Mijn Eerste Motor!

marcokeizer

Rookie
19 apr 2012
3
0
Volendam
Hallo allemaal :W

ik ben nieuw op dit forum en kan denk ik deze vraag wel aan jullie stellen.

ik heb onlangs mijn rijbewijs voor zware motoren gehaald en ben nu wel aan het orienteren voor mijn eerste motorfiets. nu is 2e hands of nieuw voor mij niet zo'n erg probleem.

nu heb ik op dit forum veel gelezen dat je het best NIET kan beginnen met een 2 cilinder of twin. waarom is dit en kan iemand mij dan ook gelijk vertellen welke motor wel geschikt als starters motor.

ik heb zelf mijn ogen gericht op een kawa er-6n, honda cbr 600rr en de yamaha r6.

zijn deze motoren goed om mee te beginnen of kan ik het best met iets 'mildere' motoren beginnen om wat vaardigheid op te bouwen?

verder vind ik belangrijk:
>uiterlijk [bijv. stoer, elegant of gewoon bloedmooi]
>kwaliteit [ik wil namelijk niet elke 1000 km panne hebben
>en het liefst niet zo'n drinker [ik heb een rustige rechterhand ;) ]

alvast bedankt heren en/of dames :]
 
Laatst bewerkt:
hee super!

de twins a 2 cilinders hebben iets meer kracht onderin, daarin lijkt mij het voor een beginner juist fijn om hier op te beginnen, want je kan heel gecontroleerd wegrijden bij het stoplicht en ook erg goed afremmen op de motor.

alleen zal dat wennen zijn met het nemen van bochten, daarvoor aanremmen. met een twin voel je echt dat hij zwaar remt als je de koppeling op laat komen als je terug geschakelt heb.


persoonlijk vind ik de r6 de meeste uitstraling hebben van allemaal, niks tegen de andere fietsen want die hebben ook een groot voordeel

de cbr daar als voorbeeld genomen komt het beste uit de "test" voor een bochtenfiets, dat is hiermee heel eenvoudig en alsj e op de cbr rijd heb je het gevoel dat je op een hele lichte fiets rijd. daarmee bedoel ik het gewicht en niet het vermogen!.

qua kwaliteit zullen ze wel gelijk staan, nieuwe fietsen vallen wel mee met het onderhoud reken met een nieuwe fiets wel op wat kinder ziektes die je altijd krijgt met een nieuwe fiets. dat is natuurlijk per motor verschillend!.

en wat de bekende probleempjes zijn weet ik niet echt hoe dat zit met nieuwe fietsen!. qua geld zou ik gewoon kijken naar bijv een gebruikte cbr 600rr met een km stand van 20.000 ongeveer dan heb je voor 4000-45000 zeker een mooie motor, alleen dan wel van een paar jaartjes oud!
 
Alles went natuurlijk.

Ga gewoon is proef rijden en kies wat jij lekker vind rijden :)

Succes met het kiezen en alvast veel veilige KMS gewenst!
 
Hallo allemaal :W

ik ben nieuw op dit forum en kan denk ik deze vraag wel aan jullie stellen.

ik heb onlangs mijn rijbewijs voor zware motoren gehaald en ben nu wel aan het orienteren voor mijn eerste motorfiets. nu is 2e hands of nieuw voor mij niet zo'n erg probleem.

nu heb ik op dit forum veel gelezen dat je het best NIET kan beginnen met een 2 cilinder of twin. waarom is dit en kan iemand mij dan ook gelijk vertellen welke motor wel geschikt als starters motor.

ik heb zelf mijn ogen gericht op een kawa er-6n, honda cbr 600rr en de yamaha r6.

zijn deze motoren goed om mee te beginnen of kan ik het best met iets 'mildere' motoren beginnen om wat vaardigheid op te bouwen?

verder vind ik belangrijk:
>uiterlijk [bijv. stoer, elegant of gewoon bloedmooi]
>kwaliteit [ik wil namelijk niet elke 1000 km panne hebben
>en het liefst niet zo'n drinker [ik heb een rustige rechterhand ;) ]

alvast bedankt heren en/of dames :]

Ik denk dat je bepaalde dingen een beetje verkeerd hebt gelezen :) Erg vaak wordt in een discussie over eerste motor de RSV naar voren gehaald alszijnde 'totaal geen beginnersmoto', dit is idd een twin. Dat dat echter geen verstandige keus is komt meer door het aard van het beestje (vermogen/koppel) dan de cilinderconfiguratie. Suz SV650 is ook een twin maar al veel makkelijker om te rijden.

Die motoren die je opnoemt zijn al een wereld van verschil, de CBR600rr en R6 zijn snelle 600cc 4 cilinders met 100+ pk's en de ER6-N (of F) een 2 in lijn met 72 pk. De ER6 wordt wel vaak genoemd als goede beginnersmotor.

Het zal heus wel gezegd zijn zo onderhand, ga goed na wat je wilt en maak daar proefritjes mee.
 
Elke 600 is goed te doen. Ook de 2 cilinders.
Gewoon even kijken wat je leuker vind qua vermogensafgifte en geluid.
2 cilinders hebben meer kracht in de lage toeren en 4 in de hoge.

Ik heb ook gehoord dat als ie begrensd moet worden dat een twee cilinder leuker blijft omdat de fun in de kracht al in de lagere toeren zit. Kan iemand dat bevestigen?
 
Elke 600 is goed te doen. Ook de 2 cilinders.
Gewoon even kijken wat je leuker vind qua vermogensafgifte en geluid.
2 cilinders hebben meer kracht in de lage toeren en 4 in de hoge.

Ik heb ook gehoord dat als ie begrensd moet worden dat een twee cilinder leuker blijft omdat de fun in de kracht al in de lagere toeren zit. Kan iemand dat bevestigen?
daar heb je gelijk in..

zal een voorbeeld stellen van 2 vrienden van mij.

honda cb500 ( 25 kw ) heeft onderin erg veel kracht, alle kracht komt al los onderin de toeren bij volgas!

Suzuki gsxr600 k2 ( 25 kw ) heeft onderin ook kracht, maar de echte kracht komt pas vrij bij toerental vanaf 6000 ;)
 
nu heb ik op dit forum veel gelezen dat je het best NIET kan beginnen met een 2 cilinder of twin. waarom is dit en kan iemand mij dan ook gelijk vertellen welke motor wel geschikt als starters motor.

Ik denk dat dat is omdat het op internet staat dus dan moet het waar zijn. Dat een aanzienlijk aantal rijscholen alleen maar 2 cilinders hebben als lesmotor is gewoon een fout van die scholen. Die hebben die motoren eigenlijk omdat het dan langer duurt voor mensen om te leren rijden en dat levert meer geld op.
 
Waarom zou je niet op een win kunnen beginnen? Ik denk dat er meer rijscholen zijn met twins dan met viercilinders.
Ik heb les gehad op een ER6n en dat reed zo vanzelfsprekend en makkelijk :)

Nu op een SV650S, v-twin dus en dat gaat ook prima.

Aantal cilinders is toch voornamelijk persoonlijke voorkeur.

Als je op een twin gaat rijden met de instelling "oh het zal wel niks zijn", dan vind je het ook niks. Maar datzelfde geldt voor viercilinders of wat dan ook :)
 
Ik heb gereden op een ER5, totaal onverantwoord natuurlijk een beginner op zo'n twin.

250l8w5.png


Zo'n F-15 straalmotor heeft de vorm van een cilinder. Hij heeft er 2 en een ER5 is een twee cilinder dus dan weet je het wel.
 
jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor de snelle en ook duidelijke antwoorden. :D

ik hoef me dus niets aan te trekken van het internet, maar gewoon een mooie motor uitkiezen en een testritje gaan doen om te kijken of hij lekker rijdt?

ik heb net even snel een kennis gevraagd voor een kort ritje op zijn er-6n en dat beviel me goed. zoals word beschreven heeft deze inderdaad veel kracht in de lage toeren en kan dat koppel goed vasthouden naarmate ik verder schakel.

ik ga natuurlijk ook even de andere door jullie geadviseerde fietsen opzoeken en recensies van lezen :)

nog een vraagje is kawa een kwalitatief goed merk, en moet ik ergens mee opletten als ik ook voor de ER6N ga?

jullie worden alvast bedankt ;)
 
Bandit 600.. meer hoef ik niet te zeggen.
Daar heeft ie veel aan.... :?
Je zegt bandit 600 omdat jij eentje hebt ... zo ken ik ook een paar _O-

Ik zou zelf bijv. een er-6n nemen... het is niet voor niks een van de standaard les-motoren.

Een fazer is inderdaad ook geen verkeerde keuze hoor, met Dawid eens!

De 600rr is een zeer prettige motor, heerlijk licht en je kan er bijna alles mee.
misschien minder geschikt als je veel woon-werk verkeer doet.
dit geldt denk ik, ook voor de r6

zijn supersport motoren dus, beetje agressief ;) en daardoor misschien iets minder prettige als je elke dag 100km doet aan WW!

maarja, da's mijn mening...
mijn eerste was een cbr 600f ;)

Of als je tips zoals die van Dawid127 wilt... dan zou ik zeggen NEEM EEN BLADE _O-
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook eens naar de BMW F800ST kijken? Heb deze nu een jaar het is echt een leuke motor voor beginners en gevorderden.

erg uniek, je ziet er niet veel, rijd makkelijk 1:24. Is erg vergevelijk en toch kun je er flink mee huishouden.
En erg weinig onderhoud (riemaandrijving, geen olieverbruik)

De GS is ook erg stoer, al is die ketting aangedreven, maar dat zal niet zo'n issue zijn denk ik.

Succes in iedergeval!
 
Misschien ook eens naar de BMW F800ST kijken? Heb deze nu een jaar het is echt een leuke motor voor beginners en gevorderden.

erg uniek, je ziet er niet veel, rijd makkelijk 1:24. Is erg vergevelijk en toch kun je er flink mee huishouden.
En erg weinig onderhoud (riemaandrijving, geen olieverbruik)

De GS is ook erg stoer, al is die ketting aangedreven, maar dat zal niet zo'n issue zijn denk ik.

Succes in iedergeval!

:^

Maar 1:24 haal ik toch niet hoor. Die van mij staat stug op 1:20 en komt daar niet meer vanaf. Maar hij is inderdaad erg vergevingsgezind. Ik ben een natuurwonder op die fiets.
 
en wat de bekende probleempjes zijn weet ik niet echt hoe dat zit met nieuwe fietsen!. qua geld zou ik gewoon kijken naar bijv een gebruikte cbr 600rr met een km stand van 20.000 ongeveer dan heb je voor 4000-45000 zeker een mooie motor, alleen dan wel van een paar jaartjes oud!

Met zo'n budget is het niet moeilijk zoeken nee.
 
Ik heb 2 maanden terug mijn eerste fiets gekocht, een '94 Honda VFR 750.
En ik moet zeggen het rijd echt SUPER! Ben helemaal weg van de motor echt. :]

En hij match'd je punten:

verder vind ik belangrijk:
>uiterlijk [bijv. stoer, elegant of gewoon bloedmooi]
>kwaliteit [ik wil namelijk niet elke 1000 km panne hebben
>en het liefst niet zo'n drinker [ik heb een rustige rechterhand ;) ]

Uiterlijk: Tijdloos en stoer
Kwaliteit: Nothing beats a V4!
En het liefst niet zo'n drinker: 1:18 terwijl ik m nog regelmatig open trek.

Dus mijn advies: Koop een VFR 750! kan je niet fout zitten :}
 
Ik heb 2 maanden terug mijn eerste fiets gekocht, een '94 Honda VFR 750.
En ik moet zeggen het rijd echt SUPER! Ben helemaal weg van de motor echt. :]

En hij match'd je punten:Uiterlijk: Tijdloos en stoer
Kwaliteit: Nothing beats a V4!
En het liefst niet zo'n drinker: 1:18 terwijl ik m nog regelmatig open trek.

Dus mijn advies: Koop een VFR 750! kan je niet fout zitten :}
De meesten zijn, of waren, helemaal weg van hun eerste motor.

Toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan