Mijn eerst motorfiets....maar welke ?

Nou ja, het is het dus zo dat ik ermee wel op vakantie wil, maar de rest van het jaar zou ik hier rijden. Ik heb wat op de motor van mijn zoon gereden. Zijn motor vraagt naar koppeling werk , dus ik kan ermee wel leven. Hij heeft z650, maar een A2 versie...zou het veel verschillen met de volle vermogen?
De proef rit met z900 vond ik wel leuk. Je voelt dat hij nog meer kan en het is aan jou om hem tegen te houden. Aan de andere kant vind ik z650 speels - leuk.
Als het verschil tussen de A2 Z650 en A Z650 vergelijkbaar is met de A2 en A versie van de Yamaha XJ6 dan is dat verschil zeer goed te merken aan gasrespons. Toch maar een proefrit maken voor het verschil.
 
leuk verhaal,
Zie dat je keuze vooral bepaald wordt ook door gewicht vd motor.

Sommige zijn iets zwaarder, maar door de constructie voelen ze lichter aan.

Heb je al iets gekocht?!
 
leuk verhaal,
Zie dat je keuze vooral bepaald wordt ook door gewicht vd motor.

Sommige zijn iets zwaarder, maar door de constructie voelen ze lichter aan.

Heb je al iets gekocht?!
Ja het klopt idd. Hoewel je vooral erop rijdt ik moet hem nog in en uit de tuin lijden en het zou moeilijk zijn, als ik elke keer mijn zoon om hulp zou moeten vragen 🙈 Dus ja, het eigen gewicht van de motor speelt hier een rol.
Nee, ik heb nog niks gekocht. Alleen bij een kurk droog weer kan ik een proefrit aanvragen.
Als de verschil tussen A2 en A idd zo groot is, dan heb ik miss genoeg aan z650 ....hij is ook ietsje goedkoper 😉
Z900 rijd fijn, maar z650, doordat hij smaller is, zit hij fijner voor mij.
 
Ik had het al eens eerder aangegeven.
Wat vindt je van de Trident 660?
189 kg met volle tank en 81 Pk
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Altijd interessant dit soort topics.
Ik ben blij dat ik eerst n paar jaar heb leren rijden op een suzuki gs500tje.
Afgelopen half jaar op een suzuki sv650 uit 2003 gereden. Maareh..., die hebben nog pit or.
Het fijnst rij ik nog altijd op mijn Guzzi breva 750. Slechts 48 pk ofzo, op de snelweg had ie er wel een paar extra mogen hebben. Maar een grijns van oor tot oor als je hem door de bochten heen ragt. En dat maakt alles dan weer goed.

Ben er achter gekomen dat ik persoonlijk liever een lichte fiets rijd die lekker stuurt.
Wat mij betreft zou het de 650 worden.
- Licht(er)
- kleiner/wendbaarder
- ruim voldoende koppel waar je het ook daadwerkelijk gebruikt, dus bij (semi) legale snelheden.

Zou zeggen, kies degene die het lekkerst zit en rijdt
 
Ja het klopt idd. Hoewel je vooral erop rijdt ik moet hem nog in en uit de tuin lijden en het zou moeilijk zijn, als ik elke keer mijn zoon om hulp zou moeten vragen 🙈 Dus ja, het eigen gewicht van de motor speelt hier een rol.
Nee, ik heb nog niks gekocht. Alleen bij een kurk droog weer kan ik een proefrit aanvragen.
Als de verschil tussen A2 en A idd zo groot is, dan heb ik miss genoeg aan z650 ....hij is ook ietsje goedkoper 😉
Z900 rijd fijn, maar z650, doordat hij smaller is, zit hij fijner voor mij.
Is de A2 begrenzing van de Z650 niet zo'n schroefje aan de zijkant dat de gaskleppen tegenhoudt? Als je die los schroeft dan kun je even kijken hoe die rijdt op vol vermogen.
 
Is de A2 begrenzing van de Z650 niet zo'n schroefje aan de zijkant dat de gaskleppen tegenhoudt? Als je die los schroeft dan kun je even kijken hoe die rijdt op vol vermogen.
Dat lijkt mij sterk, motoren worden vanuit de fabriek begrensd via de computer. Zo kun je regelen dat die alleen bovenin de toeren vermogen mist. De gaskleppen blokkeren is meer een handige harry methode die iets te makkelijk weer te verwijderen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Dat lijkt mij sterk, motoren worden vanuit de fabriek begrensd via de computer. Zo kun je regelen dat die alleen bovenin de toeren vermogen mist. De gaskleppen blokkeren is meer een handige harry methode die iets te makkelijk weer te verwijderen is.
Vroeger gebeurde dit zo wel vaker.
Bij een KTM crosser had je een extreem kleine slag.
Tegenwoordig zou het inderdaad anders kunnen.
Een dure ECU vervangen. O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Vroeger gebeurde dit zo wel vaker.
Bij een KTM crosser had je een extreem kleine slag.
Tegenwoordig zou het inderdaad anders kunnen.
Een dure ECU vervangen. O-)
Crosser is ook wel een beetje een ander verhaal, die zijn gemaakt om te ontgrenzen :9

Een CB500 is vanuit de fabriek begrensd met plaatjes in de inlaatrubbers, andere gasschuifveren en grotere sproeiers. Zo rijdt de motor ook nog fatsoenlijk begrensd. Met injectie is het simpel voor de fabrikant, gewoon zo programmeren dat die (soepeltjes) stopt met benzine inspuiten.


Leuke was overigens wel dat mijn CB500 alsnog op een beun manier was begrensd ondanks dat die als 25kw'ert uit de fabriek was gekomen, waren bovenin de gasschuiven schroeven geplaatst. Ook een CB500 onder handen genomen die gewoon een verbogen vlakstekker als gasbegrenzer had_O-
 
Dat lijkt mij sterk, motoren worden vanuit de fabriek begrensd via de computer. Zo kun je regelen dat die alleen bovenin de toeren vermogen mist. De gaskleppen blokkeren is meer een handige harry methode die iets te makkelijk weer te verwijderen is.
Zo zat dat op mijn Versys 650 wel, dat is gewoon een grote Z650. Moest je wel een safety torx bitje hebben.
 
Ja dat snap ik... dit is juist mijn dilemma. Ik moet nog even erop proefrit maken. Even wachten tot het droog is, ze willen het alleen als het kurk droog is :)
Als beide motoren bevallen, dan zou ik zeker aanraden om ze allebei eens te huren, zoals @peekaa al voorstelde. Met mijn eigen motor kwam ik er pas na een half jaartje rijden achter wat ik wel prettig vond en wat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
De ninja 650 die wij in bezit hebben , zelfde blokje als de versys en de z650 volgens mij en ook qua software vermoed ik ging aan de computer / laptop bij de dealer en zo wordt deze op 35kw gezet en later er ook weer afgehaald .
En dan krijg je ook een nieuw kenteken bewijs waarop staat dat deze op 35 kw of het volle vermogen staat .
 
Altijd interessant dit soort topics.
Ik ben blij dat ik eerst n paar jaar heb leren rijden op een suzuki gs500tje.
Afgelopen half jaar op een suzuki sv650 uit 2003 gereden. Maareh..., die hebben nog pit or.
Het fijnst rij ik nog altijd op mijn Guzzi breva 750. Slechts 48 pk ofzo, op de snelweg had ie er wel een paar extra mogen hebben. Maar een grijns van oor tot oor als je hem door de bochten heen ragt. En dat maakt alles dan weer goed.

Ben er achter gekomen dat ik persoonlijk liever een lichte fiets rijd die lekker stuurt.
Wat mij betreft zou het de 650 worden.
- Licht(er)
- kleiner/wendbaarder
- ruim voldoende koppel waar je het ook daadwerkelijk gebruikt, dus bij (semi) legale snelheden.

Zou zeggen, kies degene die het lekkerst zit en rijdt
Ja precies...dat wil ik dus ook weten wat voor mij fijner rijd. Voor nu weet ik dat ik de kracht van de z900 met zijn 4 cilinders leuk vind, maar het voelt wel alsof ik op een tank zit. En volgens mijn zoon, die tijdens mijn proefrit achter mijn op zijn motor reed, leek ik net een klein kabouter op een beest 🙈
 
Is de A2 begrenzing van de Z650 niet zo'n schroefje aan de zijkant dat de gaskleppen tegenhoudt? Als je die los schroeft dan kun je even kijken hoe die rijdt op vol vermogen.
geen idee..maar omdat ik niet zo handig ben - en hij al gelemaal niet 🤣 - wil ik liever niet aan zijn motor te gaan sleutelen.
 
Als beide motoren bevallen, dan zou ik zeker aanraden om ze allebei eens te huren, zoals @peekaa al voorstelde. Met mijn eigen motor kwam ik er pas na een half jaartje rijden achter wat ik wel prettig vond en wat niet.
ja, dat is idd niet zo gek idee. Ik zou liever niet van de motor moeten wisselen, goedkoop is het niet en ja....ik ben geen 25 meer
 
De ninja 650 die wij in bezit hebben , zelfde blokje als de versys en de z650 volgens mij en ook qua software vermoed ik ging aan de computer / laptop bij de dealer en zo wordt deze op 35kw gezet en later er ook weer afgehaald .
En dan krijg je ook een nieuw kenteken bewijs waarop staat dat deze op 35 kw of het volle vermogen staat .
Ja, dat snap ik. De motor van mijn zoon gaat volgend jaar naar zijn broertje die nu op A1 rijdt. Als ik voor z650 kies, moet ik dus mijn eigen halen :)
 
Voor hetgeen de O.P. zegt ermee te willen doen, en als zij niet persé merk gebonden is zou’k eerder voor de Honda cb750 gaan want de z650 en z900 zijn twee erg verschillende motoren. Ik denk dat de CB min of meer de voordelen van de twee heeft (lagere kostprijs en gewicht, meer wendbaarheid t.o.v. de z900 alsook meer power t.o.v. de z650).
Persoonlijk heb ik mijn Z900RS nooit tè zwaar gevonden qua vermogen maar wel pakken duurder op alle vlakken; aankoop, onderhoud, banden, boetes... de volgende moto wordt zowieso een economischere keuze voor mij.. Honda cb750 of Aprilia Tuono 660
Ik heb gelest op cb650r - ik vond de kracht van de motorblok fijn, verder reed hij rustig, maar saai
 
Ik heb gelest op cb650r - ik vond de kracht van de motorblok fijn, verder reed hij rustig, maar saai
Ik vond de cb650r wel veel kracht hebben maar je moet dan wel hoog de toeren in gaan. Verder vond ik het een verschrikkelijk oncomfortabele motor.
 
Ik vond de cb650r wel veel kracht hebben maar je moet dan wel hoog de toeren in gaan. Verder vond ik het een verschrikkelijk oncomfortabele motor.
Klopt..ik zelf vond ik hem te breed, maar op de snelweg dwz een rechte stuk - reed hij lekker 🤣
 
Zullen misschien al eens genoemd zijn, maar heb je ook al eens over een Suzuki SV650 of een Yamaha MT-07 gedacht? Zijn volgens mij ook erg vergelijkbaar met een Z650. Zelf heb ik op een MT-07 gelest en heb er toch heel erg over nagedacht er zo eentje te kopen, ondanks dat nakeds m'n stijl eigenlijk niet zijn.
 
Zullen misschien al eens genoemd zijn, maar heb je ook al eens over een Suzuki SV650 of een Yamaha MT-07 gedacht? Zijn volgens mij ook erg vergelijkbaar met een Z650. Zelf heb ik op een MT-07 gelest en heb er toch heel erg over nagedacht er zo eentje te kopen, ondanks dat nakeds m'n stijl eigenlijk niet zijn.
Op Suzuki SV650 heb ik mijn AVB gedaan een een keer op de weg gelest, maar ik vond hem niet fijn rijden. MT-07 vind ik zelf niet zo mooi😳
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Klopt..ik zelf vond ik hem te breed, maar op de snelweg dwz een rechte stuk - reed hij lekker 🤣
Oh ik vond het juist een klein ding en op de snelweg een hel, maar dat komt vooral omdat het een naked is. Krijg je wel nekspieren van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan