Mijn eerste Akrapovic

msxx

MF veteraan
8 jun 2002
1.697
155
Hasselt, Belgie
Mijn eerste Akrapovic systeem!!

vanmiddag besteld in prachtig carbon, 4-2-1 voor mijn zwarte Super Blackbird :9~

helaas wel ongeveer vijf weken levertijd...

kan niet wachten!! 8-)

Sportieve groet,
Bert

Ps plaatje laat titaniumuitvoering zien maar k heb dus de carbon :)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/4497/c2bd8b37f7528ff3753eadb81c11d7a3 (Akrapovic.jpg)​
 
full


Je eerste...Hoeveel wou je er gaan slijten ;)
 
hehe, mijn eerste en hopelijk ook de enige lcb ;)

euhm mjah, een heel systeem is voor een blackbird goedkoper dan twee slipons dus ik hoefde niet lang na te denken :) maarre... 820 euro blijft veel geld natuurlijk, das de adviesprijs, kreeg ruim 10% korting!

enne, de oordoppen had ik al :z
 
Dus van 4-2 nu naar 4-2-1? Maakt dat eigenlijk nog veel verschil? Ik zie in de WSB ook zowel 2 als 1pijp gebruiken. Ik geloof dat de VTR nu ook weer met 1 pijp rijdt ipv. 2 pijpen vorig jaar.
 
mwah kon ook kiezen voor 4-2 maar was 1320 euro... euhm, nee dank u! :)

met 4-2-1 bespaar ik 10,5 kg en t levert me een betere midrange en 7 pk extra op dus k vind t wel best :9~
 
Gefeliciteerd!

{
Dus als ik het goed begrijp is een 4-2-1 pijp een pijp die eindigt in 1 uitlaat en uiteindelijk naar 4 (via 2) pijpen gaat?
En dat dus dan een 4-2 pijp gewoon simpelweg 2 aparte uitlaten zijn die, per stuk, beginnen met 2 pijpen..?
En dat een 4-1 uitlaat gewoon van 4 pijpen in een keer doorgaat naar 1 uitlaat..?

:? :?
}
 
Heb mij laten verttellen dat een volledige lijn akrapovic op een blade problemen geft met het soort van exup systeem, hoe zit dat bij de Bird daarmee.

Vriend van mij heeft volledige lijn erafgehaald en en gebruikt enkel de slip on
 
Heb er zelf ook een Akrapovic systeem op zitten en ben er nog steeds erg blij mee. Geluid is super en niet schreeuwend hard.
Over de afwerking en fabricagekwaliteit kan ik kort zijn: :} :} :}

Jammer dat ie momenteel even plaats moet maken voor mijn standaard systeem i.v.m. circuitdagje Zolder volgende week vrijdag.
 
dat systeem met de uitlaat klep noemt yamaha gewoon EXUP, honda heeft een gelijk systeem op de blade

Sigma, bij Honda heet die 'MARKETING' klep H-TEV (Honda titanium exhaust valve), ben erg blij dat dit loodzware ding van 2 kg door het monteren van een full Akra is komen te vervallen :} :} :} !

Theoretisch moet de H-TEV beter werken dan een Yamaha EXUP klep, tot 3.000 tpm (cil 1/2 en 3/4 'verbonden'), van 3.000~8.000 tpm een 360 graden configuratie en boven 8.000 tpm een 180 graden configuratie. Door deze verschillende configuraties heb je meer low/mid power. Verder gaat boven de 8.000 tpm een klep open in het luchtfilterhuis. Deze systemen heten samen H-VIX (Honda variable inlet exhaust control system).

Het lullige is echter dat de doorsnede veel te krap is bemeten (als alle pijpjes open staan boven 8.000 tpm) en je hierdoor veel topvermogen mist, zonde van het dure systeem! Honda had gewoon beter gelijk met een 1000cc op de markt kunnen komen, dan heb je genoeg koppel in het lage- en midden toeren gebied.

De Akra geeft in combinatie met een PCIIIr zoveel meer vermogen dat het 'manko' van het niet aanwezig zijn van de klep niet verder opvalt :} . Het scheelt voor het gehele uitlaatsysteem ook nog eens ca 4,5kg...ondanks de titanium bochtenset die standaard op de Blade zit.

Kortom, het tegendeel is dus waar, zónder de klep en met een goed uitlaat systeem (en PCIIIr) is hij net zo snel als een standaard R1000, dus weg met die prutsklep!!!

Voor Bladerijders die (nog) met de H-TEV klep rijden, controleer regelmatig de speling op de kabels naar de klep, een beetke speling resulteert in een klep die niet geheel opent met hetgeen uiteraard tot pk-verlies leidt :( !!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan