Mijn motor blaast mijn accu op

8 sep 2018
47
3
Hallo allen,

Ik heb sinds kort een Honda VTR Firestorm. Fijne motor als hij het doet. Ik heb de motor gekocht met een nieuwe accu. Na ongeveer 1000 kilometer was de accu stuk. De motor wilde niet meer starten, het startrelais maakte een snel ratelend geluid. Dacht eerst nog even dat het aan de startmotor lag, maar die zag er nog prima uit.

Uiteindelijk een vervangende accu gekocht en deze in de motor gezet. De motor starte gelijk :) Toch ook even de spanningsregelaar gemeten door de accu te meten op voltage (gelezen op dit forum). Ik kreeg een waarde van boven de 16 volt op de meter. Ik heb dus ook een nieuwe spanningsregelaar gekocht, erop aangesloten en weer gemeten. Alles leek in orde en ik kon weer rijden. Helaas was de pret al snel weer voorbij. Na 400 kilometer starte de motor weer niet. Zelfde ratelend geluid van de startrelais. Na veel moeite de accu eruit gekregen, want deze zat nogal vast. Dat kwam omdat de accu boller is geworden. Lijkt erop dat deze dus ook weer is opgeblazen.

Ik denk dat het niet aan de regelaar kan liggen, tenzij ik een waardeloze SR heb gekocht. Heeft iemand misschien een idee wat er mis kan zijn met de motor?
 
Ik zou zeggen gewoon weer meten,en kijken hoe hoog het voltage is en kijk ook alle stekkerverbindingen en bedrading
die te maken hebben met het laadcircuit na.Als je accu bol staat heeft die een veel te hoog voltage voor zijn kiezen
gekregen.
 
dus eerst weer een nieuwe accu en dan weer voltage meten. Zijn er ook nog SR welke je beter niet of juist wel kan kopen? Ik heb er zelf eentje via YMP gekocht op internet, maar twijfel dus of deze wel goed is aangezien er weer een accu is opgeblazen.
 
dus eerst weer een nieuwe accu en dan weer voltage meten. Zijn er ook nog SR welke je beter niet of juist wel kan kopen? Ik heb er zelf eentje via YMP gekocht op internet, maar twijfel dus of deze wel goed is aangezien er weer een accu is opgeblazen.

Je zult een accu in fatsoenlijke staat moeten hebben om iets te kunnen zeggen over de laadspanning. Dus ja, weer een nieuwe accu.

Daarna ga je de laadspanning meten. Stationair, bij 3000 toeren en beidee metingen voer je uit met zowel de verlichting aan als de verlichting uit voor een totaal van 4 metingen (die heb je de eerste keer ook gedaan namelijk). Als een van de metingen resulteert in een laadspanning die niet tussen de 14 en 15 volt ligt, dan kan je verder gaan meten c.q. het WPHB checken.
 
Laatst bewerkt:
je hebt een imitatie spanningsregelaar, je kan het best een originele kopen.
via cmsnl.com bijv.


je zou je massapunten ook kunnen controleren, daardoor kan de spanningsregelaar ook niet goed werken
 
Laatst bewerkt:
En ook díe gaan stuk hoor, dergelijke zat op de gsxr uit 96 van een maat van me. Leverde slechts een spanning van 13,2 volt. Heb toen een originele bij boonstra gekocht van een gxsr uit 2006 dacht ik.. imitatie kan best goed zijn maar zou dan iets nemen wat vanuit japan of duitsland is ontworpen. Die van Carmo komen dacht ik uit japan en de prijs is er ook wel naar maar ik zou zeker geen made in china (en dus ook daar ontworpen) zooi kopen. Gezien ze daar áltijd bezuinigen op de componenten.. tig voorbeelden van te vinden van foute 230v naar bijv 12 volt of 5 volt adapters.. niet mogelijk voor een reguliere consument maar je zou eens dergelijk spul aan een analyzer moeten hangen en zien wat een bagger rimpel en ruis er op de uitgaande spanning zit om dan nog maar te zwijgen over de hoogfrequent rotzooi die eruit komt...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een paar keer een regelaar van Tourmax gemonteerd, en ze rijden nu lang genoeg rond dat ik best durf te stellen dat die regelaar net zo lang, zo niet langer meegaan dan originele regelaars. En ze zijn iets van €110-€140 afhankelijk van het model.
 
Hoi allen, even een update.
Ten eerste dank voor alle reacties, ben zelf net nieuw in de motor wereld en ben dus ontzettend geholpen met alle tips en tricks.

Heb net een filmpje op YouTube gezien over hoe je de SR zelf kan doormeten. Ik had de oude (originele) ook nog, dus beide doorgemeten en daarin blijkt dat de oude SR inderdaad stuk was en de nieuwe geeft de juiste waardes. Opzich goed nieuws, maar dan blijf ik met de vraag hoe het kan dat de accu toch is opgeblazen.

De accu we;kentering zat was geen accu volgens de specificaties van de motor. Ik had deze van een motormaaier meegekregen om te testen of de motor zou starten na de eerste opgeblazen accu. Daarna mocht ik deze van hem overnemen, maar deze accu had een ampaire van 14 i.p.v. 10.

Kan het zonzijde dat de fout zit in de verkeerde accu? Ik ga er nu een bestellen specifiek voor mijn motor en dan met een lopende motor testen of de SR nog steeds zijn werk doet.
 
Ik denk inderdaad dat je een massaprobleem hebt.
Zijn de plus en minkabel van de accu nog orgineel?
Geen corrosie waar de -kabel aan het blok gebout zit?

Meet je met de multimeter wel op standje gelijkspanning aan de uitgaande kant van de spanningsregelaar?
Heb je ook de rest van de metingen op de spanningsregelaars uitgevoerd volgens de HowTo in het werkplaatsboek van jouw motor?

Voor de rest, HowTo accu en kaartsysteem controleren how to - accu en laadsysteem controleren



Edit: onee, onderstreepte had je al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Bedenk wel even dat je de spanningsregelaar moet doormeten op het moment dat hij echt heet is.
Ik ben er tientallen tegengekomen die koud een prima waarde aangaven op de multimeter, maar zodra ze warm werden totaal in elkaar klapten of zelfs veel te veel stroom doorgaven.
Optie is ook om een Voltmeter op de motor te plaatsen. Dan weet je het meteen tijdens het rijden.
 
Had een vtr niet een accu die op zijn kant ligt?, in dat geval moet het agm(absorbent glas mat) accu zijn anders gaat de accu onheroepelijk stuk waarna de spanningsregelaar uitbrand.
Alleen agm accus kunnen op zijn kant liggen zonder dat de bovenkant vd platen uitdroogt en defect gaan.

Een agm accu is onderhoudsvrij dus eenmaal vullen en nooit meer bijvullen maar niet iedere onderhoudsvrije accu is een agm.
Praktisch gezien is een originele yuasa ( ik dacht yt of ytm) die in de motor origineel zit de veiligste keus.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze accu bestellen Yuasa YTX12-BS Accu Onderhoudsvrij. Is inderdaad een ytx accu. De vorige was een btz 14s van bikemaster. Kan het daar aan liggen dat de accu is gaan bol staan? Heb hieronder twee foto’s van de zijkant dan zie je de bobbels een beetje.
image.jpg
image.jpg
 
Ik denk inderdaad dat je een massaprobleem hebt.
Zijn de plus en minkabel van de accu nog orgineel?
Geen corrosie waar de -kabel aan het blok gebout zit?

Meet je met de multimeter wel op standje gelijkspanning aan de uitgaande kant van de spanningsregelaar?
Heb je ook de rest van de metingen op de spanningsregelaars uitgevoerd volgens de HowTo in het werkplaatsboek van jouw motor?

Voor de rest, HowTo accu en kaartsysteem controleren how to - accu en laadsysteem controleren



Edit: onee, onderstreepte had je al gedaan.


Ik heb de min kabel losgemaakt van het blok. Zat niet echt corrosie op. Voor de zekerheid met een schuurpapier schoon gemaakt.
 
Ik heb de min kabel losgemaakt van het blok. Zat niet echt corrosie op. Voor de zekerheid met een schuurpapier schoon gemaakt.

Ik heb zo van mijn CBR600F twee accu's opgestookt, gingen ook bol staan, werden goed heet.
De oplossing bij mij was door de stekkers wat op elkaar te knijpen zodat deze wat vaster op de spanningsregelaar contacten zit.
Ook contacten wat ingespoten met WD40 en een paar keer op en neer met de stekker zodat deze goed contact maakt daarna geen probleem meer gehad.
 
Ik neem aan dat je WD40 Contactspray hebt gebruikt en niet de gewone blauwe smeermiddel varriant waar doorgaans iedereen naar refereert als men het heeft over WD40 ?
 
Ik ga deze accu bestellen Yuasa YTX12-BS Accu Onderhoudsvrij. Is inderdaad een ytx accu. De vorige was een btz 14s van bikemaster. Kan het daar aan liggen dat de accu is gaan bol staan? Heb hieronder twee foto’s van de zijkant dan zie je de bobbels een beetje.Bekijk bijlage 1327201Bekijk bijlage 1327200

De bikemaster accu lijkt mij en gewone onderhoudsvrije en geen agm omdat deze in advertenties word vergeleken met een yuasa yumicron, een yumicron is een geen agm accu.
Maar dit probleem ontstaat alleen als de accu op zijn kant ligt, ligt jouw accu op zijn kant of staat ie scheef of dusdanig dat de bovenkant van de platen droog zou kunnen komen te staan?

Je kunt hier vinden wat voor accu er origineel in je motor hoort: VTR 1000 MOTO Honda motorcycle # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog
 
Laatst bewerkt:
De accu die in een VTR hoort is ook geen AGM maar van het zelfde type als die Bikemaster accu,daar zal het dus niet aan liggen.
Volg de tip op van HuubkeR1 en zorg dat de relevante stekkerverbindingen goed schoon zijn en goed contact maken.
 
Koop om te beginnen een goede Accu (bij voorkeur een Yuasa van het juiste type, en niet van die k*t accu's).

Begin dan met de metingen bij een koude motor en vervolgens bij een warme motor en laadsysteem, daarna kun je zeggen of er iets mis is en eventueel storing gaan zoeken....
 
Terug
Bovenaan Onderaan