Mijn eerste motor?

Een Honda NC750 (of een 2e handsje NC750//NC700)
Prima beginners-motor:
- Niet heel duur (zowel in aanschaf, verbruik als in onderhoud)
- Laat zich makkelijk heen en weer gooien door laag zwaartepunt
- Kan hard genoeg om in NL je rijbewijs kwijt te raken.
- Met Duo komt ie ook nog steeds prima vooruit.

Het "negatieve": het is (blijkbaar) een wat "saaiere" motor (kwa karakter)...
Dat wil zeggen, geen wheelies (tenzij je er erg veel moeite voor doet), geen "whiplash" als je plots het gas in 1x open draait op de snelweg, en dat soort dingen.
Oh, Stoppies dat doet ie dan weer wel "gemakkelijk".
Wat zijn wheelies?
 
Wat wijsheid is??? De zoekfunctie gebruiken, dit is namelijk topic 9845789345 voor de eerste motor.

Hayabusa of H2


Ach, mensen hebben net rijles, zijn super enthousiast, hebben niet het hele MF uitgeplozen maar willen wel advies voor een nieuwe motor. Of een oude. En je advies is prima. Ik wilde ook beginnen op een Hayabusa. Dat is toch logisch?
 
Ach, mensen hebben net rijles, zijn super enthousiast, hebben niet het hele MF uitgeplozen maar willen wel advies voor een nieuwe motor. Of een oude. En je advies is prima. Ik wilde ook beginnen op een Hayabusa. Dat is toch logisch?
Ik vind wel dat dze nieuwe gebruiker heel goed bijgestaan wordt in dit topic, hoor... Ook door mij :P
 
Ik heb pas drie lessen gehad, maar wil alvast kijken naar een geschikte motor waar je lekker met zijn tweeën op kan. Wat is wijsheid?



De kunst om in alle levensomstandigheden juist te oordelen en te handelen.







In jouw geval zul je moeten weten wat je budget is. Wat voor type motor je mooi vind om te zien. Waarvoor je hem wil gaan gebruiken. Op welk soort wegen je voornamelijk denkt te gaan rijden. Je lichaamslengte/gewicht. Lichaamsbouw/gewicht bijrijder. Ben je een beetje technisch, zodat je weet hoe je je ketting moet smeren of wil je alleen weten waar de startknop zit. Hoeveel wil je uitgeven aan onderhoud/verzekering.

In principe is iedere motor geschikt.

Paar jaar geleden was ik onderweg, 'snachts, vroor -8 en ik moest nog 300km op een oude Kawa z550GT zonder windscherm.
Gewoon 'niet te doen'.
Tot ik me bedacht dat 35 jaar geleden die oude Kawa superdeluxe was en het beste van het beste wat je kon kopen.
Ik was supermachines gewend, 1200+cc met grote windschermen e.d.
De Kawa had geen last van het weer.
Het lag dus puur aan mij en mijn mindset !!!

Globaal zou je kunnen zeggen: meer dan 500cc en liefst 2 of meer cilinders. Aan de andere kant.... nahja, zie bovenstaande.

Je zult dus echt zelf op zoek moeten naar wat je wil.
 
Koop een leuke TDM850,kosten niet al te duur rijden super ook met duo en met genoeg vermogen.
 
Dat weet ik en dat heb ik ook nergens gezegd of wel?
Ik heb een tijdje op de F800 gereden en die beviel niet op de snelweg. Te weinig vermogen om rustig en ontspannen te rijden bij 120+ km\h. Zenuwachtig blok omdat die veel toeren moest draaien, zenuwachtig gedrag daardoor. Trillingen. Niet comfortabel. Kon die makkelijk 180 halen? Ja ik denk het wel. Dat is het punt niet. Het is niet comfortabel en ik reed altijd alleen. TS vraagt om comfort. Niet om topsnelheden op de snelweg.

Kom je de snelweg niet op of rijd je netjes altijd 100 dan is het een prima motor gezien de eisen van de TS.

Dat gelul over te zwaar en de duur etc. doe ik niet aan mee.
Ik ben zelf begonnen op een motor van anderhalf jaar oud met 150 pk en dat ging mij prima af. Het is niet zwart of wit. De ene persoon is de andere niet. Iemand moet dat voor zichzelf bepalen. Wij zijn niet allemaal hetzelfde, rijden niet allemaal om of met dezelfde redenen en gedragen ons ook niet hetzelfde. Wellicht dat jij niet op dezelfde motor had kunnen beginnen. Dat is mogelijk.

Los daarvan vind je zo'n oude 1200GS voor 5000 of 6000 euro.
Je hebt die beweringen niet zo gedaan, maar dat is wel de indruk die je er mee wekt bij TS. Vooral ook door te zeggen dat je het dan maar bij 100 moet houden schrik je heel veel mensen af om een "lichtere" motor te kopen. 600cc machines hebben een behoorlijke hoeveelheid vermogen en zijn ook gewoon bedoeld om lekker op de snelweg te cruizen. Trillingen zijn anders ja. Of je daar tegen kan is aan jou. Dat je dan alleen maar 100 kan rijden als je het comfortabel wil doen is dan jouw gevoel bij een specifieke motor, maar dat betekend niet dat je minimaal met 1000cc de snelweg op moet.

Het gelul over te zwaar is wel ergens op gebaseerd. Als ik de lichte (gewicht, niet vermogen) motoren met de zware motoren vergelijk, rijdt een lichte motor makkelijker. Dat is juist als je net je rijbewijs hebt fijn om aan het spul te wennen. Je kunt prima op een R1200GS beginnen, maar verwacht niet dat je er hetzelfde op wegrijdt als je lesmotor. En uiteindelijk kom je er ook wel op zoiets, maar volgens mij gaat het een stuk sneller en leuker met wat lichts.
En tsja, vermogen.. Dat is hetzelfde. Je kunt prima beginnen met 150 pk, maar ik zou het niet aanraden. Iemand die net blikken begint te rijden stop je ook niet in een ferrari.

En ik ken niet precies het budget en de financiele situatie van TS, maar voor veel mensen is 5000 a 6000 euro voor een motor best veel. En voor minder heb je ook al hele mooie dingen.
 
Als die TS verder geen info geeft dan krijgt hij zulke algemene berichten.

Dat jij vervolgens blind gaat staren op de cc's die in mijn bericht staan kan ik niets aan doen. Een F800 is een 1 pitter en die vergelijk jij met een 4 in lijn 600 cc.
Je begrijpt het dan niet helemaal. Ik noem specifiek de F800 en heb nergens gezegd dat een 600cc in het algemeen niet genoeg is. Dat maak jij ervan en daar kan ik niets aan doen. Ik heb aangegeven dat een 600cc supersport bij 130 km\h ook oncomfortabel wordt. Daar heb ik wederom specifiek een type aangekaart.

Dat jij een lichte motor overigens prettig vindt om makkelijk mee te rijden zegt ook helemaal niets over wat iemand anders prettig vindt. Goed dat jij ook die visie deelt.
Kan iemand vervolgens voor zichzelf een conclusie trekken die het beste passend is uit alle verschillen die voorbij zijn gekomen. Daar horen ook mensen bij die een F800 niet prettig vinden rijden op de snelweg. Deal with it.
 
Laatst bewerkt:
DSC_2563.JPG

Daar les ik in!
 
Als die TS verder geen info geeft dan krijgt hij zulke algemene berichten.

Dat jij vervolgens blind gaat staren op de cc's die in mijn bericht staan kan ik niets aan doen. Een F800 is een 1 pitter en die vergelijk jij met een 4 in lijn 600 cc.
Je begrijpt het dan niet helemaal. Ik noem specifiek de F800 en heb nergens gezegd dat een 600cc in het algemeen niet genoeg is. Dat maak jij ervan en daar kan ik niets aan doen. Ik heb aangegeven dat een 600cc supersport bij 130 km\h ook oncomfortabel wordt. Daar heb ik wederom specifiek een type aangekaart.

Dat jij een lichte motor overigens prettig vindt om makkelijk mee te rijden zegt ook helemaal niets over wat iemand anders prettig vindt. Goed dat jij ook die visie deelt.
Kan iemand vervolgens voor zichzelf een conclusie trekken die het beste passend is uit alle verschillen die voorbij zijn gekomen. Daar horen ook mensen bij die een F800 niet prettig vinden rijden op de snelweg. Deal with it.

Ah, dan heb ik een nuance gemist. Je bedoelde de specifieke motor. Je deed het laten overkomen (of tenminste zo kwam het op mij) alsof je minimaal 1000cc nodig hebt om met goed fatsoen de snelweg op te kunnen. Dat was het puntje waar ik het niet zo mee eens ben.
Ervaring met de F800GS heb ik niet, hoewel ik wel meen te herrineren dat dat wel een 2 cilinder is en geen 1 cilinder. Alleen de F650GS van het eerste uur was volgens mij een 1 cilinder.
 
Dat mag jij vinden maar ik rij liever op een gsxf aan 1 stuk door naar de Ardennen dan een gsxr. Op bestemming aangekomen even wisselen
Dit is heel erg persoonsafhankelijk. Mijn vader kan niet langer dan 5 minuten op mijn motor (thundercat) zitten zonder overal pijn te lijden. Mijn huisgenoot rijdt een SV650S die dan weer voor mij veel te lang is waardoor ik er echt overheen lig. Neemt niet weg dat ik hele dag fijn kan zitten op de thundercat en mijn huisgenoot altijd fijn kan toeren met de SV650S (en hij zit weer niet fijn op de thundercat).
 
Koop gewoon een Vstrom ofiets in die richting, koffer erop als ruggesteun voor passagier.

De vraag die je je moet stellen is, koop je een motor om met zijn 2en te rijden of eindig je straks vaker alleen op de motor omdat de passagier om welke reden dan ook is afgehaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan