Mijn eerste crash-je

_Axis_

MF'er
15 mrt 2003
194
0
Tilburg
Nou, gisteren ook mijn eerste ongelukje op de motor :( Wilde het gewoon even van me af schrijven ;)

Ringbaan West in Tilburg, bij de moskee, het je een grote kruising.. Twee banen rechtdoor, eentje linksaf, eentje rechtsaf, en flitspalen die controlen op rood licht.

Ik rijd op de rechterbaan achter een auto, rustig 50.. niet voor ons, niets achter ons, linkerbaan vrij, maar ik rijd toch rustig achter die auto.. met genoeg afstand, dacht ik. Had er ook langs gekund, maarja, ik reed toch rustig.

Springt het stoplicht op oranje, en het dametje voor me trapt opeens op rem. En wat doe ik? Ik had met gemak kunnen uitwijken, of netjes opbouwend kunnen remmen zoals met de remproef bij de rijlessen. Maar nee, ondergetekende knalt vol de voorrem in.. Ik rem af, glijd door, val onderuit, en vouw de motor onder haar bumper. Niet handig. Ik sta op, vrouwtje doet haar raam open: "gaat ie?". Dus ik doe mijn helm af, en voel niets.. Dus ja, "prima hoor" :)

Nou ja, haar gevraagd haar blik wat naar voren te zetten, mijn voorwiel zat onder haar bumper. Mijn kappen kapot, stuur verbogen, en weet ik het allemaal.. overal stukken kuip.. Motor langs de kant gezet, zij ook eind verderop.

Ikke collega gebeld of ie me op kwam halen (en voor de emotionele support), samen schadeformuliertje ingevuld (da's toch stiekum wel een heleboel wat je in moet vullen, lastig als de pen zo trilt), motor langs de kant gezet en met collega naar afscheidsborrel van collega toe :)

Ik had net die ENE dag mijn spijkerbroekje aan, ik rijd normaal aaaaltijd met leren broek aan, maarja, haast.. nou goed.. stupid me.. wrijf het er maar in ;) Pas een half uur later zag ik dat mijn broek kapot was, en ik een schaafplekje op mijn knie had.

Die collega van me (ook motorrijder, vandaar) had even goed gekeken, en hij startte gewoon weer. Alleen de kappen zijn kapot, en rechterknippertje. Stuur was niet verbogen, maar het handvat was naar binnen geschoven.

Na die borrel met andere collega met imbus-sleuteltjes naar de motor gereden, handvat teruggezet, en weer vrolijk (nou ja) weer naar huis. Nog de halve avond van slag, maarja..

De schade. Ik ben dus op de linkerkant gevallen, en gegleden. Lijkt niet zoveel schade aangericht te hebben, alleen is de neus, die aan een aparte beugel zit, is verbogen.

De linkerkant heeft dus alleen de weg geraakt, de rechtkant de bumper.

De hele 'neus' is verbogen. Niet goed te zien op de foto, maar goed:
IMG_1299.JPG


Linkerkant afgeschaafd. Die WAS al afgeschaafd door de vorige eigenaar, maar nu nog meer :) :
IMG_1300.JPG


Linkerkant:
IMG_1301.JPG


Koplampunit (zat ook al barst in, nu meer):
IMG_1302.JPG


Haar uitlaat heeft nodige sporen op mijn vork en velg achtergelaten.. Dat roet is gewoon een keer poetsen lijkt me:
IMG_1303.JPG


Bumper-impact:
IMG_1304.JPG


Linker handvat. Gisteren afgeschaaft, nu al roest :?
IMG_1305.JPG


Die zwarte beugel waar alles aan hangt is dus verbogen:
IMG_1306.JPG


Heb je tenminste nog iets om te showen op de borrel:
IMG_1307.JPG


Het spijkerbroekje. Zat een sleutelbos in.. Ik denk dat ik een beschermengeltje mag bedanken :) Zijn boodschap is in ieder geval duidelijk.
IMG_1310.JPG


Ben ik de enige niet-rossi die gewoon uit instinct die voorrem inknijpt? Grrr..
 
Spannende foto's :)

Je bent er zelf goed afgekomen, dus das alvast mooi meegenomen.
Enne, terug naar de rijschool om de remproeven over te doen :X

In elk geval: sterkte met het herstel!
 
Damn.... Gelukkig ben je zelf nog helemaal heel en succes met het opknappen van je motor!

Ben ik de enige niet-rossi die gewoon uit instinct die voorrem inknijpt? Grrr..
Zeker niet! Helaas remmen erg veel motorrijders zich op deze manier onderuit...
 
klote zeg! succes met het oplappen.... ;(

met een vro haal je die vervelende reflex er uit (of gewoon meer afstand houden)
 
L :+ L, die ervaring heb ik ooit 1 keer gehad.. toen zat ik wél té dicht achterop iemand op een rotonde.. maar misschien uit 'ervaring' rechtop geremd en uiteindeljik met een zacht gangetje 'gewoon' rechtop met m'n voorwiel de bumper aangetikt..

aldus.. je kunt beter 'zachtjes' en rechtop tegen de bumper aanrijden en hooguit je eigen voorspatbord kapotrijden (die van mij was heel, omdat de bumper laag was.. 't was géén terreinwagen.. en nee, niet in Nijmegen :P ) dan onderuit en je peperdure kuipdelen aan gort schuiven.. *D
 
Pfff balen zeg!!

Ben tot nu toe met dit soort situatie goed weggekomen.
Krijg het er altijd wel warm van, als het "net" goed gaat! Maar wel opgelucht.

Ach..je bent nu komende tijd nog veel actiever bezig met je hobby "motor(rijden)" |(
 
Naar wat ik hoor haal je de 'vol de rem reflex' er nooit helemaal uit, zeker niet als je echt in paniek schrikt.

Maar nadat ik (gelukkig nog tijdens het lessen) mezelf op deze manier op een rotonde onderuit heb geremd was de reflex grotendeels getemd. Dus de beste manier om het af te leren heb je bij deze gehad. (je zal nu namelijk als reflex wel angst hebben om de rem te hard in te knijpen)

Bovendien hielp een VRO(1) ook goed, en in de schriksituaties die ik sindsdien heb gehad heb ik nog niet weer de rem te hard aangelegd.
 
wow...da's mooi klote joh!

die schade is bijna hetzelfde als de schade die ik had toen ik vorig jaar mezelf onderuit had geremd...heb ik behoorlijk wat kosten aangehad!

Heel veel succes met het opknappen van je fiets!!!
 
Damn

Zondag nog tof getourd en nu kan ik je fietsie al op deze manier bewonderen.
Hopelijk is het enkel cosmetische schade en is je voorvork net krom en kun je voor niet al te veel geld wat kuipdeeltjes en een koplamp bij Swinkels ofzo scoren.


Succes!
 
balen zeg

zelf de remproef blijven oefenen met je eigen motor op een stil weggetje helpt ook tegen een schrik remming
 
heel veel suc6 met het herstel van jou en je motor

en ja ik heb ook wel eens van schrik de voorrem in getrokken maar heb toen mn hoogste stoppie ooit gemaakt.... en toen over de kop geslagen (met een bromfiets, knap he )
 
thnx voor jullie replies!

gisteren de topkuip los gehaald (ook de eerste keer dat ik zoiets doe, maar goed, gaat allemaal aardig), en alle loszittende onderdelen verwijderd. We moeten natuurlijk niet hebben dat ik op de snelweg rijd, en er nog kuipdelen om mijn oren vliegen.

Het frame is nog steeds hardstikke recht, ik merk tenminste bij 100km/h nog niets.. Alleen die zwarte beugel voorop was nogal verbogen, waardoor de hele neus en lamp scheef stonden. Alles eraf gehaald, en met een dikke bezemsteel aan de buigen gegaan. Is nu allemaal weer redelijk recht.

IMG_1315.JPG


En zoals altijd, moet er bij het terugzetten weer iets afbreken, namelijk de bevestiging van mijn tellerpartij. Maar hij hangt nog, da's het belangrijkste!
IMG_1317.JPG


Zo ziet ie er dus nu uit:
IMG_1318.JPG


Nou ja, ik ben niet zo precies ;) Kan er altijd nog een rat-bike van maken met veel duck-tape, maar met een nieuw topkuipje en een stel nieuwe knippertjes, zijn we weer zo goed als bij..

En dan houd ik mijn ogen nog wel open voor zijkuipen, een koplamp en een carterdeksel, maar dat heeft niet zo'n haast als het aan mij ligt..
 
wellicht een idee........waarom maak je er nu niet een dikke streetfighter van???
kuipen eraf,links nieuw motordekseltje erop,superbike stuurtje met andere spiegels....en raggen maar :)
 
In de toekomst zullen er waarschijnlijk meer en meer motoren over ABS beschikken, wellicht dat dit soort dingen dan tot het verleden behoren. VRO's blijven altijd een goed hulpmiddel voor een motorrijder.

Succes met het oplappen van je fiets en jezelf.
 
wellicht een idee........waarom maak je er nu niet een dikke streetfighter van???
kuipen eraf,links nieuw motordekseltje erop,superbike stuurtje met andere spiegels....en raggen maar :)
Hmm.. misschien ook wel een idee.. Maar waai ik er dan niet af bij >200? })

Ben opzich niet zo'n streetfighter fan, maar als ik zie dat ik er dit van zou kunnen maken, WOW!

IMG_1119.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je idd wel mazzel dat je edele delen niet geperforeerd zijn man! Ik moet zeggen, soms als ik naar me werk rij heb ik ook gewoon een spijkerbroekje aan omdat ik dan door de stad rij en soms heb ik dus ook de sluetels in me broekzak zitten..........Doe ik nu dus niet meer!

Ben je al wezen kijken bij Swinkels in de Goirkestraat? Ik heb daar voor een maat van mij een tandkdop+ring voor een thundercat tank gevonden dus wie weet hebben ze daar ook wel jouw kuipdelen. Succes met de wederopbouw, ik zal je nog wel een keer door Tilburg zien rijden, woon zelf namelijk in Goirle
 
He klote man, ik hoorde het van Viccie. Die tellerpartij zou ik proberen te lijmen met een seconde lijm. Ja je kuipdelen zijn een soort puzzle nu dus als model bouwen je hobby is. Belangrijkste is nog heel Jij en die deuk in je ego gaat ook wel weer over. Zeker als jee eens in de drie maande een je Remproef oefent op een parkeer plaats. Dan oefen je je zelf toch en plus dat je nu waarschijnlijk niet door durft te remmen.

Sterkte
 
Terug
Bovenaan Onderaan