Mijn motor blaast mijn accu op

8 sep 2018
47
3
Hallo allen,

Ik heb sinds kort een Honda VTR Firestorm. Fijne motor als hij het doet. Ik heb de motor gekocht met een nieuwe accu. Na ongeveer 1000 kilometer was de accu stuk. De motor wilde niet meer starten, het startrelais maakte een snel ratelend geluid. Dacht eerst nog even dat het aan de startmotor lag, maar die zag er nog prima uit.

Uiteindelijk een vervangende accu gekocht en deze in de motor gezet. De motor starte gelijk :) Toch ook even de spanningsregelaar gemeten door de accu te meten op voltage (gelezen op dit forum). Ik kreeg een waarde van boven de 16 volt op de meter. Ik heb dus ook een nieuwe spanningsregelaar gekocht, erop aangesloten en weer gemeten. Alles leek in orde en ik kon weer rijden. Helaas was de pret al snel weer voorbij. Na 400 kilometer starte de motor weer niet. Zelfde ratelend geluid van de startrelais. Na veel moeite de accu eruit gekregen, want deze zat nogal vast. Dat kwam omdat de accu boller is geworden. Lijkt erop dat deze dus ook weer is opgeblazen.

Ik denk dat het niet aan de regelaar kan liggen, tenzij ik een waardeloze SR heb gekocht. Heeft iemand misschien een idee wat er mis kan zijn met de motor?
 
Ik heb zo van mijn CBR600F twee accu's opgestookt, gingen ook bol staan, werden goed heet.
De oplossing bij mij was door de stekkers wat op elkaar te knijpen zodat deze wat vaster op de spanningsregelaar contacten zit.
Ook contacten wat ingespoten met WD40 en een paar keer op en neer met de stekker zodat deze goed contact maakt daarna geen probleem meer gehad.

Klinkt hetzelfde als mijn probleem. Zal het stekkertje wat dichtknijpen zodat er een betere connectie totstand komt. Hanks voor de tip
 
Ik heb een nieuwe imitatie regelaar liggen. Pb mocht je interesse hebben.
Rijd al jaren met imitatie, en er zijn velen die probleemloos rondrijden met zo 'n sr. Veelal zorgt een slechte stekker verbinding voor problemen.
 
Dit zijn de waarden die je moet meten afhankelijk van het type accu.
12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
 
Hoi iedereen. Net de nieuwe accu aangesloten en wat denk je. Spanning loopt op tot over de 16 volt stationair. Ik vrees dus dat mijn SR van 2 weken oud al stukmis, of misschien was deze al bagger in het begin. Ga morgen maar een goede SR kopen. Het is dus waar: goedkoop = duurkoop
 
Ik heb een nieuwe imitatie regelaar liggen. Pb mocht je interesse hebben.
Rijd al jaren met imitatie, en er zijn velen die probleemloos rondrijden met zo 'n sr. Veelal zorgt een slechte stekker verbinding voor problemen.
Thanks, maar ga toch maar voor eentje van carmo. Lijkt me goed spul en ik durf even niet meer zonder garantie te kopen. Ben inmiddels aan mijn derde accu toe en nu de tweede SR
 
ik heb een aliexpress roggelaar en een carmo hier en alles is dunner uitgevoerd op de alie uitvoering, koelplaat, stekers etc.

best mooi om te laten zien aan klanten
 
Na mijn avontuur met de SR ben ik ook nog een test gaan doen om te kijken wat de lekstroom is van de motor. Blijkt dat ik na het vervangen van de SR nog ergens een leisponning heb. Door de zekeringen een voor een eruit te halen ben ik erachter gekomen dat het lek in de odo meter zit. Ik heb het dashboard los gemaakt en de voltage daar gemeten. Deze is goed, maar heb nog steeds een lekstroom van 0,5 Ma. Zit er dan een slechte connectie in deze draad in de kabelboom? Zou ik de zekering los kunnen laten van de odometer er gewoon rijden? Heeft iemand ervaring hiermee of een goed advies wat ik het beste kan doen. Alvast dank voor de reacties.
 
Na mijn avontuur met de SR ben ik ook nog een test gaan doen om te kijken wat de lekstroom is van de motor. Blijkt dat ik na het vervangen van de SR nog ergens een leisponning heb. Door de zekeringen een voor een eruit te halen ben ik erachter gekomen dat het lek in de odo meter zit. Ik heb het dashboard los gemaakt en de voltage daar gemeten. Deze is goed, maar heb nog steeds een lekstroom van 0,5 Ma. Zit er dan een slechte connectie in deze dra mad in de kabelboom? Zou ik de zekering los kunnen laten van de odometer er gewoon rijden? Heeft iemand ervaring hiermee of een goed advies wat ik het beste kan doen. Alvast dank voor de reacties.
0.5mA maar liefst. dan duurt het 2000 uur voordat je 1 A kwijt bent uit je accu. Na 10.000(ruim een jaar)heb je misschien al startproblemen. Ik denk dat dat kleine stroompje naar je klokje of tellergeheugen gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan