Mijn eerste zijspan-brouwsel

Je hebt het over dat als je te ver naar voren gaat, dat de vork dan gaat klemmen. Hoe moet ik dat zien dan, kan en wil je me dat uitleggen ??
Als je de as verder uit het verlengde van de vorkpoten verplaatst ga je moment op de poten zetten. In een extreem voorbeeld: als je de as een halve meter naar voor verplaatst kan je wel voorstellen dat de onderpoten ter hoogte van de keerring met een enorme kracht achterover gedrukt worden. De bovenste glijbus en de keerring worden met kracht naar achter tegen de binnenpoten gedrukt. De onderste glijbussen worden naar voren tegen de binnenpoten gedrukt.
Het gevolg is dat er een stick slip ontstaat waardoor elke vorm van vering teniet gedaan wordt.

Ed Pols maakte in de jaren '70 al JFJ verkortingen op Guzzi's met 35mm poten. Hij is daarvan af gestapt omdat de dunne Guzzi poten teveel klemden.
Het blijkt uit de ervaringen van JFJ (en ik weet nog een paar Amerikanen) dat het met moderne dikke vorken best een aanvaardbaar alternatief is.
 
Goh, dat Ed in de 70's al patent aanvroeg bij mijn ouders zeg.. :+
 
Red October

Красный Октябрь


Уральский русский производитель мотоциклов, самый известный за Днепр, имеет ограниченный тираж коляской сочетание «Красный Октябрь» освобождены. Красного Октября построен по просьбе европейских импортеров, кто хочет дать это внимание к 20-летию фильма Шон Коннери "Охота за Красным Октябрем» и Октябрьской
Красный Октябрь построен на твердой, грубой, выполненный в стиле Всемирной войны, плоский двойной 749cc Уральский сочетание коляской. Сочетание не полностью идентичны своим предшественникам. Чтобы уменьшить высоту, чтобы улучшить управление и 18 "вместо оригинальных 19" колесах.
Есть также некоторые функции, такие как ретро круглые передние фары и задние и коляской и металлический ящик для инструментов с серпом и молотом логотип. Есть только 30 экземпляров Красный Октябрь сделал.

Nou snap je het denk wel :') Ik heb de naam Red October gekozen vanwege de revolutie/en Dnepr, daar dat toch ook iets veel heeft met de legermotor in het algemeen .
En dus niet vanwegen een of andere film die ik nog nooit gezien heb. Maa ja ik las ook al de verbastering hierr van Rat October *D hih misschien moet ik een kleine aanpassing doen. Alleen moet ik dat ook nog een rat tekenen en in wit schoolborden krijt en op tamponeren.


Nog even hier onder voor degenen die geen Russisch op de L.T.S. gehad hebben

De Russische motorfabrikant Ural, vooral bekend van de Dnepr, heeft een gelimiteerde uitvoering van de ‘Red October’ zijspancombinatie uitgebracht. De Red October is gebouwd op verzoek van de Europese importeur die hiermee aandacht wil geven aan de 20ste verjaardag van de Sean Connery film ‘The Hunt for Red October’ én de October revolutie in 1917.
De Red October is gebouwd op basis van de solide, ruige, in tweede wereldoorlog stijl uitgevoerde, 749cc Ural flat-twin zijspancombinatie. De combinatie is niet volledig gelijk aan haar voorlopers. Om de zithoogte te verlagen en de wegligging te verbeteren zijn 18″ in plaats van de oorspronkelijke 19″wielen gemonteerd. Verder zijn er een aantal retro kenmerken als ronde lampen voor- en achter en op het zijspan en een metalen gereedschapskist compleet met hamer en sikkel logo. Er worden maar 30 exemplaren van de Red October gemaakt.

Bron: mcn
 
Op de plek van de originele as zit geen as meer, dus daarom zouden de vorkpoten in theorie naar elkaar toe kunnen bewegen. Maar met de tien streep dikke vorkbrug op mijn onderpoten is dat niet meer mogelijk. Ik heb 60mm verkorting wat me vandaag weer 300km over dijkjes heeft gestuurd ;)
En dat ging niet bepaald zachtjes ;)


Oke is me nu meer duidelijk . . . ik zal daar zeker rekening mee houden.

Nou leuk toch IJsseldijkjes rijden was dus toch een flinke tocht, En ik maar in mn schuur zitten voor de schetsplaatmaten op de nemen met duimstok passer en houtjes en sluitringen. Ik plaats die schtsen hier maar niet. Daar het nu achteraf een beetje ruig op papier staat vol doorkrassingen en al. Ik hoop dat ik er morgen als ik het zagen en boren wil, er zelf nog iets van snap :')

Ook heb ik nog maten genomen van de aanbouw van mijn tweede zijspan-brouwsel. Motormaten en begin van de layout van het zijspan frame. Plan is om het star te monteren. Dus zonder vreemde koppelingen extra bochten of gaffels. Hoofdframedwarskokers komen tot aan de linkerzij van de moter onder moterframe door. Alwaar ze 2 maal worden afgesteund op de linker en rechter wiegframebuis. Zodat de koker ook gelijk de dwarsverbinging word tussen de 2 wiegframe buizen.

Ik hoop dat dit duidelijk is. Zoniet dan is het wachten op dat ik verder in de week de gehele schets klaar heb. En als foto kan plaatsen hier.

Wat voor mij nog 1 vraag is. Zou 150 spoorbreedte h.o.h gemeten, een goeie beslissing zijn?? en wat is het beste kwa lengte van de spanbak ten opzichte van voor en achterkant van de banden?? Gaat om een gs1100 als trekker.
 
Volgens mij zat jij toen nog in je vaders puddingbuks. :Y


Nee nog bij die van mijn Pake en mijn vader ook , die was toen net 17 jaar . . . En mocht toen al de loopgraven in *D

OOk nog dank voor je duidelijke uitleg wat betreft het klemmen . . .
 
Dat maakt me gloeiende 35 :/ Tijd staat ook niet stil zeg..
Weet trouwens zeker dat het mijn vaders puddingbuks was, anders had ik wel rood haar en een rond brilletje op _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt me gloeiende 35 :/ Tijd staat ook niet stil zeg..
Weet trouwens zeker dat het mijn vaders puddingbuks was, anders had ik wel rood haar en een rond brilletje op _O-


Toen ik 35 was, was het Millennium nog niet aan de orde, en de bijbehorende Bug al helemaal niet. Toen reden wij nog in een Jeans bug of een Zilver Bug. Nu zie ik die nooit meer, inderdaad waar blijft de tijd. ;(
 
Ojee !! nou heb je me helemaal omgepraat *O* Mag ik alvast een motordrager maken op mn span.
full


Zoiets ... maar dan iets anders?
 
De Russische motorfabrikant Ural, vooral bekend van de Dnepr....

Weer een onderbouwing dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest :P.


Maar je span ziet er goed uit!

Dat tweede brouwsel klinkt niet heel logisch, die enkele 'starre' verbinding die je noemt is niet voldoende. Veel zijspannen worden in de basis al op die manier gemonteerd, maar dan alsnog afgeschoord omdat de krachten op je frame anders veel te groot worden.
 
Weer een onderbouwing dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest :P.


Maar je span ziet er goed uit!

Dat tweede brouwsel klinkt niet heel logisch, die enkele 'starre' verbinding die je noemt is niet voldoende. Veel zijspannen worden in de basis al op die manier gemonteerd, maar dan alsnog afgeschoord omdat de krachten op je frame anders veel te groot worden.

Het was ook nog maar de basis van de omschrijving van hoe ie gebouwd gaat worden. En zeker komen er nog schoren of verstevigingsdriehoeken in. Want anders denk ik dat het geheel eerder nog gaat "veren op de doorbuiging van de hoofddwarskokers" . En uit mijn eerste project kan je weten dat ik niet van slap spul houd Maar het hoe en wat van de schoren dus bepaal ik pas als de span ernaast gemonteerd zit. Mijn span word dus in de basis al anders omdat het span en noem het maar hulpframe of hulpschetspalen een gelast geheel vormen, en geen dubieuse schroef, gaffel of klemkonstructies. Dus zijspanframe komt on-nastelbaar aan het motorframe.

Voor de rest motor word een voor en achterzijde omlaag gebracht voor een beter zwaartepunt. Alleen ben ik nog niet goed uit het probleem van wat de beste wielbasis zou moeten zijn. 1 van jullie hier een goed idee ??
 
~
Weer een onderbouwing dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest :P.


Ach je moet maar denken dat de meesten toch het verschil niet zien tussen een Ural en een Dnepr. Maar je hebt gelijk . . .
 
klopt, ik zie ook geen verschil tussen de ene jap en de andere. Is maar net waar je voorkeur ligt natuurlijk. Dit soort introducties bij berichten doet me wel altijd twijfelen aan de kwaliteit van de rest van het geschrevene.

groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
klopt, ik zie ook geen verschil tussen de ene jap en de andere. Is maar net waar je voorkeur ligt natuurlijk. Dit soort introducties bij berichten doet me wel altijd twijfelen aan de kwaliteit van de rest van het geschrevene.

groet,

Benno

Nou weet ik heel toevallig van Kawasaki groen
is de mijne dus zwart, maar evengoed toch nog een beetje opgelet bij de jappen
 
Hier een paar foto's van het achterste onderste bevestingspunt van mm'n tweede brouwsel. De 3 10mm gaten worden nog opgeboord en getapt tot m16 de 2 kokers die je ziet zijn hulptukken die worden nog weer verwijderd. En kan de middenbok er weer onder tot de span er aan hangt. En de uitsparing voor de achterbrug wordt nog mooier bijgewerkt. Het ophangpunt is zo gemonteerd dat het waterpas is tenopzichte man de motor, en ook in lengterichting met de onderste wiegframebuizen in 1 lijn loopt. Zodat het zijspanframe straks haaks en waterpas in elkaar gelast kan worden en gemonteerd.Ook zijn nog net te zien de 2 oude boutgaten voor de steps, die komen ni de beide stukken staande stippen een 5 tot 7,5 cm naar achteren. Ook het zadel komt zoveel naar achteren. Zodat ik dus meer boven hen achterwiel kom te zitten - lees meer gewicht achterop-. Motor voor en achter bijna 15 cm laten zakken, met nu een bodemvrijheid van 11 cm. Goed voor een laag zwaartepunt

Picture032-1.jpg


Picture026-1.jpg


Picture031-1.jpg


Picture030-1.jpg


Picture025-1.jpg
 
Vanavond ontwerp van zijspanframematen getekend. Koker 50/50 4 of 5 dik. In later stadium komen de schoren erop. Maar eerst zijspanframe in elkaar lassen en dan de voorste onderste bevestingspunt klaarmaken en monteren.

Picture038.jpg


Dan komt dit soort as/vering eronder. Dus een torsieveer met schokbreker.

Picture035-1.jpg
 
Jij last de boel dus gewoon aan je motor frame vast? Is dat wel toegestaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan