ik lekker aan een xj600 sleutelen (bijverdiennen!! 8-) ), en zondag ga ik met een kerel naar zwolle toe (en misschien rijden we ff door naar brabanth). Beide om een dr600 te gaan bekijken/kopen.


Ter extra informatie ;) die kerel was ik....
Nou heb ik je terug 8-) , motor is gekocht en word leuk denk ik ;)

Lude jij weet alles, je maakt het snel weer goed :)
 
Ja ik wist tot gister nog niet dat jij op het MF zat knurft! :)

Maar komt idd wel goed, alhoewel ik nog niet alles af weet van 4T (omslachtig principe is het ook )
 
Terug
Bovenaan Onderaan