Mijn motor is een schommelschip na vervangen balhoofdlager

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Situatie: heb een Tiger 1050 ABS uit 2010 met nu 62.000km. Achter een dikke Wilber schokdemper en voor Hyperpro veren en voorvork laten reshimmen door Hyperpro. Helemaal goed, stuurde als een zonnetje, helemaal happy mee. Toen ging laatst mijn balhoofdlager kaduuk (rammel in voorkant, stuiterend voorwiel onder het remmen en voorvork had speling). Deze dus laten vervangen bij mijn vaste Triumph dealer. Prijs viel mee, helemaal blij. Tot ik wegreed. Bij het wegrijden voelde ik al direct dat de voorkant instabiel is. 3x k*t. De rammel en het stuiteren is er wel uit. Omgedraaid en uitgelegd aan monteur en hij heeft een klein stukje gereden. Voelde niets raars. Kan ook eigenlijk niet volgens hem, aangezien hij alleen het balhoofdlager vervangen heeft. Nu heb ik een goede band met mijn dealer en we spraken af dat ik er 500km mee rijd (om het lager te laten zetten) en als het dan niet over is, kijken we opnieuw.

Vandaag dus een rit van +200km gemaakt en het wordt alleen maar erger. Vooral bij snelheden onder de 60 met constant gas of gas los, wilt de motor echt niet rechtdoor. Hij wilt links, en rechts, maar niet rechtdoor. Constant corrigeren dus. Zo kan ik het het beste uitleggen. Rechtuitstabiliteit is dus ver te zoeken. En nee, de voorband is goed op druk ;) Ik baal wel flink, want mijn motor stuurde helemaal naar mijn wens door de aanpassingen en lijkt nu met 1 handeling om zeep geholpen te zijn. Al gebeld met dealer en kan hem dinsdag terugbrengen.

Uiteraard heb ik er vertrouwen in dat mijn dealer het oplost, maar ik zou de visie van de techneuten hier toch ook zeer waarderen! Bedankt alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Monteur zojuist laten weten, zijn reactie:Dat zowel een monteur als rijinstructeur (met notabene dezelfde motor) dit niet merkt, dan mis je echt gevoel, zo duidelijk is het aanwezig. Als je je handen los laat bij bijv. 50km/h duikt 'ie meteen naar links of rechts. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Iemand hier die er eens op wilt rijden? :P


Misschien een idee om eens op de motor van de instructeur te rijden? Gewoon om alle opties open te houden?

Slijtage van onderdelen is meestal een langlopend proces waarop de mens anticipeert. Wanneer deze slijtage plots niet meer merkbaar of voelbaar is (door vervanging) kan dit vreemde uitwerkingen op het gevoel ten gevolge hebben.
 
Monteur zojuist laten weten, zijn reactie:Dat zowel een monteur als rijinstructeur (met notabene dezelfde motor) dit niet merkt, dan mis je echt gevoel, zo duidelijk is het aanwezig. Als je je handen los laat bij bijv. 50km/h duikt 'ie meteen naar links of rechts. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Iemand hier die er eens op wilt rijden? :P


Dus hij heeft iemand anders op jouw motor laten rijden (zonder jou toestemming)?

Dat geeft al aan dat hij zelf ook twijfelt.
Ik denk dat er helemaal geen nieuw lager in is gezet, alleen even afgesteld.

er zijn er een paar hier in NL die ook met Triumphs doen/deden, die zulke praktijken erop na houden. Verbaasd mij niks .......

Ik heb al heel wat rare dingen gezien van "dealer" of "specialisten"
Ga geen namen noemen, maar het is dieptriest en kan gewoon je plezier in een motor bederven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan