Mijn eerst motorfiets....maar welke ?

Mags

MF'er
6 mrt 2023
71
106
Amersfoort
Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald en een proefrit gemaakt, maar ik kan niet kiezen. Ik twijfel tussen Z650 en Z900 (bj 2017-2019). Ik ken alle verschillen en eigenschappen, beide rijden heel fijn en met mijn 162 cm lengte kan ik er prima er oprijden. Toch weet ik niet wat voor motorrijder ben/word ik.
Ik wil met mijn zoons op motor vakantie door Frankrijk, maar ook op de Nederlandse wegen leuk kunnen rijden.
De formaat en wendbaarheid van de z650 vind ik heel prettig, maar ook de kracht van de z900.


Iemand een advies? 🤔
 
Laatst bewerkt:
Ja kan er niks aan doen zit zelf ook met dit dilemma. Voor mij geen 4 cilinder. Moet niet te zwaar in gewicht zijn. Heb nu een leuke cb500 van 96. Lekker licht in gewicht, pk,'s genoeg. Dus daar gaan we eerst maar eens mee naar de Alpen dit jaar
 
Ja kan er niks aan doen zit zelf ook met dit dilemma. Voor mij geen 4 cilinder. Moet niet te zwaar in gewicht zijn. Heb nu een leuke cb500 van 96. Lekker licht in gewicht, pk,'s genoeg. Dus daar gaan we eerst maar eens mee naar de Alpen dit jaar
oke, en waarom kies je liever voor 2 cilinders?
 
O is een z650 een twee cilinder en een z900 een 4 cilinder, dat wist ik niet. Dan zou ik echt gaan voor wat je zelf t fijnste vindt. Ik ben gek van twee cilinders, maar zijn er ook een hoop die er nooit op willen rijden. Geen idee hoe het met een Kawasaki 2 cilinder is, maar wat veel mensen als nadeel ervaren, is dat ze nogal bokkerig kunnen zijn laag in toeren, dat heeft een vier cilinder minder.
 
Ik heb net mijn rijbewijs opgehaald en een proefrit gemaakt, maar ik kan niet kiezen. Ik twijfel tussen Z650 en Z900 (bj 2017-2019). Ik ken alle verschillen en eigenschappen, beide rijden heel fijn en met mijn 162 cm lengte kan ik er prima er oprijden. Toch weet ik niet wat voor motorrijder ben/word ik.
Ik wil met mijn zoons op motor vakantie door Frankrijk, maar ook op de Nederlandse wegen leuk kunnen rijden.
De formaat en wendbaarheid van de z650 vind ik heel prettig, maar ook de kracht van de z900.


Iemand een advies? 🤔
Gefeliciteerd met je rijbewijs:]

Mbt je keuze, zou ik voor de 900 gaan. Dat koppel wat je noemt vind ik erg lekker rijden, vooral als je op motorvakantie wilt (= bagage en dus extra gewicht) en daarbij de nodige bergpassen door gaat. De 650 zal in zo een gebied minder prettig rijden. Het kan uiteraard wel maar rijdt gewoon minder comfortabel.

Als het mogelijk is, probeer dan beide motoren te huren voor 1 of meerdere dagen zodat je een lange rit kan maken. Dat geeft een beter beeld dan een proefrit van een uurtje (als het al een uur is).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Gefeliciteerd met je rijbewijs:]

Mbt je keuze, zou ik voor de 900 gaan. Dat koppel wat je noemt vind ik erg lekker rijden, vooral als je op motorvakantie wilt (= bagage en dus extra gewicht) en daarbij de nodige bergpassen door gaat. De 650 zal in zo een gebied minder prettig rijden. Het kan uiteraard wel maar rijdt gewoon minder comfortabel.

Als het mogelijk is, probeer dan beide motoren te huren voor 1 of meerdere dagen zodat je een lange rit kan maken. Dat geeft een beter beeld dan een proefrit van een uurtje (als het al een uur is).
Dat is eigenlijk een heel goed idee. Aan een proefrit van 20 min had ik niet zo veel aan.
De lessen volgde ik op Hinda CB 650R - 4 cilinders. Het reed lekker, maar ik vind hem niet zo mooi. Toen ik mijn rijbewijs heb opgehaald, ging ik een ritje maken met Z650 van mijn zoon, wel A2 - het was net een speloed. Wendbaar en klein.
Afgelopen week had een proefrit op Z900....ook leuk...maar tja..weet ik dus nog niet wat voor mij voor een lange tijd fijner rijd. Jouw suggesties komt dus heel goed uit. Bedankt
 
Ik denk dat er maar 1 verstandige keuze is en dat is uiteraard een knal rode Hayabusa.
Ik ben niet zo'n pk freek
Ik denk dat er maar 1 verstandige keuze is en dat is uiteraard een knal rode Hayabusa.
Ik ben, denk ik, niet zo'n pk freak als jij 😂
😂 Gas geven op de snelweg vind ik leuk, maar na een tijdje verveelt het. Bochten rijden blijven leuk.
 
Dit is echt een persoonlijke keuze waar niemand je mee kan helpen. Ik heb zelf de Versys 650 gereden (zelfde blok als de Z650 maar net iets anders afgesteld). Het is een heel soepel blokje, het rijdt leuk, zit ook genoeg pit in om lekker mee te rijden. Maar toch ben ik zelf meer fan van de 4 cilinders. Vandaar ook de Versys 1000 nu ;) Probeer gewoon verschillende motoren te testrijden. Denk ook aan de Suzuki SV 650, deze heeft een V2 blok ipv 2 in lijn. Dat rijdt ook weer heel anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mags
Helpt het je als beide motoren prima motoren zijn? Je kunt eigenlijk geen foute keuze maken bij die twee. Het zou wel kunnen zijn dat je over een paar jaar dat de andere misschien beter was geweest. Zelf vind ik tweecilinder leuk rijden en ik zou dus voor de 650 gaan. Maar het is wel zo dat de laatste 4 cilinder in lijn die ik gehad heb uit 1998 kwam.
 
Je zal het waarschijnlijk wel gezien hebben maar indien niet: Vergelijkingstest Kawasaki Z650 - Z900 - MotoPlus
Een dag rijden geeft je een beter idee dan 20 min, maar een goede indruk krijgen blijft lastig in een paar (honderd) kilometer.

Je stelt zelf dat gasgeven leuk is maar kan gaan vervelen (en je went heel snel aan RBW inlever snelheden). Als ik jou was zou ik kiezen voor het model waar je je het meest op je gemak bij voelt. Uiteindelijk zal je interesse naar andere typen/modellen/merken ws mettertijd toch veranderen want het gras bij de buren is altijd groener en er zoveel moois te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan