Mijn eerste motor (bobber)

Sanderhq

Rookie
6 apr 2020
14
4
Goedemorgen, na heel wat uren op dit forum te hebben rondgestruind en overal wel wat informatie te hebben gevonden toch maar een topic geopend met een grote help vraag.

Ik heb al jarenlang mijn motorrijbewijs en het geluk gehad dat ik altijd een motor in mijn buurt had die ik kon gebruiken (ducati monser) Maar het gaat er eindelijk van komen, een eigen eerste motor.

Vanaf kleins af aan ben ik al helemaal weg van choppers. Welnu, zie hier gelijk uitdaging 1. Wat versta ik onder een chopper?
Eigenlijk zijn het meer bobbers, helemaal onderaan heb ik een paar afbeeldingen gezet ter inspiratie.

Uitdaging 2, mijn 2 linkerhanden. Ik kan serieus niet zelf sleutelen. Ja een bout eraf draaien gaat maar dan houdt het op. Dus zelf een donormotor zoeken en deze zelf verbouwen: No way!

Uitdaging 3: Welke motor. Tuurlijk is proefrijden het beste antwoord om te weten welke het beste past bij mij maar ik weet nu al dat ik nooit op alles kan rijden en zeker niet op een "gebobte"versie. Ik ben gecharmeerd van een dragstar, maar ook een kawasaki VN vind ik schitterend. Daarnaast zag ik 2 jaar geleden op de motorbeurs bij Brouwer een vette verbouwde intruder staan. Je raadt het al, ik vind een heleboel mooi. Wellicht dat iemand mij wat tips uit eigen ervaring kan meegeven. Ik weet het, het is persoonlijk maar alles is meegenomen.

Uitdaging 4, mijn budget.
Op zich is dit geen echte uitdaging, ik vind namelijk dat ik een mooi budget heb (tussen de 6000 en 7000 euro). Maar wat raden jullie mij aan. Ik ben bang om "zooi" van een ander te kopen via marktplaats dus het liefst doe ik dit via een dealer of wellicht deze helemaal zelf laten bouwen. (komt uitdaging 5, mijn geduld. Ik wil niet een jaar ervoor uittrekken maar het liefst over 2 maanden al rijden). Zet ik deze vraag uit op Facebook dan adviseert iedereen mij NC Customs of NLBobbers maar wellicht hebben jullie andere ideeen of ervaringen bij 1 van deze 2.

Alvast bedankt!




fbdf43e4826c45901fa0890b506b3bf3.jpg


$_84.jpeg
 
als je zo weinig tijd hebt ontkom je er eigenlijk niet aan om iets te kopen van een ander/dealer
 
Ik wil je droombike niet verzieken, maar ik ga het toch even plaatsen.

Weet je zeker dat je een bobber wil?
Je smaak is goed, daar ligt het niet aan. Maar weet dat je nooit iemand achterop kan mee nemen. Bagage? Vergeet het maar.

Met jouw budget kan je heel veel leuke choppers/cruisers kopen. zelfs Harleys.
Voor jouw budget kan je bijvoorbeeld een mooie Dyna kopen.
Of elk groot model Japanse chopper (1300cc of meer) of bijvoorbeeld een Triumph speedmaster.

Toch een bobber? ik ben persoonlijk niet zo kapot van Nl-bobbers, vragen best wel wat geld voor relatief goedkope choppers die minimaal verbouwd zijn.

Neem voor de gein eens contact op met cosmo motoren, hij heeft regelmatig mooie verbouwde motoren staan.
mp link

Succes en veel plezier:t
 
Net zo als bovenstaand , je betaal al gauw veel te veel voor een ouwe japanse motor, als hij nu precies is wat je altijd gezocht hebt oké maar nooit denken dat je meer dan de helft terug krijgt als je hem kwijt wil , en dat kan snel zijn omdat het je eerste is en de rij eigenschappen toch een stuk minder zijn dan de monster
 
Ik ben ook helemaal weg van de bobberstyle.
Mijn bobber (XVS650) heb ik van nlbobbers, dit is ook mijn 1e motor.
Qua prijs ben ik tevreden met wat ik heb aangeschaft.
Je kan natuurlijk ook een HD in die prijsklasse aanschaffen maar dat is nog geen bobber.
Een beetje HD-bobber is toch wel een stuk duurder.
T'is maar wat je voorkeur heeft een bobber of een merk😉

Nu ruim een jaar (en 7000 km) verder rij ik nog steeds met heel veel plezier èn bekijks(ook van de HD-rijders) op mn motor:t

Maar inderdaad ga eerst even rondkijken en proefritjes maken. En kijk wat je met je motor wil(toerritjes in nl of rondtoeren door EU)
Een rit van 2a3uur is goed te doen op de motor, maar een langere rit weet ik nog niet🤔
 
Met dat budget had ik een Dyna gekocht.
Stuurt goed, waardevast en op zijn minst net zo bijzonder dan een opgekalefaterde oude Japanner.
 
Een Bobber is echt heel vet om mee te rijden. *O* t.o.v. een monster zou ik toch een paar punten in je achterhoofd houden- zoals ook hier boven benoemd.
je kunt niemand meenemen en ook geen bagage- en bij een "lichter model" zal Cruise snelheid van 90-110 lekker rijden- harder niet- dus rustig rond boemelen is waar het op neer komt. Dit alles is voor mij nooit een belemmering geweest- en heb met plezier op een VT600 gereden. ik had er wel altijd een 2e motor "bij" - dus de Bobber was echt voor het rondje om de kerk en ijsje op het terras:9

om je vragen te beantwoorden:O-)

Uitdaging 3: ik heb een tijdje op een VT600 gereden, reed heerlijk, loud pipes, ruige look- top ding- bullet proof en start altijd. gekocht via marktplaats. - oorspronkelijk gebouwd door NLBobbers. als je zelf een motor bij NL Bobbers laat samenstellen heb je aan jouw budget voldoende- echter is de vraag of je dat het "waard vind"- het blijft m.i. een basic motor voor dan relatief veel geld.. en zodra je er vanaf wilt krijg je er inderdaad niet veel geld voor terug (check MP maar is)

voor dat geld zou ik persoonlijk gaan voor een zwaarder model- mijn pa rijdt bijv. op een verbouwde intruder 1500. je merkt toch dat dit net wat comfortabeler rijdt, meer vermogen, zwaardere machine etc. - dus voor dat geld ging ik naar iets zwaarders opzoek.

Uitdaging4: NLBobbers hoor ik goede dingen over, 2 vrienden van me hebben erbeide hun VT600 laten verbouwen- erg tevreden mee. Alleen vind ik het persoonlijk veel geld voor een "basic verbouwing" inderdaad.. - je zou ook zelf kunnen kijken naar een (basis) motor -> bijv een intruder 1500/1400 of vergelijkbaar- en deze door een bouwer naar smaak laten ombouwen. óf een kant en klare kopen op Marktplaats en een goede aankoop keuring laten doen

ik heb mijn Bobber uiteindelijk verkocht - en heb nu een XJR1300 (standaard) aangeschaft- en door een bouwer onder handen laten nemen naar meer retro stijl.
Reden: je kunt hem hier en daar ook wél even de sporen geven, betere rijeigenschappen, én toch dat oldschool gevoel.

Succes met het zoeken!
 
Laatst bewerkt:
Met dat budget had ik een Dyna gekocht.
Stuurt goed, waardevast en op zijn minst net zo bijzonder dan een opgekalefaterde oude Japanner.

Eerlijk is eerlijk, ik ben in tweestrijd. Een harley of een dikke japanse bobber.
Het blijft heel lastig. Een harley.... Ja een harley. Als kleine jongen is dat de motor waar je aan denkt als je denkt aan choppers. Maar ik ben toch wel angstig om het feit dat ik geen klusser ben en ik hoor alleen maar "ja, een harley is onderhoud, onderhoud en nog eens onderhoud".

Een dyna of een sportster zit dan in mijn budget maar waar moet je dan op letten he. Vanaf welk jaar (ik las dat de EVO blokken sowieso top zijn) zijn het "betrouwbare"modellen.
 
Overigens ga ik geen lange toertochten maken. Gewoon lekker kachelen en genieten van het motor rijden op een bijzondere motor.
 
Met dat budget had ik een Dyna gekocht.
Stuurt goed, waardevast en op zijn minst net zo bijzonder dan een opgekalefaterde oude Japanner.
Nog 1 vraag Johan,

Wellicht kijk ik niet goed maar ik zie weinig tot geen dyna's als ik zoek binnen mijn budget. Sportsters genoeg maar een Dyna niet.
 
@Sanderhq Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, een 'echte' chopper paste domweg niet in mijn garageberging dus verder gekeken en mijn oog laten vallen op een geheel zwarte Sportster (883 Black Denim). Vervolgens verder gekeken o.a. naar een Indian Scout Bobber wat ik ook een geweldige (maar een beetje overpriced) machine vind, zelfs nog een Kawasaki Vulcan S besnuffeld (leuk maar is het toch niet), allemaal mooi maar uiteindelijk wilde ik toch een Harley en dus is het die zwarte Iron 883 geworden. Sportster heeft ook een Bobber-like model in de vorm van een Forty-Eight met een dik voorwiel (en een dramatisch klein tankje).

Verder is het wel wat @mynameisbob zegt, 90-110 rondploffen is waar zo'n ding voor is, kan wel fors harder natuurlijk maar dat gaat flink ten koste van het gevoel van lekker cruisen.
 
Nog 1 vraag Johan,

Wellicht kijk ik niet goed maar ik zie weinig tot geen dyna's als ik zoek binnen mijn budget. Sportsters genoeg maar een Dyna niet.
Zoiets als dit.
https://link.marktplaats.nl/m1533405232Laat je goed informeren, de eerste twincams, zoals deze, hadden problemen met de ketting spanner van de nokkenassen.
Goed op te lossen, maar een beetje flauw als jij moet doen.
Verder valt bij verstandig gebruik het onderhoud wel mee.
Ik rijd al tien jaar probleemloos rond met ieder jaar een beurtje.
 
Op de foto’s in elk geval heel netjes,volgen mij ook nog met een corbin zit,als het mooi loopt zeker niet verkeerd
 
Nu ruim een jaar (en 7000 km) verder rij ik nog steeds met heel veel plezier èn bekijks(ook van de HD-rijders) op mn motor:t

Hoe bevalt het qua comfort? Zover daarover te spreken is. Ik ga morgen of overmorgen kijken voor een bobber op basis van een Suzuki Volusia 800. Mono bobber seat met springs en een comfort stuur. Maar toch een beetje bang dat het goed te voelen gaat zijn in de onderrug na een uurtje sturen.
1586426993987.png



Wat denken jullie? Ik kom van een SV650N.
 

Bijlagen

  • 1586427035649.png
    1586427035649.png
    157,1 KB · Weergaven: 21
Ziet er in ieder geval fraai uit, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Zal wel wat luid zijn, zo te zien helemaal geen uitlaatdempers.
 
Hoe bevalt het qua comfort? Zover daarover te spreken is. Ik ga morgen of overmorgen kijken voor een bobber op basis van een Suzuki Volusia 800. Mono bobber seat met springs en een comfort stuur. Maar toch een beetje bang dat het goed te voelen gaat zijn in de onderrug na een uurtje sturen.
Bekijk bijlage 1484094


Wat denken jullie? Ik kom van een SV650N.

Veertjes onder het zadel bij een geveerde motor😩
Als ik zo’n stuur zie krijg ik al een zere rug
 
Hoe bevalt het qua comfort? Zover daarover te spreken is. Ik ga morgen of overmorgen kijken voor een bobber op basis van een Suzuki Volusia 800. Mono bobber seat met springs en een comfort stuur. Maar toch een beetje bang dat het goed te voelen gaat zijn in de onderrug na een uurtje sturen.
Bekijk bijlage 1484094


Wat denken jullie? Ik kom van een SV650N.
Ik heb geen last van mn rug na een lange rit, Maastricht - Rotterdam doe ik fluitend(gelukkig).
Die van mij heeft een geveerde achterbrug, en mijn stuur is rechter.

Het lijkt of de bovenstaande een hardtail is en dan ben je alleen afhankelijk van de vering onder het zadel.

Maar dit is natuurlijk per persoon verschillend.
Een goede proefrit lijkt me niet onverstandig.
2e52d963-e853-479d-b6ae-aa7169352b54.jpg
 
Ik heb de VL 800 meegenomen. Erg mooi ding. Geen hardtail trouwens, de schokdemper zit verstopt. :-) Anderhalf uur op terug gereden, nergens last van! Nouja.. Hij is nogal.. Luid.. Zoals idd eerder werd geschreven.
Open korte uitlaten zonder dempers. Misschien iets teveel van het goede.

Ik heb even rondgekeken voor een eventuele oplossing, maar kom alleen universele DB-killers tegen. Deze schijnen niet zoveel te doen met open uitlaten? Nu heb ik ook DB-killers met dempwol gevonden van "Highway Hawk"

1586640721171.png


Maar deze (kleinste) hebben een binnendiameter van 44mm nodig terwijl de pijpjes van de VL800 40/41mm zijn... :(

Iemand een ideetje?
 
Zelf iets fabrieken?
In een van mijn dempers zit een China db killer, die uit de andere ben ik verloren.
Gezien de levertijd heb ik zelf een db killer gemaakt van een stukje pijp, een plaatje ijzer en een stukje motorfietsstuur.
Doet het prima!!
 
Ik heb de VL 800 meegenomen. Erg mooi ding. Geen hardtail trouwens, de schokdemper zit verstopt. :-) Anderhalf uur op terug gereden, nergens last van! Nouja.. Hij is nogal.. Luid.. Zoals idd eerder werd geschreven.
Open korte uitlaten zonder dempers. Misschien iets teveel van het goede.

Ik heb even rondgekeken voor een eventuele oplossing, maar kom alleen universele DB-killers tegen. Deze schijnen niet zoveel te doen met open uitlaten? Nu heb ik ook DB-killers met dempwol gevonden van "Highway Hawk"

Bekijk bijlage 1485319

Maar deze (kleinste) hebben een binnendiameter van 44mm nodig terwijl de pijpjes van de VL800 40/41mm zijn... :(

Iemand een ideetje?
Ik heb zelf deze gekocht bij Westand Custom. Ze meten de diameter van je uitlaat en geven dan een advies
Screenshot_20200412-115443_Chrome.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan