Mijn eerste motor

Ja hoor...Alleen noem ik maar wat om je zoekveld wat breder te maken. het is tenslotte je eerste motor en gezien je budget zal het wel verlopig bij deze motor blijven...
Het is dan juist leuk als je er voorlopig niet op uitgekeken bent..


Ja, daar geef ik je helemaal gelijk in! Ik ben ook zeker iemand die lekker aan de slag gaat om hem zo goed mogelijk naar mijn zin te krijgen (heb al redelijke ervaring met schakelbrommers opgedaan door beetje hier en daar te sleutelen).
Ik zoek alleen iets wat er een beetje flitsend uit ziet, maar ook wel een redelijk sterke en degelijke motorblok heeft . De bandit 400 komt hier voor mij dicht in de buurt, alleen mis ik nog meningen van anderen over deze motor. Hoe hij bevalt e.d.
 
Ej, ik zal de keuze nog even moeilijker maken :+
Lijkt een begrenste 600cc supersport je niets dan? Honda Cbr600f of Suzuki gsx600f >'98 zijn met een beetje zoeken wel ongeveer met jouw budget te koop. Kan je wat langer mee vooruit, want na je 25kw kunnen ze op volvermogen en ben je er nog niet snel op uitgekeken. Zo ben ik mijn motortijd iig begonnen en na 2 jaar bevalt de gsx-f nog steeds super! (al is de begrenzer er allang uit ondanks mijn 25kw rijbewijs O-) )
 
Ej, ik zal de keuze nog even moeilijker maken :+
Lijkt een begrenste 600cc supersport je niets dan? Honda Cbr600f of Suzuki gsx600f >'98 zijn met een beetje zoeken wel ongeveer met jouw budget te koop. Kan je wat langer mee vooruit, want na je 25kw kunnen ze op volvermogen en ben je er nog niet snel op uitgekeken. Zo ben ik mijn motortijd iig begonnen en na 2 jaar bevalt de gsx-f nog steeds super! (al is de begrenzer er allang uit ondanks mijn 25kw rijbewijs O-) )

Ik vind toch een naked wat mooier/handiger dan een supersport...je zit meer rechtop en ik vind het lekkerder rijden. Maar van een supersport valt natuurlijk wel een naked te maken...dus mocht je iets tegenkomen, stuur het gerust door:)
 
ook geen leuke fzr 600 of cbr 600? welkom op het forum
ik ben zelf ook nog aan het lessen en heb een fzr 600 gekocht bevalt mij prima wel een oudje want ik moest ook low budget :)
 
Ik vind toch een naked wat mooier/handiger dan een supersport...je zit meer rechtop en ik vind het lekkerder rijden. Maar van een supersport valt natuurlijk wel een naked te maken...dus mocht je iets tegenkomen, stuur het gerust door:)
even serieus, die duc zit al een recht stuur op, dus kuipen eraf, koplampje erop en gaan met die banaan *O*

anders zou ik toch proberen een bandit 600 op te zoeken, iets meer te vinden en net zoveel lol...
 
En wat dacht je van een CB500 dan? Eentje van '97 of nieuwer met minder als 30.000 op de teller is zeker wel te vinden voor jou budget.

Of een SV650N? Dan zul je wel iets omhoog moeten met jou budget maar zo één wil ik als eerste motor over een maand of wat kopen. Ik heb van meerdere "ervaren" motorrijders gehoord dat het prachtige dingen zijn om er eerst 2 jaar op 25kw mee te rijden en dat je er daarna op vol vermogen ook nog veel plezier mee kan beleven. De meeste vraagprijzen zitten rond de 2600 - 2750 eurie...

Een gs500? Dat zijn volgens mij uiterst degelijke motoren waar veel onderdelen voor te vinden zijn en die past ruim binnen je budget. Sommige zien er saai ongelooflijk saai uit, maar zo nu en dan zie ik er wel eens een die absoluut zeer zeker wel mooi is.

Sorry dat ik nu op geen van de door jou voorgestelde motoren heb gereageerd maar ik denk dat het geen kwaad kan om je breed te oriënteren. Een tip die mij een aantal keer is meegegeven: ga beurzen af en ga zitten op alle motoren die je mogelijk interessant lijkt.
 
Sorry dat ik nu op geen van de door jou voorgestelde motoren heb gereageerd maar ik denk dat het geen kwaad kan om je breed te oriënteren. Een tip die mij een aantal keer is meegegeven: ga beurzen af en ga zitten op alle motoren die je mogelijk interessant lijkt.

Nadeel van beurzen is dat er vaak maar op kleine schaal tweedehands motoren staan en dan moet precies ook een motor er tussen zitten die je wilt kopen.

Want bijvoorbeeld de houding op een cbr 600 van 1997 is veel meer rechtop dan een van nu.
 
ook geen leuke fzr 600 of cbr 600? welkom op het forum
ik ben zelf ook nog aan het lessen en heb een fzr 600 gekocht bevalt mij prima wel een oudje want ik moest ook low budget :)

fzr 600 vind ik ook een mooie motor. Zou ik indd ook naar kunnen kijken. Een cbr 600 binnen mijn budget vind ik toch wat minder.
Denk dat ik even ga neuzen tussen de fzr 600 en bandit 600.
Voor hoeveel heb jij jouw fzr gekocht en kun je miss paar fototjes plaatsen?
 
even serieus, die duc zit al een recht stuur op, dus kuipen eraf, koplampje erop en gaan met die banaan *O*

anders zou ik toch proberen een bandit 600 op te zoeken, iets meer te vinden en net zoveel lol...


Ja, sorry. Het is gewoon niet helemaal mijn smaak...vind hem niet lelijk ofzo, maar toch iets te blokkig model.
 
En wat dacht je van een CB500 dan? Eentje van '97 of nieuwer met minder als 30.000 op de teller is zeker wel te vinden voor jou budget.

Of een SV650N? Dan zul je wel iets omhoog moeten met jou budget maar zo één wil ik als eerste motor over een maand of wat kopen. Ik heb van meerdere "ervaren" motorrijders gehoord dat het prachtige dingen zijn om er eerst 2 jaar op 25kw mee te rijden en dat je er daarna op vol vermogen ook nog veel plezier mee kan beleven. De meeste vraagprijzen zitten rond de 2600 - 2750 eurie...

Een gs500? Dat zijn volgens mij uiterst degelijke motoren waar veel onderdelen voor te vinden zijn en die past ruim binnen je budget. Sommige zien er saai ongelooflijk saai uit, maar zo nu en dan zie ik er wel eens een die absoluut zeer zeker wel mooi is.

Sorry dat ik nu op geen van de door jou voorgestelde motoren heb gereageerd maar ik denk dat het geen kwaad kan om je breed te oriënteren. Een tip die mij een aantal keer is meegegeven: ga beurzen af en ga zitten op alle motoren die je mogelijk interessant lijkt.


een cb500 vind ik net buiten mijn smaak vallen:P Het is hem gewoon niet echt helemaal.
Een sv650 vind ik wel erg mooi. Alleen is het budget probleem dan weer aan de orde...zou dus of even door moeten sparen, of toch naar een fzr of een bandit 600 moeten gaan kijken.
Beurzen zijn natuurlijk altijd leuk, maar van allleen op een motor zitten krijg ik niet echt een complete indruk. Een stukje rijden wekt toch al gelijk een veel beter beeld.
 
Persoonlijk ben ik natuurlijk helemaal voor de duc! (heb zelf ook een duc SS op 25 kw, alleen dan het nieuwe model)

Kijk wel even naar onderhoud dat moet gebeuren.
Je moet natuurlijk wel banden en onderhoud kunnen betalen.
Bij de duc kan het budget snel opgaan als de kleppen gesteld moeten worden en de riemen niet meer goed zijn.
Dit is ook erg afhankelijk van hoeveel je zelf doet. Je lijkt wel redelijk te willen sleutelen dus sommige dingen kan je gewoon zelf doen.
Anyway, als je 2000 euro hebt kijk dan ook even naar de banden en de onderhouds kosten. Anders geef je alles uit en heb je een motor waar je niet op kan rijden.

Zelf ben ik bijna 2 jaar geleden op een ducati monster 600 (ook terwijl ik op de middelbare school zat). Was een mooie motor om op te beginnen en het is wel die naked look die je zoekt.

Oh en +1 voor de SV650
 
Laatst bewerkt:
Misschien is een Honda Hawk wel wat voor je:


90hawk5.JPG

Er staat er een op Marktplaats voor 1750.
 
Geen autorbw maar gelijk voor de motor *O*
Goede keuze! Heb t zelf ook gedaan (nu ong 0.75 jaar mn rijbewijs) en nog geen seconde spijt van gekregen!
Als je in de auto stapt wordt je altijd gereden, erg makkelijk :P

Met je budget heb je genoeg keus zou ik zeggen!
Mischien overbodig te vragen, maar aan goede kleding wordt ook gedacht?

Wat betreft de motorkeuze:
De CB1 en Bandit 400 schijnen inderdaad leuke fietsen te zijn. Houd er wel rekening mee dat ze door de kleine cilinders erg hoogtoerig zijn. Zeker als je stukken op de snelweg rijdt kan dat vermoeiend worden.
Ik heb zelf op een ER5 gelest. Dat was op zich een prima fiets. Erg licht en makkelijk te sturen dus handig voor de AVB oefeningen. Vond m op de snelweg wel wat licht, nogal beinvloedbaar door wind etc (moeilijk te omschrijven).
Ik rij nu zelf een SV650N (nieuw model). Die is wat zwaarder als de ER5, maar t is nog steeds goed te doen. Ook heeft ie met 25kw toch wat meer vermogen. op de snelweg is dat wel lekker, dan kan je nog normaal inhalen. Ik denk dat een oud model toch wel haalbaar moet zijn met je budget?
Nieuw en oud model SV verschilt niet heel veel. Oud heeft carbs, nieuw injectie. Ik vind het oude model alleen echt niet mooi. De N is al wel beter als de S versie.
De NTV650 en Hawk zijn trouwens (bijna) dezelfde motoren. Daar is ook een uitgebeid topic over. Die hebben een cardanas en schijnen erg betrouwbaar te zijn.

Veel succes met kiezen en je examens!! :]
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik natuurlijk helemaal voor de duc! (heb zelf ook een duc SS op 25 kw, alleen dan het nieuwe model)

Kijk wel even naar onderhoud dat moet gebeuren.
Je moet natuurlijk wel banden en onderhoud kunnen betalen.
Bij de duc kan het budget snel opgaan als de kleppen gesteld moeten worden en de riemen niet meer goed zijn.
Dit is ook erg afhankelijk van hoeveel je zelf doet. Je lijkt wel redelijk te willen sleutelen dus sommige dingen kan je gewoon zelf doen.
Anyway, als je 2000 euro hebt kijk dan ook even naar de banden en de onderhouds kosten. Anders geef je alles uit en heb je een motor waar je niet op kan rijden.

Zelf ben ik bijna 2 jaar geleden op een ducati monster 600 (ook terwijl ik op de middelbare school zat). Was een mooie motor om op te beginnen en het is wel die naked look die je zoekt.

Oh en +1 voor de SV650

Ja, je hebt helemaal gelijk. Daarom wat ik in eerste instantie naar een bandit 400, er5 of een cb1 aan het zoeken. Zodat de rest ook nog betaalbaar kon blijven. Misschien toch handig om het budget nog een stukje uit te breiden dan. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
 
Geen autorbw maar gelijk voor de motor *O*
Goede keuze! Heb t zelf ook gedaan (nu ong 0.75 jaar mn rijbewijs) en nog geen seconde spijt van gekregen!
Als je in de auto stapt wordt je altijd gereden, erg makkelijk :P

Met je budget heb je genoeg keus zou ik zeggen!
Mischien overbodig te vragen, maar aan goede kleding wordt ook gedacht?

Wat betreft de motorkeuze:
De CB1 en Bandit 400 schijnen inderdaad leuke fietsen te zijn. Houd er wel rekening mee dat ze door de kleine cilinders erg hoogtoerig zijn. Zeker als je stukken op de snelweg rijdt kan dat vermoeiend worden.
Ik heb zelf op een ER5 gelest. Dat was op zich een prima fiets. Erg licht en makkelijk te sturen dus handig voor de AVB oefeningen. Vond m op de snelweg wel wat licht, nogal beinvloedbaar door wind etc (moeilijk te omschrijven).
Ik rij nu zelf een SV650N (nieuw model). Die is wat zwaarder als de ER5, maar t is nog steeds goed te doen. Ook heeft ie met 25kw toch wat meer vermogen. op de snelweg is dat wel lekker, dan kan je nog normaal inhalen. Ik denk dat een oud model toch wel haalbaar moet zijn met je budget?
Nieuw en oud model SV verschilt niet heel veel. Oud heeft carbs, nieuw injectie. Ik vind het oude model alleen echt niet mooi. De N is al wel beter als de S versie.
De NTV650 en Hawk zijn trouwens (bijna) dezelfde motoren. Daar is ook een uitgebeid topic over. Die hebben een cardanas en schijnen erg betrouwbaar te zijn.

Veel succes met kiezen en je examens!! :]


Zeer nuttige info moet ik zeggen! Aan kleding is natuurlijk zeker gedacht. Op bescherming wordt niet bezuinigd;) Ik dacht dat een 400cc nog wel redelijk mee kon vloeien op de 120 km/h wegen van NL....maar misschien heb je gelijk, ik heb nog niet op de snelweg gereden, dus dat moet ik echt zelf nog ervaren.
Ook neig ik wel steeds meer naar een bandit 600 of een 2 cilinder. Ik ben zelf eigenlijk wel een beetje meer van de wat nieuwere modellen, of die van +-90 tot nu. Erg moeilijk om dan wat binnen je smaak te vinden met 2000 euro.
Een sv650 vind ik ook erg aantrekkelijk. Ik denk dat, dat oude model prima te doen is als je er maar een naked van maakt;)
Ik vind het motorblok van z'n Hawk echt mooi! Alleen het model spreekt mij minder aan, ik weet niet of hier mensen zijn die ze om hebben getoverd tot iets anders? Zou dat wel graag willen zien, dus als iemand het weet hoor ik het graag
 
Ik heb zelf een CB1 gehad, naast m'n Tuono, en dat fietsje geeft je een hoop lol. Stuurt echt goed (zeker met een betere achterveer) , jankt lekker, zit perfect en is daarbij ook nog eens kogelvrij ook. Blok haalt zonder problemen een ton. Verbruik is laag, onderhoudskosten ook, en terwijl ik dit zo neertyp begin ik me eens af te vragen waarom ik hem eigenlijk weggedaan heb ;)
 
Ik heb zelf een CB1 gehad, naast m'n Tuono, en dat fietsje geeft je een hoop lol. Stuurt echt goed (zeker met een betere achterveer) , jankt lekker, zit perfect en is daarbij ook nog eens kogelvrij ook. Blok haalt zonder problemen een ton. Verbruik is laag, onderhoudskosten ook, en terwijl ik dit zo neertyp begin ik me eens af te vragen waarom ik hem eigenlijk weggedaan heb ;)

En hoe was hij op de snelweg? En heb je hem ook op 25 kw gerden of alleen vol vermogen?
 
Ik dacht dat een 400cc nog wel redelijk mee kon vloeien op de 120 km/h wegen van NL....maar misschien heb je gelijk, ik heb nog niet op de snelweg gereden, dus dat moet ik echt zelf nog ervaren.

Ik denk dat het meekomen geen probleem is. Nog ff gezocht, een CB1 heeft standaard 40kW dus dat moet geen probleem zijn. Het is alleen erg hoogtoerig. Dus het is wat minder ontspannen rijden.
Wat mijns inziens een groter nadeel is, is het lage koppel. Dat is standaard al niet zo veel (37Nm) en met 25kW nog minder. Motoren met meer inhoud per cilinder (CB1 is 100cc, Bandit 600 is 150cc, SV650 is 375cc) geven een hoger koppel, ook met de 25kW regeling. En dat is leuk bij stoplichten })
De SV650 is er in twee uitvoeringen: de SV650N (naked) en SV650S (topkuipje). Van de Hawk is vast ook wel wat moois te maken. Het frame en blok zien er iig al goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan