Mijn Futura wil niet meer starten

heinrichnak

MF'er
14 jul 2010
39
0
Zal ik maar eens de stilte doorbreken met een interessant vraagstuk.

Kort gezegd: hij start niet...

Langere versie: startmotor draait rond, EFI LED knippert, EFI diag toont steeds verschillende codes (ik heb inmiddels al 11 ,12, 13, 14, 15, 16 of gewoon 1 gezien). Ik hoor de brandstof pomp netjes zoemen als ik het contact aanzet en de accu is nieuw en opgeladen.

Wat eraan voorafging: motor gewassen, twee weekjes in de schuur gestaan. Toen ik daarna weer eens wilde gaan rijden draaide de startmotor moeilijk rond (dat deed ie al wat langer, vandaar dat ik even later een nieuwe accu heb gekocht). Nog geprobeerd te jumpstarten (met hulp van een Clio), maar geen sjoege.
Ik heb een aantal sensors/connectors los gehad en schoongemaakt vanwege de EFI codes. Heel af en toe lijkt er iets te gaan gebeuren, maar starten lukt nog steeds niet.

De vraag: wat kan ik nog proberen?
 
Alleen code 1 en code 12 zijn 'bekende' codes.

code 1 (of -1) = alles OK

code 12 = Pickup sensor op de krukas (welke de onstekingspuls geeft)

Probeer eens wat contactspray achter je startknop te spuiten.
Contactjes van het startrelais al schoongemaakt of evt een ander startrelais geplaatst?

Het is sowieso verstandig om de stekkers rond het blok allemaal een keer los te trekken, controleren op corrosie en in te sprayen met contactspray voorkomt ook een hoop storingen
 
Code 33 tm 36 is van de bobines btw, wat bij de futura's een zwak punt kan zijn.
Mocht hij straks eenmaal lopen dan is het ook handig om te checken of de bobines nog goed zijn door ze een voor een los te trekken en de motor te starten.

Mocht hij dan op 1 cilinder gaan lopen dan weet je dat 1vd 2 bobines per cilinder de geest heeft gegeven.

Heb je trouwens al de foutcodes gereset?
 
Dank voor de tips. Ga ik vanavond eens even allemaal checken. Hoe reset ik de EFI codes?
 
Dank voor de tips. Ga ik vanavond eens even allemaal checken. Hoe reset ik de EFI codes?

door het plugje rechts van je zadel in elkaar te steken (wat je ook gedaan hebt om de codes uit te lezen) en vervolgens je dodemansknop om te zetten.
Als je daarna een nieuwe startpoging doet stekkertjes weer lostrekken.
Als je EFI lampje weer begint te knipperen kan je ze weer in elkaar steken om uit te lezen wat de nieuwe code is.
 
Goed. Weer wat dingen geprobeerd, zonder succes helaas.

- EFi reset uitgevoerd. Nu verschijnt alleen nog maar code 1 na een start poging (stekker los, starten, stekker weer aansluiten om EFI code te bekijken)
- kappen losgemaakt, alle stekkers losgehad en ingespoten
- Nog steeds een knipperende EFI bij de start pogingen
- ruik wel wat benzine na zo'n poging

Lijkt wel of hij geen/geen goede vonk krijgt of zo.

Zit overigens sinds een jaar een nieuw start relais in...
 
Controleer even je startknop. Heb dezelfde klacht gehad na 'n wasbeurt.
 
Controleer even je startknop. Heb dezelfde klacht gehad na 'n wasbeurt.

heb het zelf ook 1x gehad dat hij niet wilde reageren op de knop, beetje contactspray erachter spuiten lost dat vaak op.

Draait je startmotor trouwens wel? en zo ja, neemt hij ook de cilinders mee? Indien die wel draait maar je motor niet meeneemt dan kan ook je startkoppeling het begeven hebben
 
Startmotor draait goed rond, de startknop werkt altijd.
Startkoppeling klinkt aannemelijk. Is dat makkelijk te checken? Ik hoor overigens geen herrie als ik probeer te starten, dat zou je wel verwachten als de startkoppeling defect is.
 
houd je hand eens achter de uitlaat als je een startpoging doet, voel je dan lucht (van de zuigers) dan neemt hij de krukas mee.
Hoor je dat de startmotor geen massa hoeft mee te draaien en dus erg licht loopt + geen lucht uit de uitlaat dan kan het zijn dat de startkoppeling niet goed pakt.
 
Komt gewoon lucht uit de uitlaat bij het starten. Dat vermoedde ik al, want de startmotor klinkt normaal (niet "onbelast").
Die startknop had ik al ingespoten met contactspray.
Kan nog wel even checken of de bougies vonken. Of zou ik een EFI code moeten zien als dat niet in orde is?
Ben er van overtuigd dat het iets simpels is. Maar ja, de vraag is wat. ;)

Edit:
Even een bougie eruit gedraaid. Vonkt zo goed als niet (heeel af en toe een lulllig vonkje). Bobine?
 
Laatst bewerkt:
Die vonken zijn doorgaans niet zo"spectaculair". Ik zou het in de richting zoeken water>sensor>contact(je). Niet lullig bedoeld maar dodemansknop ook gecheckt?
 
misschien switch van de zijstandaard niet goed ( kun je doorverbinden.)

de relais controleren aan de zijkant van het frame. ( twee kleine relais van plaats wisselen)
 
Even een update. Ik heb van alles geprobeerd met hulp van wat maten:
- sensors doorgemeten (crankshaft position, diode module, side stand etc etc)
- bobines gecheckt
- connectors gecheckt
- dodemansknop gecheckt

Niets gevonden. En nog steeds hetzelfde: bij het starten lijkt alles goed, alleen EFI knippert (echter geen error code) maar hij slaat niet aan. Bougie vonkt 1 keer, dan helemaal niet meer en gelijk gaat EFI knipperen.

Ik ben door mijn opties heen en zit eraan te denken om hem naar Roke in Mijdrecht te brengen.

Iemand nog de gouden tip?.
 
Net weer terug van vakantie. Ik heb de Futura gisteren opgehaald bij Roke. Bas had een kabelbreuk gevonden in de grote kabelboom rechts waardoor de brandstofpomp te weinig spanning kreeg. Vandaag een langere rit gemaakt en het ding rijdt als een zonnetje, klaar voor de motortrip naar Luxemburg/Eifel over twee weken.
Dank voor de tips, zo heb ik veel kunnen uitsluiten. Als ik van alles moet gaan doormeten houdt het voor mij een beetje op, dan gaat ie naar de specialist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan