Mijn CR500 ombouwproject

Tarmax

Die hard MF'er
29 jul 2004
335
0
Zoals uit sommige misschien al wel uit mijn eerdere posts hier opgepikt hadden, rij ik op een CR500 rond. Deze heb ik helemaal omgebouwd tot SM en ik wou toch graag eens laten zien wat ik er allemaal mee gedaan heb.

Na jaren van plezier op mijn Fireblade werd het eens tijd voor iets anders. Zodoende moest er een supermotard bij komen en dus heb ik mezelf een CR500 aangeschaft.

Zo wastie toen ik 'm kocht:

begin.jpg


Ik heb er eerst een paar weken zo mee gereden, om er achter te komen wat ik er allemaal aan wilde veranderen. Nou, dat bleek wel zo ongeveer alles te zijn. :P
Zodoende heb ik de motor eerst maar eens helemaal uit elkaar gehaald.

stap1.jpg


stap2.jpg


Vervolgens heb ik het frame klaargemaakt en er 2 extra steunen aan gelast.

Eén voor de standaard:

stap4.jpg


En één voor het oliereservoir:

stap6.jpg


Toen het frame naar mijn zin was heb ik het laten stralen en poedercoaten. In de tussentijd heb ik alle losse onderdelen klaargemaakt, de remklauwen uit elkaar gehaald en gereviseerd, alle lagers vervangen en de andere onderdelen gepolijst of gespoten.

stap3.jpg


De kunststof delen, het stuur, de koplamp, rubbers en boutjes zijn ook allemaal vervangen. Tenslotte heb ik er een contactslot en streetfighter stepjes op gemonteerd.

Om er een beetje mee te kunnen rijden leek een paar wielen me ook wel praktisch. Dit zijn goudkleurige Excel velgen met eveneens goudkleurige Haan naven geworden. De spaken zijn van RVS. Voor zit er nu een 17x3,5" velg in en achter een 17x4,5". De banden zijn van Maxxis in de maten 120/70 17 en 160/60 17.
Verder heb ik een Motomaster 320mm remschijf en blokken gemonteerd. Een vriend heeft hiervoor voor mij een aluminium remklauw adapter gemaakt, waar ik hem heel dankbaar voor ben.

stap5.jpg


De voorvork heb ik gevuld met 10W olie en de demping zo stug mogelijk gezet.

De tank heb ik bestickerd met een geperforeerd stickervel dat ik zelf op maat gemaakt heb. Dit omdat deze tank zeer moeilijk te spuiten is (hoewel daar de meningen ook nog weer over verdeeld zijn).

Ook motorisch is de CR aangepakt. De cylinder is geslepen en ik heb er een nieuwe zuigerkit ingezet. Ook heb ik andere sproeiers gemonteerd en heb ik een voorpijp laten maken voor supermotard gebruik.

Tandwielen en kettinggeleiders zijn ook vervangen en momenteel is er een 15/45 set gemonteerd.

Naast deze grote aanpassingen heb ik nog heel veel kleine dingetjes aangepast, maar helaas heb ik dat niet allemaal kunnen onthouden.

Al met al vond ik het ontzettend leuk om eens een keer zoiets te maken. Het is iig weer eens wat anders dan een auto (ik ben automonteur). Met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.

af.jpg


af1.jpg


Ik kan 'm tot in de vierde versnelling op het achterwiel krijgen (hoewel ik dat nog niet helemaal onder de knie heb O-) ) en de top is toch nog zo'n 160 kph. Er zijn slechtere dingen in het leven, nietwaar? *D
 
tof man!!

NOG niks voor mij, moet ik eerlijk zeggen, wel ruig om te zien.

ik heb meteen een andere vraag. Ik ben al een tijdje op zoek naar velgen voor mijn cr125 uit 1994,

heeft u uw oude cross velgen/wielen nog? zo ja, zou ik willen vragen wat ze moeten kosten als u ze verkoopt, zou heel prettig zijn.
 
tof man!!

NOG niks voor mij, moet ik eerlijk zeggen, wel ruig om te zien.

ik heb meteen een andere vraag. Ik ben al een tijdje op zoek naar velgen voor mijn cr125 uit 1994,

heeft u uw oude cross velgen/wielen nog? zo ja, zou ik willen vragen wat ze moeten kosten als u ze verkoopt, zou heel prettig zijn.



Dank, maar je mag wel je tegen me zeggen hoor ipv u. De crossvelgen hou ik bij de motor, sorry. Maar als ik ze tegenkom laat ik het wel weten.
 
oke "je" (--> met heel veel RESPECT), vriendelijk bedankt!!

nergens een goedkope cross-dealer bekend?

maar toch bedankt en ik zie je bericht wel verschijnen
 
Klopt het dat je je achterbrug hebt gepolijst? Zo ja, mag ik vragen hoe/waarmee je dat gedaan hebt?

Groet, Frank!
 
gaaf! helaas zal ik mijn CR500 nooit op kenteken kunnen zetten vrees ik '( dus dat zal nooit een SM worden..

maar ooit komt er wel een SM (als ik mn rijbewijs heb en zwaar mag rijden... :9 )
 
Klopt het dat je je achterbrug hebt gepolijst? Zo ja, mag ik vragen hoe/waarmee je dat gedaan hebt?

Groet, Frank!


Je neemt een emmer geduld, daarna schuren korrel 180, daarna 400 waterproof en dan polijsten met polijstset en dan poetsen met commandant 4.
 
die voorvork, hoe heb je die zo;n gouden kleur gekregen?

voor de rest: ik ben mega jaloers :)
 
ow, volgens mij is het een stickersvel of niet?

heb je overgens nog meer foto;s van het resultaat als die af is? ik ben erg benieuwd!
 
Als ik hier bij mij rustig de wijk uit tokkel op m'n CR250SM krijg ik toch nog boze gezichten in mijn richting, ondanks de verlengde crossdemper met extra demping :( . Dus de vraag is: wat is dat voor een goed smoelende demper op jouw bike :9~ en dempt hij een beetje redelijk? (Zie ik een Akrapovic sticker?)

Wat betreft jouw ombouwproject: :} :} :} :} :} :}
 
500 is laagtoeriger dan de 250 he. scheelt ook al weer een bult in lawaai...
 
super gave cr500 :}
heb er ook een omgebouwtgereden en er zeer goede herinnerinen aan.
hoe en met wat heb je dat zadel bekleed (is dat geen akatera ofzoiets)
als er geen copyright op rust lijkt me dat ook wel wat voor me xr
 
ook mijn cr500 was niet stil te krijgen.
had de standaard demper verlengt met nog een stuk demper en daartussen een kamertje.en nog brullen ook bij half gas.
beste werk nog voorbocht inpakken in glaswol maar dat ziet er niet uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan