Mijn eerste motor

Tonnyt

MF'er
27 feb 2022
46
27
Hoi,

Ik ben Anton. Nog bezig met het rijbewijs:) Hopelijk in maart/april. En ik ben me aan het oriënteren op een eerste motor. Vroeger wilde ik graag een chopper rijden - pa heeft een honda Shadow….

Maar sinds mijn rijlessen op een Mt-07 ben ik van gedachte veranderd. Het begon met een Diavel, toen een tracer 900 en nu toch nog wat meer richting nakeds/retro nakeds…

Maw - geen idee wat het gaat worden. Ik ben 1.86m. Vooral mooi weer rijder - en niet persee lange ritten. Het zal vaak een rondjes van 1-1.5 uur zijn overdag of als de kinderen op bed liggen of in het weekend. Ik kijk nu naar de MT-09 / XSR900 / street triple RS / CB1000r / GSX S950.

Budget maakt me niet zo uit. Hobbies mogen geld kosten. Nieuw of tweedehands - als hij het maar doet als ik wil rijden en ik niet naar de garage moet om de haveklap. Geen tijd voor.

Als ik mag rijden ga ik uiteraard flink proefrijden. Tips zijn welkom.
 
Idd ook mooi. Ik vind een ninet 719, of een sportster s of een indian ftr1200 wel mooi… maar die zijn allemaal te kostbaar.
 
Welkom in de wondere wereld van motoren waar iedereen een andere mening heeft en je vooral zelf moet ervaren ;).

Als je nog zo twijfelt over welke richting je op wil, kan je ook eens beginnen met proefritten op een of ander. Alternatief is ook een paar keer een motor voor een hele dag huren.
 
Ik zou niet gaan proefrijden op een Fazer.. Als je dat eenmaal gedaan hebt, wil je niets anders meer! O-)
 
Ik wil het wel overleven…
🙄🤔

Beste tip die ik je dan kan mee geven:

Stop ditect met lessen, en Run Forrest, Runnn.
Als je wilt overleven.
Een motormuis is nu eenmaal vogelvrij verklaard in het verkeer.

Of dat nu op een rode Boesa of een blauwe MT03 is.
Het is de ezel die dat draaiding rechts op het stuur bediend.


Maar on topic, je keuze is een erg breed speelveld.
Ga gewoon eens de grotere toko's af en oriënteren op wat je (in het echt) mooi vindt.
 
Eens met @Duckati. Stap 1 haal je rbw, stap 2 ga kilometers maken. Uiteindelijk ervaar je dan pas echt wat je van een motor verwacht en hoe je hem wil gebruiken. Ik ben nu bezig met mijn 4de motor, hiervoor een transalp, diversion en thundercat gehad. Allemaal zeer verschillende fietsen en zeker niet te vergelijken met mijn huidige r1150rt. Als de kinderen het leuk vinden en nog ietsje groter zijn mogen ze eerst hier achterop. Over tig jaar, als ze zelf mogen rijden, ga ik nog eens kijken naar een leuke allroad, of ik koop er een enduro bij (lekker spelen op de TET ofzo...)

Maar, ontopic: het zijn allemaal mooie machines, proefrijden proefrijden proefrijden dus! En goede suggestie van @WeetIkHetNou om een aantal dagen wat verschillende fietsen te huren. Motoshare is een mooie oplossing, maar kijk ook zeker eens rond bij de dealert in de buurt (willen ook nog wel eens wat aanbieden buiten motoshare)!
 
Stap 1 haal je rbw, stap 2 ga kilometers maken. Uiteindelijk ervaar je dan pas echt wat je van een motor verwacht en hoe je hem wil gebruiken. Ik ben nu bezig met mijn 4de motor, hiervoor een transalp, diversion en thundercat gehad. Allemaal zeer verschillende fietsen en zeker niet te vergelijken met mijn huidige r1150rt.

Precies dit dus. Ik ging van een "stoere" Z800 naked naar een nog "stoerdere" custom Vmax, om uiteindelijk uit te komen op een Vstrom 1050 XT.

Uiteindelijk wil je lekker en enigszins comfortabel kunnen rijden. Of dat nu anderhalf uur is, of een weekje in Duitsland.
 
Ik kijk nu naar de MT-09 / XSR900 / street triple RS / CB1000r / GSX S950.
Je hoeft niet per se het dikste model te hebben he.

En daarbij geeft @Duckati het beste antwoord eigenlijk.
Je geeft nu al aan dat je totaal geswitched bent tijdens je rijlessen. Dus: je weet nog niet wat je wilt en daar ga je de komende tijd ook nog niet achter komen. Begin eens op een oudere japanner (600cc +- 2000 euro) en ga daar eens op rijden. Dat het een saaie 4 cilinder zou zijn en geen emotie zou hebben maakt geen drol uit als je net begint met rijden. ALLE motoren zijn dan leuk.

Uiteindelijk wil je lekker en enigszins comfortabel kunnen rijden. Of dat nu anderhalf uur is, of een weekje in Duitsland.
Nou hoeft dit ook niet waar te zijn, afhankelijk van je leeftijd haha.
 
Je eerste keuze is toch nooit goed, gewoon een leuke niet te gekke motor halen en ontdekken wat je leuk vind.

Nooit blindstaren op andere op andermans adviezen. Niet hier en niet in je directe omgeving

Het meest neutrale om op te beginnen is trouwens wel een nakedbike. Als je net begint zou ik je een 4 cilinder adviseren omdat dat alllemaal wat minder snappy is
 
Thanks voor de tips. Een lichte agile naked lijkt me een goed begin. En wilde inderdaad wat vervolg training doen. En je kan natuurlijk altijd iets anders kopen als het niet bevalt.

Net even bij motoport in goes geweest. Staan wat mooie Triumphs… die bonneville t120 of scrambler doen me wel wat… totaal anders als een moderne naked:)
 
Ik zou inderdaad eerst veel proefritjes gaan maken en/of verschillende type motoren huren als je er nog niet helemaal over uit bent. Ik wist altijd al dat ik een Naked zou willen hebben en nadat ik uitgebreid heb gelest en gespeeld op een ouder type MT07, heb ik nu een MT 07 van 2022 besteld die ik ieder moment binnen krijg. Ik weet dat ik met m'n rug bijvoorbeeld een racer-model niet goed trek en de BMW roadster modellen vind ik prachtig, maar buiten budget. De andere modellen zijn niet mijn smaak. Dus voor mij was de keuze snel gemaakt.😊
 
XSR900/MT09 lekkere lichte wendbare fiets met meer dan genoeg vermogen.
MT07 ietsje tammer maar nog lichter en nog steeds een genot om mee te “gooien en smijten”
 
Een Kawasaki Z900RS is misschien ook nog een optie.
Dat is ook een mooi retro model.
 
Terug
Bovenaan Onderaan