Mijn eerste motor?

Rahiemg

Rookie
16 apr 2019
8
1
Ik heb pas drie lessen gehad, maar wil alvast kijken naar een geschikte motor waar je lekker met zijn tweeën op kan. Wat is wijsheid?
 
Wat wijsheid is??? De zoekfunctie gebruiken, dit is namelijk topic 9845789345 voor de eerste motor.

Hayabusa of H2
 
Gewoon eerst even bedenken wat je ermee wilt doen, wat voor rijstijl je hebt (moeilijk na drie lessen) en waar je voorkeur naar uitgaat. Daarna kun je beginnen met lijstjes maken van motoren, pros en cons verzamelen en afstrepen.

Een tip, begin niet met een te dure of nieuwe fiets. kan dat je ergens spijt van krijgt is zeker aanwezig
 
Ik heb pas drie lessen gehad, maar wil alvast kijken naar een geschikte motor waar je lekker met zijn tweeën op kan. Wat is wijsheid?

Behalve eerst zelf uitzoeken wat voor type motor je wilt.
Wat voor budget je hebt.
Wat je doeleinden zijn.
Wat jouw lengte is en die van jouw partner.

Ik zou voor een rooie gaan die zijn sneller
 
Behalve eerst zelf uitzoeken wat voor type motor je wilt.
Wat voor budget je hebt.
Wat je doeleinden zijn.
Wat jouw lengte is en die van jouw partner.

Ik zou voor een rooie gaan die zijn sneller
Welk type zit je met zijn tweeën lekkerder, tourmotor? Las ergens al, niet één met verhoogde zitvlak voor de bijrijder.
Tussen de 2000-4000 denkk.
Lekker leuke steden bezoeken.
180 cm en 165cm
 
Diversion ofzo, Versys... ligt ook aan het budget, geen R1 of R6
 
Gewoon eerst even bedenken wat je ermee wilt doen, wat voor rijstijl je hebt (moeilijk na drie lessen) en waar je voorkeur naar uitgaat. Daarna kun je beginnen met lijstjes maken van motoren, pros en cons verzamelen en afstrepen.

Een tip, begin niet met een te dure of nieuwe fiets. kan dat je ergens spijt van krijgt is zeker aanwezig
Ik hoef géén racemotor. Vind de vrijheid vooral lekker. En zitcomfort dus.
 
Gewoon eerst even bedenken wat je ermee wilt doen, wat voor rijstijl je hebt (moeilijk na drie lessen) en waar je voorkeur naar uitgaat. Daarna kun je beginnen met lijstjes maken van motoren, pros en cons verzamelen en afstrepen.

Een tip, begin niet met een te dure of nieuwe fiets. kan dat je ergens spijt van krijgt is zeker aanwezig
Bmw f650gs en versys ben ik nu aant bekijken. Weet je welke beter is?
 
Welk type zit je met zijn tweeën lekkerder, tourmotor? Las ergens al, niet één met verhoogde zitvlak voor de bijrijder.
Tussen de 2000-4000 denkk.
Lekker leuke steden bezoeken.
180 cm en 165cm

Mijn vriendin zweert juist bij het verhoogde zitvlak.

Uiteindelijk moet je gaan voor een motor die je aantrekt. Je stapt eerder op een motor die je mooi vindt en ik kan wel zeggen welke motor je moet kopen, maar iedereen is anders.
Ga een grote motorzaak in en ga proefzitten vraag het ook aan je instructeur
 
Bmw f650gs en versys ben ik nu aant bekijken. Weet je welke beter is?

Zou voor mij ook een moeilijke keuze zijn omdat ik zelf meer naar een Versys neig in de wetenschap dat BMW gewoon beter is. Als je voor een Versys zou gaan is het wellicht aan te raden om er op te letten dat het "touring" pakket er op zit, Handvatverwarming, koffers enz

Ga een grote motorzaak in en ga proefzitten

:^
 
Bmw f650gs en versys ben ik nu aant bekijken. Weet je welke beter is?

Heb mijn BMW F650GS '03 verkocht en er een Versys 650 '07 voor gekocht. Met de BMW heb ik behoorlijk veel met passagier gereden. En dat beviel mij en de passagier prima. De BMW is een 1 cilinder en bokt daarom wat meer dan een 2 cilinder zoals de Versys (bij abrupt gas loslaten kan het zijn dat je helm een klein kusje krijgt van de helm van je passagier). Dat is niet erg, het is anders.
Vond de BMW een fijne fiets en heb er erg veel lol mee gehad (er MOET ooit weer een leuke 1 cilinder bij komen :D), zelf vond ik hem alleen niet lekker op de snelweg. Daar is ie ook niet per se voor gemaakt. Daar komt de Versys een stuk beter mee. Ondanks dat de Versys niet debiel veel vermogen heeft; is ie wel echt véél rapper dan de F650.

Eigenlijk vind ik deze twee fietsen niet met elkaar te vergelijken.. Ze zijn ieder ontworpen op een net ander soort gebruik. En allebei goed! Originele BMW onderdelen vond ik wel duur, daar moet ik met de Kawa nog een beetje achterkomen.

Voordat je met passagier gaat rijden (moet je eerst je rijbewijs halen) zou ik wel eerst flink wat kilometers alleen maken.... Motorrijden leer je in mijn opinie pas als nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Een klein beetje ervaring voordat je jezelf ook verantwoordelijk maakt voor de veiligheid van een passagier, kan mijns inziens absoluut geen kwaad...
 
Ik ben ook bezig met orienteren voor als ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Mijn conclusie tot nu toe is dat de eerste motor vooral lekker moet rijden. En dan doel ik op niet te moeilijk/eigenwijs, in reviews vind je vaak wel verwijzingen als 'een alleskunner' en 'goed te corrigeren in de bocht' etc. Ik ga er zelf van uit dat ik pas over ongeveer 2 jaar weet wat echt mijn voorkeur heeft qua type en gebruik.

Voor nu zoek ik een vrij gemakkelijk rijdende motor waarmee ik ook een (lang) weekend weg kan inclusief bagage (tent, gaspitje etc) en er natuurlijk ook leuk uit ziet. Heb nu een Yamaha fz6 fazer op het oog om een proefrit mee te gaan maken. Geen echte tour, geen echte sport maar wel een mooi uiterlijk en meer windbescherming dan een naked, wat ik wel vaak mooi vind :9
 
Ik hoef géén racemotor. Vind de vrijheid vooral lekker. En zitcomfort dus.
Een BMW 1200GS

Ik zou geen 800 versie of nog minder halen. Zeker niet als je met z'n 2 gaat rijden. Tenzij je de snelwegen mijdt of gewoon netjes 100 rijdt. Dan kan het prima denk ik.

Nu is die 1200 misschien wel meteen top of the hill. Een Africa Twin of andere all road variant misschien?
 
Een BMW 1200GS

Ik zou geen 800 versie of nog minder halen. Zeker niet als je met z'n 2 gaat rijden. Tenzij je de snelwegen mijdt of gewoon netjes 100 rijdt. Dan kan het prima denk ik.

Nu is die 1200 misschien wel meteen top of the hill. Een Africa Twin of andere all road variant misschien?

Dit vind ik nou weer grote onzin. Een 600 of een 800 heeft kracht zat om met twee personen te rijden. Ik had een diversion 600 uit '98, met zijn tweeen deed hij gewoon 200 km/u op de snelweg. In de Vogezen en Alpen kon hij ook een stuk harder dan dat ik durf te rijden, ook met passagier. Je moet alleen wat meer touren houden.

Er zijn een heleboel meningen. En als je straks een motorfiets hebt, dan komt jouw mening er ook weer bij 8-)
 
Hayabusa of H2
Ik heb van de week gezien dat je in de file met een Hayabusa heel goed met de voetjes bij de grond kan komen zodat je nóg langzamer kunt filteren. Aan de andere kant is 't ook nog eens een hele snelle machine, dus erg veelzijdig. :t
 
Dit vind ik nou weer grote onzin. Een 600 of een 800 heeft kracht zat om met twee personen te rijden. Ik had een diversion 600 uit '98, met zijn tweeen deed hij gewoon 200 km/u op de snelweg. In de Vogezen en Alpen kon hij ook een stuk harder dan dat ik durf te rijden, ook met passagier. Je moet alleen wat meer touren houden.
Er staat nergens dat die dat niet kan of wel?
Het laatste wat je aangeeft is precies waar ik op doel.

Een F800 wordt vanaf 120 km\h onrustig en trillerig. Dan is die aan het werken. Als je ontspannen wilt rijden dan is dat geen optie afhankelijk of je dus de snelweg veel of weinig gebruikt. Net zoals dat een 600cc supersport vanaf 130 km\h onrustig wordt. 250 km\h op de gps halen kan die daarnaast prima.

Als ontspannen geen doelstelling is dan maakt het niet uit.
 
Normaal reageer ik niet op dit soort topics, omdat er al tussen de 40000 en de 200000 van zijn en het altijd neer komt op het volgende:
  1. Haal je rijbewijs
  2. Koop gewoon wat je leuk vind
  3. Verkoop dat na een paar jaar weer voor wat je echt wilt
, maar soms moet ik toch echt even wat uit de weg helpen:

Een BMW 1200GS

Ik zou geen 800 versie of nog minder halen. Zeker niet als je met z'n 2 gaat rijden. Tenzij je de snelwegen mijdt of gewoon netjes 100 rijdt. Dan kan het prima denk ik.

Nu is die 1200 misschien wel meteen top of the hill. Een Africa Twin of andere all road variant misschien?
cc's zeggen niks over de motor. Mijn thundercat (600cc) + passagier heeft er totaal geen moeite mee op de snelweg. Sterker nog; ze moet zich soms goed vasthouden. Mijn XT600 (ook 600cc) is in mn eentje al niet leuk op de snelweg.
PK's zeggen ook niks. Mijn XT600 met 40pk heeft er een stuk meer moeite mee om 120 te rijden dan de 250cc (20pk ongeveer) van iemand die ik ken.
Tourmotoren zijn niet altijd het beste in toeren. Een sportieve motor kan soms comfortabeler zijn.
Meer vermogen is niet altijd leuker. 40 pk open trekken kan leuker zijn 140pk.
Een allroad is niet de beste motor. Ja ze zijn veelzijdig en doen heel veel dingen prima, maar eigenlijk niks heel goed.
Een R1200GS is geen beginnersmotor. Veel te lomp zwaar en veel te duur als je hem laat vallen. Ook al komt het koppel zo lekker vroeg.
 
Een R1200GS is geen beginnersmotor. Veel te lomp zwaar en veel te duur als je hem laat vallen. Ook al komt het koppel zo lekker vroeg.

Een Honda NC750 (of een 2e handsje NC750//NC700)
Prima beginners-motor:
- Niet heel duur (zowel in aanschaf, verbruik als in onderhoud)
- Laat zich makkelijk heen en weer gooien door laag zwaartepunt
- Kan hard genoeg om in NL je rijbewijs kwijt te raken.
- Met Duo komt ie ook nog steeds prima vooruit.

Het "negatieve": het is (blijkbaar) een wat "saaiere" motor (kwa karakter)...
Dat wil zeggen, geen wheelies (tenzij je er erg veel moeite voor doet), geen "whiplash" als je plots het gas in 1x open draait op de snelweg, en dat soort dingen.
Oh, Stoppies dat doet ie dan weer wel "gemakkelijk".
 
Volgens mij is zo ongeveer alles wat qua vermogen tegen de bovengrens van 't A2 rijbewijs aantikt, en daarboven, geschikt voor duo. Zelfs een leen ER-5 kwam nog prima van z'n plek toen ik en m'n vrouw (we zijn beide niet echt klein en licht) erop naar huis reden. Was verder geen succes, maar qua vermogen ging 't prima. Het is meer de vraag of je er goed op kan zitten en daar kom je maar op 1 manier achter => uitproberen.
 
Normaal reageer ik niet op dit soort topics, omdat er al tussen de 40000 en de 200000 van zijn en het altijd neer komt op het volgende:
  1. Haal je rijbewijs
  2. Koop gewoon wat je leuk vind
  3. Verkoop dat na een paar jaar weer voor wat je echt wilt
, maar soms moet ik toch echt even wat uit de weg helpen:


cc's zeggen niks over de motor. Mijn thundercat (600cc) + passagier heeft er totaal geen moeite mee op de snelweg. Sterker nog; ze moet zich soms goed vasthouden. Mijn XT600 (ook 600cc) is in mn eentje al niet leuk op de snelweg.
PK's zeggen ook niks. Mijn XT600 met 40pk heeft er een stuk meer moeite mee om 120 te rijden dan de 250cc (20pk ongeveer) van iemand die ik ken.
Tourmotoren zijn niet altijd het beste in toeren. Een sportieve motor kan soms comfortabeler zijn.
Meer vermogen is niet altijd leuker. 40 pk open trekken kan leuker zijn 140pk.
Een allroad is niet de beste motor. Ja ze zijn veelzijdig en doen heel veel dingen prima, maar eigenlijk niks heel goed.
Een R1200GS is geen beginnersmotor. Veel te lomp zwaar en veel te duur als je hem laat vallen. Ook al komt het koppel zo lekker vroeg.
Dat weet ik en dat heb ik ook nergens gezegd of wel?
Ik heb een tijdje op de F800 gereden en die beviel niet op de snelweg. Te weinig vermogen om rustig en ontspannen te rijden bij 120+ km\h. Zenuwachtig blok omdat die veel toeren moest draaien, zenuwachtig gedrag daardoor. Trillingen. Niet comfortabel. Kon die makkelijk 180 halen? Ja ik denk het wel. Dat is het punt niet. Het is niet comfortabel en ik reed altijd alleen. TS vraagt om comfort. Niet om topsnelheden op de snelweg.

Kom je de snelweg niet op of rijd je netjes altijd 100 dan is het een prima motor gezien de eisen van de TS.

Dat gelul over te zwaar en de duur etc. doe ik niet aan mee.
Ik ben zelf begonnen op een motor van anderhalf jaar oud met 150 pk en dat ging mij prima af. Het is niet zwart of wit. De ene persoon is de andere niet. Iemand moet dat voor zichzelf bepalen. Wij zijn niet allemaal hetzelfde, rijden niet allemaal om of met dezelfde redenen en gedragen ons ook niet hetzelfde. Wellicht dat jij niet op dezelfde motor had kunnen beginnen. Dat is mogelijk.

Los daarvan vind je zo'n oude 1200GS voor 5000 of 6000 euro.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan