Mijn eerste motor

Aprilia Dorsoduro en een Ducati Hypermotard zijn met elkaar te vergelijken neem ik aan?
Allebei een 2 cilinder. of vergelijk ik nu appels met peren?

Welke van de 2 is goedkoper qua onderhoud. Hoor vaak dat ik niet aan een Ducati moet beginnen ivm de onderhoud en slechte kwaliteit over het algemeen.

Dit is niet met elkaar te vergelijken.

Mijn kennis is redelijk beperkt, maar er zit wel degelijk een groot verschil:

Motor Ducati:
Type: L twin, desmodromisch bediende kleppen, twee kleppen per cilinder
Koeling: olie & lucht
Boring x slag: 88 x 66 mm
Cilinderinhoud: 803 cc
Max vermogen: 81 pk @ 8.000 o.p.m.
Max koppel: 75 Nm @ 6.250 o.p.m.
Koppeling: natte, meerplaatse koppeling
Versnellingsbak: zes verhoudingen

Motor Aprilia:
Displacement: 749.90 ccm (45.76 cubic inches)
Engine type: V2, four-stroke
Engine details: V90 longitudinal 90° V twin.
Power: 92.00 HP (67.2 kW)) @ 8750 RPM
Torque: 82.00 Nm (8.4 kgf-m or 60.5 ft.lbs) @ 4500 RPM
Compression: 11.0:1
Bore x stroke: 92.0 x 56.4 mm (3.6 x 2.2 inches)
Valves per cylinder: 4

Bovenstaande info gejat van het internet btw.

En volgens mij is het belangrijkste verschil wat voor een twin het is. Dat bepaald het gedrag van de motor het meest, heb ik fout, dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon binnen je budget de motor kopen waar je hart het snelst van gaat kloppen.
Zal je zien, koop je een goedkope motor om het op te leren en dan val je niet.
Heb je net die ouwe kawa/yama/hon/zuki weggedaan voor je droommotor en je valt binnen een week. Heb je al die tijd voor niks op je ouwe hok gereden. -O-
 
Als ik in mijn openingspost geen motoren had opgenoemd en alleen het volgende had verteld welke motor hadden jullie me dan aangeraden?

-geen ervaring
-woon werk verkeer 20km dagelijks. (door de stad/ringweg)
- fun rijden (bochten, rond toeren zonder bestemming in de regio)
-geen sportbike (voorkeur: naked, supermoto, tourer)
-de mogelijkheid hebben om eens in de zoveel tijd een weekendje weg te kunnen
-ik ben 1,90m lang
-"normale" onderhoudsinterval periode heeft.
-goedkope oudere leermotor of duurdere instap model

- Aprilia Shiver :t
- Triumph Street Triple
 
Shiver ziet er ook tof uit. zelfde prijsklasse als een ER 6N zie ik.
Groot verschil tussen beide?

Wereld van verschil! Lesmotor (oke dat is wat pessimistisch) v.s. fijne karaktertwin.

Als je je motor dagelijks nodig hebt voor vervoer: ER6 N
Heb je je motor voornamelijk hobby-matig: Shiver

Het blijft een Italiaanse schone dus er is wat meer kans op ''karakter'' dan met de kawa maar daar krijg je ook wat voor terug!
 
Je moet er gewoon twee kopen, een voor ww verkeer en een voor de leuk.

Overigens zet ik wel vraagtekens bij dat korte stukjes rijden. Als ik met onze Peugeot 206 naar het winkelcentrum heen en weer rijd, staat de koelwatertemperatuur op 80 graden en de olietemperatuur op bijna 90 graden en ik heb het over zes a zeven kilometer.

Rijd ik 200 km op de snelweg, dan staat de koeling op 80 graden en de olietemperatuur op iets meer dan 90 graden.

Ik denk dat het met de moderne motor wel meevalt met die korte stukjes en zeker een luchtgekoeld motortje zal snel op temperatuur zijn gekomen.
 
Mijn droommotor was een oude Bandit. Lekker goedkoop klaar, en het rijdt prima! :+
 
Kreidler Florett 1971, zeer ruim boven wettelijke snelheid.
(nog wel voorzien van een brommerplaatje. Oom agent: ha-ha!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan