Mijn eerst motorfiets....maar welke ?

Je zal het waarschijnlijk wel gezien hebben maar indien niet: Vergelijkingstest Kawasaki Z650 - Z900 - MotoPlus
Een dag rijden geeft je een beter idee dan 20 min, maar een goede indruk krijgen blijft lastig in een paar (honderd) kilometer.

Je stelt zelf dat gasgeven leuk is maar kan gaan vervelen (en je went heel snel aan RBW inlever snelheden). Als ik jou was zou ik kiezen voor het model waar je je het meest op je gemak bij voelt. Uiteindelijk zal je interesse naar andere typen/modellen/merken ws mettertijd toch veranderen want het gras bij de buren is altijd groener en er zoveel moois te zien.
Klopt, ik heb uiteraard deze artikel al gelezen. En net als daar beschreven, vind ik de souplesse van Z650 heel leuk. Ik maak me alleen zorgen of ik niet, op den duur, de kracht van de koppel zou missen.
 
O is een z650 een twee cilinder en een z900 een 4 cilinder, dat wist ik niet. Dan zou ik echt gaan voor wat je zelf t fijnste vindt. Ik ben gek van twee cilinders, maar zijn er ook een hoop die er nooit op willen rijden. Geen idee hoe het met een Kawasaki 2 cilinder is, maar wat veel mensen als nadeel ervaren, is dat ze nogal bokkerig kunnen zijn laag in toeren, dat heeft een vier cilinder minder.
Dat bokkerige schijnt tegenwoordig wel mee te vallen. Mijn vriendin rijdt een F900R (BMW 2 cilinder), maar dat rijdt best soepel :Y .
 
Dat bokkerige schijnt tegenwoordig wel mee te vallen. Mijn vriendin rijdt een F900R (BMW 2 cilinder), maar dat rijdt best soepel :Y .
Precies, oude carb monster tov moderne ie monster dag en nacht verschil…en heb ik niet eens over mijn trage P8 Ecu met 15 gashendel standen.
 
Dat bokkerige schijnt tegenwoordig wel mee te vallen. Mijn vriendin rijdt een F900R (BMW 2 cilinder), maar dat rijdt best soepel :Y .
Geen idee in hoeverre de layout van het blok hier nog aan bijdraagt bij een twee cilinder… Vtwin, LTwin, 2 in lijn, boxer…
Mijn 2013 streetfighter wil best af en toe nog wat bokkerig zijn hoor als ik bijvoorbeeld een Rotonde in zijn 2 neem…Italiaanse Charme gooi ik t maar op :+
 
Als je dan toch Kawa wil rijden is een GT1400 niet iets voor je? Ben je niet zo snel op uitgekeken.
 
Ik ben niet zo'n pk freek
Een 900 rijd rustiger, minder terug te hoeven schakelen om een gaatje te dichten.
Durf je de 650 twee tikken terug te schakelen en het blok hoger in de toeren te zetten dan is hij rap zat. Doe je dat echter met een 900 dan is die 650 weer wat trager. Dat is wat je vast niet getest hebt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij iemand's eerste motorfiets met 100+ pk ... De mijne heeft maar 50 en kan prima op de snelweg met genoeg performance over voor inhaal maneuvers. Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, maar iemand zonder 'genoeg' ervaring heeft in mijn optiek geen 100+ pk nodig.

Kies verstandig, en veel veilige kilometers toegewenst wat je ook kiest.
 
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij iemand's eerste motorfiets met 100+ pk ... De mijne heeft maar 50 en kan prima op de snelweg met genoeg performance over voor inhaal maneuvers. Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, maar iemand zonder 'genoeg' ervaring heeft in mijn optiek geen 100+ pk nodig.

Kies verstandig, en veel veilige kilometers toegewenst wat je ook kiest.
Ik niet, gelijk 100pk en niet onbenullig en lomp aan het gas draaien….je heb je zelf in de hand net als vele andere factoren. Als je dat niet kunt begin niet aan motorrijden.

Dat je niet gelijk met een hayabusa begint kan me iets van voorstellen maar verder… :]
 
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij iemand's eerste motorfiets met 100+ pk ... De mijne heeft maar 50 en kan prima op de snelweg met genoeg performance over voor inhaal maneuvers. Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, maar iemand zonder 'genoeg' ervaring heeft in mijn optiek geen 100+ pk nodig.

Kies verstandig, en veel veilige kilometers toegewenst wat je ook kiest.
Ze is 1,62 meter maar ze wil graag een Z900, is dat een probleem omdat jij 50 pk hebt?
 
niet onbenullig lomp aan het gas draaien

Kijk, dat is het grote punt. Heeft OP genoeg ervaring / gevoel om dat onder controle te houden, ook tijdens onverwachte gebeurtenissen en omstandigheden?

Ze is 1,62 meter maar ze wil graag een Z900, is dat een probleem omdat jij 50 pk hebt?

Ze moet zelf haar keuze maken, maar ze vraagt in dit topic om meningen, en ik heb de mijne gegeven. Ik gaf mijn eigen motor alleen als voorbeeld aan dat je voor goed snelweg gebruik geen 100+ pk nodig hebt. Iedereen geeft maar aan 'jaaa koop gelijk de grote' zonder over de veiligheid na te denken. Als ze genoeg zelfvertrouwen heeft dan wens ik haar alle geluk, maar ik wou even een stem van matiging zijn in de vloed van 'koop gelijk die grote'.
 
Wij gebruiken als les motor de Z650, ik vind het zelf een prettige motor om mee te rijden, zuinig, vlot zat en daagt minder uit.

misschien eens een langere proefrit maken op beide modellen, ook vooral bochtige weggetjes pakken. :t
 
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij iemand's eerste motorfiets met 100+ pk ... De mijne heeft maar 50 en kan prima op de snelweg met genoeg performance over voor inhaal maneuvers. Kijk, je moet het zelf weten natuurlijk, maar iemand zonder 'genoeg' ervaring heeft in mijn optiek geen 100+ pk nodig.

Kies verstandig, en veel veilige kilometers toegewenst wat je ook kiest.
Dank je. Rijdend op de Z900 voelde ik idd dat ik hem wat tegen moest houden. Zelf ben ik echt niet zwaar dus de motorfiets hoeft niet veel te dragen..mss 68pk van Z650 is meer dan genoeg voor mij.
 
Geen idee in hoeverre de layout van het blok hier nog aan bijdraagt bij een twee cilinder… Vtwin, LTwin, 2 in lijn, boxer…
Mijn 2013 streetfighter wil best af en toe nog wat bokkerig zijn hoor als ik bijvoorbeeld een Rotonde in zijn 2 neem…Italiaanse Charme gooi ik t maar op :+
Verschilletje onstekingsvolgorde en gearing is ook wel een ding.
Met veel motoren kan je 55 km/u in zes rijden omdat ze zo kort gegeard zijn.
Foolproof.

Italiaanse raspaardjes zijn langer gegeard. ;)
 
Dat over veel vermogen dacht ik ook net... Ik zal wel ouderwets zijn maar net je rijbewijs en 125pk onder de bips?

Sowieso zijn pk's overrated. Ik heb genoeg vakanties -deels met kampeerspul achterop- gereden met m'n 43pk SRX eencilindertje en dat ging prima. Op de snelweg ga je daarmee natuurlijk geen gekke dingen doen maar je kunt gewoon meekomen (bovendien is er niks saaiers dan snelweg rijden op een motor. Geen bochten immers... 🙂 ).
Op slingerende binnenwegen wordt motorrijden leuk en daarvoor heb je echt geen 100+ pk's nodig.

Aan zo'n 650 -of iets vergelijkbaars van een ander merk- heb je denk ik een leuke motor waar je veel plezier van kunt hebben.
 
Op slingerende binnenwegen wordt motorrijden leuk en daarvoor heb je echt geen 100+ pk's nodig.
Precies, daar is een lichtere motor juist leuker. En, ja, ik realiseer me de ironie dat ik dat zeg als eigenaar van een cruiser van 280 kilo.
 
  • Haha
Waarderingen: Mags
En de Triumph Trident 660 , de mijne heb ik ingeruild en kost nu €7500 bij de dealer wel alles er op en er aan.
En was twee jaar oud met ik dacht 25.00 km
En nee ik heb geen aandelen daar😉.
 
Jongens, jullie zijn top. Bedankt voor alle tips. Tussen de les motor met 94pk en Z900 met 125pk was voor mij een merkbaar verschil.
Ik ga nog op beide Kawasaki's rijden en dan mijn beslissing nemen, voor nu weet ik dat ik lachend op Z650 en geconcentreerd op Z900 reed, dus...
Maar mss kwam dat door het fpute exeplaar van Z900 waar de linke spiegel ronddraaide en gas hendel niet terug veerde.
 
Verschilletje onstekingsvolgorde en gearing is ook wel een ding.
Met veel motoren kan je 55 km/u in zes rijden omdat ze zo kort gegeard zijn.
Foolproof.

Italiaanse raspaardjes zijn langer gegeard. ;)

Ja precies…. 55 in zijn zes zit er bij mijn duc niet in… eerder derde versnelling, misschien vierde maar dan wordt t toch al snel bokkerig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan