Mijn motor is een schommelschip na vervangen balhoofdlager

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Situatie: heb een Tiger 1050 ABS uit 2010 met nu 62.000km. Achter een dikke Wilber schokdemper en voor Hyperpro veren en voorvork laten reshimmen door Hyperpro. Helemaal goed, stuurde als een zonnetje, helemaal happy mee. Toen ging laatst mijn balhoofdlager kaduuk (rammel in voorkant, stuiterend voorwiel onder het remmen en voorvork had speling). Deze dus laten vervangen bij mijn vaste Triumph dealer. Prijs viel mee, helemaal blij. Tot ik wegreed. Bij het wegrijden voelde ik al direct dat de voorkant instabiel is. 3x k*t. De rammel en het stuiteren is er wel uit. Omgedraaid en uitgelegd aan monteur en hij heeft een klein stukje gereden. Voelde niets raars. Kan ook eigenlijk niet volgens hem, aangezien hij alleen het balhoofdlager vervangen heeft. Nu heb ik een goede band met mijn dealer en we spraken af dat ik er 500km mee rijd (om het lager te laten zetten) en als het dan niet over is, kijken we opnieuw.

Vandaag dus een rit van +200km gemaakt en het wordt alleen maar erger. Vooral bij snelheden onder de 60 met constant gas of gas los, wilt de motor echt niet rechtdoor. Hij wilt links, en rechts, maar niet rechtdoor. Constant corrigeren dus. Zo kan ik het het beste uitleggen. Rechtuitstabiliteit is dus ver te zoeken. En nee, de voorband is goed op druk ;) Ik baal wel flink, want mijn motor stuurde helemaal naar mijn wens door de aanpassingen en lijkt nu met 1 handeling om zeep geholpen te zijn. Al gebeld met dealer en kan hem dinsdag terugbrengen.

Uiteraard heb ik er vertrouwen in dat mijn dealer het oplost, maar ik zou de visie van de techneuten hier toch ook zeer waarderen! Bedankt alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Ben je nou serieus serieus?
Hij is serieus serieus...
De velg is alleen het buitenste gedeelte van het wiel. Bij een spaakwiel kun je (met enige moeite) de velg losnemen van de rest (spaken en naaf), maar bij een lichtmetalen gietwiel niet zonder hem voorgoed onbruikbaar te maken. De velg alleen kun je dus nooit omgekeerd monteren, het hele wiel wèl.
Iedereen begrijpt wel dat je "wiel" bedoelt als je "velg" zegt, maar strikt genomen is het niet correct. Sommigen zijn daar nogal gevoelig voor; idem bij "tandwiel" versus "kettingwiel".
 
Nou jongens, het was opgelost door de monteur met een nieuw lager. Voor 200km... toen ging hij weer stuiteren onder het remmen. Op de bok, voelen aan de voorvork: en ja hoor. Weer vette speling. Nu staat hij dus weer bij de motorzaak. Monteur staat ook voor raadsel maar gaat het wel netjes oplossen, zegt hij :/
 
Even samengevat;
Het blijkt tegenwoordig toch wel verrekte moeilijk te zijn om een setje nieuwe balhoofdlagers te monteren! Man man man.... Zelf opleidingen van MF'ers worden hiervoor tegen het licht gehouden! _O-
 
Al twintig jaar Triumph monteur..

Dat zegt nog niet dat hij ook een goede monteur is.

Ik heb al vele jaren ervaring met vrouwen, als sinds ik een klein ukkie was.
Maar ik snap nog steeds niks van ze .....

:+


Laten we er even vanuit gaan dat hij weet wat hij doet, dan moet het probleem aan de motor zelf liggen, of aan de nieuwe onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan