Mijn ervaring met Bridgestone banden

donrudolfo

MF'er
30 mei 2014
43
0
Hallo motorrijders,

Wat ik schrijf is niet om Bridgestone naar beneden te halen maar puur informatief voor Bridgestone banden rijders.

Banden voor de Suzuki Burgman 650.
In 2013 zijn er problemen geweest met mijn motorbanden van Bridgestone. De banden vertoonden blazen in het rubber die vrij spontaan opkwamen, het was net of je over de naad van de weg gaat rijden. Het rubber van de banden liet los van het karkas met als gevolg, een levensgevaarlijke situatie tijdens het rijden.
Wij hebben toen via Bridstone keurig nieuwe banden gekregen gezien het om een fabrieksfout ging van dat model banden in die serie.

Nu een jaar later hebben we weer de zelfde problemen met deze type banden, conform Bridgestone is dat niet mogelijk en wij hebben door iets scherps gereden. Ook de blazen op de band zou niet mogelijk zijn. Wij hebben weer aangeboden, de banden te laten onderzoeken in hun fabriek maar dat wil maar niet lukken bij Bridstone om de banden op te laten halen. Waarom onderzoeken, gewoon om mijn mede weggebruikers te beschermen tegen zulke slechte serie banden en het voorkomen van een ongeval.

Naar mijn persoonlijke mening denk ik dat deze serie banden niet tegen hoge tempraturen kan en daarom blazen gaat vertonen die spontaan open klappen tijdens het rijden. De lucht druk in de band blijft gelijk na de klap er loopt geen lucht uit de geklapte band weg. Je merkt dan ook zeer weinig van het voorval. op de foto is dan ook te zien dat we met deze scheur in de band toch nog 3 km hebben door gereden. Wordt vervolgd na het onderzoek van Bridgestone.
full
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf rijd nu 3 jaar op bridgetone banden. Totaal rond de 80k kilometer. Nog nooit problemen gehad en ze blijven altijd uitstekend plakken. De series Bt-016/021 en 023 heb ik uitgebreid getest.

Welke serie banden betreft het? En enkel de achterband of ook de voorband? De foto ziet er heel erg apart uit, alsof een deel van het canvas door de naad van de band naar buiten is getrokken. Erg bizar.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort schade lijkt op karkasbreuk en kan zomaar het gevolg zijn van te lang doorrijden met te zachte banden. Hoe weet je dat je banden na de "klap" niet leegliepen?

Waarschijnlijk heb je een klap op de band gehad waardoor het karkas gebroken is. Als je daarmee doorrijdt krijg je dit soort zaken.
 
Ik heb heel veel ervaring met dit type band onder deze motorfiets (scooter), en heb dit nog nooit gezien of van gehoord. Het lijkt me dan ook sterk dat het een structureel probleem is.
De topictitel lijkt me vrij suggestief.
Overigs is dit een oud type band, er in inmiddels al een tijdje een nieuwere versie.
 
Hallo motorrijders,

Wat ik schrijf is niet om Bridgestone naar beneden te halen maar puur informatief voor Bridgestone banden rijders.

Banden voor de Suzuki Burgman 650.
In 2003 zijn er problemen geweest met mijn motorbanden van Bridgestone. De banden vertoonden blazen in het rubber die vrij spontaan opkwamen, het was net of je over de naad van de weg gaat rijden. Het rubber van de banden liet los van het karkas met als gevolg, een levensgevaarlijke situatie tijdens het rijden.
Wij hebben toen via Bridstone keurig nieuwe banden gekregen gezien het om een fabrieksfout ging van dat model banden in die serie.

Nu een jaar later hebben we weer de zelfde problemen met deze type banden, conform Bridgestone is dat niet mogelijk en wij hebben door iets scherps gereden. Ook de blazen op de band zou niet mogelijk zijn. Wij hebben weer aangeboden, de banden te laten onderzoeken in hun fabriek maar dat wil maar niet lukken bij Bridstone om de banden op te laten halen. Waarom onderzoeken, gewoon om mijn mede weggebruikers te beschermen tegen zulke slechte serie banden en het voorkomen van een ongeval.

Naar mijn persoonlijke mening denk ik dat deze serie banden niet tegen hoge tempraturen kan en daarom blazen gaat vertonen die spontaan open klappen tijdens het rijden. De lucht druk in de band blijft gelijk na de klap er loopt geen lucht uit de geklapte band weg. Je merkt dan ook zeer weinig van het voorval. op de foto is dan ook te zien dat we met deze scheur in de band toch nog 3 km hebben door gereden. Wordt vervolgd na het onderzoek van Bridgestone. [afbeelding]
Dit heb je 3 kilometer lang niet gemerkt?

Dude.. -O-
 
ik ben een bridgestone man all the way
slicks op mijn circuitfiets
s20, vroeger bt-016 op de duc
bt-023 op de bmw

nooit problemen, altijd heel tevreden

wel altijd een band gekocht en gebruikt waarvoor dat die geschikt was

ik denk eerder over iets scherp gereden en dan te lang doorrijden
 
Blaasjes op de band kan betekenen dat er lucht/ruimte zit tussen de lagen rubber. Als die lucht warm wordt zet het uit naar de kant met de minste weerstand en krijg je blaasjes, zou inderdaad een fabrieksfout/maandagochtend band kunnen zijn. Maar als jij met zo'n scheur in je band niets voelt tijdens het rijden en er volgens jou geen lucht uitloopt vraag ik me af of er überhaupt (genoeg) lucht in de band heeft gezeten :?
Ik was er niet bij en ik ben geen expert maar als het al een fabrieksfout is geweest, dan zeker in combinatie met een (zeer) slechte bandenspanning.
 
Als ik zo naar het plaatje kijk denk ik dat je band defect is en je beter die band kan vervangen, ik ben geen garage dus mischien kunnen ze het nog plakken
 
ik vermoed ook dat dit iets met bandenspanning/vreemd voorwerp geraakt te maken heeft.
de titel van het topic had dan ook beter anders gekozen kunnen worden ondanks wellicht de goede intentie.
het is nu idd een tikkie suggestief.

mijn ervaringen met bridgestone bandjes zijn lovend.
ik rij er aansluitend al zeker 15 jaar op met diverse motoren.
momenteel een set bt023 op mijn gsx1400 en een set bt016pro op de sp1.
over beide ben ik zeer tevreden.
 
In reactie op jullie vragen vwb de Bridgetone banden.

De band is een 160/60 R14 / C65H Battlax Tho1R (achterband) met 800 km op de teller.

We hebben tot 5 dagen geleden altijd op Bridgestone banden gereden en naar tevredenheid. Het is voor ons dan ook een raadsel hoe zo iets weer voor de 2e keer ken gebeuren in zo'n kort termijn vlak.
Geloof me, we controleren altijd de banden voor we gaan rijden dus daar lig het niet aan, de juiste bandenspanning houden we goed in de gaten, voor 2.3 en achter 2.8

Ik moet eerlijk zeggen dat dit beide keren is gebeurd in Spanje waar de temp vrij hoog is zo rond de 32 gr overdag.
Tijdens het inhalen van 2 vrachtwagens op de rijksweg hoorde wij een klap en de motor gaf een zeer korte en kleine slinger.
De eerste afrit was 3 km verder en ben gestopt om te controleren, we hebben toen de scheur ontdekt.
Later bij de Suzuki dealer de bandenspanning gecontroleerd van de geklapte band en die stond werkelijk op 2.9 bar ondanks de scheur en de draden er uit waren geslagen.
Gezien er 3 km mee door is gereden ziet de band er een beetje raar uit.

Omdat het nu al de 2e keer is dat dit is gebeurd hebben we besloten om Michelin te kopen en hopen daar geen problemen mee te krijgen.
Zodra Bridgestone de band heeft onderzocht laat ik het jullie weten, dus wordt vervolgd!

De foto is trouwens van de eerste band in okt 2013.
full
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, een zeer goede dealer die echt alles goed na kijkt. Ik ben er tevreden over.
in dit licht is een bevestiging van zijn vraag nou niet echt een bevestiging van de goede naam van de dealer -O-

natuurlijk zul je hoogst waarschijnlijk gelijk hebben en is het een goede dealer, ik geef alleen even aan hoe het over komt ;)

en de vraag is al eerder voorbij gekomen in het kleine aantal posts in dit topic maar tussen 2003 en 2014 zit wel wat meer dan 1 jaar, bedoel je 2013?
 
Terug
Bovenaan Onderaan