Mijn Katana 1100 van standaard naar Streetfighter

Echte streetfighter of niet?

  • Ja

    Stemmen: 4 25,0%
  • Nee

    Stemmen: 12 75,0%
  • Begint er op te lijken

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    16
Kroonplaat gepolijst. 8-)

full
 
Daarna wilde ik meer vermogen maar vooral meer geluid, moraalridders bite me! })
Via internet een oude nieuwe (NOS) Australische Hi-Torq 4-1 sportuitlaat gekocht en uit Amerika over laten komen.

full
 
Helaas waren de bochten tekort om de uitlaat onder het carter van de 1100 door te laten komen, hij was eigelijk voor een 750 dus een tijdje later vond ik een Yoshimura 4-1 spruitstuk zonder demper, deze heb ik aan laten passen, de aansluiting van de Hi-Torq is op de Yoshi gelast zodat de demper daarop pastte.
Alleen de ophanging van de demper kwam net niet overeen dus daar nog een klein beugeltje voor gemaakt.

full
 
Daarna een Dynojetkit Stage I&III gekocht, nog een tijdje met het originele luchtfilterhuis rondgereden en Stage I maar snel genoeg vier losse K&N filters erop gezet, dure krengen! Dit is het verschil tussen standaard en Dynojet naalden, verder worden de hoofdsproeiers vergroot, de luchtvehouding bij stationair aangepast en het vacuumgaatje in de gasschuif vergroot voor een snellere gasreactie.

full
 
Daarna op de testbank bij MotorXtra waar bleek dat hij bij 100 awpk's heeft nu, toch een lekkere verbetering, ik moet hierbij wel zeggen dat 2 van de 4 bochten van de Yoshi flinke deuken hadden door te weinig grondspeling, zonder dat zou ik volgens de verkoper van de pijp ongeveer 105 moeten hebben, dat de uitlaag laag zat bleek toen de motor de bank afgereden werd, de demper bleef hangen en van de collector schoof zo de grond op. _O-

full
 
Ondertussen wilde ik meer rubber hebben als de standaard 100 voor 130 mm achter maar wilde niet de standaard GSX-R wielen die al zo vaak gedaan was. Nu is er in de begintijd van de Katana een speciale uitvoering geweest, de SZX, deze werd geleverd in Australie en Nieuw-Zeeland speciaal voor de racerij en had spaakwielen omdat daar 18 inch omheen gespaakt kon worden en in die maat had je toen de beste racebanden! Verder zijn er alleen maar Katana's met het standaard patroon velgen in 17 achter en 19" voor dus hoe kom ik aan spaakwielen? Een aantal maten zijn een tijd lang hetzelfde gebleven bij Suzuki's zoals de maat van de balhoofdpen, de inlaat- en uitlaatpoort-spacing en de breedte van de swingarm tussen het frame en bij de achteras. dit betekend dus dat ik onderdelen van de GS750 en GS1000 vanaf 1976 op mijn vierklepper kan gebruiken, de voornaaf is zelfs compatible met de GT750 met schijven van nog een stuk eerder. Dus ik heb een setje naven geregeld van een GS750 inclusief de spacers en assen.

full


Dit bleek perfect te passen, geen enkele aanpassing nodig vooraan en achter is één spacer verschillend met de gietwielen maar die had ik erbij, anders had ik ook nog de oude spacer af kunnen laten draaien. De schijven zijn van het type vanaf 80, op de sleuven na identiek aan de oudere types.
 
Omdat ik bredere banden wil dan standaard moet de ketting meer naar buiten toe, normaal bij een GSX-R wiel zit dit al meer naar buiten toe, hier heb ik stapeltje ringen achter het tandwiel geplaatst als testopstelling, 12 mm meer naar buiten als standaard.

full
 
Daarna heb ik de naven weggebracht naar Haan Wheels met als wens 17x3.5" voorvelg en een 17x 5" achtervelg, beide in aluminium en met RVS spaken, achter extra dik vanwege het toch redelijke vermogen en koppel, de mooie Supermoto naafjes die hij had liggen werden me afgeraden. te licht. B|


Mooie nieuwe spaakwielen! *O*

full
 
Nieuwe DID 530 o-ring ketting, JT achtertandwiel van een Bandit 1200 (weer die standaardmaten) en een AFAM 13 mm offset voortandwiel. Ik ben voor de 530 ipv de standaard 630 ketting gegaan omdat ik dacht dat die smaller was, dit is niet zo! Wel zijn de schakels korter (en heb je er dus meer van nodig) en is de ketting lichter. Ik heb voor een iets zwaardere overbrenging als standaar gekozen, ongeveer evenveel als een tandje extra op het voortandwiel.

full
 
Nu had ik ook nog een setje banden nodig, Pirelli Dragon's waren in de aanbieding, voorwiel kon gelijk weer mee met de auto, achterwiel moest een speciale binnenband voor besteld worden dus pas later klaar, toen geen auto beschikbaar dus maar met de motor opgehaald, zo valt wel op dat het een flink bandje is, voor heb ik 120 breed nu en achter is een 180 mm.

full
 
In de Katana gebouwd, de standaard remklauw past (nauwelijks), uitstekende boutjes van het achterspatbord moeten vlak afgeslepen worden omdat ze anders tegen de band aanlopen bij inveren. Remstang is veranderd van rond naar een stuk vlak gereedschapstaal.

full
 
Achterwiel in de STANDAARD achterbrug, aan beide kanten enkele mm's speling, past prima dus. :P Remstang is van rond veranderd in een vlak stuk gereedschapstaal vanwege ruimtegebrek.

full
 
Offset voortandwiel, hier kan je goed zien dat het hart meer naar binnen zit dan het gedeelte waar de tanden zitten, tussen het tandwiel en de borgmoer zit een spacer omdat dit tandwiel dunner is als een originele.

full
 
En hier het totaalplaatje met de wielen erin, het standaard voorspatbord is verlaagd zodat het beter op het kleinere voorwiel aansluit.

full
 
Hier de eerste rit met de nieuwe spullen, gelijk op weg naar het verre Winschoten samen met vriendinnetje die ik ook een Katana 1100 heb aangepraat. O-)

full


Dit was het voor nu, morgen ga ik verder met meer veranderingen aan het hart van de motor. :9
 
Nog effe de uiteindelijke oplossing om het achtertandwiel meer naar buiten te laten komen, standaard tandwieldrager gepolijst en een 12 mm dikke alu spacer. Bling bling. 8-)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan