Mijn eerste zijspan-brouwsel

Olive

MF'er
12 apr 2012
214
0
Bij -effe-voorstelle-, al een tipje van de sluier opgelicht. Maar hier op de plek waar het denk hoort, even iets meer en wat photo's.


Op heel WWW al veel gelezen een dik jaar geleden over het hoe en wat met de zijspannen. Heel wat in mijn hoofd opgeslagen En daar ik nog een brik had staan in de schuur welke mij een 3 jaar geleden nog overal heenbracht waat ik wezen moest, ook s'winters, zonder problemen en olieverbruik. Die moest dan maar de trekker worden oude gs 750 uit 77. Toevalligerwijs een 1 persoons span overgenomen. En dus hieronder het resultaat, ik moet er bij zeggen dat ik de span eerst dichter tegen de motor had gemonteerd en net nog mijn lompe voet op de step kon krijgen , maar toen ging het kocken niet erg goed, te weinig ruimte. Dus er maar waar af gehaald en 15 cm verder weer gemonteerd. 1 voordeel meer nog bak is gelijk "zwaarder" geworden.

Testrit eind april 2011" ging zo ieder hier en op andere plekken op het www. Eigenwijs als ik ben geen lessen vooraf, ja de theorie van hier. en een rustig ritje via woonwijk buitenaf door boerendorpjes en weer terug . . . ach ging heel goed hoor. Op bijna 1 van de laatste flauwe bochten naar rechts, en wij -het span en ik- rechtdoor de onderwal in. Wat ik achteraf even verkeerd deed omdat ik er nog te veel bij moest nadenken: remmen met achterrem en gelijk linksaf i. p. v . rechts met de bocht mee.

Nu bijna 4000 km verder , kan ik me het slingeren en klapperen en wat voor vreemde bewegingen meer niet meer voorstellen. Gaat gewoon nu zo het gaat. Begin april 2012 net een niet ketting en achter-zijspanband gemonteerd plus gelijk nieuwe wiellagers en keerringen. Dus daar het eerste jaar geen omkijken meer na.

To do list

Nieuwe m+s voorband. Achterband is Kendra supergrof profiel, zijpanwiel is Mini m+s

Naloop verstelling maken en monteren, vandaar ook al de omgedraaide voorpoten.

Groter kettingwiel voor, daar die ik er nu op zitten heb teveel toeren geeft bij een snelheid, eerst was het net anders om, dus ik ga er nu tussen in zitten

Winterscherm alvast te pas maken met "kleden" naar de beenkappen toe

Opleuken met jerrycan munitiekisten antenne en die dingen, staan al vol ongedult te wachten maar vanwege de winter er weer afgehaald - pekel is troep-.

Picture010.jpg


Picture009.jpg


Picture008.jpg


Picture007.jpg


Picture006.jpg


Picture011.jpg
 
Grappige combinatie. (lees heel leuke combi met sjans naar andere spannen).

Aangepaste Squire St2 aan een behoorlijk onherkenbare oude Soes 8 klepper. En al een (relatief) lange proefrit gemaakt. Geweldig.

Olive? LIke in Olive Green?

Rooie Oktober belettering en Amerikaanse Stock nrs. op je combinatie snap ik dan weer niet.

Ook het `opleuken` met yerricans, ammo cans en antennes, niet.

Wellicht heb je een reden hiervoor? :?

Die verf is wel goed en goedkoop voor winterrijders.
 
Inderdaad een aangepaste span -lees- instapruimte vergroot, Nu kan er of een kuipstoel in voor volwassene of een zelfgebouwde tandem-kinderstoel voor tweeling van bijna 5 jaar. Ketting-geval voor mn hond. Hij is al 1 x mee geweest klein proefritje. Vond ie vast te kort, want hij wou er na die tijd niet meer uit.

Inderdaad Olive green ral 6014

En voor de rest een verklaring/opheldering : Het hele geval moest een kleur krijgen, das voor mij altijd het moeilijkst. Matzwart kwam al snel om de hoek kijken, maar ja daar zijn er ook al weer veel van. Toen dus het idee van ral 6014 en dan is de stap naar een legermotor niet zo ver meer, maar ja origineel zou het geval nooit kunnen worden. Dus dan maar een soort van parodie op van alles uit diverse landen die vroeger oorlog gevoerd hadden. Dus Japan, Ussr, Usa, Nederland Duitsland -Helm-

Beenkappen komen uit de Ukranie wel op de kop gemonteerd . . .
 
Leuk ding, Ziet er ook netjes uit. Dat opleuken is niet mijn ding, maar ik snap het wel. Ook leuk wat je met het achterframe en de spatborden gedaan hebt. Het is best een passend geheel zo.
 
Leuk gedaan! Wellecome hier ;) Slijptol involved begrijp ik? Dan zit ut wel goed vast.
 
Laatst bewerkt:
Nog een paar fotos van de zijspan bevestiging

Voorste bevestiging met de doorverbinding naar andere framebuis

Picture030.jpg


Picture029.jpg


Picture028.jpg


Achterste bevestiging, beetje moeilijk te zien maar zit ook nog vast achter de imbusbouten van de voetsteun

Picture023.jpg


Nu de voorste schoor

Picture026.jpg


En de achterste schoor

Picture022.jpg
 
Nog een foto van de achterspatbord aanpassing

Picture021.jpg


Voorvork versteviging 2-de T-stuk zit met afgedraaide pen in 1-e T-stuk

Picture033.jpg


Picture034.jpg



Toegift van bovenaf haaksomgezette buis is massief 40 rond

Picture024.jpg


Picture025.jpg
 
Gaaf ding!
Als je soortgenoten zoekt moet je 23 juni eens in IJsselstein komen kijken (www.ratbiketreffen.nl)
 
Mooie combinatie. Leger(olive)groen heeft altijd wel wat.
Spanwiel geremd of niet?
En ik zie dat je geen stuurdemper gebruikt? Hoe bevalt dat?
Die van mij of nog niet klaar, maar gebruik ook (nog) geen stuurdemper...
Kom zelf uit Twente ... Ik zal m'n ogen open houden... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan